• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Solaris z ofertą na ekologiczne autobusy w Gdyni

Patryk Szczerba
14 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
Nowe pojazdy pojawią się prawdopodobnie w Gdyni pod koniec przyszłego roku. Nowe pojazdy pojawią się prawdopodobnie w Gdyni pod koniec przyszłego roku.

16 656 660 zł chce Solaris za dostarczenie sześciu fabrycznie nowych pojazdów elektrycznych dla Gdyni. Będą one ładowane z sieci trolejbusowej, więc równie dobrze można je nazwać trolejbusami z akumulatorami.



Co sądzisz o elektrycznych pojazdach na drogach?

Przypomnijmy:

  1. O uzupełnienie taboru w ramach programu Gepard Gdynia starała się od września 2017 roku. Władze miasta deklarowały, że chcą kupić sześć pojedynczych pojazdów z nadwoziami o długości 11,5-13,5 metrów.
  2. Wiosną urzędnicy podpisali z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej umowę o dofinansowanie projektu pod nazwą: "Obniżenie zużycia energii i paliw w transporcie publicznym w Gdyni poprzez zakup bezemisyjnego taboru z napędem elektrycznym".
  3. W dokumentacji przetargowej gdyńskie Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w zamówieniu określiło, że chodzi o "autobusy elektryczne, ładowane w ruchu i na postoju - trolejbusy".

Przetarg został ogłoszony w połowie października. Oczekiwania Gdyni obejmowały dostawę sześciu fabrycznie nowych, w pełni niskopodłogowych, jednoczłonowych autobusów z nadwoziami o długości 11,5-13,5 metrów.

We wnętrzu przewidziano montaż klimatyzacji, monitoringu, systemu informacji pasażerskiej oraz czterech portów USB do ładowania urządzeń mobilnych (np. telefonów komórkowych). Zgodnie z wymogami przetargu, pojazdy jednorazowo miały pomieścić co najmniej 75 pasażerów, z czego 30 na miejscach siedzących.

O wyborze wykonawcy miały zdecydować kryteria: ceny (60 proc.), parametrów technicznych (18 proc.), terminu gwarancji (8 proc.), bezpieczeństwa (8 proc.) oraz dostępu do siedzisk bezpośrednio z poziomu podłogi (6 proc.). Dostawy miały zakończyć się maksymalnie w ciągu 12 miesięcy.

PKT na zakup pojazdów dysponowało budżetem w wysokości 15 510 300 zł. Pojawiła się jedna oferta z firmy Solaris, w której zaproponowano nowego Trollino 12. Producent z Bolechowa proponuje dostawę tych pojazdów w cenie 16 656 660 zł.

Nowe pojazdy na linii 170 w Gdyni



Planuje się, że dotychczasowa trasa 170 z Pogórza zobacz na mapie Gdyni do placu Kaszubskiego zobacz na mapie Gdyni zostanie wydłużona do Węzła Franciszki Cegielskiej zobacz na mapie Gdyni przez ul. Świętojańską zobacz na mapie Gdyni. Zakupione pojazdy na nowym odcinku oraz wcześniejszym na ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni będą poruszały się podłączone do trolejbusowej sieci trakcyjnej. Pozostały odcinek będą pokonywały tylko z wykorzystaniem baterii.

Autobus elektryczny na testach w Gdańsku


Miejsca

Opinie (100) ponad 10 zablokowanych

  • A ile urzędnicy wydali na łapówki ? Powinno się unieważnić wszystkie przetargi z Solarisem. Dodatkowo pociągnąć do odpowiedzialności i rządać odszkodowania !!!

    • 0 1

  • (3)

    Elektryczny od spalinowego różni się tylko tym, że ma w innym miejscu rurę wydechową. Prąd jest wytwarzany za pomocą węgla, więc przy procesie jego spalania powstaje dym.

    • 3 2

    • d**ilu 1000 aut w miescie to 1000 rur w całym miesci takze pod twoim blokiem (1)

      elektryk to jedna rura za miastem z filtrami i cała reszta by ty bezmózgowcu elektrownie to widziałeś tylko na obrazku.

      • 1 2

      • nie dość tego to rura, która wyrzuca zanieczyszczenia wysoko, co nie wpływa akurat na lokalne zanieczyszczenie

        pomijam fakt że te kominy mają odpowiednie filtry

        • 1 0

    • bzdura

      po pierwsze prąd nie musi być produkowany z węgla - jak każdemu wiadomo

      po drugie - skoro nie ma znaczenia, to przenieś się do centusiowa, gdzie smog jest przez cały czas, może wtedy zrozumiesz jakie znaczenie ma to gdzie ta rura się kończy

      • 1 1

  • (3)

    po co w tych autobusach elektrycznych pantografy skoro 3/4 trasy poza siecią?

    • 2 1

    • (2)

      Do ladowania baterii intelygencie ;)

      • 1 1

      • To niech beda elektryki jak w Warszawie, a nie trolejbusy udajace autobusy elekteyczne (1)

        • 0 1

        • jezu co za dzban - to że ma pantograf, to jedynie ułatwia ładowanie baterii autobusu

          • 0 0

  • zacznijcie robić przetargi wspólne (dla całej aglomeracji) i na wiele lat/jednostek (2)

    wtedy ceny spadną i to znacząco - tak robi się na bogatym zachodzie

    ale Polska jest bogata i może sobie kupować pojedyncze sztuki (przysłowiowe) za najwyższą cenę

    gdy metro gdzieś wymienia składy na nowe, to kupuje setki (!!) wagonów w przetargu, a nie jeden czy dwa zestawy (jak SKM)

    a co do autobusów elektrycznych z doładowaniem przez pantografy, to jedyny dobry kierunek, zwłaszcza że Gdynia ma już infrastrukturę trolejbusową i może wykorzystać sieć w wielu miejscach (a jak nie jest to kompatybilne, to przetarg powinien uwzględniać taka specyfikację), natomiast Gdańsk może sobie zrobić takie stacje ładowania niskim kosztem na paru pętlach

    • 5 1

    • Tendencja odwrotna (1)

      W trojmiescie tendencja jest odwrotna. Spolek przybywa. Zamiast laczyc poszczegolne gaity czy zkmy to powstal nic nie mogacy mzgzg, pkm czy oddzielna spolka do wspolnego biletu, co mial pierwotnie robic wlasnie mzgzg. Oczywiscie wszedzie zarzad, prezesi, wiceprezesi...

      • 1 0

      • i tego nie rozumiem - prąd potrafią kupować wspólnie i uzyskiwać niższe ceny

        a jak chodzi o komunikację, to nagle wszystko niemożliwe, nawet wspólny bilet idzie jak po grudzie

        • 0 0

  • gość

    niech najpierw da te co były zamówione przedtem ,a później daje nowe.

    • 1 0

  • Jakie to ECO ,a energia elektryczna z czego jest w Polsce ? (1)

    • 17 5

    • W Polsce to 80% z węgla. Ale na Pomorzu to tylko 62% (Energa ciągnie resztę z wiatraków).

      • 1 0

  • U nas eko (8)

    Tylko gaz. Energia z węgla, więc nie eko

    • 25 15

    • Energa ma 38% energii ze źródeł odnawialnych

      W dużej mierze dzięki farmom wiatrowym. Dorzuć jeszcze fakt iż elektrownie mają o wiele wyższą efektywność spalania. I że silniki elektryczne mają sprawność rzędu 90%. Sumując, to nawet w naszych warunkach, gdzie Polska węglem stoi, samochód elektryczny jest 3-5x bardziej ekologiczny niż spalinowy.

      • 0 0

    • Energia z gazu domowego 0.1 zł/kWh, energia elektryczna 0.6 zł/kWh (1)

      Chyba nie ma wątpliwości, co jest lepsze. Tylko dlaczego stacje CNG się likwiduje a jazdę na CNG czyni nieopłacalną - 3.84 zł/m3 CNG?
      Dlaczego ludzi zmusza się do likwidacji ekologicznych aut na CNG? Dlaczego coraz bardziej się komplikuje przepisy utrudniając dozór butli? Dlaczego zakazano samodzielnego tankowania CNG - jesteśmy na końcu Europy. U Niemca 1000 stacji CNG, u nas poniżej 20.

      • 1 1

      • Taki mamy klimat. CNG do kuchenki to dla Państwa inny gaz niż ten do auta i się należy akcyza plus wszystkie inne opłaty - auto to w końcu zbędny luksus. Wcale nie ma się co cieszyć na auta elektryczne bo jeszcze guzik ich jeździ a już było gadanie że na prąd do auta też zechcą dowalić akcyzę.

        • 0 0

    • A w Gdańsku śmierdzące niemieckie diesle (1)

      • 2 0

      • Śmierdzą szambem?

        • 0 1

    • LPG

      Dokładnie tak jak mówisz instalacja LPG jest zarąbista.

      • 1 1

    • haha taaa bo gaz i ropa (LPG jest z niej) nam klimatu nie ocieplają...

      • 1 1

    • Jakie u nas? Niemcy więcej palą węgla od Polaków, więc też nie są eko

      a bardziej im zależy na naszych kopalniach niż na czymkolwiek innym.
      Gaz można pozyskiwać ze złóż węgla.

      • 7 4

  • Fajne te nowe solarisy (3)

    takie nie za ładne nie za brzydkie

    • 24 11

    • Takie nie za tanie (2)

      • 5 0

      • (1)

        taki autobus to nie używane auto żeby kosztowało parę tysięcy.

        • 4 1

        • Ale też nie cud techniki za ponad dwa miliony. Porządny autobus spalinowy można kupić za 300-400tys a nawet licząc po ponad 500tys dwlej za te same pieniądze zamiast 8szt można kupić 32szt. Mała różnica?

          • 0 0

  • W Polsce to przyszłośc na zachodzie to tereźniejszosc!! 80 % produkcji autobusów z Polski trafia do krajów zachodnich

    Polskich elektrycznych ,a Do Polski stare diesel z Niemiec jak w Gdańsku!

    • 1 2

  • solarisy na miękko

    tylko niech dadzą takie busy od których cztery litery nie będą bolały.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane