• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Solaris z ofertą na ekologiczne autobusy w Gdyni

Patryk Szczerba
14 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
Nowe pojazdy pojawią się prawdopodobnie w Gdyni pod koniec przyszłego roku. Nowe pojazdy pojawią się prawdopodobnie w Gdyni pod koniec przyszłego roku.

16 656 660 zł chce Solaris za dostarczenie sześciu fabrycznie nowych pojazdów elektrycznych dla Gdyni. Będą one ładowane z sieci trolejbusowej, więc równie dobrze można je nazwać trolejbusami z akumulatorami.



Co sądzisz o elektrycznych pojazdach na drogach?

Przypomnijmy:

  1. O uzupełnienie taboru w ramach programu Gepard Gdynia starała się od września 2017 roku. Władze miasta deklarowały, że chcą kupić sześć pojedynczych pojazdów z nadwoziami o długości 11,5-13,5 metrów.
  2. Wiosną urzędnicy podpisali z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej umowę o dofinansowanie projektu pod nazwą: "Obniżenie zużycia energii i paliw w transporcie publicznym w Gdyni poprzez zakup bezemisyjnego taboru z napędem elektrycznym".
  3. W dokumentacji przetargowej gdyńskie Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w zamówieniu określiło, że chodzi o "autobusy elektryczne, ładowane w ruchu i na postoju - trolejbusy".

Przetarg został ogłoszony w połowie października. Oczekiwania Gdyni obejmowały dostawę sześciu fabrycznie nowych, w pełni niskopodłogowych, jednoczłonowych autobusów z nadwoziami o długości 11,5-13,5 metrów.

We wnętrzu przewidziano montaż klimatyzacji, monitoringu, systemu informacji pasażerskiej oraz czterech portów USB do ładowania urządzeń mobilnych (np. telefonów komórkowych). Zgodnie z wymogami przetargu, pojazdy jednorazowo miały pomieścić co najmniej 75 pasażerów, z czego 30 na miejscach siedzących.

O wyborze wykonawcy miały zdecydować kryteria: ceny (60 proc.), parametrów technicznych (18 proc.), terminu gwarancji (8 proc.), bezpieczeństwa (8 proc.) oraz dostępu do siedzisk bezpośrednio z poziomu podłogi (6 proc.). Dostawy miały zakończyć się maksymalnie w ciągu 12 miesięcy.

PKT na zakup pojazdów dysponowało budżetem w wysokości 15 510 300 zł. Pojawiła się jedna oferta z firmy Solaris, w której zaproponowano nowego Trollino 12. Producent z Bolechowa proponuje dostawę tych pojazdów w cenie 16 656 660 zł.

Nowe pojazdy na linii 170 w Gdyni



Planuje się, że dotychczasowa trasa 170 z Pogórza zobacz na mapie Gdyni do placu Kaszubskiego zobacz na mapie Gdyni zostanie wydłużona do Węzła Franciszki Cegielskiej zobacz na mapie Gdyni przez ul. Świętojańską zobacz na mapie Gdyni. Zakupione pojazdy na nowym odcinku oraz wcześniejszym na ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni będą poruszały się podłączone do trolejbusowej sieci trakcyjnej. Pozostały odcinek będą pokonywały tylko z wykorzystaniem baterii.

Autobus elektryczny na testach w Gdańsku


Miejsca

Opinie (100) ponad 10 zablokowanych

  • Ekologia w Gdyni

    Coś może się zmienić jak tysiące kopcących TIR-ów wygonimy na tory.
    Tak samo uczynić z ruchem ciężarówek pomykającymi tranzytem przez miasto i wchodzącymi dymiącymi statkami z dieslami na paliwo "ciężkie" (Mazut)do Gdyńskiego portu .
    Tu w Gdyni wywalamy dziesiątki milionów złotych na ekologię, a tak naprawdę trucicieli( z dieslem) jest o wiele więcej.

    • 8 1

  • cała komunikacja miejska w Gdyni jest chora.

    • 8 3

  • No właśnie chciałbym prawdziwe elektryczne autobusy a nie trolejbusy (3)

    Co później będą zwalniali kierowców autobusów, bo co chwila zabierają jakieś linie na pseudoelektryki, pomijając fakt, że teraz nie ma gdzie upchnąć trolejbusów na bazie. A cena takiego wynalazku 3 razy wyższą niż autobusu, czyli za 6 trolejbusów mielibyśmy 18 autobusów z Euro6

    • 4 8

    • Kierowcy sami się zwalniają. To nie jest tak jak wy sobie myślicie, że dzięki wam mają pracę.

      • 3 2

    • a czy różni się kierowca trolejbusu od tego autobusowego? (1)

      ma może jakąś inną kategorię? przestańcie pisać te bzdury na forach, które stają się jakąś wylęgarnią głupoty

      • 0 3

      • chodzi o to że w Gdyni sztucznie podzielono firmy przewozowe należące do miasta by potroić ich zarządy składające się z pociotków pana szczurka.Linie autobusowe podzielono pomiędzy przewoźników w miarę odległości od zajezdni i takie 170 np ma PKA z Pogórza Dolnego jak im to zabiorą pod trolejbusy to spółka miejska PKA straci ileś tam wozokm rocznie i część kierowców stanie się zbędna

        • 3 0

  • Różnica niewielka, trzeba dorzucić i kupować, bo taniej nie będzie.

    • 1 4

  • Trzeba promowac polski przemysl a skoro Solaris juz polski nie jest to... (6)

    powinnismy pojsc w kierunku Autosanu. Mam nadzieje, ze wkrotce bedzie ofensownie startowal w przetargach. Polskie firmy placa tu podatki a zagraniczne najczesciej transferuja je za granice. Logiczne jest po prostu wzmacnianie naszego budzetu.

    • 6 3

    • a jak myślisz gdzie ten Solaris jest i gdzie produkuje matołku? (5)

      najlepiej topić wspólne pieniądze w PRLowskie firmy

      • 0 6

      • Jeszcze w Polsce, ale przypominam, ze pisalem o podatkach. (3)

        Dlatego Autosan powinien byc preferowany zeby byl dochodowy. Skad u Ciebie taka niechec do polskiego kapitalu? Panstwa zawsze wspieraly i wspieraja strategiczne firmy - tak jest z Airbusem i tak moze byc z Autosanem. Jesli cale know-how sprzedamy za granice i zamienimy sie tylko w montazownie Solarisow to marna nas czeka przyszlosc.

        • 3 2

        • to pomyśl gdzie płaci PIT cała załoga, a inne podatki dostawcy, itd (2)

          masz bardzo prymitywne wyobrażenie o tym co oznacza zysk dla miejsca (nawet miasta w skali kraju), gdy coś jest wytwarzane właśnie w danym miejscu

          • 1 3

          • pytanie dlaczego produkty firmy Solaris na polski rynek to takie beznadziejne g..wno?wymiotowac się chce jak tym g..wnem trzeba jechać w porównaniu np do takiego Mercedesa Citaro.Komfort jazdy dla pasażera np na linii R jest sto razy wyższy dzięki autobusom Mercedesa w porównaniu do Solarisowego sh*tu jaki po taniości wepchnięto w przetargu na linie S i Z za które też się ekstra płaci.G... solaris po roku używania to trzeszczące plastiki które są najgorszej jakości jaka może być

            • 3 0

          • Cos wynika z twojego wpisu w kontekscie mojej wypowiedzi?

            oczywiscie, ze zaloga placi podatki w Polsce, ale juz firma zagraniczna w zdecydowanej wiekszosci nie i za chwile tak bedzie zapewne z Solarisem. Jesli hispanski wlasicicel postanowi przeniesc produkcje np. do tanszej Ukrainy to tez nie bedziemy mieli tu nic do powiedzenia. Budowanie swojej przyszlosci na montazowniach, centrach logistycznych i innych prostych dzialaniach to droga do nikad. Jesli mamy w przetargach panstwowych/samorzadowych wzmacniac jakies firmy to powinny to byc firmy rodzime. Co z tego, ze Solaris wygra przetarg nizsza cena o 3%, jesli juz za chwile zabierze 19% CIT do Hiszpani. Patrzysz na temat krotkowzrocznie a probujesz medrkowac...

            • 3 0

      • ale zyski matołku są transferowane za granicę!

        matołku durny

        • 5 1

  • zacznijcie robić przetargi wspólne (dla całej aglomeracji) i na wiele lat/jednostek (2)

    wtedy ceny spadną i to znacząco - tak robi się na bogatym zachodzie

    ale Polska jest bogata i może sobie kupować pojedyncze sztuki (przysłowiowe) za najwyższą cenę

    gdy metro gdzieś wymienia składy na nowe, to kupuje setki (!!) wagonów w przetargu, a nie jeden czy dwa zestawy (jak SKM)

    a co do autobusów elektrycznych z doładowaniem przez pantografy, to jedyny dobry kierunek, zwłaszcza że Gdynia ma już infrastrukturę trolejbusową i może wykorzystać sieć w wielu miejscach (a jak nie jest to kompatybilne, to przetarg powinien uwzględniać taka specyfikację), natomiast Gdańsk może sobie zrobić takie stacje ładowania niskim kosztem na paru pętlach

    • 5 1

    • Tendencja odwrotna (1)

      W trojmiescie tendencja jest odwrotna. Spolek przybywa. Zamiast laczyc poszczegolne gaity czy zkmy to powstal nic nie mogacy mzgzg, pkm czy oddzielna spolka do wspolnego biletu, co mial pierwotnie robic wlasnie mzgzg. Oczywiscie wszedzie zarzad, prezesi, wiceprezesi...

      • 1 0

      • i tego nie rozumiem - prąd potrafią kupować wspólnie i uzyskiwać niższe ceny

        a jak chodzi o komunikację, to nagle wszystko niemożliwe, nawet wspólny bilet idzie jak po grudzie

        • 0 0

  • Coś drogo

    Tesla Semi ma kosztowac 750-850 000 zł, nowoczesna ciężarówka z zasięgiem 1000 km. A tu głupi autobus za 2.5 miliona sztuka? Januszowe interesy widzę!

    • 5 1

  • Mati

    Od czasu jak Hiszpanie przejęli Solarisa to nie ziębi, nie parzy, już nie jest w polskich rękach. Sprzedajemy się wszędzie i wszystko. Smutne. Jeszcze ta afera z łapówką potwierdzająca opinie o Polakach. Ehh....

    • 2 1

  • (3)

    po co w tych autobusach elektrycznych pantografy skoro 3/4 trasy poza siecią?

    • 2 1

    • (2)

      Do ladowania baterii intelygencie ;)

      • 1 1

      • To niech beda elektryki jak w Warszawie, a nie trolejbusy udajace autobusy elekteyczne (1)

        • 0 1

        • jezu co za dzban - to że ma pantograf, to jedynie ułatwia ładowanie baterii autobusu

          • 0 0

  • Nieztetsy w Gdańskulemingi zagłosowali na budynioa co zamówienia zrobił na trujace diesle! (1)

    • 3 2

    • Co wiecej, musi wykupywac u prywatnych przewoznikow kursy, bo wlasna spolka jest niewydolna, w efekcie temu co jezdzi na 127 blizej do ery ikarusow niz tego co kupila gdynia.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane