• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wyremontowany "Sołdek" wrócił na Motławę

Michał Stąporek
19 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Sołdek został ponownie zacumowany na Motławie

Po dwumiesięcznym remoncie w stoczni rudowęglowiec "Sołdek" wrócił na Motławę. Zacumował przy nabrzeżu OłowiankiMapka, przy głównej siedzibie Narodowego Muzeum Morskiego. Zwiedzać go będzie można jednak dopiero za kilka miesięcy.



Powrotna podróż "Sołdka" rozpoczęła się o godz. 9 przy stoczniowym nabrzeżu Ostrowica I. Po mniej więcej trzech godzinach statek dotarł na swoje stałe miejsce przy siedzibie głównej Narodowego Muzeum Morskiego na Ołowiance. Ponieważ jednostka nie ma własnych silników, na miejsce doprowadziły ją dwa pchacze - "Nosorożec G-01" i "Nosorożec G-02".

Ostatnie tygodnie "Sołdek" spędził w doku Gdańskiej Stoczni "Remontowa" im. J. Piłsudskiego. W czasie pobytu w doku pływającym wymieniono stal na poszyciu i konstrukcji jednostki, zastąpiono oraz naprawiono skorodowane nity, a także usunięto starą farbę i ponownie pomalowano kadłub.

Sołdek podczas gruntownego remontu w stoczni


Remont przeszły ładownie 2, 3 i 4, w których wyrównano posadzki, położono wykładzinę, a także zamontowano nową sygnalizację pożarową oraz instalację oświetleniową i elektryczną.

Nowoczesna wystawa w odnowionych wnętrzach



Było to niezbędne, ponieważ w tych właśnie wnętrzach prezentowana będzie nowa wystawa stała pt. "Sołdek i jego czasy".

- To opowieść o ludziach związanych ze statkiem: konstruktorach, traserach, niterach, spawaczach, kapitanach, oficerach. Chcemy wprowadzić naszych gości w świat historycznego statku o napędzie parowym, z którym zawiązane są życiorysy i emocje wielu ludzi morza - opowiada dr Robert Domżał, dyrektor NMM. - Ważnym zabiegiem było uwydatnienie elementów konstrukcji statku poprzez odpowiednie ich podświetlenie wewnątrz oraz umożliwienie widzom bezpośredniego kontaktu z wybranymi eksponatami i zachęcenie do aktywnego poznawania wystawy za pomocą nowoczesnych środków multimedialnych.
  • Tak ma wyglądać nowa wystawa stała na "Sołdku". Projekt P. Mikołajczak, P. Gełesz.
  • Tak ma wyglądać nowa wystawa stała na "Sołdku". Projekt P. Mikołajczak, P. Gełesz.
  • Tak ma wyglądać nowa wystawa stała na "Sołdku". Projekt P. Mikołajczak, P. Gełesz.

Ponieważ prace przy instalacji wystawy ruszą teraz, ekspozycję będzie można zwiedzać dopiero we wrześniu 2021 r.

Człowiek na tle statku - monografia jednostki i jej patrona



Okładka biografii Stanisława Sołdka. Okładka biografii Stanisława Sołdka.
Znacznie szybciej będzie można jednak zapoznać się z dziejami jednostki i jej patrona dzięki książce dr Elżbiety Wróblewskiej, wydanej przez Narodowe Muzeum Morskie. "Stanisław Sołdek (1916-1970). Patron statku-muzeum Sołdek" to opowieść o człowieku i pierwszym statku pełnomorskim wybudowanym w Polsce po II wojnie światowej.

Autorka dotarła do nieznanych dotychczas materiałów, przeprowadziła liczne rozmowy i dogłębnie zbadała życiorys stoczniowca.

- Stanisław Sołdek to człowiek, który wręcz wyrósł ze stoczni - mówi dr Elżbieta Wróblewska. - Już jako młody chłopak rozpoczął u boku ojca Tomasza praktykę w Stoczni Modlińskiej i do końca życia pozostał związany z przemysłem stoczniowym. Jego biografia potwierdza to, że Sołdek starał się przez całą swoją karierę "postępowaniem nie przynieść ujmy nazwisku, które stało się nazwą pierwszego pełnomorskiego statku, zbudowanego w polskich stoczniach".

Książka będzie niebawem dostępna w sklepie internetowym Narodowego Muzeum Morskiego.

"Sołdek": 7 miesięcy budowy, 31 lat służby


Pierwszy polski pełnomorski statek zbudowany po wojnie - rudowęglowiec "Sołdek" na pochylni Stoczni Gdańskiej. 1948 r. Pierwszy polski pełnomorski statek zbudowany po wojnie - rudowęglowiec "Sołdek" na pochylni Stoczni Gdańskiej. 1948 r.
Rudowęglowiec "Sołdek" był pierwszym polskim statkiem pełnomorskim zbudowanym w kraju po II wojnie światowej. Jego budowa rozpoczęła się 3 kwietnia 1948 r. w Stoczni Gdańskiej.

Jego patronem został traser Stanisław Sołdek, jeden z przodowników pracy - tak wówczas nazywano robotników, którzy przekraczali narzucone im przez zakład pracy normy do wykonania.

Stanisław Sołdek z żoną Heleną w dniu wodowania pierwszego polskiego statku SS "Sołdek" zbudowanego w Stoczni Gdańskiej. Stanisław Sołdek z żoną Heleną w dniu wodowania pierwszego polskiego statku SS "Sołdek" zbudowanego w Stoczni Gdańskiej.
Statek zbudowano w siedem miesięcy i zwodowano 6 listopada 1948 r. Służył jako jednostka handlowa przez 31 lat. W tym czasie przewiózł w sumie ponad 3,5 miliona ton węgla i rudy żelaza.

Traser Stanisław Sołdek podczas pracy w stoczni. Traser Stanisław Sołdek podczas pracy w stoczni.
Ze służby wycofano go w 1980 r. Trafił do Gdańska, gdzie zmieniono go w statek-muzeum. Jest własnością Narodowego Muzeum Morskiego. W 2019 r. przez 10 miesięcy (w styczniu i grudniu zwiedzanie jest niedostępne) statek zwiedziło ponad 62 tys. osób.

Miejsca

Opinie (168) ponad 10 zablokowanych

  • Nie bylo lepszego miejsca? (13)

    Relikt komuny nawet jeśli na tamten czas nowoczesny to jednak duzo mowi ku przestrodze jako największe osiagniecie reżimu. Przytłacza Gdańsk ten kolos i nie pasuje tak jak większość postkomuny która zniszczyła to miasto

    • 23 48

    • miejsce cumowania statku..

      na Motławie statki przypływały dawniej bo tutaj był port Gdańsk. Warto poszukać zdjęcia i wtedy zobaczysz , że statki cumowały wzdłuż wyspy spichrzów bo tutaj były rozładowywane i załadowywane. Komuna nie zniszczyła miasta Gdańska a wręcz odwrotnie - niestety nie znasz historii Gdańska - już w marcu 1945 roku pracownicy oceny zniszczeń jakie doznał Gdańsk i Sopot 30 kwietnia 1945 roku utworzono Gdańską Dyrekcję Odbudowy. I tak np. już na dzień
      15 lipca 1945 sporządzono ogólny wykaz szkód wojennych . Rozumiem lecz nie zgadzam się z tobą , że uważasz iż historia jest inna sądzisz i jesteś przekonany ,że to Lech i Jarek walczyli na Westerplatte a wcześniej doradzali Józefowi Piłsudskiemu no walczyli pod Grunwaldem a później zakładali Solidarność itd.........

      • 1 0

    • powinien stać gdzieś w okolicy stoczni cesarskiej

      • 0 2

    • +Powrót Sołdka (2)

      Szwedzi pielęgnują swoją Wazę w specjalnym inkubatorze....a my ględzimy, wybrzydzamy...zapomnieliśmy jak było ! Szacun dla Muzeum Dziwne opinie...

      • 12 1

      • A gdzie go pokazać? (1)

        Z całą pewnością statek zasługuje na zainteresowanie. Pytanie tylko, czy miejsce na Motławie jest właściwe? Jeżeli ze statku zrobiono eksponat gdańskiej historii, no to gdzieś w Gdańsku. Tylko gdzie? Moim zdaniem nie pasuje do rekonstruowanej zabudowy tej części Gdańska. No to gdzieś? Najszybciej gdzieś na terenach postoczniowych, tylko, że tam nie ma ciągów turystycznych, a nikt nie pojedzie specjalnie, żeby zwiedzić statek, który jest taki, jaki jest.

        • 0 2

        • lepiej mieszkania na wynajem oglądać w gdańsku co?

          • 1 0

    • gdyby nie gierek to 3-city nawert obwodnicy by nie miało

      • 1 1

    • Komuna,komuną... (3)

      jednak ktoś ten kraj odbudował ;z ruin i zgliszczy...

      • 9 2

      • odbudowa Gdańska (1)

        odbudowa już zaczęła się 30 marca 1945 roku po prostu trzeba poznać historię. lecz dziś jakiś garnek gada bzdury.

        • 6 1

        • czyli jak się zaczęła komuna

          po prostu poznaj historię...

          • 0 1

      • Tak naprawdę to komunizmu nie było nigdy i nigdzie na świecie.

        Były tylko reżimy partyjne. Ustrój komunistyczny jest ustrojem czysto teoretycznym nie do zastosowania w praktyce. Najbliższą komunizmowi była wspólnota plemienna rzadzona przez Radę Starszych. Ale zawsze się wyłaniał jakiś kacyk czy szaman który skupiał zwolenników i .... powstawały pierwsze partie pod kierunkiem aktywistów.

        • 5 2

    • Właśnie pasuje jak ulał. (1)

      To właśnie ci, którzy dogadali się z rządzącymi w epoce socjalizmu rządzą w Gdańsku i w Pomorskim włącznie z tą jak piszesz postkomuną.

      • 8 6

      • Aktywny jesteś w kwakaniu.

        Drelich zwany wojewodą jest tylko namiestnikiem PiS.

        • 3 1

    • To właśnie postkomuna to miasto odbudowała i to tak,

      że jest ono jednym z piękniejszych, jak nie najpiękniejszym, ośrodkiem miejskim w Polsce. Ale czy do pisowskich zakutych łbów to dotrze?

      • 9 2

  • (20)

    Piękny.Przypomina dawną potęgę polskiej floty handlowej.Do tej pory w głowie się nie mieści jak to można było rozwalić...

    • 112 27

    • Rozwalić? (13)

      Byli niekonkurencyjni więc kapitalizm słabszych wyeliminował z rynku i tyle.

      Za komuny rachunek ekonomiczny był na dalszym planie.

      • 17 13

      • A słyszałeś o zwalczaniu konkurencji? (10)

        A jak załatwiono polskie cukrownie? Wykupiono i zlikwidowano. Stocznie padły bo miały paść. To były decyzje polityczne

        • 24 6

        • Stocznie nie padły Stocznie zlikwidowano. To jest różnica. (1)

          Za likwidację stoczni w 90 procentach winę ponosi rząd PiS 2005-2007 Nie chciał sprywatyzować stoczni tylko dlatego że potencjalny nabywca był pochodzenia żydowskiego. W pełni świadomy lub nie na rękę ówczesnej władzy i ku przychylnosci pseudo solidarności ciągnęli stocznie ku likwidacji.... W nadziei że stołki zostaną między swoimi....

          • 8 2

          • na samą Stocznie Szczecińską rząd łożył taką kasę ... że mogli nic nie produkować a na pensje było

            dobrze tym robili armatorowi norweskiemu - statki za pół ceny...

            • 0 0

        • (4)

          Polityczne polityczne. Gdyby coś się broniło ekonomicznie to i polityka by tego nie przemogła. A tak - piwko, papierosek, pogaduszki i nagle się okazuje, że nadgodziny trzeba robić i po 12 h na dobę "być "w pracy. Co za pech. Ale przynajmniej nadgodziny 150% . Do tego przewałki typowe dla firm produkcyjnych i firm PRLowskich zapewne. Jak to się miało ekonomicznie obronić przed polityką?

          • 13 15

          • Co Ty bredzisz ??? (3)

            Cukrownie nie pasowały niemieckiemu przedsiębiorcy bo kradły mu rynek dlatego zostały wyprzedane a później zlikwidowane i konkurencji nie ma już po problemie , stocznie to faktycznie przerost zatrudnienia i brak organizacji ale jak w każdym biznesie jak by zależało komuś to i pomysł by był a tak został tylko pomysł na sprzedaż

            • 9 8

            • No popatrz, a nierentownych kopalni jakoś się nie chcą pozbyć. (2)

              Wolą dopłacać miliardy złotych rocznie za węgiel który ląduje na hałdach, płacąc czternaste pensje górnikom i kupować tańszy węgiel z Rosji czy innego Zimbabwe, a cukrownie które niby zarabiały sprzedali? Coś ci chyba propaganda za mocno weszła.

              • 5 5

              • Propaganda ?? (1)

                Bo na te kopalnie nie ma chętnych . Jeszcze dalej Ci tłumaczyć ???Jeden podmiot z Czech i Ukraina czasami kręci się obok ostatnich czynnych bodajże 21 kopalń . Co Ty dajesz ?? Cukrownie to była wisienka na torcie , Niemcy likwidują kopalnie i nasze nie są im do niczego potrzebne a cukrownie idealnie wpasowały się w krwiożerczy kapitalizm i większy , silniejszy i bogatszy wykosił niepotrzebną konkurencję

                • 6 5

              • nie że nie ma chętnych

                tylko w odróżnieniu od cukrowników i betoniarzy ... jak górnicy pójdą z kilofkami i płonącymi kaloszami na jarkacza to mu jego obstawa z grom i nie pomoże

                • 0 0

        • a dzisiejsze stocznie?

          w Szczecinie i Świnoujściu - jak się mają?

          • 4 0

        • Polskie fabryki same się zaorały. Były ostro (1)

          zapóźnione. Np. licencja na 125p - Włosi sprzedali mechanikę z fiata 124 i kształt budy z 125 bo nawet srodek był inny. Np kolumna kierownicy- została po lewej stacyjka chociaż wajha od biegów trafiła w podłogę. Pomijam stary silnik z walkiem w kadłubie. Podobnie padły nie tylko polskie zakłady - taka Nokia przestała robić telefony albo Grunding, który należy do Chińczyka.

          • 11 4

          • Mechanika i podwozie były z fiata 1300/1500 a nie 124.

            • 7 0

      • "Ze służby wycofano go w 1980 r." więc za komuny.

        • 2 1

      • Ha ha

        No bo teraz kapitalizm jest konkurencyjny i wspaniały ??? Bangladesz , Indie , Wietnam nawet i Polska to kraje gdzie wykorzystuje się ludzi robiąc z nich tanią siłę roboczą .. no tak , tak to każdy będzie konkurencyjny . Pleciesz bzdury

        • 7 3

    • W latach najlepszej świetności tej jednostki

      Polska nie była żadną potęgą...

      • 5 1

    • dlaczego polskie statki, w tym Batory, pływały?

      bo u na spłacono biletami NBP, powiedzmy 10 centów za godzinę pracy. Potem wprowadzono zł wymienialnego i było co porównywać.

      • 2 1

    • Wystarczuly spojrzec na tuska

      • 3 8

    • Antona Macierenko zapytaj. (1)

      Dobrze, że chociaż różańce taktyczne dalekiego zasięgu zakupione.

      • 18 10

      • to czyj to pseudonm lewandowskiego balcerowicza bieleckiego?????

        • 10 14

    • zapytaj UM i ludzi solidarnosci oni ciagle glowia sie jak przdluzyc zycie 70letnich SKM-emek,

      wyczarowac bilet metropolitalny i co zrobic z dworcem SKM.

      • 13 3

  • No i pięknie :) (8)

    Pusto było bez niego.

    • 103 47

    • No pusto i tak pięknie... (7)

      ...było bez niego

      • 15 27

      • lubie Soldka bo jak niemcy pija kawe i widza napis szczecin to zaraz sie krztusza (6)

        • 18 6

        • (1)

          Polacy pijąc kawę i widząc napis Szczecin śmieją się z nieudolnego aparatczyka i kłamcy Matołusza i jego promów budowanych w szczecińskiej stoczni.

          • 2 5

          • matołusz - stępkę położył i popłynął

            na San Escobar

            • 1 0

        • (3)

          Ze śmiechu chyba jakie to ekonomiczne kolosy na słomianych nogach budowano za starych dobrych czasów.
          Niestety czasy kiedy można było na taką skalę wyzyskiwać jednych by dotować drugich minęły....

          • 2 16

          • Raczej się zintensyfikowały przenosząc na inne sfery. (1)

            Dzisiaj połączenie biznesu z polityka to problemy całego świata. Teraz mamy gnębienie państw przez koncerny.

            • 9 4

            • Taaaa

              Teraz inni czerpią korzyści tyle że zgarniają 200 razy więcej

              • 2 3

          • No bo teraz masz czasy

            Niewolnictwo 21 wieku , praca dla wielkich koncernów , które zgarniają krocie zatrudniając ludzi czasami pewno i za dobre pieniądze ale kosztem czasu dla rodziny do tego banki i kredyty na mieszkania bo nie ma szans młody człowiek na zakup mieszkania za gotówkę , no i masz już takiego nowego niewolnika ... praca za 7 tys w korpo + 30 lat spłacania kredytu ... istny raj

            • 8 3

  • Soldek jest pomnikiem stachanowca

    takiego jak Pstrowski i temu podobni, ktorzy bili ustawiane rekordy pracy za co komunistyczna wladza nagradzala ich awansami spolecznymi, mieszkaniami, orderami a przy okazji srubowala normy dla reszty "roboli". Soldek, czy Pstrowski mieli szanse pokonczyc komusze kursy- jak te na
    "uczelni" rydzyka i zostac inzynierami z praktyka w swiniopasieniu.

    • 1 1

  • Gdzie są NITY!!!??????

    ja się pytam - gdzie są nity? Widzę remont poważnie ingerował w kadłub - przy okazji bez szacunku dla wartości tkanki historycznej usunięto nity i zastąpiono je nowoczesnym poszyciem. To trochę tak, jakby stare ceglane kamienice ocieplić styropianem :( Co na to konserwator????

    • 0 1

  • Boże najświętszy , czy doczekam dnia w którym

    zabiorą tego "stracha" na żyletki ??

    Ciebie prosimy i głęboko się modlimy , wysłuchaj nas Panie i ty najcudowniejszy Jarosławie wraz ze swoim toruńskim ojcem narodu do was składamy gorące prośby i apele ... zabierzcie złom z motławy !

    • 0 1

  • A co robił traser? (9)

    • 11 27

    • (4)

      Jak nie wiesz , to znajdź w internecie Glabie !!!

      • 6 22

      • co to Glab? (1)

        glob?

        • 7 2

        • Tego nawet w internecie nie wiedzą.

          • 2 1

      • Przecież spytał w internecie, czyż nie?

        Różnie można szukać :)

        • 3 0

      • A można tak bez wyzwisk, gimbazo? Nie każdy jest tak "mundry" i "szkulony" jak ty

        • 11 3

    • traser nanosi też rozmieszczenie gniazd kontenerowych,

      uchwyty, fundamenty itp.

      • 4 2

    • Był routerem

      • 2 8

    • A co robił traser?

      Najprościej-przerysowywał wyświetlony z rzutnika projekt poszczególnych kształtów blachy w 2D na blasze okrętowej którą potem cięto palnikiem. Dzisiaj mamy AutoCAD i lasery 2D oraz 3D do profili.

      • 13 0

    • Trasował. Czyli rysował na metalu punkty i linie cięcia, wiercenia, łączenia.

      Na zdjęciu widać jak Sołdek studiuje plany żeby przenieść oznaczenia na metal.

      • 42 2

  • Do.Szczecia z nim (1)

    Co nam tu bedzie.promowal.inne.miasto

    • 5 22

    • W stoczni Gdanska go zbudowali

      • 1 0

  • Soldek (1)

    Dla ścisłości
    Położenie stępki 03.04.1948
    Wodowanie 06.11.1948
    Oddanie do eksploatacji 21.10.1949
    Zachowanie Sołdka jako muzeum zawdzięczamy takim pasjonatom jak : Przemyslaw Smolarek,Jerzy Doerffer,Ignacy Sienicki,Piotr Soyka .Adaptacją statku na muzeum zajęła się Gdańska Stocznia Remontowa.Lucjan Rudziński - Kierownik(GIPR) Ryszard Milewski - Budowniczy
    '

    • 24 1

    • a co do tego miał Soyka ?

      • 0 0

  • A tak było bez niego pięknie!! (4)

    Wreszcie była przestrzeń i światło bez tego kolosa. Powinien stać gdzieś indziej, gdzie by nie przytłaczał swym ogromem

    • 32 39

    • gdybyś zobaczył go na remontówce ,to byś powiedzial ze to zwykla łajba jest.

      • 1 0

    • Idealnie by pasował przy Wyspie Spichrzów.

      Przynajmniej zasłoniłby nieco tę "wspaniałą" nowakową zabudowę.

      • 2 1

    • Chodzi o miejsce

      Przecież tu sprawa rozgrywa się o lokalizację. Tylko, jeżeli turyści będą mieli wygodny dostęp do obiektu, to przyjdą i zapłacą za wejście. Na drugi plan schodzi sprawa, czy to jest coś interesującego szczególnie dla dzieci, a nawet młodzieży. W programie jest zwiedzanie, bo jest "po drodze".

      • 2 3

    • Było i się skończyło

      Powinien stać w swoim porcie macierzystym tj w Szczecinie

      • 7 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

MS: puszczamy dopiero z filmem od Jarka. Najpierw szybki krótki, potem podmianka na dłuższy i lepszy

Najczęściej czytane