- 1 "Lex deweloper" pomoże na Przymorzu? (92 opinie)
- 2 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (100 opinii)
- 3 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (58 opinii)
- 4 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (232 opinie)
- 5 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (112 opinii)
- 6 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (43 opinie)
Mewa wyląduje na środku ronda. Nowa instalacja artystyczna w Sopocie
Za kilka miesięcy na skrzyżowaniu ul. Bitwy pod Płowcami i Hestii w Sopocie zostanie usytuowana nowa rzeźba. Będzie ona stanowiła artystyczną wizję herbu miasta z mewą i rybą trzymaną w jej szponach. Obecnie miasto poszukuje wykonawcy, który przygotuje niezbędną dokumentację techniczną i podejmie się jej montażu.
- Po wystawie zdecydowano, że jedna z instalacji - bardzo charakterystyczna dla twórczości artysty, a jednocześnie związana z Sopotem - "Sopocka Mewa" zostanie zakupiona przez miasto i będzie jednym z elementów sztuki współczesnej w przestrzeni miasta - mówi Anna Dyksińska z Biura Promocji i Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Sopotu - Sopot prowadzi bardzo aktywną politykę wspierania sopockich artystów. Jednym z jej elementów jest prezentacja sztuki lokalnej, uznanych twórców właśnie w przestrzeni miasta.
Czytaj też:
Sztuka współczesna w Trójmieście. Gdzie można zobaczyć?
Kilkumetrowy pylon z rzeźbą na środku ronda
Rzeźba będzie usytuowana na kilkumetrowym pylonie, który będzie znajdował się na środku ronda. W efekcie "Sopocka Mewa" będzie "witała" albo "żegnała" osoby poruszające się ul. Bitwy pod Płowcami - główną drogą między Jelitkowem a centrum kurortu.
Miasto za artystyczną wizję sopockiego herbu zapłaciło 36 tys. zł. Do tej kwoty będzie trzeba wkrótce doliczyć koszty związane z przygotowaniem dokumentacji technicznej oraz montażu rzeźby. Miasto planuje wyłonić jednego wykonawcę obu zadań w trybie zapytania ofertowego - jedynym kryterium będzie najniższa cena.
Polecane wydarzenia kulturalne w Trójmieście
Zgodnie z harmonogramem wykonawca będzie zobligowany:
- w ciągu dwóch miesięcy od podpisania umowy przygotować dokumentację techniczną,
- uzyskać niezbędne decyzje i pozwolenia na prowadzenie robót,
- w ciągu trzech tygodni od uzyskania zgód na realizację wykonać roboty budowlane,
- w ciągu jednego tygodnia od zakończenia prac z punktu trzeciego zainstalować rzeźbę na pylonie.
Czytaj też:
W Sopocie odsłonięto pomnik Władysława Bartoszewskiego
Park Hestii w pobliżu planowanej lokalizacji rzeźby - materiał z 2016 r.
Miejsca
Opinie (133) ponad 50 zablokowanych
-
2020-08-27 11:23
Opinia wyróżniona
Ronda (1)
Podobają mi się instalacje na rondach. Niestety rzadko udaje się postawić coś naprawdę estetycznego i podobającego się wszystkim. Gusta są różne. Pięknie prezentują się rzeczy ze stali nierdzewnej, mosiądzu, mozaiki, ale często ich koszt przerasta możliwości miast. Musi zarobić i artysta i wykonawca. Tu cena jest naprawdę przyzwoita, mewa związana z herbem miasta i do tego z lokalnym artystą.
Popieram jeśli będzie stała na wysokim postumencie.- 7 2
-
2020-08-27 14:24
W Adanie w Turcji na rondach są fontanny.
Przy Hestii na rondzie fontanna byłaby moim zdaniem optymalna, mewa mogłaby być jej częścią, by w zimę też ładnie było.
- 0 0
Wszystkie opinie
-
2021-07-05 11:08
pięknie
Uważam że instalacja wyglada wyśmienicie, oby więcej takich dzieł sztuki na ulicach polskich miast! Wydaje mi się że to w jakiś sposób zachęca do zapoznania się ze sztuką!
- 0 0
-
2020-08-28 19:50
a mnie się ta mewa
nie podoba... jakby szkielet czy coś... czy dopadł ją kot czy covid?
- 1 0
-
2020-08-26 12:19
no tak... Florczak... wiadomo... (5)
- 10 1
-
2020-08-26 12:28
Wyrasta nam (3)
naczelny "artysta" Sopotu
- 3 0
-
2020-08-26 16:37
(2)
On juz raczej wyrósł. Sfinks byl fajny za jego czasow ale to robienie kiczy i badziewi i wpychanie ich po znajomosci Sopotowi i Gdanskowi to dno.
- 3 0
-
2020-08-27 08:36
A ja do niego nic nie mam (1)
A ja do niego nic nie mam - ciekawy człowiek, a jego sztuka tez bardzo charakterystyczna i o to chodzi
- 0 3
-
2020-08-28 11:22
Widzę
sam artysta nam energicznie komentuje
- 1 0
-
2020-08-26 14:44
W każdym razie ma plecy
36k za takie coś???
- 4 0
-
2020-08-27 22:35
Rydwan na słupie
Na budynskiej
- 0 0
-
2020-08-27 14:46
..
Podpis pod zdjęciem z ulicą. Nie ma ulicy Bity pod Plowcami.
- 1 0
-
2020-08-26 10:34
(6)
Czy nie ma bardziej niezbędnych wydatków?Sopot już od dawna nie jest dawną artystyczną bochemą i uzdrowiskiem a jedynie miejscem melanżu,imprez,klubów dla dżentelmenów i bud z kebsami...
- 69 38
-
2020-08-26 11:03
Artysta na miarę PO (5)
Mewa ze szponami ... Może wróbel zjadający psa ?
- 8 15
-
2020-08-27 14:31
Herb Sopotu widziałeś?
To wizja artystyczna. Idź do galerii sztuki to zrozumiesz.
- 0 0
-
2020-08-26 11:10
Raczej wygląda jak szkielet pterodaktyla (2)
Może będą ludzie mówili o rondzie pterodaktyla?
- 11 9
-
2020-08-26 11:14
Rasistowska rzeźba , mewa zjada śledzia (1)
Jako gdynianin protestuje i zgłaszam ksenofobię , faszyzm i homofobię
- 14 4
-
2020-08-27 14:29
To dorsz nie śledź więc możesz dalej spokojnie ssać kciuka.
;-)
- 0 0
-
2020-08-26 11:36
lepsze to
niż oklepane krzyże
- 4 7
-
2020-08-26 10:36
Mewy nie mają szpon! (29)
i nie trzymają zdobyczy nogami ponieważ ich palce są połączone błona pławną. Artysto, z całym szacunkiem...dałeś ciała.
- 100 13
-
2020-08-27 14:27
A herb miasta Sopotu Ty widziałeś/łaś?
- 0 0
-
2020-08-26 10:44
bo to jest mewoorzeł (5)
zagrożony wyginięciem
- 22 4
-
2020-08-26 21:11
Szczur w piórach
- 1 0
-
2020-08-26 11:01
Dobrze że nie z czekolady , jak tego wąsatego dziada (2)
- 8 6
-
2020-08-26 11:43
bo ta instalacja to alegoria czegoś innego (1)
"Orzeł wylądował" - mówi ci to cos? :)
- 6 2
-
2020-08-26 15:13
Tak Normandia
- 5 1
-
2020-08-26 11:23
Rzeźba przedstawia przemoc na zwierzętach , protestuje !
Mewa zabija dziobem , śledź ginie w męczarniach
- 6 3
-
2020-08-26 10:48
I to wykonał profesor?? (4)
litości...
- 15 8
-
2020-08-26 11:44
gdybyś miał chociaż maturę (3)
to może byś zrozumiał
- 4 11
-
2020-08-26 21:10
Oświecony interpretator...
...sztuki się odezwał. No to oświeć Nas mistrzu i powiedz na czym polega ta wizja?
- 3 0
-
2020-08-26 15:15
Mówi się matulę i ojczula
- 2 0
-
2020-08-26 12:14
Ja mieszkowski?
- 2 2
-
2020-08-26 18:29
na tym polega różnica między artystą a ornitologiem
albo zjadaczem chleba.
Fantazję trzeba mieć.- 1 4
-
2020-08-26 11:52
pozdrawiam (3)
Przecież to nawiązanie do herbu Sopotu. Z pretensjami proszę do autorki herbu Elsy Ludecke i cesarza Wilhelma, który ten projekt w 1904 roku zatwierdził.
- 9 3
-
2020-08-26 12:29
(1)
"Na tarczy znajduje się mewa
z rozpostartymi skrzydłami przysiadająca na trzymanej w szponach na trzymanej w szponach i leżącej na piasku rybie."
"Heraldyka polska okresu międzywojennego nie interesowała się herbem Sopotu.
Jedynie Marian Gumowski w 1939 roku w pracy o herbach miast pomorskich przedstawił herb sopocki, lecz był on bardzo schematyczny. Ogon mewy został nieco skrócony i był inny. Mewa
trzymała w szponach rybę."
Fragmenty "Historia sopockiego herbu" Jerzy Cisłak Sopot 2014- 3 1
-
2020-08-26 14:38
Ten herb to wioskowy jakiś
Co to jest, mewa z rybą
- 2 3
-
2020-08-26 12:08
i tu sie mylisz
Znajdz w google'ach stare herby Sopotu np. z lat 30tych XX wieku - mewa ma tam zawsze tzw. błone pławną.
- 8 2
-
2020-08-26 11:33
Weź doczytaj zanim coś palniesz (1)
To herb Sopotu, biała mewa z rybą
- 10 6
-
2020-08-26 14:37
Z rybą w błonach
- 3 2
-
2020-08-26 11:08
ona nie trzyma ryby nogami ,tylko ja przydusza... (2)
a podczas przyduszania zadaje kilka ciosow z dzioba i ryba zalatwiona.
- 9 2
-
2020-08-26 11:16
Propagowanie zabijania jest karalne ! (1)
Precz z męczeniem śledzi !! Nawet karpia trzeba umiejętnie ogłuszyć !! Homofob , ksenofob , rasista i antysemita !!!
- 5 3
-
2020-08-26 14:36
I zoofob
- 5 0
-
2020-08-26 13:14
to herb sopotu
wystarczy sprawdzić
- 3 3
-
2020-08-26 12:06
Odzwierciedlenie herbu.
Mewa odzwierciedla herb miasta a tam widzimy rybe przy lapach mewy. Fakt nie ma tam szpon ale mamy mewe trzymajaca rybe. W takim razie ustanawiajac herb miasta nie wzieto pod uwage budowy anatonicznej mewy i jej zachowan. No ale w przypadku herbu dozwolona jest swoboda (syreny, smoki, lwy ze skrzydlami itp)
- 5 1
-
2020-08-26 11:30
A ty nieuku zwróć uwagę, że to nawiązanie do herbu Sopotu (1)
Chciał zabłysnąć ale znowu nie wyszło...
- 13 4
-
2020-08-26 11:35
Krzyż szczęścia używany do dziś w Indiach też sobie taki malarz z Austrii wypożyczył
- 6 4
-
2020-08-26 11:02
Końcowa cena montażu plus zakup mewy ze szponami ... Mewa ma błony pomiędzy palcami panie ,,PrOfesorze,,...
- 7 2
-
2020-08-26 10:57
szponów
- 3 0
-
2020-08-26 10:50
to czarna mewa - kra! kra! kra!
- 3 2
-
2020-08-27 11:23
Opinia wyróżniona
Ronda (1)
Podobają mi się instalacje na rondach. Niestety rzadko udaje się postawić coś naprawdę estetycznego i podobającego się wszystkim. Gusta są różne. Pięknie prezentują się rzeczy ze stali nierdzewnej, mosiądzu, mozaiki, ale często ich koszt przerasta możliwości miast. Musi zarobić i artysta i wykonawca. Tu cena jest naprawdę przyzwoita, mewa związana z herbem miasta i do tego z lokalnym artystą.
Popieram jeśli będzie stała na wysokim postumencie.- 7 2
-
2020-08-27 14:24
W Adanie w Turcji na rondach są fontanny.
Przy Hestii na rondzie fontanna byłaby moim zdaniem optymalna, mewa mogłaby być jej częścią, by w zimę też ładnie było.
- 0 0
-
2020-08-26 11:10
To jest orzeł a może jastrząb ale na pewno nie mewa moi drodzy I kochani (3)
36 koła może no nie wiem...
- 11 6
-
2020-08-27 13:42
Ale głupoty wypisuje ten Sven
- 0 0
-
2020-08-27 00:50
Sven opowiedz coś o sobie. Ty znasz się na wszystkim. (1)
- 1 0
-
2020-08-27 08:16
to jest spamer...
- 1 0
-
2020-08-26 11:45
Mewa z kos. (1)
Tak jak orzeł w Będominie.
- 8 1
-
2020-08-27 11:41
Cóż, to ten sam artysta :)
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.