Fakty i opinie

Sopot i Gdańsk oceniają letnie parkowanie

W wakacje z ekoparkingu pod Ergo Areną skorzystało ponad 6 tys. osób.
W wakacje z ekoparkingu pod Ergo Areną skorzystało ponad 6 tys. osób. fot. Maciej Korolczuk / Trojmiasto.pl

Z umiarkowanym zadowoleniem władze Gdańska i Sopotu podsumowują tegoroczne pomysły na parkowanie w pasie nadmorskim. Do tego, aby przy plażach był porządek, samorządy muszą albo dopłacać, albo w najlepszym razie - wychodzą na zero.



Przy której plaży w Trójmieście są największe problemy z parkowaniem?

w Sobieszewie 5%
na Stogach 12%
w Brzeźnie 18%
na Zaspie 5%
na Przymorzu 5%
w Jelitkowie 14%
w Sopocie 28%
w Gdyni-Orłowie 5%
w Śródmieściu Gdyni 8%
zakończona Łącznie głosów: 615
Na początku wakacji władze Sopotu uruchomiły testowe połączenie między parkingiem przy Ergo Arenie a Monciakiem. Przez dwa miesiące linię obsługiwały dwa meleksy dowożąc do centrum miasta kierowców, którzy zdecydowali się bez opłat pozostawić auto przy gdańsko-sopockiej hali. W dniu inauguracji połączenia, odciążającego zastawione samochodami ulice, chodniki i wjazdy na posesje władze miasta podkreślały, że to program pilotażowy, a o sukcesie będzie można mówić, jeśli dziennie z nowej usługi skorzysta 350 kierowców.

W ubiegłym tygodniu meleksy wyjechały na ulice kurortu po raz ostatni, a władze miasta podsumowały dwa miesiące funkcjonowania linii. Planu nie udało się wykonać, bo w sumie skorzystało z oferty 6,1 tys. osób. Ponad 1/3 z nich to dzieci, za które nie pobierano opłat. Pozostali za kurs w jedną stronę płacili 3 zł, a więc dokładnie tyle, co godzina parkowania w miejskiej strefie płatnego parkowania.

- Jak każda nowość, tak i projekt ekoparkingu potrzebuje czasu, aby kierowcy się do niego przekonali. To, że w sierpniu skorzystało z niego więcej o ok. 1000 osób niż w lipcu to dobry prognostyk na przyszłość. Projekt odpowiada na uwagi mieszkańców, aby ograniczyć ruch samochodowy w centrum miasta - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. - Parkingi buforowe to trend światowy i jedyna szansa na odkorkowanie miast, szczególnie turystycznych. Brak opłat za parkowanie w mieście w sobotę i niedzielę powoduje, że w weekend Sopot jest zablokowany często źle zaparkowanymi samochodami. Mieszkańcy nie mogą dojechać do swoich posesji, rozjeżdżana jest zieleń, problemy mają też z przejazdem autobusy komunikacji miejskiej.
Miasto za 2-miesięczny program wspierający politykę parkingową zapłacił ok. 52,5 tys. zł. To kwota pomniejszona o wpływy z biletów, które wyniosły ok. 12 tys. zł.

- Na pewno wpływ na mniejszą frekwencję od zakładanej miała kapryśna pogoda - przyznaje Łukasz Liszewski, właściciel firmy meleksowej obsługującej linię turystyczną. - W większości naszymi klientami byli turyści, ale zdarzali się też mieszkańcy Gdańska, głównie Żabianki, którzy parkowali pod halą i jechali do Sopotu meleksem. Mamy swoje przemyślenia, jak linia powinna wyglądać w przyszłym sezonie, co można zmienić albo poprawić, ale najpierw chcemy o tym porozmawiać z miastem. Spotykamy się w przyszłym tygodniu i zobaczymy, co z tego dalej wyjdzie.
- Będziemy chcieli kontynuować projekt parkingów buforowych, z jednoczesnym zaostrzaniem restrykcji wobec źle parkujących w centrum miasta - zapowiada wiceprezydent Skwierawski.

Jak wyglądała trasa z Ergo Areny na Monciak?



Cel Gdańska: wyjść na zero

W Gdańsku płatne parkingi przy plażach kończą działalność w czwartek. Na początku przyszłego tygodnia poznamy szczegóły - dotyczące frekwencji i bilansu finansowego. Ze wstępnych informacji, jakie uzyskaliśmy na półmetku wakacji wynika, że w lipcu, gdy nie dopisała pogoda, parkingi wypełniały się umiarkowanie, a wpływy wyniosły ok. 100 tys. zł. W sierpniu z pogodą było nieco lepiej, więc można zakładać, że program, którego przygotowanie i wdrożenie kosztowało 300 tys. zł. wyjdzie na zero. Dzień parkowania przy plażach na Stogach, Zaspie i Jelitkowie kosztował kierowców 5 zł.

Gdynia, gdzie problem z parkowaniem przy plażach jest zdecydowanie mniejszy niż w Sopocie i Gdańsku, podobnie jak w ubiegłych latach swoją politykę parkingową oparła na miejskiej strefie płatnego parkowania.

Opinie (75) 1 zablokowana

  • (3)

    Parkingi w takich miejscach powinny być płatne

    • 23 35

    • Nikt mi nie musi płacić za zaszczyt jakim jest zaparkowanie mojego samochodu.

      • 4 5

    • (1)

      Niby czemu maja być płatne? Przez te płatne parkingi turyści zastawiają pobliskie osiedla i tyle z tego dobrego.

      • 6 5

      • Na pobliskich osiedlach, miejsca parkingowe również powinny być płatne. Właściciele miejsc parkingowych tacy jak Miasto, SM, Wspólnoty lub właściciele prywatni powinny oznaczyć takie miejsca i postawić parkometry. Płatne siedem dni w tygodniu przez 24 godziny. W mieście jest to bardziej cywilizowany sposób niż stawianie płotów i szlabanów.

        • 2 4

  • To w końcu można pobierać opłatę w weekendy czy nie? (1)

    • 7 8

    • na prywatnym terenie i prywatnym parkingu można w strefie parkowania miejskiego nie

      • 10 1

  • Gdynia i jej polityka parkingowa - podobna do lotniczej ;)

    • 32 5

  • pazerne urzedasy chciały zarobic krocie jak w lato było może 10 słonecznych dni:)))

    • 41 11

  • Miasto nie zadowolone? (2)

    Bo menagier który tym się zajmuje nie zna się na swojej robocie!
    Mają takie możliwości i jeszcze narzekają. chętnie zgłosił bym się do obsługi tych parkingów i pokazał jak można zarabiać, ale mam lepszą fuchę.
    Powodzenia w nowym roku

    • 20 8

    • Ale komentować lubisz.

      "Wujek dobra rada" jakich wielu...

      • 2 0

    • Zmienić trasę tego meleksa

      Gdyby meleks podwoził ludzi w okolice plaży to byłoby większe zainteresowanie.
      Niby chodziło o to, żeby potencjalni plażowicze nim jeździli. Ale przecież od Ergo Areny do plaży jest tyle samo co ze stacji końcowej (plac Konstytucji 3 Maja). Żaden plażowicz nie zostawi auta pod halą, żeby jechać meleksem i potem (z parawanami, dmuchanymi krokodylami itp.) przeciskać się przez tłum na Monciaku.
      Naprawdę nie da się puścić meleksa np. Polną - Bitwy pod Płowcami - Grunwaldzką i podwieźć klientów bliżej plaży?

      • 2 0

  • To się nazywa zrównoważony transport. 5zł za parkowanie na cały dzień (20)

    Kierowcy jak zawsze uprzywilejowani.

    Kiedy kierowcy zaczną płacić podatki na rzecz miasta?

    • 31 61

    • smrodzą, hałasują, zajmują miejsce powodują wypadki. Wszystko na koszt mieszkańców (5)

      smrodzą, hałasują, zajmują miejsce powodują wypadki. Wszystko na koszt mieszkańców

      • 18 18

      • Płacą... (4)

        połowa ceny paliwa to właśnie podatki i akcyzy.....

        • 27 10

        • z czego 0 gr na rzecz miast, których mieszkańcy muszą znosić poniszczone trawniki i pozapychane chodniki...

          • 6 9

        • (2)

          Z nich nie jest utrzymywana infrastruktura w mieście.
          Mieszkańcy poprzez PITa i podatki od nieruchomości to finansują.

          • 7 0

          • Polacy... i więcej nie trzeba pisać (1)

            Racja! Zrezygnujmy z samochodów, autobusów, KARETEK POGOTOWIA, TAKSÓWEK, POLICJI i STRAŻY.

            • 1 2

            • Wystarczy zezłomować wszystkie samochody starsze niż 10 lat

              I samo się uspokoi.
              Karetki będą miały o wiele lużniej jak się o 1/3 zmniejszy liczba szrotów w korkach.

              • 0 0

    • HAHA kiedy kierowcy zaczną płacić podatki na rzecz miasta (1)

      Oj głupolku. Nie masz ani auta, ani nie płacisz podatków co? Nic nie wiesz, to po co piszesz? Zacznij pakowac tornister, wyjmij stare kanapki, bo już niedługo szkoła.

      • 22 12

      • no własnie płace. I to nie fair że aż tyle idzie na udogodnienia dla kierowców.

        • 4 5

    • Smrody mozna wytrzymac ale oni zatruwają śmiertelnie spalinami kobiety dzieci!!Nas wszystkich! (2)

      Juz czas wprowadzić jak na całym zachodzie opłaty ekologiczne w miastach na blachosmrody!
      W przeciwieństwie do zachodu Polsa została uznana za najbadziej zatruty spalinami kraj w EU!A to dlatego ze jesteśmy złomowiskiem zachodu!Mamy najwiecej 20-30letnich szrotów na drogach które dodatkowo niszczą drogi a ich remont powoduje horrendalne koszty .
      Trzeba wprowadzic 100zl oplaty ekologicznej na kazdy złom nie spełniajacy normy EUro 6!!i stopniowo je podnosic a czesc oplat przekazywac na inwestycje w komunikacje miejską by była ekologiczna!Wywalic te trujace mietki Tureckie zakupione przez Budynia.

      • 5 6

      • Bardziej trujesz tym swoim kominkiem co w nim śmieci utylizujesz bo ci się nie chce iść do śmietnika

        • 5 2

      • szkoda że jeszcze dychasz pomimo takiego zatrucia!

        • 2 1

    • (6)

      Zasadnicze pytanie powinno brzmieć: kiedy rowerzyści - święte krowy ulic i chodników zaczną płacić podatki i OC?

      • 10 8

      • (4)

        to rozwiąże problem braku miejsc na parkingach? smrodu? hałasu? wypadków komunikacyjnych z winy kierowców? czy ogromnych kosztów jakie ponosi miasto budując i utrzymując drogi? odważnie

        • 6 2

        • (3)

          Co zrobić z wypadkami komunikacyjnymi z winy oszołomów rowerowych?

          • 1 0

          • (2)

            a ile ich jest? Z raportów Policji wynika że jest to problem marginalny.
            Rowerzyści jeżdżą jak jeżdżą ale wypadków nie powodują, a jak powodują to niewielkiej szkody.

            • 0 0

            • (1)

              bo kierowcy odpuszczaja sciganie rowerzysty w sadzie...

              przyklad: rowerzysta wjechal pod kola i rozwalil przednia ogrzewana szybe - koszt ponad 3k zl, pewnie jak by przeprosil to nic by nie placil, a ze zrobil zadyme, zadzwonil po ojca, wezwal policje, to dostal mandat i pokrywal koszty wstawienia najtanszego zamiennika - 800 stowek, bo wiecej kasy nie mial...

              mi tez kiedys rowerzysta wtargnal pod kola, poruszal sie calkowicie niezgodnie z przepisami, na cale szczescie tylko go przytarlem i skonczylo sie na niegroznej wywrotce... ja mialem do lakierowania 2 elementy, ale nawet mi do glowy nie przyszlo zeby go scigac, cieszylem sie ze nic mu nie jest...
              troche wolniejsza reakcja z mojej strony i rowerzysta polecialby na droge gdzie czolowka z samochodem byla prawie pewna...

              • 0 1

              • co ma do tego sąd?
                Jak się komuś coś stanie lub jest szkoda przyjeżdża policja i potem jest to w raporcie odnotowane. Skoro rannych zostaje około 100 osób na całą Polskę rocznie, a zabitych jedna osoba to jest to zjawisko marginalne. I tyle

                Kierowcy zabijają ponad 3tys osób rocznie a ponad 40tys zostaje rannych. Kumasz?

                • 0 0

      • Rowerzyści płacą na drogi w mieście dokładnie tyle samo co kierowcy.

        Nie widać tylko tego w proporcjach inwestycji :/

        • 1 0

    • Kierowcy płacą ciągle podatki na rzecz miasta! i to cholernie drogie - wszystko jest w paliwie (1)

      tyle że złodziei którzy chcą zarobić na tych podatkach jest więcej - najwięcej czerpie rząd a potem samorząd - a to wszystko to nierząd

      • 1 2

      • wymień chociaż jeden? jaki płacisz?

        • 0 0

  • :) (4)

    Parkowanie na nadmorskiej? kazdy bez wyjatku ode mnie dostalby mandat i blokade :)

    • 11 19

    • Z nadmorską masz tyle wspólnego, co ze stabilnym umysłem. (1)

      A blokadę masz założoną za czołem w górnej części czegoś, co u normalnego człowieka nazywa się głową.

      • 8 7

      • nie ma to jak...

        ...mądry kontrargument, jesteś wielki? Brawo!

        • 6 3

    • Ty, chory

      Nie nudź.

      • 2 2

    • Ty pajacu masz blokadę bani

      • 2 4

  • letnie łupienie

    chyba raczej.

    • 22 12

  • A moze powinni (1)

    To rozleklamowac, fakt staly znaki typu bezplaty P ergo arena czy w podonym oznaczeniu. Wiedzialem ze to jest bo obserwuje informacje lokalne,ale dla turystow slaba informacja

    • 19 2

    • Dokładnie

      A kto poza turystami miałby śmigać do Sopotu? Dla mnie to miejsce wyklęte, unikam jak ognia, podobnie Gdańsk Główny, jadę tylko wtedy, kiedy muszę.
      Natomiast jestem zainteresowany dobrym transportem na plaże Jelitkowo/Brzeźno, teraz organizuję sobie to sam po prostu zostawiając auto blisko przystanku tramwajowego. Problem jest z pogodą - gdy jest ładnie tramwaje na plaże potrafią być zapchane po dach a w drugą stronę jeszcze gorzej - czasem na pętli aż czarno od ludzi.

      • 9 2

  • (1)

    Muszę przyznać że w Sopocie w tym roku z parkowaniem byla rewelacja.

    • 5 13

    • Bo biznesmeny spędzają urlop gdzie indziej a być może niejednokrotnie taniej i jest gdzie zaparkować suva

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.