• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sopot miastem trajtków

(boj)
3 października 2006 (artykuł sprzed 17 lat) 
Gdyńska komunikacja publiczna wciąga letnią stolicę Polski w strefę ekologicznego transportu. Powstała kolejna linia trolejbusowa z Gdyni do Sopotu.

Trolejbusem do Sopotu dojadą teraz mieszkańcy gdyńskich dzielnic Dąbrowa, Karwiny i Wielki Kack. Linia 31 od poniedziałku kursuje na przedłużonej trasie z Kaczych Buków do pętli przy ul. Reja w Sopocie.

Dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni Olgierd Wyszomirski cieszy się, że to dobra wiadomość dla wszystkich Gdynian: - To bardzo dobre bezpośrednie połączenie z Sopotemi zapewni jeszcze lepsze warunki podróży. Mieszkańcy okolic ul. Wielkopolskiej, a zwłaszcza Bernadowa uzyskają pierwsze bezpośrednie połączenie z kurortem.

Kiedy pomiędzy oboma miastami funkcjonowała jedna linia trolejbusowa móiło się o gdyńskiej komunikacji w Sopocie. Dziś, gdy są już dwie linie, można mówić, że Sopot stał się czwartym w Polsce miastem trolejbusowym - po Gdyni, Lublinie i Tychach.

Na linii 31 będą jeździły pojazdy niskopodłogowe.

Gdyby jeszcze przedłużyć trakcję trolejbusową do pętli tramwajowej w Oliwie, można by mówić, ze trolejbusy zdobyły całe Trójmiasto. Wtedy gdyński ZKM umocniłby swoją pozycję drugiego pzrewoźnika w Trójmieście - po SKM - który świadczy usługi mieszkańcom wszystkim miast aglomeracji.
(boj)

Opinie (73)

  • klient zkm (1)

    Ależ ja nie krytykowałem tramwajów. PiSałem tylko o trolejbusach, że wcale nie są złe. Tramwaj na pewno lepszy, nie mówiąc o metrze, ale zastanównmy się: tramwaj w Gdyni?

    • 0 0

    • tramwaj wcale nie jest lepszy

      Czas się dokształcić!Trolejbusy mają dużo większe przyspieszenie niż autobusy, a średnia prędkość przejazdu od pętli do pętli w terenie miejskim jest wyższa niż w przypadku autobusu.
      Podczas ruszania zużywają wielokrotnie mniej energii niż autobus.
      Praktycznie nie emituje zanieczyszczeń.
      Koszt budowy infrastruktury jest niższy niż w przypadku tramwajów wobec braku szyn.
      Trolejbusy mają lepszą od tramwajów przyczepność, dzięki czemu mogą gwałtowniej przyspieszać i hamować, co zmniejsza prawdopodobieństwo kolizji. Charakteryzują się także większą zdolnością pokonywania wzniesień.
      Nowoczesne trolejbusy posiadają możliwość zwracania energii elektrycznej z powrotem do sieci trakcyjnej podczas hamowania co ogromnie wpływa na zużycie energii elektrycznej podczas jazdy w warunkach miejskich. Przykładem takiego pojazdu jest Jelcz M121E, Solaris Trollino 12 i 12AC.
      Trolejbus ma zazwyczaj cichszy bieg od tramwaju dzięki tłumieniu odgłosów jazdy przez opony.
      Ponieważ trolejbus nie jeździ po szynach, jest bardziej mobilny w ruchu niż tramwaje (możliwe ominięcie przeszkody na torze jazdy, ograniczone jednak do ok. 2–3 metrów dopuszczalnym wychyłem pałąków, problem znika przy dodatkowym zasilaniu pojazdu).

      • 0 0

  • antypolityk (1)

    to że trolejbusy gdzieś jeżdżą niczego nie dowodzi- nie wiemy dlaczego, więc nie będę się wypowiadał, zresztą tramwajów na swiecie z pewnością jest więcej
    .... ale tyle się mówi o "czystości" trolejbusów, zadaję pytanie czy tramwaj jest "brudny"
    wydaje mi się że nie, a nie stoi w korkach, nie blokuje ruchu aut, nie niszczy nawierzchni asfaltowej, przewozi więcej osób jednorazowo (składy są większe)
    apeluje o nie porównywanie trolejbusów z autobusami, które powinny być stosowane w ruchu do dalekich osiedli, dzielnic podmiejskich, w kursach nocnych i tam gdzie nie ma dużego natężenia ruchu, tam gdzie to natężenie występuje powinien być transport szynowy (metro, kolejki, tramwaje)
    ... i moim zdaniem trolejbus z tramwajem przegrywa więc nie ma się z czego cieszyć

    • 0 0

    • hahaha

      Trolejbus jest lepszy od tramwajów pod woeloma względami i w tej rywalizacji wygrywa bezapelacyjnie. Trolejbusy wygrywają również z autobusami.Trolejbusy mają dużo większe przyspieszenie niż autobusy, a średnia prędkość przejazdu od pętli do pętli w terenie miejskim jest wyższa niż w przypadku autobusu.
      Podczas ruszania zużywają wielokrotnie mniej energii niż autobus.
      Praktycznie nie emituje zanieczyszczeń.
      Koszt budowy infrastruktury jest niższy niż w przypadku tramwajów wobec braku szyn.
      Trolejbusy mają lepszą od tramwajów przyczepność, dzięki czemu mogą gwałtowniej przyspieszać i hamować, co zmniejsza prawdopodobieństwo kolizji. Charakteryzują się także większą zdolnością pokonywania wzniesień.
      Nowoczesne trolejbusy posiadają możliwość zwracania energii elektrycznej z powrotem do sieci trakcyjnej podczas hamowania co ogromnie wpływa na zużycie energii elektrycznej podczas jazdy w warunkach miejskich. Przykładem takiego pojazdu jest Jelcz M121E, Solaris Trollino 12 i 12AC.
      Trolejbus ma zazwyczaj cichszy bieg od tramwaju dzięki tłumieniu odgłosów jazdy przez opony.
      Ponieważ trolejbus nie jeździ po szynach, jest bardziej mobilny w ruchu niż tramwaje (możliwe ominięcie przeszkody na torze jazdy, ograniczone jednak do ok. 2–3 metrów dopuszczalnym wychyłem pałąków, problem znika przy dodatkowym zasilaniu pojazdu).

      • 0 0

  • trolejbusy!? (1)

    ludzie skończcie z tymi trolejbusami- to sowieckie rozwiązanie dla tych których nie stać na tramwaj, mieszkam w Gdyni, w której na siłe promuje się chore idee trolejbusowe- ale spróbujcie rano pojechać Wielkopolską w dół z Karwin a po południu wrócić, korki jak cholera, zróbcie jakiś TRAMWAJ! poza tym zintegrujcie komunikację z Gdańskiem a nie tylko z Sopotem, przecież wielu Gdynian tu pracuje.....

    • 0 0

    • hahaha śmieszny jesteś

      Trolejbusy jeżdzą także w najbogatszych miastach świata i nie są przeżytkiem sowieckim, a obecnie przeżywają renesans. Trajtki możesz spotkać m.in. w USA (m.in.w Seattle, San Francisco czy Bostonie), a także w Kanadzie, Franji,we Włoszech(m.im.Rzym,Mediolan,Parma), w Niemczech, Austrii i Szwajcarii(we wszystkich największych i najważniejszych miastach) oczewiście także w krajach Europy Wschodniej, Azji, a nawet w Ameryce Połuniowej.

      • 0 0

  • Przecież już dawno jeżdzą po Sopocie! (1)

    jest już przecież od dawna linia 21, zdaje się.
    Jeździ co prawda symbolicznie kilka kursów na dobę, ale jest.
    31 to dobry kierunek, gdyńskie pojazdy są ciche, czyste i szybkie. Nie to co gdańskie czerwone ikarusy, których jest jeszcze całkiem sporo!

    • 0 0

    • zgadzam się z tobą

      też lubię trolejbusy, szkoda tylko że na tą linię Gdynia nie puszcza Solarisów Trollino

      • 0 0

  • (1)

    gdzie sa te kacze boki?

    • 0 0

    • odp

      Kacze Buki (Gdynia) to część dzielnicy Wielki Kack. Kacze Buki graniczą z Kackiem,Dąbrówką,Osową i Chwaszczynem. Obecnie znajduje się tam nowa baza autobusowa i pętla trolejbusowa. W pobliżu straszą stare budynki Polifarbu.

      • 0 0

  • Gdynia i trolejbusy

    Trolejbusy nie kopią podczas deszczu, (nie wiem skąd te bzdury na forum) i są ciche, a nawet b.ciche. A najnowsze trajtki (solarisy trollino) mają lepsze przyspieszenie od najlepszych autobusów (w Gdyni nie ma już ikarusów i jelczy to przeżytek -były b.wolne, b. głośne i nie ekologiczne, chodź ja miło wspominam z dzieciństwa te ogromne śmierdzące chmury spalin. :)
    Są jeszcze trolejbusy mercedesy, wyi ciche, ale nie mają klimatu-wyglądają jak autobus z "szelkami".
    Można także spotkać jelcze, ale coraz rzadziej. Gynia ma też ekol. autobusy.Pozdro dla wszystkich fanów trajtków oraz Lublina i ZIU-tka. :)

    • 0 0

  • cholercia

    No proszę, tyle lat mieszkam a nie wiedziałem, że jestem sąsiadem kaczych buków. A ja głupi myślałem, że to już rejony osowy lub chcwaszczyna, albo jakieś wioseczki no-name.:P

    • 0 0

  • pffff

    Oczywiście to prowokacja, jak rozumiem.

    • 0 0

  • miasto trolejbusowe ROTFL

    autor chyba nadto sie podniecil wizja trolejbusow w sopocie. Zapomnial chyba, ze planowano zlikwidowac druty nad niepodleglosci "bo brzydko wygladaly". WIECEJ SPALIN!!!

    • 0 0

  • Gdynia - Zoppot - Oliva...

    ..Trolleybusy to bardzo funkcjonalny, ekologiczny srodek transportu i moga one bardzo dobrze zastepowac autobusy w takich miastach-kurort'ach jak Zoppot lub Oliva .. dlatego idea wlaczenia Olivy do sieci trolleybusowej jest bardzo trafiona... moznaby puscic 1 linie ul.Czyzewskiego, ktora robilaby po ulicach Olivy taka sama petle, jak autobusy -z mozliwoscia przesiadki na tramwaje i SKM.. pozniej moznaby przedluzyc trakcje w kierunku ZOO, a w przyszlosci w kierunku PKP-Osowa, co daloby mozliwosc prawie calkowitego wyeleminowania smierdzacych autobusow z kurort'u Oliva :)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane