• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

Sopot porządkuje reklamy bez kar finansowych. Do czasu

Krzysztof Koprowski
12 września 2019 (artykuł sprzed 2 lat) 
Opinie (88)

Sopot pokazuje pierwsze efekty uchwały krajobrazowej, dzięki której udało się usunąć banery wielkoformatowe z zabytkowych kamienic. Na celowniku urzędników będą wkrótce billboardy oraz mniejsze płachty reklamowe. Na razie właściciele nieruchomości i nośników reklamowych wolą współpracować z urzędnikami, niż narażać się na wysokie kary finansowe.



Czy urzędnicy powinni nakładać kary za reklamy niezgodne z uchwałą?

7 czerwca 2019 upłynął w Sopocie tzw. okres dostosowawczy dla reklam. To oznacza, że od tego momentu każda reklama, zarówno istniejąca przed tym terminem, jak i umieszczana obecnie musi bezwzględnie spełniać wymagania uchwały krajobrazowej.

Kto nie dostosuje się do jej zapisów, musi liczyć się z karami finansowymi. Przykładowo, nośnik reklamowy o powierzchni 100 m kw. niezgodny z uchwałą oznacza karę w wysokości 1 tys. zł dziennie.

Co ważne, kara wymierzana jest właścicielowi nieruchomości (bez potrzeby ustalania właściciela nośnika reklamowego) i jest ona naliczana od momentu wszczęcia postępowania przez urzędników.

Dobra współpraca przy usuwaniu reklam



- Dotychczas wysłaliśmy ok. 200 pism do agencji reklamowych, wspólnot i przedsiębiorców, informując o przyjęciu uchwały krajobrazowej, okresie dostosowawczym i oczekiwanych przez nas zmianach. Od lipca prowadziliśmy wstępne postępowania wobec 20 podmiotów, które ostatecznie usunęły reklamy - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. - Dotychczasowa dobra współpraca zaowocowała brakiem potrzeby wymierzania kar finansowych. Jeżeli jednak w przyszłości będzie taka potrzeba, to z takiej możliwości skorzystamy.
W kolejnym etapie urzędnicy chcą wyeliminować mniejsze banery reklamowe. Widoczny na zdjęciu baner znajdował się tuż obok miejsca organizacji krótkiej konferencji prasowej, na której urzędnicy chwalili się efektami uchwały krajobrazowej. W kolejnym etapie urzędnicy chcą wyeliminować mniejsze banery reklamowe. Widoczny na zdjęciu baner znajdował się tuż obok miejsca organizacji krótkiej konferencji prasowej, na której urzędnicy chwalili się efektami uchwały krajobrazowej.
- Prowadzone przez nas postępowania polegały na uzyskaniu informacji od właściciela nieruchomości, kto jest właścicielem nośnika reklamowego. Następnym krokiem było poinformowanie przez nas właściciela nośnika o tym, że jest on niezgodny z uchwałą. Perspektywa wymierzenia kary sprawiała jednak, że postępowanie już na tym etapie kończyło się sukcesem, czyli demontażem reklamy. Właściciele nieruchomości często też sami wymuszali na właścicielach nośników ich usunięcie - dodaje Monika Kłobucka z Wydziału Urbanistyki i Architektury Urzędu Miasta Sopotu.

Czworo urzędników zaangażowanych w weryfikację reklam



Obecnie tematem uchwały krajobrazowej, w tym przestrzegania jej zapisów, zajmują się cztery osoby: dwie z Biura Konserwatora Zabytków oraz dwie we wspomnianym Wydziale Urbanistyki i Architektury.

Należy przy tym podkreślić, że nie jest to ich jedyne zadanie, lecz jeden z zakresów służbowych obowiązków. Jak przekonują włodarze, takie rozwiązanie podziału pracy jest wystarczające, by zapanować nad jakością przestrzeni publicznej Sopotu.

- Warto pamiętać, że niemal cały obszar Sopotu od 1979 r. jest także wpisany do rejestru zabytków. To oznacza, że każdorazowy montaż reklamy wymaga pozwolenia konserwatorskiego. Uchwała krajobrazowa jest w tym przypadku dodatkowym narzędziem - zwraca uwagę Małgorzata Całka z Biura Konserwatora Zabytków.
Czytaj też:

Gdańska uchwała krajobrazowa wraca w pełnym brzmieniu



Na razie usuwanie reklam niezgodnych z uchwałą odbywa się bez nakładania kar. Urzędnicy nie wykluczają jednak, że wkrótce się to zmieni. Na razie usuwanie reklam niezgodnych z uchwałą odbywa się bez nakładania kar. Urzędnicy nie wykluczają jednak, że wkrótce się to zmieni.

Wkrótce akcja wymierzona w inne nośniki reklamowe



Kolejnym etapem po weryfikacji i usunięciu banerów wielkoformatowych z kamienic będą działania zmierzające do usunięcia niezgodnych z uchwałą billboardów oraz mniejszych banerów, często wieszanych na płotach czy elewacjach. Urzędnicy chcą także dążyć do ograniczenia tzw. wyklejek w witrynach.

- Wspólnoty mieszkaniowe, które dostosowały się do uchwały krajobrazowej, mogą ubiegać się o dofinansowanie remontów elewacji zabytkowych kamienic. W budżecie przewidziano na ten cel ok. 1 mln zł - dodaje Skwierawski.
W czerwcu przyszłego roku skończy się okres dostosowawczy dla szyldów, informujących o prowadzonej działalności lub siedzibie firmy. W czerwcu przyszłego roku skończy się okres dostosowawczy dla szyldów, informujących o prowadzonej działalności lub siedzibie firmy.

Regulacja szyldów do czerwca 2020 r., ogrodzeń do 2022 r.



Sopocka uchwała krajobrazowa przewiduje ok. 40 typów różnych nośników reklamowych, które są dopuszczone w odpowiednich obszarach miasta. Ich opis znaleźć można zarówno w treści uchwały, jak i przewodniku wydanym przez miasto.

Uchwała przyjęta przez Sopot obejmuje regulacją również szyldy informujące o prowadzonej działalności (czyli np. nazwa zakładu umieszczana nad wejściem lub sieci handlowej) oraz sytuowanie ogrodzeń. W przypadku szyldów okres dostosowawczy upływa 7 czerwca 2020 r., zaś ogrodzeń - 7 czerwca 2022 r.

Przewodnik po sopockiej uchwale krajobrazowej (pdf)


Katalog dobrych praktyk - przewodnik po uchwale krajobrazowej Sopotu from Trojmiasto.pl

Opinie (88) 9 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (1)

    ... żeby nie było niczego!

    • 10 45

    • akurat z tymi rekalmami to w Polsce totalna przesada

      nawet w USA nie ma takiego bezhołowia jak tu ... a niby tam private rządzi

      • 8 0

  • To jest oznaka cywilizacji (1)

    i powolnego odchodzenia ze wschodu. Bardzo mnie to cieszy, reklamy czy to na płotach, czy w radiu, czy w internecie to rak współczesności.

    • 132 4

    • Super

      Jeszcze tylko Gdańsk i będzie pięknie

      • 6 0

  • Przecież tego tak dużo że i tak nie czyta. Po co w ogóle wieszają ? Wiedzą jacy są głupi ? (2)

    • 84 2

    • Nie musisz czytać. Wystarczy że regularnie spogladasz (1)

      a przy półce w sklepie nieświadomie wybierzesz produkt z billbordu a nie inny.

      • 6 2

      • jak ktos ma pestke zamiast mozgu to moze i tak

        natomiast swiadomy konsument wybierze lepszy produkt

        • 7 3

  • Sopot to chyba najbardziej przereklamowane miasto w Polsce (3)

    • 46 38

    • Daleko mu do Zakopanego

      • 12 2

    • na bank jesteś z Gdyni

      • 6 7

    • gdynia bardziej

      • 2 3

  • co z bezpieczeństwem w "kurorcie"? (5)

    kiedy będzie mniej awantur, bijatyk, pijaństwa?

    • 21 18

    • Po sezonie, czyli już niedługo

      • 10 4

    • Melduj jarkowi Emilia.

      • 3 5

    • od porządku jest policja państwowa

      • 5 2

    • i rajdów po tunelach ... ?

      • 2 1

    • gdy przestaniecie tu przyjezdzac

      • 2 0

  • Sopot/ (3)

    Mało interesujące i tak omijam tę wioskę dla turystów

    • 15 28

    • Białystok lepiej ci służy trollu (1)

      • 7 3

      • Trolle to chyba w Inowrocławiu

        • 2 3

    • no i super

      mi to pasuje .Ktoś jeszce nie bedzie przyjeżdzał do Sopotu?Może ceny spadną .

      • 5 0

  • Sopot to syf - turystów nawet jest o wiele mniej niż w poprzednich latach (4)

    kluby gorsze pustki w lato. Sopot się kończy. To nie ten Sopot jak 5-6 lat temu gdzie w czwartki poniedziałki w lato były tłumy - w tym roku Monte Casiono świeciło pustkami w Sopocie

    • 23 33

    • Jo jo jo

      Sopot się kończy już od 20 lat

      • 12 4

    • Bredzisz jak troll.

      Pozdrów jaroslawa

      • 8 7

    • brednie

      wypisujesz .

      • 3 2

    • Prawdę Waśc Piszesz ale w sumie to dobrze!

      Rzeczywiśćie w porównianiu z innymi latami to były pustki... i to dobrze!
      ZLE że nazjeżzało się buractwa co zakłócali siszę nocną...

      Normalni luzie do sopotu już nie jeżdżą - Buractow dalej ciągnie
      to efekt wynajmu apartamentów bez kontroli właścicieli :((

      • 7 0

  • Właśnie spędzam urlop na zachodzie Europy i niestety dla nas te szpetne reklamy to jest cos co nas odróżnia negatywnie od innych państw

    • 59 1

  • Opinia wyróżniona

    Nareszcie. Krótko i na temat (4)

    Teraz jeszcze zabrać się za parkowanie. Mandaty dla właścicieli pojazdu za łamanie przepisów. Bez ustalania sprawcy. Niech właściciel się martwi komu pożycza auto

    • 81 5

    • Problem (2)

      Auta korporacji wynajmujących je, parkowanie są w Trójmieście gdzie popadnie, podobna sytuacja dotyczy hulajnóg. Często są to miejsca utrudniające ruch. Jest to istotny, miejski problem.

      • 5 2

      • (1)

        Nie będzie reklam, nie będzie aut, nie będzie hulajnóg - nie będzie niczego. Republika Kononowicza nadchodzi, idiokracja rozkwita.

        • 1 8

        • Mózg

          Faktycznie, tylko idioci pozostawiają wynajęte auta i hulajnogi gdzie popadnie. Gdyby funkcjonował u nich mózg, nie byłoby problemu. Kokonowicz nie ma tu nic do gadania.

          • 4 1

    • ciekawe czy znikną też szmaty reklamowe pewnego pana z siłowni, co w wolnym czasie naprawia telewizory

      • 5 0

  • Fajnie...a kiedy Sopot zrobi porządek z imprezami na Monciaku? (3)

    po 21 strach wyjść na ulice....:(

    • 29 13

    • Wy na zakrystii ciągle to samo? (1)

      A kiedy zero do dymisji?

      • 8 6

      • Żałosne.

        • 5 8

    • Nigdy !

      .... bo z tago leci kaska.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.