- 1 Martwe dziki na Karwinach. Otrute czy padły z głodu? (203 opinie)
- 2 Agresywny Rosjanin zatrzymany na lotnisku (173 opinie)
- 3 Działkowcy będą mieli przez to problemy? (130 opinii)
- 4 Milion zł na projekt remontu trzech ulic (31 opinii)
- 5 Mieszkają na stałe, ale się nie zameldują (102 opinie)
- 6 Plany dla okolic Ergo Areny na ostatniej sesji obecnej rady (47 opinii)
Sopot porządkuje reklamy bez kar finansowych. Do czasu
porównać
Sopot pokazuje pierwsze efekty uchwały krajobrazowej, dzięki której udało się usunąć banery wielkoformatowe z zabytkowych kamienic. Na celowniku urzędników będą wkrótce billboardy oraz mniejsze płachty reklamowe. Na razie właściciele nieruchomości i nośników reklamowych wolą współpracować z urzędnikami, niż narażać się na wysokie kary finansowe.
Kto nie dostosuje się do jej zapisów, musi liczyć się z karami finansowymi. Przykładowo, nośnik reklamowy o powierzchni 100 m kw. niezgodny z uchwałą oznacza karę w wysokości 1 tys. zł dziennie.
Co ważne, kara wymierzana jest właścicielowi nieruchomości (bez potrzeby ustalania właściciela nośnika reklamowego) i jest ona naliczana od momentu wszczęcia postępowania przez urzędników.
Dobra współpraca przy usuwaniu reklam
- Dotychczas wysłaliśmy ok. 200 pism do agencji reklamowych, wspólnot i przedsiębiorców, informując o przyjęciu uchwały krajobrazowej, okresie dostosowawczym i oczekiwanych przez nas zmianach. Od lipca prowadziliśmy wstępne postępowania wobec 20 podmiotów, które ostatecznie usunęły reklamy - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. - Dotychczasowa dobra współpraca zaowocowała brakiem potrzeby wymierzania kar finansowych. Jeżeli jednak w przyszłości będzie taka potrzeba, to z takiej możliwości skorzystamy.
- Prowadzone przez nas postępowania polegały na uzyskaniu informacji od właściciela nieruchomości, kto jest właścicielem nośnika reklamowego. Następnym krokiem było poinformowanie przez nas właściciela nośnika o tym, że jest on niezgodny z uchwałą. Perspektywa wymierzenia kary sprawiała jednak, że postępowanie już na tym etapie kończyło się sukcesem, czyli demontażem reklamy. Właściciele nieruchomości często też sami wymuszali na właścicielach nośników ich usunięcie - dodaje Monika Kłobucka z Wydziału Urbanistyki i Architektury Urzędu Miasta Sopotu.
Czworo urzędników zaangażowanych w weryfikację reklam
Obecnie tematem uchwały krajobrazowej, w tym przestrzegania jej zapisów, zajmują się cztery osoby: dwie z Biura Konserwatora Zabytków oraz dwie we wspomnianym Wydziale Urbanistyki i Architektury.
Należy przy tym podkreślić, że nie jest to ich jedyne zadanie, lecz jeden z zakresów służbowych obowiązków. Jak przekonują włodarze, takie rozwiązanie podziału pracy jest wystarczające, by zapanować nad jakością przestrzeni publicznej Sopotu.
- Warto pamiętać, że niemal cały obszar Sopotu od 1979 r. jest także wpisany do rejestru zabytków. To oznacza, że każdorazowy montaż reklamy wymaga pozwolenia konserwatorskiego. Uchwała krajobrazowa jest w tym przypadku dodatkowym narzędziem - zwraca uwagę Małgorzata Całka z Biura Konserwatora Zabytków.
Czytaj też:
Gdańska uchwała krajobrazowa wraca w pełnym brzmieniu
Wkrótce akcja wymierzona w inne nośniki reklamowe
Kolejnym etapem po weryfikacji i usunięciu banerów wielkoformatowych z kamienic będą działania zmierzające do usunięcia niezgodnych z uchwałą billboardów oraz mniejszych banerów, często wieszanych na płotach czy elewacjach. Urzędnicy chcą także dążyć do ograniczenia tzw. wyklejek w witrynach.
- Wspólnoty mieszkaniowe, które dostosowały się do uchwały krajobrazowej, mogą ubiegać się o dofinansowanie remontów elewacji zabytkowych kamienic. W budżecie przewidziano na ten cel ok. 1 mln zł - dodaje Skwierawski.
Regulacja szyldów do czerwca 2020 r., ogrodzeń do 2022 r.
Sopocka uchwała krajobrazowa przewiduje ok. 40 typów różnych nośników reklamowych, które są dopuszczone w odpowiednich obszarach miasta. Ich opis znaleźć można zarówno w treści uchwały, jak i przewodniku wydanym przez miasto.
Uchwała przyjęta przez Sopot obejmuje regulacją również szyldy informujące o prowadzonej działalności (czyli np. nazwa zakładu umieszczana nad wejściem lub sieci handlowej) oraz sytuowanie ogrodzeń. W przypadku szyldów okres dostosowawczy upływa 7 czerwca 2020 r., zaś ogrodzeń - 7 czerwca 2022 r.
Przewodnik po sopockiej uchwale krajobrazowej (pdf)
Opinie (88) 9 zablokowanych
-
2019-09-12 15:51
Opinia wyróżniona
To moze wzięli by się w pierwszej kolejnosci za wyklejających kartki "wolne pokoje" (1)
Te niejednokrotnie piękne reklamy wielkoformatowe w zasadzie nikomu nie szkodzą...
ale największa ujmą wizerunku miasta są Reklamy tzw "wolnych pokoi" które Dziadostwo wykleja na słupach, hydrantach, rynnach a nade wszytkim na Legalnych słupach reklamowych... czy nawet reklamach Eko-parkingu :((
NIKT z tym nic nie robi! A przecieżTe niejednokrotnie piękne reklamy wielkoformatowe w zasadzie nikomu nie szkodzą...
ale największa ujmą wizerunku miasta są Reklamy tzw "wolnych pokoi" które Dziadostwo wykleja na słupach, hydrantach, rynnach a nade wszytkim na Legalnych słupach reklamowych... czy nawet reklamach Eko-parkingu :((
NIKT z tym nic nie robi! A przecież wyłapać to dziadostwo to kwestia zadzwnonić i umówić się na spotkanie w sprawie pokoju i karać! karać! karać!
Dla odpowiedzialnych Służb to hańba dopuścić by zaledwie Kilka osób wręcz terroryzowało prestrzeń publiczną całego miasta reklamując swoją nielegalną działalność gospodarczą (bo tacy ani ZUS-u ani podatków nie płacą).
Sopockim "Królem" wyklejania ulotek "Wolne pokoje" jest facet od tej reklamy naprzeciwko Grodziska co już wychodzi z nią z goródka na ulicę. Nikt mu nic nie zrobi!- 18 9
-
2019-09-12 16:05
I tu miasto może popisać się ustawiajac kilka slupów do takich ogłoszeń.
- 2 0
-
2019-09-12 11:25
Opinia wyróżniona
Nareszcie. Krótko i na temat (4)
Teraz jeszcze zabrać się za parkowanie. Mandaty dla właścicieli pojazdu za łamanie przepisów. Bez ustalania sprawcy. Niech właściciel się martwi komu pożycza auto
- 81 5
-
2019-09-12 13:13
ciekawe czy znikną też szmaty reklamowe pewnego pana z siłowni, co w wolnym czasie naprawia telewizory
- 5 0
-
2019-09-12 12:44
Problem (2)
Auta korporacji wynajmujących je, parkowanie są w Trójmieście gdzie popadnie, podobna sytuacja dotyczy hulajnóg. Często są to miejsca utrudniające ruch. Jest to istotny, miejski problem.
- 5 2
-
2019-09-12 14:48
(1)
Nie będzie reklam, nie będzie aut, nie będzie hulajnóg - nie będzie niczego. Republika Kononowicza nadchodzi, idiokracja rozkwita.
- 1 8
-
2019-09-12 15:21
Mózg
Faktycznie, tylko idioci pozostawiają wynajęte auta i hulajnogi gdzie popadnie. Gdyby funkcjonował u nich mózg, nie byłoby problemu. Kokonowicz nie ma tu nic do gadania.
- 4 1
Wszystkie opinie
-
2019-10-28 20:49
Polska szmaciarnia reklamowa. (1)
Wracałem z wakacji przez Czechy i Niemcy. Kultura i piękno skończyły się na naszej granicy. Od razu pojawiły się jakieś dziwne konstrukcje ze szmatami reklamowymi, kontenery w polu zamiast krajobrazów, obwieszone szmatami, na elewacjach szmaty, na rondach. Wstyd. jakby ten kraj zamieszkiwały parobki bez kultury. U Niemca to nawet hurtowni budowlanej można nie zauważyć, u nas cały płot dookoła obwieszony syfem. Z tego też powodu na wybory żadne od lat nie chodzę. Na flejtuchów mam głosować?
- 1 0
-
2020-01-10 12:37
Masz szczęście, że nie jechałeś przez Słowację.
Tam to dopiero jest bezguście!
- 0 0
-
2019-09-13 17:12
na banerach powinna być jedynie Matka Boska
- 0 1
-
2019-09-13 15:02
ochydna elewacja lidla straszy po zjediu reklam
to szczyt hipokryzji chwalic sie odslonieciem wstretnej elewacji Lidla. jestem za porządkiem w reklamach , ale popadanie w skrajnosci jest chore w kazdym przypadku. ci co porównuja nasze reklamy do zachodu chyba nigdy tam nie byli. tam jest reklam wiecej tylko uporzadkowane. likwidacja reklam to nie wychodzenie ze wschodu tylko regres
- 1 0
-
2019-09-12 14:11
A kiedy Sopot uporzadkuje nareszcie problem dzikow ?!!! (9)
Wstyd, zeby w kurorcie dzikie swinie w dzien i noc samopas biegaly. Przydalby sie chocby sopocki urzad nadwornego swiniopasa .............. Jakies reklamy i inne banery to przy tym pikus i mala kawka !
- 6 9
-
2019-09-12 23:26
Ale (3)
Dziki fajne są, jeszcze nic się nikomu nie stało a biegają tu od zawsze. Taki koloryt lokalny Trójmiasta. Poza tym to my weszliśmy na ich tereny, a nie one na nasze
- 0 1
-
2019-09-13 12:19
no, fajowo jezd ! (1)
swojsko, ujutno - zupelnie jak u tatusia na gospodarce !
- 0 0
-
2019-09-13 12:53
Co to znaczy "ujutno "?
- 0 0
-
2019-09-13 12:18
do czasu
do czasu !
- 0 0
-
2019-09-12 21:39
G. P. (2)
Nie pozwala. A można raz na jakiś czas zrobić wspólne grillowanie dzika na osiedlu.
- 0 1
-
2019-09-12 22:09
gdzie moge sie zapisac ? (1)
... i jaki browarek przyniesc ?
- 1 0
-
2019-09-12 23:32
Grill
Akurat na Brodwinie co roku spoldzielnia organizuje wspólne grillowanie. Kiełbaski są do woli za darmo :). Dzikow nie ma, chyba że przyjdą pod wieczór w charakterze gości
- 0 1
-
2019-09-12 16:58
Prawda (1)
Kamienny Potok zadziczony, o rożnych porach dnia, nie tylko wieczorami, dziki wychodzą zza samochodów, wędrują ulicami i chodnikami, stanowiąc poważne zagrożenie zarówno dla pieszych jak i kierowców. Atakują psy. Demolują trawniki. "Wielkie brawa" dla starszych Pań, które zamiast do zamykanych smietników, wyrzucają jedzenie z okien, przecież"ptaszki zjedzą".
- 1 3
-
2019-09-12 22:10
i jak zwykle babunie z Brodwina !
- 0 0
-
2019-09-12 12:32
I super... (2)
W Sopocie po ściągnięciu bilbordu ujawniła się stara reklama PEWEX .
- 11 0
-
2019-09-13 12:20
W którym miejscu ten Pewex?
- 0 0
-
2019-09-12 14:17
Fajowo !
Teraz mamy wykopaliska !
- 4 0
-
2019-09-13 12:02
W pdfie z opisem dobrych praktyk ktoś wpisał "Chopena" zamiast "Chopina"
- 1 0
-
2019-09-13 08:49
Przecież to właście to te małe, tandetne banerki, reklamy tworzą największy chaos. To jest problem.
- 0 0
-
2019-09-12 23:23
Ochydne reklamy
Ulica Kościuszki , piękny outlet z ciuchami ....... czerwone plakaty zapraszające kupujących ......do wchodzenia . Jeszcze takiego bezguścia nie widziałam .wstyd nawet nie miałam ochotę żeby wypić kawę z cukierniktora jest zaraz obok . Ze miasto sobie przez cały ten sezon z tym nie poradziło sobie . Mieszkam niedaleko az mnie krew zalewa patrząc na to . Wstyd
- 1 1
-
2019-09-12 11:11
co z bezpieczeństwem w "kurorcie"? (5)
kiedy będzie mniej awantur, bijatyk, pijaństwa?
- 21 18
-
2019-09-12 22:54
gdy przestaniecie tu przyjezdzac
- 2 0
-
2019-09-12 13:56
i rajdów po tunelach ... ?
- 2 1
-
2019-09-12 12:39
od porządku jest policja państwowa
- 5 2
-
2019-09-12 12:15
Melduj jarkowi Emilia.
- 3 5
-
2019-09-12 11:33
Po sezonie, czyli już niedługo
- 10 4
-
2019-09-12 22:47
nowo postawione znaki z nazwami ulic i mapami sopotu
na dole poprzyklejane kartki wynajem pokoi - gdzie jest staraż miejska ? zadzwonić i wpie*rzyć mandat autorom tych kartek
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.