- 1 Martwe dziki na Karwinach. Otrute czy padły z głodu? (181 opinii)
- 2 Agresywny Rosjanin zatrzymany na lotnisku (172 opinie)
- 3 Działkowcy będą mieli przez to problemy? (129 opinii)
- 4 Mieszkają na stałe, ale się nie zameldują (102 opinie)
- 5 Plany dla okolic Ergo Areny na ostatniej sesji obecnej rady (43 opinie)
- 6 Milion zł na projekt remontu trzech ulic (25 opinii)
Sopot porządkuje reklamy bez kar finansowych. Do czasu
porównać
Sopot pokazuje pierwsze efekty uchwały krajobrazowej, dzięki której udało się usunąć banery wielkoformatowe z zabytkowych kamienic. Na celowniku urzędników będą wkrótce billboardy oraz mniejsze płachty reklamowe. Na razie właściciele nieruchomości i nośników reklamowych wolą współpracować z urzędnikami, niż narażać się na wysokie kary finansowe.
Kto nie dostosuje się do jej zapisów, musi liczyć się z karami finansowymi. Przykładowo, nośnik reklamowy o powierzchni 100 m kw. niezgodny z uchwałą oznacza karę w wysokości 1 tys. zł dziennie.
Co ważne, kara wymierzana jest właścicielowi nieruchomości (bez potrzeby ustalania właściciela nośnika reklamowego) i jest ona naliczana od momentu wszczęcia postępowania przez urzędników.
Dobra współpraca przy usuwaniu reklam
- Dotychczas wysłaliśmy ok. 200 pism do agencji reklamowych, wspólnot i przedsiębiorców, informując o przyjęciu uchwały krajobrazowej, okresie dostosowawczym i oczekiwanych przez nas zmianach. Od lipca prowadziliśmy wstępne postępowania wobec 20 podmiotów, które ostatecznie usunęły reklamy - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. - Dotychczasowa dobra współpraca zaowocowała brakiem potrzeby wymierzania kar finansowych. Jeżeli jednak w przyszłości będzie taka potrzeba, to z takiej możliwości skorzystamy.
- Prowadzone przez nas postępowania polegały na uzyskaniu informacji od właściciela nieruchomości, kto jest właścicielem nośnika reklamowego. Następnym krokiem było poinformowanie przez nas właściciela nośnika o tym, że jest on niezgodny z uchwałą. Perspektywa wymierzenia kary sprawiała jednak, że postępowanie już na tym etapie kończyło się sukcesem, czyli demontażem reklamy. Właściciele nieruchomości często też sami wymuszali na właścicielach nośników ich usunięcie - dodaje Monika Kłobucka z Wydziału Urbanistyki i Architektury Urzędu Miasta Sopotu.
Czworo urzędników zaangażowanych w weryfikację reklam
Obecnie tematem uchwały krajobrazowej, w tym przestrzegania jej zapisów, zajmują się cztery osoby: dwie z Biura Konserwatora Zabytków oraz dwie we wspomnianym Wydziale Urbanistyki i Architektury.
Należy przy tym podkreślić, że nie jest to ich jedyne zadanie, lecz jeden z zakresów służbowych obowiązków. Jak przekonują włodarze, takie rozwiązanie podziału pracy jest wystarczające, by zapanować nad jakością przestrzeni publicznej Sopotu.
- Warto pamiętać, że niemal cały obszar Sopotu od 1979 r. jest także wpisany do rejestru zabytków. To oznacza, że każdorazowy montaż reklamy wymaga pozwolenia konserwatorskiego. Uchwała krajobrazowa jest w tym przypadku dodatkowym narzędziem - zwraca uwagę Małgorzata Całka z Biura Konserwatora Zabytków.
Czytaj też:
Gdańska uchwała krajobrazowa wraca w pełnym brzmieniu
Wkrótce akcja wymierzona w inne nośniki reklamowe
Kolejnym etapem po weryfikacji i usunięciu banerów wielkoformatowych z kamienic będą działania zmierzające do usunięcia niezgodnych z uchwałą billboardów oraz mniejszych banerów, często wieszanych na płotach czy elewacjach. Urzędnicy chcą także dążyć do ograniczenia tzw. wyklejek w witrynach.
- Wspólnoty mieszkaniowe, które dostosowały się do uchwały krajobrazowej, mogą ubiegać się o dofinansowanie remontów elewacji zabytkowych kamienic. W budżecie przewidziano na ten cel ok. 1 mln zł - dodaje Skwierawski.
Regulacja szyldów do czerwca 2020 r., ogrodzeń do 2022 r.
Sopocka uchwała krajobrazowa przewiduje ok. 40 typów różnych nośników reklamowych, które są dopuszczone w odpowiednich obszarach miasta. Ich opis znaleźć można zarówno w treści uchwały, jak i przewodniku wydanym przez miasto.
Uchwała przyjęta przez Sopot obejmuje regulacją również szyldy informujące o prowadzonej działalności (czyli np. nazwa zakładu umieszczana nad wejściem lub sieci handlowej) oraz sytuowanie ogrodzeń. W przypadku szyldów okres dostosowawczy upływa 7 czerwca 2020 r., zaś ogrodzeń - 7 czerwca 2022 r.
Przewodnik po sopockiej uchwale krajobrazowej (pdf)
Opinie (88) 9 zablokowanych
-
2019-09-12 15:51
Opinia wyróżniona
To moze wzięli by się w pierwszej kolejnosci za wyklejających kartki "wolne pokoje" (1)
Te niejednokrotnie piękne reklamy wielkoformatowe w zasadzie nikomu nie szkodzą...
ale największa ujmą wizerunku miasta są Reklamy tzw "wolnych pokoi" które Dziadostwo wykleja na słupach, hydrantach, rynnach a nade wszytkim na Legalnych słupach reklamowych... czy nawet reklamach Eko-parkingu :((
NIKT z tym nic nie robi! A przecieżTe niejednokrotnie piękne reklamy wielkoformatowe w zasadzie nikomu nie szkodzą...
ale największa ujmą wizerunku miasta są Reklamy tzw "wolnych pokoi" które Dziadostwo wykleja na słupach, hydrantach, rynnach a nade wszytkim na Legalnych słupach reklamowych... czy nawet reklamach Eko-parkingu :((
NIKT z tym nic nie robi! A przecież wyłapać to dziadostwo to kwestia zadzwnonić i umówić się na spotkanie w sprawie pokoju i karać! karać! karać!
Dla odpowiedzialnych Służb to hańba dopuścić by zaledwie Kilka osób wręcz terroryzowało prestrzeń publiczną całego miasta reklamując swoją nielegalną działalność gospodarczą (bo tacy ani ZUS-u ani podatków nie płacą).
Sopockim "Królem" wyklejania ulotek "Wolne pokoje" jest facet od tej reklamy naprzeciwko Grodziska co już wychodzi z nią z goródka na ulicę. Nikt mu nic nie zrobi!- 18 9
-
2019-09-12 16:05
I tu miasto może popisać się ustawiajac kilka slupów do takich ogłoszeń.
- 2 0
-
2019-09-12 11:25
Opinia wyróżniona
Nareszcie. Krótko i na temat (4)
Teraz jeszcze zabrać się za parkowanie. Mandaty dla właścicieli pojazdu za łamanie przepisów. Bez ustalania sprawcy. Niech właściciel się martwi komu pożycza auto
- 81 5
-
2019-09-12 13:13
ciekawe czy znikną też szmaty reklamowe pewnego pana z siłowni, co w wolnym czasie naprawia telewizory
- 5 0
-
2019-09-12 12:44
Problem (2)
Auta korporacji wynajmujących je, parkowanie są w Trójmieście gdzie popadnie, podobna sytuacja dotyczy hulajnóg. Często są to miejsca utrudniające ruch. Jest to istotny, miejski problem.
- 5 2
-
2019-09-12 14:48
(1)
Nie będzie reklam, nie będzie aut, nie będzie hulajnóg - nie będzie niczego. Republika Kononowicza nadchodzi, idiokracja rozkwita.
- 1 8
-
2019-09-12 15:21
Mózg
Faktycznie, tylko idioci pozostawiają wynajęte auta i hulajnogi gdzie popadnie. Gdyby funkcjonował u nich mózg, nie byłoby problemu. Kokonowicz nie ma tu nic do gadania.
- 4 1
Wszystkie opinie
-
2019-09-12 11:05
(1)
... żeby nie było niczego!
- 10 45
-
2019-09-12 12:02
akurat z tymi rekalmami to w Polsce totalna przesada
nawet w USA nie ma takiego bezhołowia jak tu ... a niby tam private rządzi
- 8 0
-
2019-09-12 11:05
To jest oznaka cywilizacji (1)
i powolnego odchodzenia ze wschodu. Bardzo mnie to cieszy, reklamy czy to na płotach, czy w radiu, czy w internecie to rak współczesności.
- 132 4
-
2019-09-12 13:54
Super
Jeszcze tylko Gdańsk i będzie pięknie
- 6 0
-
2019-09-12 11:07
Przecież tego tak dużo że i tak nie czyta. Po co w ogóle wieszają ? Wiedzą jacy są głupi ? (2)
- 84 2
-
2019-09-12 12:47
Nie musisz czytać. Wystarczy że regularnie spogladasz (1)
a przy półce w sklepie nieświadomie wybierzesz produkt z billbordu a nie inny.
- 6 2
-
2019-09-12 14:35
jak ktos ma pestke zamiast mozgu to moze i tak
natomiast swiadomy konsument wybierze lepszy produkt
- 7 3
-
2019-09-12 11:10
Sopot to chyba najbardziej przereklamowane miasto w Polsce (3)
- 46 38
-
2019-09-12 11:26
Daleko mu do Zakopanego
- 12 2
-
2019-09-12 13:37
na bank jesteś z Gdyni
- 6 7
-
2019-09-12 15:45
gdynia bardziej
- 2 3
-
2019-09-12 11:11
co z bezpieczeństwem w "kurorcie"? (5)
kiedy będzie mniej awantur, bijatyk, pijaństwa?
- 21 18
-
2019-09-12 11:33
Po sezonie, czyli już niedługo
- 10 4
-
2019-09-12 12:15
Melduj jarkowi Emilia.
- 3 5
-
2019-09-12 12:39
od porządku jest policja państwowa
- 5 2
-
2019-09-12 13:56
i rajdów po tunelach ... ?
- 2 1
-
2019-09-12 22:54
gdy przestaniecie tu przyjezdzac
- 2 0
-
2019-09-12 11:12
Sopot/ (3)
Mało interesujące i tak omijam tę wioskę dla turystów
- 15 28
-
2019-09-12 12:15
Białystok lepiej ci służy trollu (1)
- 7 3
-
2019-09-12 13:53
Trolle to chyba w Inowrocławiu
- 2 3
-
2019-09-12 14:32
no i super
mi to pasuje .Ktoś jeszce nie bedzie przyjeżdzał do Sopotu?Może ceny spadną .
- 5 0
-
2019-09-12 11:12
Sopot to syf - turystów nawet jest o wiele mniej niż w poprzednich latach (4)
kluby gorsze pustki w lato. Sopot się kończy. To nie ten Sopot jak 5-6 lat temu gdzie w czwartki poniedziałki w lato były tłumy - w tym roku Monte Casiono świeciło pustkami w Sopocie
- 23 33
-
2019-09-12 11:26
Jo jo jo
Sopot się kończy już od 20 lat
- 12 4
-
2019-09-12 12:17
Bredzisz jak troll.
Pozdrów jaroslawa
- 8 7
-
2019-09-12 14:33
brednie
wypisujesz .
- 3 2
-
2019-09-12 15:39
Prawdę Waśc Piszesz ale w sumie to dobrze!
Rzeczywiśćie w porównianiu z innymi latami to były pustki... i to dobrze!
ZLE że nazjeżzało się buractwa co zakłócali siszę nocną...
Normalni luzie do sopotu już nie jeżdżą - Buractow dalej ciągnie
to efekt wynajmu apartamentów bez kontroli właścicieli :((- 7 0
-
2019-09-12 11:22
Właśnie spędzam urlop na zachodzie Europy i niestety dla nas te szpetne reklamy to jest cos co nas odróżnia negatywnie od innych państw
- 59 1
-
2019-09-12 11:25
Opinia wyróżniona
Nareszcie. Krótko i na temat (4)
Teraz jeszcze zabrać się za parkowanie. Mandaty dla właścicieli pojazdu za łamanie przepisów. Bez ustalania sprawcy. Niech właściciel się martwi komu pożycza auto
- 81 5
-
2019-09-12 12:44
Problem (2)
Auta korporacji wynajmujących je, parkowanie są w Trójmieście gdzie popadnie, podobna sytuacja dotyczy hulajnóg. Często są to miejsca utrudniające ruch. Jest to istotny, miejski problem.
- 5 2
-
2019-09-12 14:48
(1)
Nie będzie reklam, nie będzie aut, nie będzie hulajnóg - nie będzie niczego. Republika Kononowicza nadchodzi, idiokracja rozkwita.
- 1 8
-
2019-09-12 15:21
Mózg
Faktycznie, tylko idioci pozostawiają wynajęte auta i hulajnogi gdzie popadnie. Gdyby funkcjonował u nich mózg, nie byłoby problemu. Kokonowicz nie ma tu nic do gadania.
- 4 1
-
2019-09-12 13:13
ciekawe czy znikną też szmaty reklamowe pewnego pana z siłowni, co w wolnym czasie naprawia telewizory
- 5 0
-
2019-09-12 11:26
Fajnie...a kiedy Sopot zrobi porządek z imprezami na Monciaku? (3)
po 21 strach wyjść na ulice....:(
- 29 13
-
2019-09-12 12:18
Wy na zakrystii ciągle to samo? (1)
A kiedy zero do dymisji?
- 8 6
-
2019-09-12 12:47
Żałosne.
- 5 8
-
2019-09-12 14:18
Nigdy !
.... bo z tago leci kaska.
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.