• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sopot porządkuje reklamy bez kar finansowych. Do czasu

Krzysztof Koprowski
12 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Przesuń aby
porównać

Sopot pokazuje pierwsze efekty uchwały krajobrazowej, dzięki której udało się usunąć banery wielkoformatowe z zabytkowych kamienic. Na celowniku urzędników będą wkrótce billboardy oraz mniejsze płachty reklamowe. Na razie właściciele nieruchomości i nośników reklamowych wolą współpracować z urzędnikami, niż narażać się na wysokie kary finansowe.



Czy urzędnicy powinni nakładać kary za reklamy niezgodne z uchwałą?

7 czerwca 2019 upłynął w Sopocie tzw. okres dostosowawczy dla reklam. To oznacza, że od tego momentu każda reklama, zarówno istniejąca przed tym terminem, jak i umieszczana obecnie musi bezwzględnie spełniać wymagania uchwały krajobrazowej.

Kto nie dostosuje się do jej zapisów, musi liczyć się z karami finansowymi. Przykładowo, nośnik reklamowy o powierzchni 100 m kw. niezgodny z uchwałą oznacza karę w wysokości 1 tys. zł dziennie.

Co ważne, kara wymierzana jest właścicielowi nieruchomości (bez potrzeby ustalania właściciela nośnika reklamowego) i jest ona naliczana od momentu wszczęcia postępowania przez urzędników.

Dobra współpraca przy usuwaniu reklam



- Dotychczas wysłaliśmy ok. 200 pism do agencji reklamowych, wspólnot i przedsiębiorców, informując o przyjęciu uchwały krajobrazowej, okresie dostosowawczym i oczekiwanych przez nas zmianach. Od lipca prowadziliśmy wstępne postępowania wobec 20 podmiotów, które ostatecznie usunęły reklamy - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. - Dotychczasowa dobra współpraca zaowocowała brakiem potrzeby wymierzania kar finansowych. Jeżeli jednak w przyszłości będzie taka potrzeba, to z takiej możliwości skorzystamy.
W kolejnym etapie urzędnicy chcą wyeliminować mniejsze banery reklamowe. Widoczny na zdjęciu baner znajdował się tuż obok miejsca organizacji krótkiej konferencji prasowej, na której urzędnicy chwalili się efektami uchwały krajobrazowej. W kolejnym etapie urzędnicy chcą wyeliminować mniejsze banery reklamowe. Widoczny na zdjęciu baner znajdował się tuż obok miejsca organizacji krótkiej konferencji prasowej, na której urzędnicy chwalili się efektami uchwały krajobrazowej.
- Prowadzone przez nas postępowania polegały na uzyskaniu informacji od właściciela nieruchomości, kto jest właścicielem nośnika reklamowego. Następnym krokiem było poinformowanie przez nas właściciela nośnika o tym, że jest on niezgodny z uchwałą. Perspektywa wymierzenia kary sprawiała jednak, że postępowanie już na tym etapie kończyło się sukcesem, czyli demontażem reklamy. Właściciele nieruchomości często też sami wymuszali na właścicielach nośników ich usunięcie - dodaje Monika Kłobucka z Wydziału Urbanistyki i Architektury Urzędu Miasta Sopotu.

Czworo urzędników zaangażowanych w weryfikację reklam



Obecnie tematem uchwały krajobrazowej, w tym przestrzegania jej zapisów, zajmują się cztery osoby: dwie z Biura Konserwatora Zabytków oraz dwie we wspomnianym Wydziale Urbanistyki i Architektury.

Należy przy tym podkreślić, że nie jest to ich jedyne zadanie, lecz jeden z zakresów służbowych obowiązków. Jak przekonują włodarze, takie rozwiązanie podziału pracy jest wystarczające, by zapanować nad jakością przestrzeni publicznej Sopotu.

- Warto pamiętać, że niemal cały obszar Sopotu od 1979 r. jest także wpisany do rejestru zabytków. To oznacza, że każdorazowy montaż reklamy wymaga pozwolenia konserwatorskiego. Uchwała krajobrazowa jest w tym przypadku dodatkowym narzędziem - zwraca uwagę Małgorzata Całka z Biura Konserwatora Zabytków.
Czytaj też:

Gdańska uchwała krajobrazowa wraca w pełnym brzmieniu



Na razie usuwanie reklam niezgodnych z uchwałą odbywa się bez nakładania kar. Urzędnicy nie wykluczają jednak, że wkrótce się to zmieni. Na razie usuwanie reklam niezgodnych z uchwałą odbywa się bez nakładania kar. Urzędnicy nie wykluczają jednak, że wkrótce się to zmieni.

Wkrótce akcja wymierzona w inne nośniki reklamowe



Kolejnym etapem po weryfikacji i usunięciu banerów wielkoformatowych z kamienic będą działania zmierzające do usunięcia niezgodnych z uchwałą billboardów oraz mniejszych banerów, często wieszanych na płotach czy elewacjach. Urzędnicy chcą także dążyć do ograniczenia tzw. wyklejek w witrynach.

- Wspólnoty mieszkaniowe, które dostosowały się do uchwały krajobrazowej, mogą ubiegać się o dofinansowanie remontów elewacji zabytkowych kamienic. W budżecie przewidziano na ten cel ok. 1 mln zł - dodaje Skwierawski.
W czerwcu przyszłego roku skończy się okres dostosowawczy dla szyldów, informujących o prowadzonej działalności lub siedzibie firmy. W czerwcu przyszłego roku skończy się okres dostosowawczy dla szyldów, informujących o prowadzonej działalności lub siedzibie firmy.

Regulacja szyldów do czerwca 2020 r., ogrodzeń do 2022 r.



Sopocka uchwała krajobrazowa przewiduje ok. 40 typów różnych nośników reklamowych, które są dopuszczone w odpowiednich obszarach miasta. Ich opis znaleźć można zarówno w treści uchwały, jak i przewodniku wydanym przez miasto.

Uchwała przyjęta przez Sopot obejmuje regulacją również szyldy informujące o prowadzonej działalności (czyli np. nazwa zakładu umieszczana nad wejściem lub sieci handlowej) oraz sytuowanie ogrodzeń. W przypadku szyldów okres dostosowawczy upływa 7 czerwca 2020 r., zaś ogrodzeń - 7 czerwca 2022 r.

Przewodnik po sopockiej uchwale krajobrazowej (pdf)


Katalog dobrych praktyk - przewodnik po uchwale krajobrazowej Sopotu from Trojmiasto.pl

Opinie (88) 9 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Polska szmaciarnia reklamowa. (1)

    Wracałem z wakacji przez Czechy i Niemcy. Kultura i piękno skończyły się na naszej granicy. Od razu pojawiły się jakieś dziwne konstrukcje ze szmatami reklamowymi, kontenery w polu zamiast krajobrazów, obwieszone szmatami, na elewacjach szmaty, na rondach. Wstyd. jakby ten kraj zamieszkiwały parobki bez kultury. U Niemca to nawet hurtowni budowlanej można nie zauważyć, u nas cały płot dookoła obwieszony syfem. Z tego też powodu na wybory żadne od lat nie chodzę. Na flejtuchów mam głosować?

    • 1 0

    • Masz szczęście, że nie jechałeś przez Słowację.

      Tam to dopiero jest bezguście!

      • 0 0

  • na banerach powinna być jedynie Matka Boska

    • 0 1

  • ochydna elewacja lidla straszy po zjediu reklam

    to szczyt hipokryzji chwalic sie odslonieciem wstretnej elewacji Lidla. jestem za porządkiem w reklamach , ale popadanie w skrajnosci jest chore w kazdym przypadku. ci co porównuja nasze reklamy do zachodu chyba nigdy tam nie byli. tam jest reklam wiecej tylko uporzadkowane. likwidacja reklam to nie wychodzenie ze wschodu tylko regres

    • 1 0

  • A kiedy Sopot uporzadkuje nareszcie problem dzikow ?!!! (9)

    Wstyd, zeby w kurorcie dzikie swinie w dzien i noc samopas biegaly. Przydalby sie chocby sopocki urzad nadwornego swiniopasa .............. Jakies reklamy i inne banery to przy tym pikus i mala kawka !

    • 6 9

    • Ale (3)

      Dziki fajne są, jeszcze nic się nikomu nie stało a biegają tu od zawsze. Taki koloryt lokalny Trójmiasta. Poza tym to my weszliśmy na ich tereny, a nie one na nasze

      • 0 1

      • no, fajowo jezd ! (1)

        swojsko, ujutno - zupelnie jak u tatusia na gospodarce !

        • 0 0

        • Co to znaczy "ujutno "?

          • 0 0

      • do czasu

        do czasu !

        • 0 0

    • G. P. (2)

      Nie pozwala. A można raz na jakiś czas zrobić wspólne grillowanie dzika na osiedlu.

      • 0 1

      • gdzie moge sie zapisac ? (1)

        ... i jaki browarek przyniesc ?

        • 1 0

        • Grill

          Akurat na Brodwinie co roku spoldzielnia organizuje wspólne grillowanie. Kiełbaski są do woli za darmo :). Dzikow nie ma, chyba że przyjdą pod wieczór w charakterze gości

          • 0 1

    • Prawda (1)

      Kamienny Potok zadziczony, o rożnych porach dnia, nie tylko wieczorami, dziki wychodzą zza samochodów, wędrują ulicami i chodnikami, stanowiąc poważne zagrożenie zarówno dla pieszych jak i kierowców. Atakują psy. Demolują trawniki. "Wielkie brawa" dla starszych Pań, które zamiast do zamykanych smietników, wyrzucają jedzenie z okien, przecież"ptaszki zjedzą".

      • 1 3

      • i jak zwykle babunie z Brodwina !

        • 0 0

  • I super... (2)

    W Sopocie po ściągnięciu bilbordu ujawniła się stara reklama PEWEX .

    • 11 0

    • W którym miejscu ten Pewex?

      • 0 0

    • Fajowo !

      Teraz mamy wykopaliska !

      • 4 0

  • W pdfie z opisem dobrych praktyk ktoś wpisał "Chopena" zamiast "Chopina"

    • 1 0

  • Przecież to właście to te małe, tandetne banerki, reklamy tworzą największy chaos. To jest problem.

    • 0 0

  • Ochydne reklamy

    Ulica Kościuszki , piękny outlet z ciuchami ....... czerwone plakaty zapraszające kupujących ......do wchodzenia . Jeszcze takiego bezguścia nie widziałam .wstyd nawet nie miałam ochotę żeby wypić kawę z cukierniktora jest zaraz obok . Ze miasto sobie przez cały ten sezon z tym nie poradziło sobie . Mieszkam niedaleko az mnie krew zalewa patrząc na to . Wstyd

    • 1 1

  • co z bezpieczeństwem w "kurorcie"? (5)

    kiedy będzie mniej awantur, bijatyk, pijaństwa?

    • 21 18

    • gdy przestaniecie tu przyjezdzac

      • 2 0

    • i rajdów po tunelach ... ?

      • 2 1

    • od porządku jest policja państwowa

      • 5 2

    • Melduj jarkowi Emilia.

      • 3 5

    • Po sezonie, czyli już niedługo

      • 10 4

  • nowo postawione znaki z nazwami ulic i mapami sopotu

    na dole poprzyklejane kartki wynajem pokoi - gdzie jest staraż miejska ? zadzwonić i wpie*rzyć mandat autorom tych kartek

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane