- 1 Mieszkają na stałe, ale się nie zameldują (80 opinii)
- 2 Uziemił się przez skradziony miernik (44 opinie)
- 3 Nowa siedziba gdańskich policjantów (83 opinie)
- 4 Agresywny Rosjanin zatrzymany na lotnisku (71 opinii)
- 5 Kim jest Aleksandra Kosiorek, nowa prezydent Gdyni? (734 opinie)
- 6 Ruszają rozmowy ws. stanowisk w Gdyni (521 opinii)
Sopot porządkuje reklamy bez kar finansowych. Do czasu
porównać
Sopot pokazuje pierwsze efekty uchwały krajobrazowej, dzięki której udało się usunąć banery wielkoformatowe z zabytkowych kamienic. Na celowniku urzędników będą wkrótce billboardy oraz mniejsze płachty reklamowe. Na razie właściciele nieruchomości i nośników reklamowych wolą współpracować z urzędnikami, niż narażać się na wysokie kary finansowe.
Kto nie dostosuje się do jej zapisów, musi liczyć się z karami finansowymi. Przykładowo, nośnik reklamowy o powierzchni 100 m kw. niezgodny z uchwałą oznacza karę w wysokości 1 tys. zł dziennie.
Co ważne, kara wymierzana jest właścicielowi nieruchomości (bez potrzeby ustalania właściciela nośnika reklamowego) i jest ona naliczana od momentu wszczęcia postępowania przez urzędników.
Dobra współpraca przy usuwaniu reklam
- Dotychczas wysłaliśmy ok. 200 pism do agencji reklamowych, wspólnot i przedsiębiorców, informując o przyjęciu uchwały krajobrazowej, okresie dostosowawczym i oczekiwanych przez nas zmianach. Od lipca prowadziliśmy wstępne postępowania wobec 20 podmiotów, które ostatecznie usunęły reklamy - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. - Dotychczasowa dobra współpraca zaowocowała brakiem potrzeby wymierzania kar finansowych. Jeżeli jednak w przyszłości będzie taka potrzeba, to z takiej możliwości skorzystamy.
- Prowadzone przez nas postępowania polegały na uzyskaniu informacji od właściciela nieruchomości, kto jest właścicielem nośnika reklamowego. Następnym krokiem było poinformowanie przez nas właściciela nośnika o tym, że jest on niezgodny z uchwałą. Perspektywa wymierzenia kary sprawiała jednak, że postępowanie już na tym etapie kończyło się sukcesem, czyli demontażem reklamy. Właściciele nieruchomości często też sami wymuszali na właścicielach nośników ich usunięcie - dodaje Monika Kłobucka z Wydziału Urbanistyki i Architektury Urzędu Miasta Sopotu.
Czworo urzędników zaangażowanych w weryfikację reklam
Obecnie tematem uchwały krajobrazowej, w tym przestrzegania jej zapisów, zajmują się cztery osoby: dwie z Biura Konserwatora Zabytków oraz dwie we wspomnianym Wydziale Urbanistyki i Architektury.
Należy przy tym podkreślić, że nie jest to ich jedyne zadanie, lecz jeden z zakresów służbowych obowiązków. Jak przekonują włodarze, takie rozwiązanie podziału pracy jest wystarczające, by zapanować nad jakością przestrzeni publicznej Sopotu.
- Warto pamiętać, że niemal cały obszar Sopotu od 1979 r. jest także wpisany do rejestru zabytków. To oznacza, że każdorazowy montaż reklamy wymaga pozwolenia konserwatorskiego. Uchwała krajobrazowa jest w tym przypadku dodatkowym narzędziem - zwraca uwagę Małgorzata Całka z Biura Konserwatora Zabytków.
Czytaj też:
Gdańska uchwała krajobrazowa wraca w pełnym brzmieniu
Wkrótce akcja wymierzona w inne nośniki reklamowe
Kolejnym etapem po weryfikacji i usunięciu banerów wielkoformatowych z kamienic będą działania zmierzające do usunięcia niezgodnych z uchwałą billboardów oraz mniejszych banerów, często wieszanych na płotach czy elewacjach. Urzędnicy chcą także dążyć do ograniczenia tzw. wyklejek w witrynach.
- Wspólnoty mieszkaniowe, które dostosowały się do uchwały krajobrazowej, mogą ubiegać się o dofinansowanie remontów elewacji zabytkowych kamienic. W budżecie przewidziano na ten cel ok. 1 mln zł - dodaje Skwierawski.
Regulacja szyldów do czerwca 2020 r., ogrodzeń do 2022 r.
Sopocka uchwała krajobrazowa przewiduje ok. 40 typów różnych nośników reklamowych, które są dopuszczone w odpowiednich obszarach miasta. Ich opis znaleźć można zarówno w treści uchwały, jak i przewodniku wydanym przez miasto.
Uchwała przyjęta przez Sopot obejmuje regulacją również szyldy informujące o prowadzonej działalności (czyli np. nazwa zakładu umieszczana nad wejściem lub sieci handlowej) oraz sytuowanie ogrodzeń. W przypadku szyldów okres dostosowawczy upływa 7 czerwca 2020 r., zaś ogrodzeń - 7 czerwca 2022 r.
Przewodnik po sopockiej uchwale krajobrazowej (pdf)
Opinie (88) 9 zablokowanych
-
2019-09-12 15:51
Opinia wyróżniona
To moze wzięli by się w pierwszej kolejnosci za wyklejających kartki "wolne pokoje" (1)
Te niejednokrotnie piękne reklamy wielkoformatowe w zasadzie nikomu nie szkodzą...
ale największa ujmą wizerunku miasta są Reklamy tzw "wolnych pokoi" które Dziadostwo wykleja na słupach, hydrantach, rynnach a nade wszytkim na Legalnych słupach reklamowych... czy nawet reklamach Eko-parkingu :((
NIKT z tym nic nie robi! A przecieżTe niejednokrotnie piękne reklamy wielkoformatowe w zasadzie nikomu nie szkodzą...
ale największa ujmą wizerunku miasta są Reklamy tzw "wolnych pokoi" które Dziadostwo wykleja na słupach, hydrantach, rynnach a nade wszytkim na Legalnych słupach reklamowych... czy nawet reklamach Eko-parkingu :((
NIKT z tym nic nie robi! A przecież wyłapać to dziadostwo to kwestia zadzwnonić i umówić się na spotkanie w sprawie pokoju i karać! karać! karać!
Dla odpowiedzialnych Służb to hańba dopuścić by zaledwie Kilka osób wręcz terroryzowało prestrzeń publiczną całego miasta reklamując swoją nielegalną działalność gospodarczą (bo tacy ani ZUS-u ani podatków nie płacą).
Sopockim "Królem" wyklejania ulotek "Wolne pokoje" jest facet od tej reklamy naprzeciwko Grodziska co już wychodzi z nią z goródka na ulicę. Nikt mu nic nie zrobi!- 18 9
-
2019-09-12 16:05
I tu miasto może popisać się ustawiajac kilka slupów do takich ogłoszeń.
- 2 0
-
2019-09-12 11:25
Opinia wyróżniona
Nareszcie. Krótko i na temat (4)
Teraz jeszcze zabrać się za parkowanie. Mandaty dla właścicieli pojazdu za łamanie przepisów. Bez ustalania sprawcy. Niech właściciel się martwi komu pożycza auto
- 81 5
-
2019-09-12 13:13
ciekawe czy znikną też szmaty reklamowe pewnego pana z siłowni, co w wolnym czasie naprawia telewizory
- 5 0
-
2019-09-12 12:44
Problem (2)
Auta korporacji wynajmujących je, parkowanie są w Trójmieście gdzie popadnie, podobna sytuacja dotyczy hulajnóg. Często są to miejsca utrudniające ruch. Jest to istotny, miejski problem.
- 5 2
-
2019-09-12 14:48
(1)
Nie będzie reklam, nie będzie aut, nie będzie hulajnóg - nie będzie niczego. Republika Kononowicza nadchodzi, idiokracja rozkwita.
- 1 8
-
2019-09-12 15:21
Mózg
Faktycznie, tylko idioci pozostawiają wynajęte auta i hulajnogi gdzie popadnie. Gdyby funkcjonował u nich mózg, nie byłoby problemu. Kokonowicz nie ma tu nic do gadania.
- 4 1
Wszystkie opinie
-
2019-10-28 20:49
Polska szmaciarnia reklamowa. (1)
Wracałem z wakacji przez Czechy i Niemcy. Kultura i piękno skończyły się na naszej granicy. Od razu pojawiły się jakieś dziwne konstrukcje ze szmatami reklamowymi, kontenery w polu zamiast krajobrazów, obwieszone szmatami, na elewacjach szmaty, na rondach. Wstyd. jakby ten kraj zamieszkiwały parobki bez kultury. U Niemca to nawet hurtowni budowlanej można nie zauważyć, u nas cały płot dookoła obwieszony syfem. Z tego też powodu na wybory żadne od lat nie chodzę. Na flejtuchów mam głosować?
- 1 0
-
2020-01-10 12:37
Masz szczęście, że nie jechałeś przez Słowację.
Tam to dopiero jest bezguście!
- 0 0
-
2019-09-13 17:12
na banerach powinna być jedynie Matka Boska
- 0 1
-
2019-09-13 15:02
ochydna elewacja lidla straszy po zjediu reklam
to szczyt hipokryzji chwalic sie odslonieciem wstretnej elewacji Lidla. jestem za porządkiem w reklamach , ale popadanie w skrajnosci jest chore w kazdym przypadku. ci co porównuja nasze reklamy do zachodu chyba nigdy tam nie byli. tam jest reklam wiecej tylko uporzadkowane. likwidacja reklam to nie wychodzenie ze wschodu tylko regres
- 1 0
-
2019-09-12 14:11
A kiedy Sopot uporzadkuje nareszcie problem dzikow ?!!! (9)
Wstyd, zeby w kurorcie dzikie swinie w dzien i noc samopas biegaly. Przydalby sie chocby sopocki urzad nadwornego swiniopasa .............. Jakies reklamy i inne banery to przy tym pikus i mala kawka !
- 6 9
-
2019-09-12 23:26
Ale (3)
Dziki fajne są, jeszcze nic się nikomu nie stało a biegają tu od zawsze. Taki koloryt lokalny Trójmiasta. Poza tym to my weszliśmy na ich tereny, a nie one na nasze
- 0 1
-
2019-09-13 12:19
no, fajowo jezd ! (1)
swojsko, ujutno - zupelnie jak u tatusia na gospodarce !
- 0 0
-
2019-09-13 12:53
Co to znaczy "ujutno "?
- 0 0
-
2019-09-13 12:18
do czasu
do czasu !
- 0 0
-
2019-09-12 21:39
G. P. (2)
Nie pozwala. A można raz na jakiś czas zrobić wspólne grillowanie dzika na osiedlu.
- 0 1
-
2019-09-12 22:09
gdzie moge sie zapisac ? (1)
... i jaki browarek przyniesc ?
- 1 0
-
2019-09-12 23:32
Grill
Akurat na Brodwinie co roku spoldzielnia organizuje wspólne grillowanie. Kiełbaski są do woli za darmo :). Dzikow nie ma, chyba że przyjdą pod wieczór w charakterze gości
- 0 1
-
2019-09-12 16:58
Prawda (1)
Kamienny Potok zadziczony, o rożnych porach dnia, nie tylko wieczorami, dziki wychodzą zza samochodów, wędrują ulicami i chodnikami, stanowiąc poważne zagrożenie zarówno dla pieszych jak i kierowców. Atakują psy. Demolują trawniki. "Wielkie brawa" dla starszych Pań, które zamiast do zamykanych smietników, wyrzucają jedzenie z okien, przecież"ptaszki zjedzą".
- 1 3
-
2019-09-12 22:10
i jak zwykle babunie z Brodwina !
- 0 0
-
2019-09-12 12:32
I super... (2)
W Sopocie po ściągnięciu bilbordu ujawniła się stara reklama PEWEX .
- 11 0
-
2019-09-13 12:20
W którym miejscu ten Pewex?
- 0 0
-
2019-09-12 14:17
Fajowo !
Teraz mamy wykopaliska !
- 4 0
-
2019-09-13 12:02
W pdfie z opisem dobrych praktyk ktoś wpisał "Chopena" zamiast "Chopina"
- 1 0
-
2019-09-13 08:49
Przecież to właście to te małe, tandetne banerki, reklamy tworzą największy chaos. To jest problem.
- 0 0
-
2019-09-12 23:23
Ochydne reklamy
Ulica Kościuszki , piękny outlet z ciuchami ....... czerwone plakaty zapraszające kupujących ......do wchodzenia . Jeszcze takiego bezguścia nie widziałam .wstyd nawet nie miałam ochotę żeby wypić kawę z cukierniktora jest zaraz obok . Ze miasto sobie przez cały ten sezon z tym nie poradziło sobie . Mieszkam niedaleko az mnie krew zalewa patrząc na to . Wstyd
- 1 1
-
2019-09-12 11:11
co z bezpieczeństwem w "kurorcie"? (5)
kiedy będzie mniej awantur, bijatyk, pijaństwa?
- 21 18
-
2019-09-12 22:54
gdy przestaniecie tu przyjezdzac
- 2 0
-
2019-09-12 13:56
i rajdów po tunelach ... ?
- 2 1
-
2019-09-12 12:39
od porządku jest policja państwowa
- 5 2
-
2019-09-12 12:15
Melduj jarkowi Emilia.
- 3 5
-
2019-09-12 11:33
Po sezonie, czyli już niedługo
- 10 4
-
2019-09-12 22:47
nowo postawione znaki z nazwami ulic i mapami sopotu
na dole poprzyklejane kartki wynajem pokoi - gdzie jest staraż miejska ? zadzwonić i wpie*rzyć mandat autorom tych kartek
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.