Fakty i opinie

stat

Sopocka uchwała krajobrazowa wchodzi w życie

Najnowszy artukuł na ten temat

Kończy się czas na dostosowanie do Uchwały krajobrazowej. Reklamy już znikają

Sopot porządkowanie reklam rozpoczął od własnych bilbordów. Wkrótce nośniki reklamowe tej wielkości będą rzadkością - zostaną dopuszczone tylko w kilku lokalizacjach.
Sopot porządkowanie reklam rozpoczął od własnych bilbordów. Wkrótce nośniki reklamowe tej wielkości będą rzadkością - zostaną dopuszczone tylko w kilku lokalizacjach. fot. fotobank.pl/UMS

Sopot jako kolejne miasto w Trójmieście doczekał się publikacji przez wojewodę uchwały krajobrazowej. Na razie nie wiadomo jeszcze czy, wzorem Gdańska, nie zostaną unieważnione jej zapisy. Pierwsze reklamy niezgodne z treścią uchwały mogą zniknąć z ulic kurortu za 12 miesięcy.



zakończona Łącznie głosów: 547
Uchwała krajobrazowa w Sopocie została przegłosowana na sesji Rady Miasta pod koniec marca. Teraz została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego. Jej zapisy wejdą w życie w ciągu dwóch tygodni - o ile nie zostaną unieważnione w całości lub we fragmentach przez wojewodę, jak miało to miejsce w Gdańsku.

- To niezwykle istotna uchwała dla miasta - mówi Jacek Karnowski, prezydent Sopotu - Uchwała regulująca liczbę i formę reklam w mieście była przede wszystkim bardzo pożądana przez sopocian. Podczas konsultacji mieszkańcy prosili o jak najkrótszy okres przejściowy, dlatego przewidzieliśmy minimalny czas na dostosowanie.
Dla istniejących nośników reklamowych przewidziano następujące okresy przejściowe:

  • 12 miesięcy dla bilbordów, tablic wolnostojących i reklam wielkopowierzchniowych

  • 24 miesiące dla szyldów informujących o prowadzonej działalności gospodarczej

  • 48 miesięcy dla istniejących ogrodzeń

Po tym czasie urzędnicy będą mogli wszcząć postępowanie administracyjne skutkujące nałożeniem kary finansowej na właściciela nieruchomości.

Przykładowo, montaż na dwa miesiące bilbordu niezgodnego z wymaganiami uchwały będzie wiązał się z nałożeniem kary finansowej w wysokości 15 tys. zł, zaś siatki reklamowej o powierzchni 72 m kw. - 40 tys. zł.

Okres dostosowawczy nie dotyczy zupełnie nowych nośników reklamowych oraz ogrodzeń - te muszą być już zgodne z wymaganiami uchwały krajobrazowej w momencie ich montażu.

Osiem obszarów różnych zasad lokalizacji reklam



Przypomnijmy, w sopockiej uchwale przewidziano łącznie osiem obszarów strukturalnych różnych zasad lokalizacji nośników reklamowych: dla reprezentacyjnych obszarów centrum miasta (obszar A), historycznej przestrzeni miejskiej (B), strefy administracji i biznesu (C), obszarów mieszkaniowych (D), ekspozycji walorów przestrzeni rekreacyjno-uzdrowiskowej (E), promocji w przestrzeniach rekreacyjno-sportowych (F), strefy plaż (G) oraz strefy przyrodniczej i lasów (H).

Ponadto wydzielono najważniejsze elementy układu drogowego, a także przewidziano kilka obszarów indywidualnej promocji różnych wydarzeń miejskich.

Preferowaną przez Sopot formą reklamy są nośniki w wiatach przystankowych oraz słupy ogłoszeniowe.
Preferowaną przez Sopot formą reklamy są nośniki w wiatach przystankowych oraz słupy ogłoszeniowe. mat. prasowe

Ograniczenia dla dużych nośników reklamowych



Sopocka uchwała znacząco ogranicza użycie reklam w formie bilbordów, reklam wielkopowierzchniowych na budynkach oraz banerów. W dalszym ciągu praktycznie na całym obszarze miasta dopuszczone będą reklamy w wiatach przystankowych oraz na słupach ogłoszeniowych.

Uchwała krajobrazowa nie będzie regulowała reklam wyborczych, ponieważ byłoby to sprzeczne z Kodeksem Wyborczym. Takie zapisy próbował wprowadzić Gdańsk, co zostało ostatecznie unieważnione przez wojewodę.

Opinie (72) 1 zablokowana

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.