• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sopocka uchwała krajobrazowa wchodzi w życie

Krzysztof Koprowski
24 maja 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Sopot porządkowanie reklam rozpoczął od własnych bilbordów. Wkrótce nośniki reklamowe tej wielkości będą rzadkością - zostaną dopuszczone tylko w kilku lokalizacjach. Sopot porządkowanie reklam rozpoczął od własnych bilbordów. Wkrótce nośniki reklamowe tej wielkości będą rzadkością - zostaną dopuszczone tylko w kilku lokalizacjach.

Sopot jako kolejne miasto w Trójmieście doczekał się publikacji przez wojewodę uchwały krajobrazowej. Na razie nie wiadomo jeszcze czy, wzorem Gdańska, nie zostaną unieważnione jej zapisy. Pierwsze reklamy niezgodne z treścią uchwały mogą zniknąć z ulic kurortu za 12 miesięcy.



W którym mieście Trójmiasta panuje największy chaos reklamowy?

Uchwała krajobrazowa w Sopocie została przegłosowana na sesji Rady Miasta pod koniec marca. Teraz została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego. Jej zapisy wejdą w życie w ciągu dwóch tygodni - o ile nie zostaną unieważnione w całości lub we fragmentach przez wojewodę, jak miało to miejsce w Gdańsku.

- To niezwykle istotna uchwała dla miasta - mówi Jacek Karnowski, prezydent Sopotu - Uchwała regulująca liczbę i formę reklam w mieście była przede wszystkim bardzo pożądana przez sopocian. Podczas konsultacji mieszkańcy prosili o jak najkrótszy okres przejściowy, dlatego przewidzieliśmy minimalny czas na dostosowanie.
Dla istniejących nośników reklamowych przewidziano następujące okresy przejściowe:
  • 12 miesięcy dla bilbordów, tablic wolnostojących i reklam wielkopowierzchniowych
  • 24 miesiące dla szyldów informujących o prowadzonej działalności gospodarczej
  • 48 miesięcy dla istniejących ogrodzeń

Po tym czasie urzędnicy będą mogli wszcząć postępowanie administracyjne skutkujące nałożeniem kary finansowej na właściciela nieruchomości.

Przykładowo, montaż na dwa miesiące bilbordu niezgodnego z wymaganiami uchwały będzie wiązał się z nałożeniem kary finansowej w wysokości 15 tys. zł, zaś siatki reklamowej o powierzchni 72 m kw. - 40 tys. zł.

Okres dostosowawczy nie dotyczy zupełnie nowych nośników reklamowych oraz ogrodzeń - te muszą być już zgodne z wymaganiami uchwały krajobrazowej w momencie ich montażu.

Osiem obszarów różnych zasad lokalizacji reklam



Przypomnijmy, w sopockiej uchwale przewidziano łącznie osiem obszarów strukturalnych różnych zasad lokalizacji nośników reklamowych: dla reprezentacyjnych obszarów centrum miasta (obszar A), historycznej przestrzeni miejskiej (B), strefy administracji i biznesu (C), obszarów mieszkaniowych (D), ekspozycji walorów przestrzeni rekreacyjno-uzdrowiskowej (E), promocji w przestrzeniach rekreacyjno-sportowych (F), strefy plaż (G) oraz strefy przyrodniczej i lasów (H).

Ponadto wydzielono najważniejsze elementy układu drogowego, a także przewidziano kilka obszarów indywidualnej promocji różnych wydarzeń miejskich.

Preferowaną przez Sopot formą reklamy są nośniki w wiatach przystankowych oraz słupy ogłoszeniowe. Preferowaną przez Sopot formą reklamy są nośniki w wiatach przystankowych oraz słupy ogłoszeniowe.

Ograniczenia dla dużych nośników reklamowych



Sopocka uchwała znacząco ogranicza użycie reklam w formie bilbordów, reklam wielkopowierzchniowych na budynkach oraz banerów. W dalszym ciągu praktycznie na całym obszarze miasta dopuszczone będą reklamy w wiatach przystankowych oraz na słupach ogłoszeniowych.

Uchwała krajobrazowa nie będzie regulowała reklam wyborczych, ponieważ byłoby to sprzeczne z Kodeksem Wyborczym. Takie zapisy próbował wprowadzić Gdańsk, co zostało ostatecznie unieważnione przez wojewodę.

Opinie (72) 1 zablokowana

  • uchwała

    Gratulacje dla miasta, nie musiałam płacić czynszu za to, że mam reklamę, na moim prywatnym terenie, może za chwilę będę musiał zburzyć dom bo będzie miał nieodpowiednie gabaryty, kolorystykę !!!! GRATULACJE

    • 1 0

  • Uchwała krajobrazowa powinna obejmować przede wszystkim Deweloperów ! (8)

    Jak można budować 18 piętrowe wieżowce w odległości 30-40 metrów od czteropiętrowych bloków, no chyba że projektanci i urbaniści skończyli szkołę baletową a nie politechnikę.

    • 44 6

    • Uchwała krajobrazowa

      Uchwała krajobrazowa odnosi się do konkretnych zagadnień - urządzeń reklamowych, małej architektury, ogrodzeń itd.
      Proszę zwrócić uwagę, że formalnie zawód urbanisty już nie istnieje. Żyjemy w czasach samowolki budowlanej, na którą zgoda pochodzi z góry...
      Wykształcenie architektów - urbanistów nie ma tutaj nic do rzeczy.

      • 0 0

    • Zwyczajnie tak samo jak na całym świecie (4)

      • 6 5

      • Jak zgwałcą ci córkę to też można powiedzieć (3)

        "Zwyczajnie tak samo jak na całym świecie"
        Moim zdaniem tak nie powinno się mówić, bo komuś dzieje się krzywda.

        • 5 7

        • Jak córka zacznie pracę w burdelu i tam ją ktoś przeleci, to się nie zdziw (2)

          Centrum miasta to miejsce na duże bloki, dlatego nazywa się to qwa miasto...

          • 2 2

          • "..Centrum miasta to miejsce na duże bloki.." (1)

            Jak Ty na to wpadłeś? Szwagier też tak uważa?

            • 0 2

            • Ażeś się prz***ał ;p

              Duże = wysokie

              • 1 0

    • Pan Mateusz z Gdańska też nic nie widzi bo mu postawili betonową budowlę przed oknem.

      • 5 1

    • Pan Wiesław z Tczewa nie widzi w tym nic złego.

      • 6 2

  • Trwa to tak długo ,ze śmiech na sali. (1)

    Gadka o niczym i przepis o niczym bo będzie sto sposobów jak go obejść.
    Kiełbasa .

    • 35 5

    • Dlaczego?

      Proponuję się najpierw zapoznać z procedurą planistyczną i wówczas odpowiedzieć sobie na pytanie dlaczego to aż tyle trwa :)
      Pozdrawiam

      • 0 0

  • Bolek

    Słupy reklamowe/ogłoszeniowe są od tego a nie hektary tablic wszędzie w miescie. Bardzo dobra decyzja. Może wreszcie przestaniemy mieszkać na stronie gazety z reklamami a w miastach. Wszędzie powinny obowiązywać zakaza, przy drogach poza miastami też bo aż się na wymioty zbiera kiedy sie widzi miliony tych dziwolągów.

    • 1 0

  • Czas na Gdynię (3)

    Gdynia też czeka na takie zmiany. Do dzieła Panie i Panowie!!!

    • 19 5

    • Gdynia to najlepsze miejsce do życia i pracy (2)

      Takie są wyniki badań pełowskie szatławce

      • 1 9

      • edzio, bardzo słabe, wręcz tragiczne są twoje próby odwracania Alika ogonem

        marne i żałosne, w tej kategorii bym je umieścił,
        to tylko dowodzi beznadziejnej sytuacji Jarozbawa Zazdrosnego
        a i twojej osobistej porażki, nędzy, upadku

        twoje skomlenie jest coraz to słabsze, mizerne,
        pokraczne, nieudolne,
        no ale czego się spodziewać po ludziach o takim rozumku

        • 0 0

      • Szczurka pytali, czy kogoś jeszcze?

        • 3 1

  • Teraz czas na Gdynie, Nie możemy być zawsze w ogonie zwłaszcza gdy chodzi o tak istotną sprawę jak walka ze szmatami reklamowymi (9)

    • 41 9

    • na razie to Gdańsk ma problem i musi ustawą napraiwać

      jak widać w Gdyni i Sopocie ten problem nie jest aż tak wyraźny i tragiczny,
      że musiało dojść do ustawy jak w Gdańsku

      • 1 0

    • A Szczurek na co czeka? Do tej uchwały nie trzeba wizualizacji więc niech ruszy d (3)

      • 10 4

      • Po co ma ruszać? Nic nie robi sensownego od lat i Gdynianie go wciąż wybierają.

        Widać, że im pasuje.

        • 4 1

      • Bez wizualizacji nie ruszam. (1)

        Yours truly.

        • 10 3

        • A może wprowadźmy zakaz wieszania plakatów wyborczych. One to dopiero nam zepsują krajobraz na długie tygodnie !!

          Zlikwidować plakaty wyborcze.

          • 3 4

    • Gdańsk był pierwszy, Sopot drugi, a Gdynia czeka na nie wiadomo co

      Może urzędnicy z miasta marazmu zabiorą się kiedyś za robotę?

      • 8 1

    • Gryzoń zamaluje bilbordy białą farbą. Taniej niż w Sopocie wyjdzie.

      • 10 3

    • ze szczurem inaczej chyba nie da rady zresztą on jest teraz zajęty,

      przed nami cudawianki i samolociki!

      • 8 1

    • szczurek na co czeka? taki zapracowany??

      Nie mogę patrzeć na ten bałagan u nas w Gdyni.

      • 8 3

  • Wielu ludzi dzieki tym reklamom nie musisla placic czynszu,wymyslili idioci (2)

    • 5 35

    • (1)

      A niektórzy nawet wozili się BMW, co Edek?

      • 3 0

      • Tak mialem bmw

        • 0 1

  • Gdynia,ul.Redłowska /ul. Legionów ANTYREKLAMA (2)

    Brudne,wypalone słońcem płachty przykrywają żywopłot . Piękna, wiosenna zieleń a widok smutny,przygnębiający -to powinno poruszyć reklamodawców.

    • 17 0

    • Rozmowa tel.z przedstawicielem reklamującym placówkę wychowawczą : to antyreklama placówki wychowawczej - odp. "jak nie my to ktoś inny zawiesi, to sprawa właściciela płotu i Miasta " a ja....zwykły Gdynianin

      • 0 0

    • Szczurkowi się podoba.

      • 1 0

  • Uchwała krajobrazowa

    I miasto zlikwidowało 6 bilbordów.
    A wszystkie ławki w Sopocie niepomalowane, chociaż sezon turystyczny za pasem, a część uszkodzona.
    Przepraszam, jedna ,dar od Zakopanego lśni nowością, ale brak obok kosza na śmieci. Efekt oczywisty.
    Pewnie takie procedury przygotowania do sezonu, jak procedury kryzysowe na Ołowiance.

    • 3 0

  • sopot to stan umysłu :D nastawiali reklam a teraz z nimi walczą (z sobą) :D

    wybory, wybory, wybory...

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane