• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sopot: wzrosną ceny za odbiór śmieci

piw
19 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Urzędnicy tłumaczą podwyżkę zwiększeniem kosztu transportu i utylizacji odpadów oraz wzrostem tzw. opłaty środowiskowej. Urzędnicy tłumaczą podwyżkę zwiększeniem kosztu transportu i utylizacji odpadów oraz wzrostem tzw. opłaty środowiskowej.

W Sopocie wzrośnie - z 14 na 18 zł - zryczałtowana opłata za wywóz śmieci. To pierwsza tego typu podwyżka od blisko sześciu lat. W Gdańsku i w Gdyni opłaty za wywóz śmieci w tym roku nie zmienią się.



Segregujesz w domu odpady?

Poprzednią stawką ustalono w Sopocie w czerwcu 2013 roku, a zaczęła ona obowiązywać od początku lipca. Urzędnicy tłumaczą, że podwyżka spowodowana jest tym, że od tej pory nastąpiły znaczne zmiany na rynku gospodarki odpadami, wzrosły koszty ich transportu, a także koszty ich utylizacji. Dodają, że jednocześnie spadły ceny skupu makulatury, szkła i plastiku.

Podają nawet konkretne liczby: w 2016 roku za tonę papieru ZOM otrzymywał 210,68 zł, zaś w 2018 roku 102 zł. Za szkło w 2016 roku ZOM otrzymywał 59,40 zł, a w 2018 - 55 zł. Podobnie tworzywa sztuczne - tona w 2015 roku to kosztowała 75,50 zł, a w 2018 - 68 zł.

- W roku 2019 nastąpił też wzrost opłaty środowiskowej, która ma wpływ na cenę utylizacji odpadów. Jeszcze w 2013 roku jej wysokość wynosiła 115,41 zł za tonę odpadów niesegregowanych, w 2014 roku - 119,68 zł, w 2017 roku - 120,76 zł. W roku 2019 będzie to 170 zł, a od 2020 roku - 270 zł - tłumaczy Anna Dyksińska z sopockiego magistratu.
Co przysługuje mieszkańcom Sopotu w ramach systemu segregacji i odbioru odpadów?

  • W ramach wnoszonych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie Sopotu mieszkańcy mają zapewniony bez ograniczeń odbiór odpadów zmieszanych i zielonych, wysegregowanych: makulatury, szkła, plastiku i opakowań wielomateriałowych.
  • Raz w roku każdemu właścicielowi nieruchomości przysługuje prawo do przekazania odpadów budowlanych i rozbiórkowych niezawierających odpadów niebezpiecznych w ilości 1 m sześc.
  • Raz w miesiącu istnieje możliwość, w ramach tzw. "wystawek", pozbycia się odpadów wielkogabarytowych.
  • Od 2016 roku mieszkaniec może zgłosić nieodpłatny odbiór (bezpośrednio z mieszkania) sprzętu AGD i RTV (powyżej 20 kg). Na terenie miasta zainstalowano siedem specjalnych pojemników do zbierania: drobnego sprzętu elektronicznego, baterii i żarówek.
  • Ponadto na terenie Zakładu Oczyszczania Miasta (ZOM) funkcjonuje punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych, do którego mieszkańcy mają możliwość bezpłatnego przekazania wysegregowanych odpadów, których nie wystawili w terminie. Mogą również dostarczyć zużyte opony, odzież i tekstylia, sprzęt elektryczny i elektroniczny.
  • Na terenie bazy ZOM funkcjonuje również punkt zbiórki odpadów niebezpiecznych, gdzie mieszkańcy mogą pozbyć się między innymi takich odpadów jak: resztki farb, lakierów, żywic, rozpuszczalników itp.; zbiorników po aerozolach i środkach dezynfekcji i dezynsekcji, baterii i akumulatorów, lamp fluorescencyjnych, resztek przepracowanych olejów itp. Dwa razy do roku organizowana jest objazdowa zbiórka odpadów niebezpiecznych. W aptekach zbierane są przeterminowane leki. W placówkach oświatowych, w urzędzie i placówkach handlowych zbierane są zużyte baterie.
  • W ramach systemu gospodarki odpadami Sopot zapewnia mieszkańcom pojemniki lub worki do prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów. Z opłaty pokrywane są działania edukacyjne oraz usuwanie odpadów z miejsc nieprzeznaczonych do ich składowania (tzw. dzikie wysypiska).

Na najbliższej sesji rady miast poddana zostanie pod głosowanie uchwała zwiększająca ryczałtową opłatę za odbiór śmieci z 14 na 18 zł. Jeżeli radni przegłosują zmiany, co wydaje się formalnością, to nowe przepisy będą mogły wejść w życie.

Gdańsk i Gdynia bez zmian w cenach



W tym roku ceny za odbiór odpadów nie zmienią się w Gdyni. Tu opłaty naliczane są w zależności od powierzchni lokalu. Dla przykładu za odbiór odpadów z lokalu o powierzchni poniżej 45 m kw. zapłacić trzeba 16 zł (za odpady posegregowane) lub 32 zł (za odpady zmieszane). Przy lokalu o powierzchni powyżej 80 m kw. te stawki wynoszą już jednak odpowiednio 37 i 74 zł.

Również w Gdańsku w tym roku opłaty za odbiór odpadów się nie zmienią, chociaż urzędnicy jasno sugerują, że podwyżka może przyjść w roku przyszłym.

- Dzięki wygenerowanej nadwyżce w systemie gospodarki odpadami komunalnymi w roku 2018, uda się w 2019 roku, w całości lub w części, pokryć wzrost kosztów związanych zarówno z odbiorem, jak i zagospodarowaniem odpadów komunalnych. Jednak w roku 2020 dochody z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi w obecnej wysokości nie wystarczą na pokrycie wydatków, a system gospodarki odpadami w gminie, zgodnie z obowiązującym prawem, musi się bilansować - mówi Sławomir Kiszkurno, dyrektor wydziału gospodarki komunalnej Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Aktualnie w Gdańsku opłaty za odbiór odpadów naliczane są od powierzchni lokali. Od każdego metra kwadratowego trzeba zapłacić 0,44 zł za odpady posegregowane lub 0,88 zł za odpady zmieszane.
piw

Opinie (109) 3 zablokowane

  • Czarowanie

    Niech płacą to niby kurort za darmo chodzą po molo to niech płacą cwaniaki

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane