- 1 Ktoś zostawił dokumenty na przystanku (36 opinii)
- 2 Słupki na środku drogi, znaki nie pomogły (285 opinii)
- 3 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (220 opinii)
- 4 Gdzie są wrota Bramy Nizinnej? (83 opinie)
- 5 Ugaszono pożar na budowie osiedla (185 opinii)
- 6 Podsuwają pomysły na kary dla śmieciarzy (122 opinie)
Sopot zmienia zdanie w sprawie śmieci. Wybiera metodę łączoną
Będziemy wzorem dla innych miast w Polsce, jak można wyjść z tej trudnej sytuacji - mówią sopoccy radni, którzy zaproponowali dziś nową metodę naliczania opłat za wywóz śmieci. Jest to metoda wodno-ryczałtowa. Urzędnicy wydłużają też czas składania deklaracji.
Jeśli nie będziemy segregować śmieci, to za ich wywóz zapłacimy 21 zł opłaty stałej i dodatkowo 5,25 zł za każdy metr sześc. wody powyżej 3 m sześc.
Poprzednio radni przegłosowali metodę powierzchniową, według której sopocianie mieli płacić 0,52 zł miesięcznie za każdy m kwadratowy mieszkania lub domu, gdy jego powierzchnia nie przekracza 110 m kw. i 10 gr dla części powierzchni przekraczającej 110 m kw. Dla odpadów zmieszanych: 0,78 zł miesięcznie za każdy rozpoczęty metr dla części nieprzekraczającej 110 m kw., 20 gr miesięcznie dla części powierzchni przekraczającej 110 m kw.
Ta uchwała pójdzie jednak do kosza, jeśli większość radnych zgodzi się na nową propozycję. Pod projektem uchwały już podpisało się 12 z 21 radnych, czyli niezbędna większość.
Prezydent Sopotu Jacek Karnowski przekonuje, że zmiana metody naliczania podatku śmieciowego została poprzedzona badaniami wśród mieszkańców.
- Szukaliśmy metody, która z jednej strony będzie odzwierciedlać faktyczne zamieszkiwanie, nawet czasowe, a z drugiej, będzie metodą weryfikowalną i szczelną. Stąd pomysł wodno-ryczałtowej - wyjaśnia Jacek Karnowski.
Przed głosowaniem radnych w tej sprawie (odbędzie się w czerwcu) odbędzie się jeszcze spotkanie z mieszkańcami i przeprowadzona zostanie akcja informacyjna.
- W związku z tym sopocianie mogą do końca czerwca składać deklaracje śmieciowe. Możemy pozwolić sobie na wydłużenie tego czasu, bo pierwsze rachunki dotrą do wszystkich pod koniec sierpnia - tłumaczy Magdalena Jachim, rzecznik sopockiego urzędu.
Co w takim razie z zapowiedzianym przez opozycję referendum w sprawie odwołania prezydenta i rady miasta? Przypomnijmy: po tym jak sopoccy radni nie zgodzili się na metodę osobową zaproponowaną w uchwale obywatelskiej, zapowiedziano zbieranie podpisów pod wnioskiem o referendum.
Pełnomocnik inicjatora akcji, Ryszard Kajkowski, co prawda chwali zaproponowaną metodę wodno-ryczałtową, ale zdania ws. referendum nie zmienia.
- Nowa metoda to dużo lepsze rozwiązanie, ale to nadal propozycja. Zobaczymy czy radni to przegłosują. Tak czy inaczej z referendum nie rezygnujemy, bo śmieci to tylko kropla, która przelała czarę goryczy. Zastrzeżeń wobec prezydenta Karnowskiego jest dużo więcej - mówi Kajkowski.
Podobnym głosem mówi sopocki PiS, który w poniedziałek wyraził swoje poparcie dla referendum w sprawie odwołania prezydenta Sopotu i rady miasta.
Opinie (179) 1 zablokowana
-
2013-05-27 14:16
Najpepsza metoda to skup śmieci i zapłata za (2)
nie.
- 71 3
-
2013-05-27 15:08
dobre dobre (1)
a tera idę wywalić stare opony do pojemnika na wszystko
- 4 3
-
2013-05-27 15:16
teraz to się zacznie
mam cały strych zawalony starymi farbami i gratami, jak tylko skasują mnie nadprogramowo za metraż, wszystko ląduje w kuble!
- 13 1
-
2013-05-27 14:18
co by niewykombinowali to i tak jest to przekombinowane
z korzyścią dla miasta
- 60 3
-
2013-05-27 14:19
a jak ktoś już złożył deklarację? (1)
Bo przecież nowa metoda może przejdzie dopiero w czerwcu...
- 26 1
-
2013-05-27 18:44
deklaracje sa po to zeby zebrać dane osobowe
- 1 1
-
2013-05-27 14:22
Można? Można! (17)
Teraz czekamy na gdańsk, nie mam zamiaru przepłacać tylko dlatego że mieszkam sam w dużym mieszkaniu...
- 81 17
-
2013-05-27 14:42
(5)
skoro stac cie na duze mieszkanie, to i na smieci. to gpec tez masz zal, ze placisz wiecej za ogrzanie mieszkania?
- 7 40
-
2013-05-27 14:46
różnica jest taka, że w celu ogrzania tej powierzchni - faktycznie zużywana jest gorąca woda, natomiast nie widzę zależności pomiędzy ilością produkowanych śmieci, a powierzchnią lokalu mieszkalnego (chyba, że nie jest to opłata "śmieciowa", tylko socjalna - mająca na celu zabieranie "bogatym" i dawanie "biednym").
- 23 3
-
2013-05-27 14:57
czekałem na taki komentarz, typowo polskie myślenie (3)
to nie ważne czy stać mnie na to czy nie, ale po prostu nie chce płacić za coś z czego nie korzystam.. płace już od metra na fundusz remontowy i za administrację i nie mam zamiaru dopłacać kolejnego haraczu za metry, produkuje tygodniowo jeden kubełek śmieci, 5 osobowa rodzina mieszkająca pode mną w dwa razy mniejszym mieszkaniu wywala taki kubeł codziennie.. Kto powinien więcej płacić?
- 31 3
-
2013-05-27 18:23
Polityka Pro-rodzinna (2)
Ty. 5osobową rodzinę trzeba wspierać żeby miał kto robić na twoją emeryture
- 1 10
-
2013-05-27 19:35
ale żeś wymysłił, inteligentny to ty nie jesteś (1)
wspieramy rodziny nabijając kabzę śmieciarzom... zrozum że w ten sposób płacimy za niewykonaną usługe, za śmieci które nigdy nie zostaną wywiezione ponieważ nie istnieją, kto na tym zyska? Rodzina czy właściciel spalarni śmieci? pomyśl przez chwilę zanim napiszesz
- 4 1
-
2013-05-27 22:08
........
teraz to ty wymyśliłeś. Przeczytaj przetarg jaki wisi w zdiz na stronie. Za wagę śmieci się rozliczają. To właśnie obecnie jest że na pojemniki więc czy pełny czy pusty kasa dla śmieciarki się należy.
- 0 0
-
2013-05-27 14:57
Miał być ryczałt ale ludzie oprotestowali.
To teraz mamy drożej.
- 8 1
-
2013-05-27 14:57
Tak jest. Czekamy, bo przecież w pojazdach (7)
komunikacji miejskiej za mało cuchnie niedomytymi brudasami oszczędzającymi na wodzie.
- 5 2
-
2013-05-27 15:34
myślisz że jak woda będzie za darmo to zaczną się myć dwa razy dziennie? (6)
to nie kwestia pieniędzy tylko kultury
- 17 3
-
2013-05-27 17:58
Tego nikt nie napisał. (5)
Z pewnością jednak będą myć się mniej, jeśli opłata za wodę w taki chamski sposób zostanie podniesiona.
- 3 3
-
2013-05-27 18:07
jasne, pokaż mi kogos kto oszczędza prąd.. (4)
przecież też za to płaca, a jakoś nikt się tym nie przejmuje.. z drugiej strony o to właśnie chodzi: zużywasz mniej - płacisz mniej, zuzywasz więcej - płacisz więcej, to całe sedno, jeśli to ma zmotywować do oszczędności to super, a o higienę się nie martw, ważne że ty jesteś czysty i oprany...
- 3 2
-
2013-05-28 07:20
Czyli dy..jmy mieszkańców i każmy im płacić dwa razy za wodę, (3)
bo przecież i tak muszą jej używać? Cóż za chamski cynizm. To że ktoś jest czysty i oprany, nie oznacza że nadal będzie, bo już i tak potwornie droga woda podrożeje o kolejne 30% z racji absurdalnego założenia, że kąpiel z użyciem mydła lub pranie generuje śmieci inne niż ścieki (za które już i tak się płaci b. drogo).
Podwójne opodatkowanie to przejaw państwa bezprawia. Na takim rozwiązaniu zyskają jedynie cwaniaki przekręcające liczniki lub robiące innego rodzaju machlojki. Jakie prawo, takie metody wychodzenia z opresji. Może i słusznie.- 1 0
-
2013-05-28 07:27
Podrożeje o więcej, bo geszefciarze z Saur N. nie będą (2)
się bezczynnie przyglądać spadającej sprzedaży z powodu "oszczędzających" i podniosą znowu ceny. Czy wy nie widzicie, że te wszystkie rozwiązania quasi-prawne maja na celu tylko was bardziej upodlić? Dajecie sobie odbierać wszystko - prawa pracownicze, prawo do opieki zdrowotnej, a teraz jeszcze prawo do normalnego korzystania z podstawowych mediów. Co będzie następne po wodzie? Powietrze?
- 0 0
-
2013-05-28 08:40
a teraz to nie oszczędzaja wody? (1)
szlauf do kranu i za okno.. typowo polskie wnioski wyciągasz...
- 0 0
-
2013-05-28 08:42
szlauch nie szlauf
szlauch nie szlauf
- 0 0
-
2013-05-27 15:27
mam pytanie do Gdańska (1)
gdzie wyrzucić niezjedzony budyń - to śmieci suche czy mokre?
- 12 1
-
2013-05-27 15:28
prosto do kibla
- 6 1
-
2013-05-27 14:22
do władz - to już nudne jest. Jak coś ustalicie to po prostu dajcie znać. CO to za dziecinada, znaleźli sobie temat zastępczy.
- 27 6
-
2013-05-27 14:22
śmieciowe państwo , śmieciowe umowy i śmieciowe deklaracje (1)
a na stosie śmieci siedzi Główny Śmieć i żre opłaty za wszystko
- 54 5
-
2013-05-27 22:11
a kto to?
czy chodzi o tego głównego śmiecia z Sopotu co w Warszawie urzęduje?
- 2 0
-
2013-05-27 14:23
poszli po rozum do głowy i dobrze (6)
szkoda że Gdynia tego nie widzi i upiera się przy metrach.
- 60 12
-
2013-05-27 14:50
Jaki rozum? To ty chyba mijasz się z rozumem. (3)
Właściciel np. 30mkw. kawalerki zapłaciłby przy metodzie powierzchniowej mniej niż 24PLN.
Przy wodnej zapłaci o wiele więcej, bo 3 mkw. wody zużywają wyłącznie śmierdziele i brudasy.- 8 12
-
2013-05-27 14:56
ewentualnie osoby nie szanujący i oszczędzający wody (2)
Inna sprawa że to nie metry produkują śmieci
- 10 6
-
2013-05-27 14:58
Woda też nie.
Wyłącznie OSOBY!
- 4 6
-
2013-05-27 15:00
"Oszczędzający wodę" - ładny eufemizm na pazernych brudasów.
- 7 2
-
2013-05-27 18:04
Bzdurne, zaniżone założenie o 3m3 zużycia i lemingi (1)
posi.ują w zachwycie. Lepiej spytajcie mamusię jakie macie faktyczne zużycie wody w miesiącu, a potem przeliczcie koszty i dopiero potem piejcie z zachwytu nad tym jak władza po raz kolejny robi was w ch....
No chyba, że zamiast z wodociągów, korzystacie z Raduni. Wówczas można zrozumieć ten bezmózgi zachwyt.- 2 3
-
Opinia została zablokowana przez moderatora
-
2013-05-27 14:26
PO wprowadza nowy podatek śmieciowy (5)
aby łupić obywateli
Ile jeszcze jesteście w stanie znieść tego wyzysku?!
Obudź się Polsko!- 56 27
-
2013-05-27 14:33
a do tej pory co robiłeś ze śmieciami? (2)
do lasu?
- 8 16
-
2013-05-27 14:59
Do lasu to twoja matula wozi, bo mieszkańcy
bloków mają bliżej do osiedlowego śmietnika, propagandowy pajacu.
- 12 4
-
2013-05-27 15:12
ja wrzucam sąsiadowi do piwnicy
- 6 2
-
2013-05-27 15:08
PISiory dajcie spokoj. Nawet jak wygra Wasz wodz, to i tak bedziecie musieli isc do pracy.
Nie ludzcie sie, ze dostaniecie cos za darmo naiwniacy. Bedziecie mieli to samo co teraz, czyli nic, bo do roboty macie dwie lewe rece.
- 10 12
-
2013-05-27 21:13
kto tu znowu...
...puścił Bąka?
- 1 0
-
2013-05-27 14:26
To kiepski pomysł. (4)
Mieszkam w Gdańsku w kawalerce, o pow. 22 m2. Śmieci segregowane raczej nie będą, bo wątpię aby wszyscy mieszkańcy bloku zdecydowali się na segregację odpadków, a to jest warunek aby płacić mniej za śmieci. Zatem mieszkając w Sopocie zapłaciłbym za śmieci więcej niż w Gdańsku. Co do zużycia wody, to bardzo często prysznic biorę sobie w pracy, a to sprawia, że wody zużywam mniej. Tak więc jeśli część mieszkańców kurortu postępować będzie podobnie jak ja, to za śmieci zapłacą mniej, ale jeśli nie będą sortować śmieci, to i tak zapłacą więcej niż ja.
- 13 43
-
2013-05-27 14:41
w jakiej komórce urzędu miejskiego pracujesz ? (3)
- 7 8
-
2013-05-27 14:50
Kieruję się wyliczeniami.
W Trójmieście jest całkiem sporo kawalerek. A wyliczenia są proste. Przy śmieciach niesortowanych, zapłacę w Gdańsku: 0,72 * 22 = 15,84. W Sopocie musiałbym zapłacić min. 21 zł (pod warunkiem, że nie zużyję więcej niż 3 m3 wody na miesiąc). Gdybym zaś śmieci sortował to w Sopocie zapłaciłbym 14 zł, a w Gdańsku 12,32 zł. Natomiast po starych sopockich stawkach zapłaciłbym 17,16 zł lub 11,44 zł. Zatem dla mnie oznaczałoby to wzrost wydatków.
- 7 2
-
2013-05-27 15:22
Ludzie na tym stracą. (1)
Wyobraźmy sobie, że 3-4 osobowa rodzina zużywa miesięcznie min. 11 m3 wody. To nie tak znowu dużo, bo np. kąpiel to każdorazowo zużycie około 0,15 m3 a prysznic (taki 8 min) 0,1 m3 wody. Zatem taka rodzina musiałaby mieszkać w mieszkaniu o min. 62m2 powierzchni aby ta nowa metoda była opłacalna.
- 6 3
-
2013-05-28 07:30
Oczywiście, że stracą. Przecież po to jest to wprowadzane.
To śmieszne założenie 3 m3 obejmuje przecież całe mnóstwo pustych niezamieszkanych lokali itp. To jest statystyka, a nie rzeczywistość.
- 0 0
-
2013-05-27 14:26
Wybory samorządowe za rok ... (3)
... władze poszły po rozum do głowy.
- 34 9
-
2013-05-27 14:56
Promując brudasów i oszukujących liczniki magnesem? (2)
Nie da się zużywać 3 m3 wody per miesiąc i nie śmierdzieć.
- 11 4
-
2013-05-28 07:39
(1)
Da się, tylko nie trzeba lać wody jak byś mył słonia. Spryskujesz się wodą z prysznica i zakręcasz wodę. Namydlasz się i cały myjesz. Następnie spłukujesz się szybko silnym strumieniem. Spokojnie zmieścisz się w 10-20 litrach na mycie, co przy myciu dwa razy dziennie daje 600-1200 litrow. Naczynia zmywasz w zmywarce - 30*12 litrów (sa lepsze zmywarki, ale nie przesadzajmy) = 360 litrów. Umycie zębów to góra 1 litr. Spłukanie wody w kiblu: (1*5litrow + 5*3litry)*30 = 20*30 = 600 litrow. To co podalem to 2100 litrow miesiecznie. Pozostanie ci jeszcze 900 litro na gotowanie zupy i podlewanie kwiatkow.
- 0 0
-
2013-05-28 08:33
ja oszczędzam wodę
kąpiąc się razem z sąsiadkami
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.