• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spacer trasą Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Leszek Ochmański
5 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
  • Dawny nasyp linii kokoszkowskiej na Zaspie.
  • Dawne słupy umieszczone jeszcze w okresie Wolnego Miasta Gdańska.
  • Nasyp kolejowy w rejonie al. Grunwaldzkiej w Gdańsku.
  • Nasyp kolejowy w rejonie al. Grunwaldzkiej w Gdańsku. Widok w kierunku Zaspy.
  • Linia przy al. Wojska Polskiego na granicy Strzyży i Oliwy.
  • Linia przy ul. Polanki na granicy Strzyży i Oliwy.
  • Przepust, pod którym przechodziły zwierzęta.
  • Wykop pod kolej kokoszkowską na terenie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego.
  • Wykop pod kolej kokoszkowską na terenie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego.
  • Dawne podkłady strunobetonowe.
  • Przyczółek po wiadukcie nad ul. Słowackiego.
  • Ul. Słowackiego, nad którą wiodła kolej kokoszkowska.
  • Wiadukt nad ul. Ogrodową w Gdańsku.
  • Kolej przecinała dzisiejszą ul. Rakoczego.
  • Nasyp i wiadukt w dzielnicy Brętowo.
  • Ruiny przepięknego, prawie ocalałego wiaduktu nad ul. Migowo Dolne
  • Wiadukt w ciągu ul. Dolne Migowo.
  • Wiadukt kolejowy nad ul. Wołkowyską w Gdańsku.
  • Linia w kierunku Kokoszek.
  • Linia w Kokoszkach.
  • Dawna stacja kolejowa Gdańsk - Kokoszki.

Ślady Kolei Kokoszkowskiej wybudowanej na początku XX w. niebawem na dobre zostaną zatarte przez budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wiele osób dokumentuje to, co pozostało po dawnej linii. Wśród nich jest nasz czytelnik - Leszek Ochmański. Zobacz jego fotorelację z weekendowego spaceru tą trasą.



Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na terenie Gdańska. Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na terenie Gdańska.
Linię kolejową z Wrzeszcza do Starej Piły przez Kokoszki otwarto w 1914 roku. W związku z budową Pomorskiej Kolei Metropolitarnej, która ma się rozpocząć wiosną tego roku, wraz z grupą przyjaciół postanowiliśmy przejść nasypem i uwiecznić to, co pozostało jeszcze z dawnej kolei kokoszkowskiej na fotografiach, zanim zostanie fizycznie zlikwidowane w trakcie budowy PKM.

Nasza wycieczka rozpoczyna się na wysokości przystanku SKM - Gdańsk Zaspa zobacz na mapie Gdańska. Już na samym starcie wycieczki naszą uwagę zwróciły dwa betonowe słupy będące po lewej stronie nasypu, które pochodzą jeszcze z czasów Wolnego Miasta.

Idąc po takim miejskim terenie, trzeba mieć oczy dookoła głowy i być odpowiednio ubranym. Dochodzimy do pierwszego łuku w lewo zobacz na mapie Gdańska dawnej linii. Tu już doskonale widać, jak kształtował się nasyp, wspinający się w kierunku morenowych wzgórz, by następnie pokonać pierwszą napotkaną przeszkodę, jaką była al. Grunwaldzka zobacz na mapie Gdańska.

Dalej linia wiodła po wysokim nasypie, ponieważ przecinała kolejne ulice i aleje: Wita Stwosza zobacz na mapie GdańskaPolanki zobacz na mapie Gdańska. Po pokonaniu trzech wiaduktów tor kieruje się w stronę lasów Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Już przed jego skrajem zobacz na mapie Gdańska natrafiliśmy na ciekawy przepust, który prawdopodobnie służył jako przeprawa dla tutejszej leśnej zwierzyny.

W lesie tor przechodził w wykop, który przecina morenowe wzgórze. Zaraz za lasem napotykamy kolejną niespodziankę. Mniej więcej na wysokości ogródków działkowych zobacz na mapie Gdańska leżą stare podkłady strunobetonowe, które obecnie służą do umocnienia tutejszego płotu.

Za działkami tor znów przechodzi w nasyp, by pokonać ul. Juliusza Słowackiego zobacz na mapie Gdańska. Za dawnym wiaduktem nad ul. Słowackiego tor wił się znów w stronę lasu, po drodze mijał dwa małe wiadukty, w tym jeden ocalały. Zaraz za wiaduktami potężna wyrwa - po prostu nasyp się urywa. Tutaj tor przechodził nad ul. Franciszka Rakoczego zobacz na mapie Gdańska, a następnie krótkim nasypem podążał ruinami przepięknego, prawie ocalałego wiaduktu nad ul. Migowo Dolne zobacz na mapie Gdańska.

Zaraz za wiaduktem droga przechodziła nad torami, pokonując obrzeża lasu aż do przecięcia z ul. Wołkowyską zobacz na mapie Gdańska. Podążając dalej nasypem kolejowym, docieramy do dzielnicy Brętowo. Kierujemy się wciąż w stronę Kokoszek. Mniej więcej od przecięcia z obwodnicą zobacz na mapie Gdańska jeszcze do niedawna leżał tam kompletny tor kolejowy. Niestety, dziś jest on rozkradziony przez ludzi potocznie nazywanych "złomiarzami".

Za obwodnicą, już przed samymi Kokoszkami zobacz na mapie Gdańska, widać wyraźny ślad po szynach. Idąc dalej, docieramy do dawnej stacji Gdańsk Kokoszki. Tu jednak zakończyłem wędrówkę, która z powodu konieczności pokonywania bardzo trudnego terenu, zajęła mi ok. 8 godzin.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma ok. 790 mln zł (netto), z czego ok. 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do portu lotniczego w niecałe 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku.


Tak wycinano drzewa na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Tak jechał po trasie PKM nasz redakcyjny kolega Krzysiek Kochanowicz.

Leszek Ochmański

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (119) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    Naprawdę szkoda tych terenów zielonych, część jak to okreslono w artykule wykopu stanowiła idealną trasę na niedzielne leśne spacery, można też było tamtendy pobiegać. Niestety ze względu na niekorzystne ukształowanie terenu ze świecą szukać w pobliżu podobnej trasy. Z tego wzgledu jako jako okoliczny mieszkaniec mam mieszane uczucia. Z jednej strony kolej udrożni transport może odkorkuje troche Dłowackiego. Z drugiej strony szkoda spacerów i jedynej przyjaznej dla "biegaczy" drogi.

    Pozstaje nam biegać w po kostce w okół zbiornika retencyjnego ; )

    • 8 3

    • z tego co wiem, to wzdłuż kolei ma powstać ścieżka spacerowo-rowerowa. Owszem, szkoda terenu zielonego i miejsca do spacerów, ale pamiętajmy, że i wcześniej był to nasyp kolejowy, a nie park. Więc skoro jego prawidłowa funkcja ma zostać przywrócona, to zostanie. Z drugiej strony, w okolicy jest kilka wyznaczonych szlaków turystycznych i parę zwykłych ścieżek... Dolina Samborowo i Dolina Zielona
      też niedaleko, wystarczy się rozejrzeć:)

      • 0 0

  • Popieram opinie Internautów, którzy sceptycznie podchodza do problemów związanych z PKM (8)

    Udało mnie się dotrzeć do materiałów dotyczących różnorodności biologicznej obszaru technicznego PKM. Zginie kilkanaście gatunków pod ochroną ścisłą, np. 3 gatunki storczyków, 3 gatunki chronionych grzybów, rzadkie owady itd., itd. Zostanie przecięty korytarz ekologiczny łączący Park Jaśkowej Doliny z Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym, przez wycięcie wielu krzewów zostaną pozbawione bazy pokarmowej ptaki zimujące na tym terenie. Jednym słowem egoizm projektancko-decydencki uderzy w przyrodę. Ale i w nas samych, bo te 20 tysięcy drzew, które wycięto, pozytywnie wpływały na lokalny mikroklimat poprzez oczyszczanie powietrza z pyłów, dostarczając tlenu itd. W Gdańsku jest za mało zieleni i pozbywanie się jej tak łatwo świadczy o braku wyobraźni osób z Urzędu Marszałkowskiego oraz Urzędu Miejskiego. No cóż - wiedza z początku XX wieku obecnie nie wystarcza (poczytajcie sobie Panowie na temat rozwoju zrównoważonego, który obowiązuje w UE).

    • 7 13

    • (5)

      Gdybyś się choć trochę zainteresował to byś wiedział że zostaną posadzone nowe drzewa w zamian tych ściętych. Nie bij piany tak od razu.

      • 6 4

      • Drzewo rośnie 100 i więcej lat. Można je wyciąć i czekać, aż za te 100 lat wyrośnie nowe, tylko po co... (4)

        Barbarzyństwo w stosunku do przyrody nie jest argumentem w postępie cywilizacyjnym. Przekonali się o tym np. Holendrzy, którzy mogą być dla nas wzorem jak traktować naturę. Ale my, jak zawsze, musimy popełniać błędy zamiast podpatrywać innych - mądrzejszych.

        • 2 6

        • Jak mogło rosnąć na tym terenie 100 lat ? (2)

          W 1955-1960 roku często chodziliśmy z ojcem na spacery trasą linii kolejowej. Jeszcze były wgłębienia po wyrwanych podkładach. Żadnych drzew 50 lat temu tam nie było.

          • 6 0

          • Na licznych zdjęciach z lat 1960-70 widać, że nie było tu żadnych drzew! (1)

            Poza tym, jak donosiły media, pobrane zostały sadzonki wszystkich chronionych roślin z trasy PKM i zostaną one zasadzone w nowych miejscach, podobnie jak posadzona będzie identyczna liczba drzew ja te, które zostały wycięte.
            Nie dajmy się zwariować! W XXI wieku jak się tylko chce, to można pogodzić tego typu inwestycje i ochronę środowiska!

            • 4 2

            • Ekologia

              Kolej jest bardziej ekologiczna i bezpieczniejsza od wszedobylskiego transportu drogowego.

              • 6 1

        • Tyle, że NASYP KOLEJOWY to nie jest las. To normalne, że drzewa, które wyrosły dziko na nasypie, zostaną wycięte, gdy jego funkcja będzie przywrócona.

          • 0 0

    • Lecz się człowieku

      • 2 1

    • krótko mówiąc: nic w ogóle nie budujmy, bo wszędzie znajdzie się jakaś chroniona żaba, sikorka czy pierwiosnek... Nie mówiąc o tym, że stare nasypy BYŁY TERENEM KOLEJOWYM, a więc nie były terenem chronionym i gatunki chronione nie mają tam pierwszeństwa przed inwestycjami. Inaczej trzeba by zamykać każdy tor czy drogę, bo wyrósł na niej storczyk...

      • 0 0

  • Czy nowe wiadukty zostaną odtworzone czy będą to stylistycznie nowe konstrukcje? Pytam serio, wie ktoś? (1)

    • 1 1

    • nowe

      • 2 0

  • dzięki

    czego minusujecie, zapytałem grzecznie

    • 0 0

  • kolej metrpolitarna (2)

    jakos nie moge dowiedzieć sie jak kolej przejdzie przez ul. Budowlanych i obwodnicę Trójmiasta - nad jezdnią czy też tunelem??? Na mapkach nie ma nazw ulic! nikt tez nie pyta o takie "drobiazgi".

    • 0 2

    • Wiele razy było to opisywane...

      ...i to w najdrobniejszych szczegółach. Wystarczy poszukać, bo przecież bez sensu byłoby w każdym tekście na temat PKM powtarzać to samo... :)
      W skrócie:
      - Pod obwodnicą, przy okazji budowy węzła Karczemki przygotowano już miejsce dlaPKM, która przechodzić będzie tu pod jezdnią.
      - podobnie będzie w przypadku ul. Budowlanych. Tu także PKM będzie pod jezdnią, w kilkumetrowym wykupie.

      • 3 0

    • Kładka nad obwodową

      Gdzieś widziałam takie info, że przystanek vis a vis Ikea ma być połączony kładką z CH Matarnia. Wiadomo... ludzi ma ciągnąć w tamtą stronę...

      • 1 1

  • Co nowy artykuł o PKM to wyższe koszty.

    Ile tak naprawdę zapłacimy za ten kaprys?

    • 3 0

  • artykuł na poziomie gimnazjum widzę tak prosto napisany.

    • 2 0

  • Pomysł - może głupi.... - ale, czy nie mozna by zachować chociaż część tych zabytkowych juz budowli....

    .... czy nie dałoby sie np. obudować kilka starych przyczółków po dawnych wiaduktach ( zwłaszcza tych tu w mieście )- budując nowe - np. w żelbetowej- czy stalowej klatce - czy cóś podobnego ! ... napewno podniosło by to atrakcyjność tej nowej linii, która powstać ma na starej juz kiedyś wytyczonej i działającej trasie... - Może warto pomyśleć o tym, zanim sie wyburzy... ??!

    • 2 2

  • Super!!! Film I-wsza klasa!!!

    Film naprawde swietny, mieszkam po za 3miastm a dzieki takim ludziom jak Pan czuje sie jak bym wciaz tam byla i brala czynny udzial w przemianach naszego pieknego Trojmiasta :)

    • 3 1

  • rowerem

    mogla bys piekna scieszka rowerowa

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane