• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spacer trasą Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Leszek Ochmański
5 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
  • Dawny nasyp linii kokoszkowskiej na Zaspie.
  • Dawne słupy umieszczone jeszcze w okresie Wolnego Miasta Gdańska.
  • Nasyp kolejowy w rejonie al. Grunwaldzkiej w Gdańsku.
  • Nasyp kolejowy w rejonie al. Grunwaldzkiej w Gdańsku. Widok w kierunku Zaspy.
  • Linia przy al. Wojska Polskiego na granicy Strzyży i Oliwy.
  • Linia przy ul. Polanki na granicy Strzyży i Oliwy.
  • Przepust, pod którym przechodziły zwierzęta.
  • Wykop pod kolej kokoszkowską na terenie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego.
  • Wykop pod kolej kokoszkowską na terenie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego.
  • Dawne podkłady strunobetonowe.
  • Przyczółek po wiadukcie nad ul. Słowackiego.
  • Ul. Słowackiego, nad którą wiodła kolej kokoszkowska.
  • Wiadukt nad ul. Ogrodową w Gdańsku.
  • Kolej przecinała dzisiejszą ul. Rakoczego.
  • Nasyp i wiadukt w dzielnicy Brętowo.
  • Ruiny przepięknego, prawie ocalałego wiaduktu nad ul. Migowo Dolne
  • Wiadukt w ciągu ul. Dolne Migowo.
  • Wiadukt kolejowy nad ul. Wołkowyską w Gdańsku.
  • Linia w kierunku Kokoszek.
  • Linia w Kokoszkach.
  • Dawna stacja kolejowa Gdańsk - Kokoszki.

Ślady Kolei Kokoszkowskiej wybudowanej na początku XX w. niebawem na dobre zostaną zatarte przez budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wiele osób dokumentuje to, co pozostało po dawnej linii. Wśród nich jest nasz czytelnik - Leszek Ochmański. Zobacz jego fotorelację z weekendowego spaceru tą trasą.



Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na terenie Gdańska. Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na terenie Gdańska.
Linię kolejową z Wrzeszcza do Starej Piły przez Kokoszki otwarto w 1914 roku. W związku z budową Pomorskiej Kolei Metropolitarnej, która ma się rozpocząć wiosną tego roku, wraz z grupą przyjaciół postanowiliśmy przejść nasypem i uwiecznić to, co pozostało jeszcze z dawnej kolei kokoszkowskiej na fotografiach, zanim zostanie fizycznie zlikwidowane w trakcie budowy PKM.

Nasza wycieczka rozpoczyna się na wysokości przystanku SKM - Gdańsk Zaspa zobacz na mapie Gdańska. Już na samym starcie wycieczki naszą uwagę zwróciły dwa betonowe słupy będące po lewej stronie nasypu, które pochodzą jeszcze z czasów Wolnego Miasta.

Idąc po takim miejskim terenie, trzeba mieć oczy dookoła głowy i być odpowiednio ubranym. Dochodzimy do pierwszego łuku w lewo zobacz na mapie Gdańska dawnej linii. Tu już doskonale widać, jak kształtował się nasyp, wspinający się w kierunku morenowych wzgórz, by następnie pokonać pierwszą napotkaną przeszkodę, jaką była al. Grunwaldzka zobacz na mapie Gdańska.

Dalej linia wiodła po wysokim nasypie, ponieważ przecinała kolejne ulice i aleje: Wita Stwosza zobacz na mapie GdańskaPolanki zobacz na mapie Gdańska. Po pokonaniu trzech wiaduktów tor kieruje się w stronę lasów Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Już przed jego skrajem zobacz na mapie Gdańska natrafiliśmy na ciekawy przepust, który prawdopodobnie służył jako przeprawa dla tutejszej leśnej zwierzyny.

W lesie tor przechodził w wykop, który przecina morenowe wzgórze. Zaraz za lasem napotykamy kolejną niespodziankę. Mniej więcej na wysokości ogródków działkowych zobacz na mapie Gdańska leżą stare podkłady strunobetonowe, które obecnie służą do umocnienia tutejszego płotu.

Za działkami tor znów przechodzi w nasyp, by pokonać ul. Juliusza Słowackiego zobacz na mapie Gdańska. Za dawnym wiaduktem nad ul. Słowackiego tor wił się znów w stronę lasu, po drodze mijał dwa małe wiadukty, w tym jeden ocalały. Zaraz za wiaduktami potężna wyrwa - po prostu nasyp się urywa. Tutaj tor przechodził nad ul. Franciszka Rakoczego zobacz na mapie Gdańska, a następnie krótkim nasypem podążał ruinami przepięknego, prawie ocalałego wiaduktu nad ul. Migowo Dolne zobacz na mapie Gdańska.

Zaraz za wiaduktem droga przechodziła nad torami, pokonując obrzeża lasu aż do przecięcia z ul. Wołkowyską zobacz na mapie Gdańska. Podążając dalej nasypem kolejowym, docieramy do dzielnicy Brętowo. Kierujemy się wciąż w stronę Kokoszek. Mniej więcej od przecięcia z obwodnicą zobacz na mapie Gdańska jeszcze do niedawna leżał tam kompletny tor kolejowy. Niestety, dziś jest on rozkradziony przez ludzi potocznie nazywanych "złomiarzami".

Za obwodnicą, już przed samymi Kokoszkami zobacz na mapie Gdańska, widać wyraźny ślad po szynach. Idąc dalej, docieramy do dawnej stacji Gdańsk Kokoszki. Tu jednak zakończyłem wędrówkę, która z powodu konieczności pokonywania bardzo trudnego terenu, zajęła mi ok. 8 godzin.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma ok. 790 mln zł (netto), z czego ok. 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do portu lotniczego w niecałe 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku.


Tak wycinano drzewa na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Tak jechał po trasie PKM nasz redakcyjny kolega Krzysiek Kochanowicz.

Leszek Ochmański

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (119) ponad 10 zablokowanych

  • A ja wczoraj przeszedłem do 14,6 km, czyli wiaduktu w Leźnie.
    -)

    Tyle, że lekko się przeliczyłem, bo myślałem, że po wycince będzie łatwiej, a tu nic z tego bo niemal wszystkie drzewa leżały na nasypie i trzeba było się przedzierać jak na poligonie co wydłużyło spacer do 5 godzin.

    Zamiast się czepiać, to trzeba się cieszyć, że oprócz wizualizacji "szklanych domów" nabiera to realnych kształtów i zostanie zbudowane.

    Szczęście w tym, że kiedyś biegłą tam linia, bo obecnie dzięki eko terrorystom nie było by szansy na budowę od nowa przez TPK.

    Jednak teren jest odpowiednio zniwelowany zatem znaczna część roboty jest już zrobiona.

    Część wiaduktu na Słowaka ma być symbolicznie wmurowana.

    Oj działki i mieszkania podrożeją na Jasieniu w okolicy Wróbla. Raczej nietrudno rozszyfrować priorytety deweloperów na najbliższe lata.

    Negatywne to co zaobserwowałem to Kokoszki, wielkie firmy, fabryki, zamiast uruchomić/wznowić pociągi towarowe i postawić tiry na tory to wszystko jest transportowane właśnie tirami. Po ponad 20 latach od rozpoczęcia upadku kolei nadal nie potrafi się dostrzec jej pozytywnych walorów.

    • 1 0

  • Super

    No niebawm zacznie sie budowa

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane