• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spadnie liczba miejsc w strefach płatnego parkowania

Maciej Korolczuk
14 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Od 1 października, gdy wprowadzono strefę płatnego parkowania w Oliwie jest mniej aut. Wiosną na jezdni wymalowane zostanie dodatkowe oznakowanie. Od 1 października, gdy wprowadzono strefę płatnego parkowania w Oliwie jest mniej aut. Wiosną na jezdni wymalowane zostanie dodatkowe oznakowanie.

Wiosną we wszystkich Strefach Płatnego Parkowania w Gdańsku Zarząd Dróg i Zieleni wymaluje oznakowanie poziome. To oznacza, że w tych miejscach znacząco zmniejszy się liczba miejsc postojowych. Urzędnicy zastrzegają, że nawet jeśli takich znaków na razie nie ma, to kierowcy i tak muszą płacić za parkowanie w SPP.



Czy miasto powinno zawiesić pobór opłat do czasu wymalowania odpowiednich znaków w strefach?

Jesienią miasto, po wielu miesiącach nacisków, pytań i wątpliwości kierowców, uległo presji i zapowiedziało, że podporządkuje się wyrokom Sądów Administracyjnych i w Strefach Płatnego Parkowania uzupełni oznakowanie o wymalowanie poziomych pasów na jezdni (na podstawie zmiany Rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych 23 września 2013 r., która weszła w życie w lutym 2014 r.).

Zobacz więcej: Gdańsk pomaluje miejsca postojowe w strefie płatnego parkowania

Właśnie poznaliśmy pierwsze szczegóły planowanych zmian w SPP. We wtorek w Oliwie odbyło się kolejne spotkanie przedstawicieli Zarządu Dróg i Zieleni z mieszkańcami, na którym zaprezentowano strefę w nowym wydaniu dla tej dzielnicy. Podobne zasady zostaną wprowadzone także w pozostałej części miasta.

Strefa płatnego parkowania w Oliwie w przyszłym roku ma zostać powiększona. Strefa płatnego parkowania w Oliwie w przyszłym roku ma zostać powiększona.
- Oznakowanie poziomie pojawi się wiosną, bo teraz nie ma do tego warunków - tłumaczy Tomasz Wawrzonek, kierownik Działu Inżynierii w ZDiZ. - W Oliwie, ale i w innych dzielnicach dodatkowe oznakowanie będzie oznaczać ograniczenie miejsc postojowych.
I tak w Oliwie z 588 miejsc, na których odbywa się obecnie parkowanie pozostanie ich ok. 440. W Śródmieściu w rejonie ul. Dyrekcyjnej i Zieleniaka liczba miejsc stopnieje ze 178 do 132, przy Politechnice Gdańskiej z 309 do 232, a na Aniołkach z 270 do 204. Z czego to wynika?

- Malowanie pasów może się odbywać tylko w określonych warunkach technicznych i prawnych, a więc np. zachowania 1,5 m przestrzeni dla pieszych. Nie da się też wymalować pasów na gruncie - dodaje Wawrzonek.
Zobacz więcej: Strefy płatnego parkowania wymagają dużych zmian

Wiosną na bruku pojawią się więc białe linie i powstaną dwa rodzaje miejsc: dla posiadaczy abonamentów (mieszkańców) i ich gości. W praktyce dla posiadaczy abonamentów parkowanie pozostanie na dotychczasowych zasadach i w tych samych miejscach, ale pod warunkiem, że będzie ono zgodne z prawem o ruchu drogowym. Pozostali będą mogli parkować w SPP, ale tylko w miejscach wyznaczonych.

Wyznaczone miejsca o szerokości dwóch metrów pojawią się na jezdni i na części chodnika. Tam, gdzie będzie to możliwe, przy jednoczesnej woli mieszkańców - drogowcy zmienią organizację i wprowadzą ruch jednokierunkowy. Tam, gdzie miejsca będą wyznaczone, wnoszenie opłat będą kontrolować pracownicy ZDiZ, na pozostałych odcinkach - Straż Miejska.

Zobacz więcej: Miasto zlikwidowało dziki parking przy ECS, na granicy strefy płatnego parkowania

Niewiadomą pozostaje jeszcze opinia konserwatora zabytków. W kratkę wymalowany zostanie bowiem np. Targ Węglowy. Wątpliwości kierowców budzi też trwałość farby, którą zostanie pokryty bruk czy kwestia utrzymania miejsc postojowych i widoczności wymalowanych na nich linii w okresie zimowym.

Nasi czytelnicy dopytują też, czy mają obowiązek płacić za parkowanie w SPP zanim pojawi się tam dodatkowe oznakowanie. Pracownicy ZDiZ nie pozostawiają wątpliwości.

- Żaden z wcześniejszych wyroków, jakie zapadały w Sądach Administracyjnych nie wskazywał, by mieszkańcy zaprzestali wnoszenia opłat do momentu wymalowania oznakowania poziomego. Nasi pracownicy będą kontrolować kierowców do tego czasu na takich samych zasadach, co dotychczas - dodaje Wawrzonek.
Jakie koszty za postój?

Za pierwszą godzinę w SPP trzeba będzie zapłacić 3 zł, za drugą - 3,60 zł, trzecią - 4,30 zł, a za czwartą i następne - 3 zł.

Aby nowe strefy płatnego parkowania w pozostałych dzielnicach mieszkańcy przyjęli z większym zrozumieniem, władze miasta postanowiły znacząco obniżyć ceny abonamentów. Opłaty spadły do 20 zł miesięcznie. Jeszcze mniej - bo nawet 10 zł za miesiąc - płacą kierowcy, którzy wniosą opłatę za cały rok z góry (120 zł).

Jednak ci kierowcy, którzy chcą parkować samochód legalnie we wszystkich strefach płatnego parkowania muszą wnieść opłatę do ZDiZ w wysokości 500 zł miesięcznie.

W ubiegłym roku miasto z tytułu opłat za parkowanie w strefach płatnego parkowania uzyskało przychód w wysokości 4,4 mln zł (z czego 401 tys. zł pochodziło z opłat abonamentowych). Rok wcześniej do budżetu miasta wpłynęło 3,9 mln zł, a w 2013 r. - 3,7 mln zł.


W ubiegłym tygodniu miasto zlikwidowało darmowy, ale dziki parking na granicy płatnej strefy przy Europejskim Centrum Solidarności



Miejsca

Opinie (244) 2 zablokowane

  • SPP powinna być w całym mieście (9)

    Samochodów coraz więcej, czasem po dwa na rodzinę. A jak deweloper sprzedaje miejsca w hali garażowej, to 1/3 pusta zostaje. Jak miasto zbuduje podziemny parking, gdzie trzeba zapłacić, to też stoi pusty (Gdynia). Jak masz samochód, to płać za wspólną przestrzeń, którą wykorzystujesz. I tak przez Ciebie finansujemy Putina albo Islam kupując ropę :) :)

    • 25 24

    • jak SPP będzie wszędzie, to wszyscy wykupią abonament (4)

      i nie będzie jej nigdzie

      • 5 1

      • nie wszyscy, dla większości będzie to nieopłacalne i przesiądzie się do komunikacji miejskiej (1)

        • 5 4

        • i tak będą musieli wykupić abonament, żeby swój samochód mieć gdzie trzymać

          chyba, że liczysz, że wszyscy by swoje auta posprzedawali...

          • 1 0

      • (1)

        Podzielić SPP na strefy osiedlowe i bezpłatne parkowanie tylko dla mieszkańców strefy - jak zapłacisz za strefę A to nie możesz na tej karcie za frajer parkować w strefie B.

        • 1 1

        • aha

          i postawić strażnika miejskiego na każdej ulicy.

          • 1 0

    • SPP powinna być w całym mieście !!!

      wtedy będzie sprawiedliwie

      • 1 3

    • Propozycja (2)

      Przepraszam, a co Ci przeszkadza samochód stojący na parkingu? "płać za wspólną przestrzeń", a co Ty bd z tym miejscem robił? Potrzebne Ci? Postoisz tam? To może wprowadzić podatki od chodzenia po chodnikach?!

      • 4 3

      • Zapewne chciałby przejść po chodniku bezpiecznie z wózkiem bez ryzyka że przez przypadek - podczas przeciskania porysuje komuś karoserię. Bo nie wiem czy wiesz ale chodniki jak sama nazwa wskazuje są do chodzenia a nie parkowania - parkuje się na parkingu.

        • 6 0

      • A co Ci przeszkadza, że ja tam dom postawię ? Bez płacenia za ziemię i podatku gruntowego.

        • 0 1

  • Urzędnicy jawnie przynają się do łamania prawa (6)

    Dla mnie to znaczy tyle, że są to zdemoralizowani kryminaliści, bo tylko tacy ludzie oficjalnie przyznają się do łamania prawa, gdzie jest wojewoda, który odpowiada za kontrolę nad miastem, gdzie jest prokuratura?!

    • 33 7

    • (5)

      Co tam wojewoda, pierwszy sekretarz z telefonem lepiej się sprawdza.

      • 5 4

      • Kwestionujesz prawo ustanowione w wolnej Polsce? (4)

        Jakoś nie pamiętam, żeby prezes coś zmieniał w tej kwestii, więc dlaczego kwestionujesz prawo mocną kontrolę wojewody nad miastem?

        • 5 5

        • (2)

          Uważam, że największą gwarancją demokracji w Polsce są samorządy. Wojewodowie powinni reprezentować rząd w sprawach najistotniejszych dla obronności i polityki wewnętrznej państwa. Uważam za idiotyzm aby wojewoda zajmował się miejscami parkingowymi i jego oznaczeniami. Wysokość opłat miejskich powinna być elementem polityki Rady Miasta. Są organem wybieralnym. To mieszkańcy gmin powinni decydować o swoim mieście.

          • 6 1

          • suweren (1)

            Suweren ich wybrał, więc w ich imieniu kontrolują wszystko,to taka demokracja.

            • 0 0

            • taka demokracja jak w Demokratycznej Republice Korei Północnej

              • 3 0

        • chyba w Polnej Wolsce

          • 5 0

  • miejsca dla niepełnosprawnych

    W końcu miasto zgodnie z przepisami wyznaczy gwarantowaną liczbę miejsc dla niepełnosprawnych? Czy od razu trzeba donieść na nieprawidłowości

    • 6 4

  • Mendy (9)

    Niech ktoś mi powie jaką trzeba być mendą żeby przy uniwersytecie medycznym, przy onkologii dziecięcej zrobić strefę płatnego parkowania i powiedzieć że można się tam dostać komunikacją miejską w zimę z wózkiem dziecięcym

    • 49 15

    • (6)

      Właśnie dzięki takiemu rozwiązaniu możesz podjechać samochodem pod samą onkologię.

      • 16 10

      • (5)

        wcześniej też mogłam, a teraz miejsc dalej tyle samo tylko kasy w kieszeni mniej !!!

        • 9 9

        • przestań się kreować na ofiarę losu, ofiaro losu (2)

          inni mają gorzej a ty nie jesteś pępkiem wszechświata

          • 6 8

          • wiesz co: jesteś pożyteczny towarzyszu (1)

            • 3 4

            • oho, najwyższej formie nadęcia się argumenty się skończyły

              w lustro spójrz puchu marny

              • 2 3

        • (1)

          Ty mogłaś, ale przez Twój samochód, który tam stał cały dzień ja już nie mogłem

          • 6 4

          • bijcie się o najmojszą rację

            • 1 2

    • (1)

      A co proponujesz?

      • 4 2

      • żeby nic nie było :)

        • 2 0

  • (1)

    Chore miasto adamowicza

    • 12 7

    • jak to było? marazm, syf, zero inwestycj, wszyscy muszą odejść, referendum, nic się nie dzieje

      chodniki krzywe, dzieci się na ulicach z głodu przewracają,
      zakała Polski, wszystko w ruinie :)))

      • 1 1

  • Ppdziekujcie Kacprowi Płażyńskiemu za rozdmuchanie sprawy (1)

    • 16 11

    • Dzięki Kacper. Serio. Może w końcu na mieście będzie porządek.

      • 3 1

  • Parkingi częściowo na chodnikach???? Co za wiocha!!!

    • 6 3

  • I zalozmy, ze w tej Oliwie nikt nie zaparkuje. (16)

    Jakie wtedy miasto bedzie mialo straty?

    • 3 13

    • (10)

      Żadne. Same zyski.

      • 10 2

      • O a to wylicz mi te zyski. (9)

        Jesli automaty kosztuja to licza na zwrot...

        • 1 4

        • czystsze powietrze, niezniszczone chodniki, mniejsze korki co będzie skutkowało mniejszymi opóźnieniami komunikacji miejskiej

          • 13 3

        • Automaty i tak się nie zwrócą (7)

          Strefa płatna nie służy zarabianiu lecz regulowaniu ruchu w okolicy. Choćby poprzez rotację na tych miejscach lub zniechęcaniu do przyjazdu autem.

          • 8 4

          • "Strefa płatna nie służy zarabianiu" (6)

            hahaha i ty w to wierzysz?

            • 7 11

            • ty bierzesz na wiare, ja patrze fakty (5)

              dlatego jestes przegrancem, dla ktorego 3-6zl to majatek

              • 6 5

              • za darmo ich nie zbudowali (3)

                ktoś na nich zarobił
                ktoś wyciąga z nich pieniądze.

                • 2 3

              • mów do słupa a słup jak d*pa (2)

                i to jest właśnie ciemnota umysłowa,
                która powinna w chomątach wozy ciągnąć,

                mądrego stać,
                głupi potrafi tylko w kółko marudzić i smęcić

                • 4 0

              • a miasto na tych "mądrych" reperuje swój budżet (1)

                a "mądrzy", pożyteczni idioci' przekonują tych głupich, co "tylko w kółko marudzić i smęcić", że nagle magistratowi zaczęło zależeć na " regulowaniu ruchu w okolicy".

                • 1 4

              • i jak zwykle chomąt jak argumenty się kończą to w teorie spiskowe wchodzi

                drugi Macierewicz, kolejny specjalista od mgły i brzozy,
                wracaj pod stół gdzie twoje miejsce
                i czekaj an łaskę pańską,
                znaj swoje miejsce

                nie stać cię na auto, nie stać cię na parking
                to gdzie się pchasz z tymi gumakami?
                po co na siłę? po co wbrew naturze?

                • 3 0

              • nie wiem na jakie fakty ty patrzysz

                ale jeżeli myślisz, że o te miejsca awanturują się ci, którzy potrzebują tam zaparkować samochód na godzinę-dwie raz na jakiś czas, to powinieneś na poważnie rozważyć czy pisać kolejne posty w sprawie, której nie rozumiesz.

                • 0 1

    • (4)

      Miasto nie wiem, ale mieszkańcy spore zyski by mieli - miejsca wolne od 15-letnich i starszych zlomeksów.

      • 9 3

      • mieszkańcy też mszą płacić za te miejsca postojowe (3)

        • 0 0

        • 10zl miesięcznie

          • 7 0

        • (1)

          Widać iż kilka wraków stojących miesiącami zniknęło.

          A 10zł miesięcznik (jak ktoś nie ma swojego prywatnego parkingu koło domu) to nie majątek.

          • 6 0

          • to mniej niż na waciki

            dałbym nawet stówę jakby trzeba było,
            a jak więcej to wtedy bym autobusem jeździł,
            phi, zawsze jest jakieś wyjście

            • 3 0

  • Budyń protestuje przeciw łamaniu prawa przez rząd ale jak robią to jego urzędnicy to już nie ma tematu

    a potem opowiada wszem i wobec farmazony o politycznych nagonkach za jego oszustwa i składanie fałszywych oświadczeń

    • 25 6

  • (4)

    Może czas skończyć z parkowaniem na chodnikach?

    Wyznaczyć miejsca parkingowe na ulicach.
    Do tego w Oliwie zrobić wszystkie ulice jednokierunkowe i skończy się problem.

    • 25 3

    • Jest propozycja by zmienić spora część ulic jednokierunkowe

      To ma szansę poprawić jakość mieście parkingowych ale i zdjąć samochody z chodników

      • 4 0

    • (2)

      Pytanie co lepsze - stojące na chodniku dwoma kołami samochody, czy krążące dookoła i nadkładające drogę, śmierdzące samochody, tylko dlatego, że ulice są jednokierunkowe? W efekcie, żeby przejechać 20 metrów, trzeba nadkładać 500 metrów drogi.

      • 2 5

      • "stojące na chodniku dwoma kołami samochody" - o ile zostawią 1,5 m chodnika to można dyskutować. Ale problem w tym, iż często chodnik ma tylko 1,5m.

        Spora cześć ulic w Oliwie już jest jednokierunkowa i jakoś da się tam dojechać.

        • 3 0

      • Lepszy wolny i nie zdemolowany kolami chodnik niż wygoda kierowcow.

        • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane