• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spadnie liczba miejsc w strefach płatnego parkowania

Maciej Korolczuk
14 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Od 1 października, gdy wprowadzono strefę płatnego parkowania w Oliwie jest mniej aut. Wiosną na jezdni wymalowane zostanie dodatkowe oznakowanie. Od 1 października, gdy wprowadzono strefę płatnego parkowania w Oliwie jest mniej aut. Wiosną na jezdni wymalowane zostanie dodatkowe oznakowanie.

Wiosną we wszystkich Strefach Płatnego Parkowania w Gdańsku Zarząd Dróg i Zieleni wymaluje oznakowanie poziome. To oznacza, że w tych miejscach znacząco zmniejszy się liczba miejsc postojowych. Urzędnicy zastrzegają, że nawet jeśli takich znaków na razie nie ma, to kierowcy i tak muszą płacić za parkowanie w SPP.



Czy miasto powinno zawiesić pobór opłat do czasu wymalowania odpowiednich znaków w strefach?

Jesienią miasto, po wielu miesiącach nacisków, pytań i wątpliwości kierowców, uległo presji i zapowiedziało, że podporządkuje się wyrokom Sądów Administracyjnych i w Strefach Płatnego Parkowania uzupełni oznakowanie o wymalowanie poziomych pasów na jezdni (na podstawie zmiany Rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych 23 września 2013 r., która weszła w życie w lutym 2014 r.).

Zobacz więcej: Gdańsk pomaluje miejsca postojowe w strefie płatnego parkowania

Właśnie poznaliśmy pierwsze szczegóły planowanych zmian w SPP. We wtorek w Oliwie odbyło się kolejne spotkanie przedstawicieli Zarządu Dróg i Zieleni z mieszkańcami, na którym zaprezentowano strefę w nowym wydaniu dla tej dzielnicy. Podobne zasady zostaną wprowadzone także w pozostałej części miasta.

Strefa płatnego parkowania w Oliwie w przyszłym roku ma zostać powiększona. Strefa płatnego parkowania w Oliwie w przyszłym roku ma zostać powiększona.
- Oznakowanie poziomie pojawi się wiosną, bo teraz nie ma do tego warunków - tłumaczy Tomasz Wawrzonek, kierownik Działu Inżynierii w ZDiZ. - W Oliwie, ale i w innych dzielnicach dodatkowe oznakowanie będzie oznaczać ograniczenie miejsc postojowych.
I tak w Oliwie z 588 miejsc, na których odbywa się obecnie parkowanie pozostanie ich ok. 440. W Śródmieściu w rejonie ul. Dyrekcyjnej i Zieleniaka liczba miejsc stopnieje ze 178 do 132, przy Politechnice Gdańskiej z 309 do 232, a na Aniołkach z 270 do 204. Z czego to wynika?

- Malowanie pasów może się odbywać tylko w określonych warunkach technicznych i prawnych, a więc np. zachowania 1,5 m przestrzeni dla pieszych. Nie da się też wymalować pasów na gruncie - dodaje Wawrzonek.
Zobacz więcej: Strefy płatnego parkowania wymagają dużych zmian

Wiosną na bruku pojawią się więc białe linie i powstaną dwa rodzaje miejsc: dla posiadaczy abonamentów (mieszkańców) i ich gości. W praktyce dla posiadaczy abonamentów parkowanie pozostanie na dotychczasowych zasadach i w tych samych miejscach, ale pod warunkiem, że będzie ono zgodne z prawem o ruchu drogowym. Pozostali będą mogli parkować w SPP, ale tylko w miejscach wyznaczonych.

Wyznaczone miejsca o szerokości dwóch metrów pojawią się na jezdni i na części chodnika. Tam, gdzie będzie to możliwe, przy jednoczesnej woli mieszkańców - drogowcy zmienią organizację i wprowadzą ruch jednokierunkowy. Tam, gdzie miejsca będą wyznaczone, wnoszenie opłat będą kontrolować pracownicy ZDiZ, na pozostałych odcinkach - Straż Miejska.

Zobacz więcej: Miasto zlikwidowało dziki parking przy ECS, na granicy strefy płatnego parkowania

Niewiadomą pozostaje jeszcze opinia konserwatora zabytków. W kratkę wymalowany zostanie bowiem np. Targ Węglowy. Wątpliwości kierowców budzi też trwałość farby, którą zostanie pokryty bruk czy kwestia utrzymania miejsc postojowych i widoczności wymalowanych na nich linii w okresie zimowym.

Nasi czytelnicy dopytują też, czy mają obowiązek płacić za parkowanie w SPP zanim pojawi się tam dodatkowe oznakowanie. Pracownicy ZDiZ nie pozostawiają wątpliwości.

- Żaden z wcześniejszych wyroków, jakie zapadały w Sądach Administracyjnych nie wskazywał, by mieszkańcy zaprzestali wnoszenia opłat do momentu wymalowania oznakowania poziomego. Nasi pracownicy będą kontrolować kierowców do tego czasu na takich samych zasadach, co dotychczas - dodaje Wawrzonek.
Jakie koszty za postój?

Za pierwszą godzinę w SPP trzeba będzie zapłacić 3 zł, za drugą - 3,60 zł, trzecią - 4,30 zł, a za czwartą i następne - 3 zł.

Aby nowe strefy płatnego parkowania w pozostałych dzielnicach mieszkańcy przyjęli z większym zrozumieniem, władze miasta postanowiły znacząco obniżyć ceny abonamentów. Opłaty spadły do 20 zł miesięcznie. Jeszcze mniej - bo nawet 10 zł za miesiąc - płacą kierowcy, którzy wniosą opłatę za cały rok z góry (120 zł).

Jednak ci kierowcy, którzy chcą parkować samochód legalnie we wszystkich strefach płatnego parkowania muszą wnieść opłatę do ZDiZ w wysokości 500 zł miesięcznie.

W ubiegłym roku miasto z tytułu opłat za parkowanie w strefach płatnego parkowania uzyskało przychód w wysokości 4,4 mln zł (z czego 401 tys. zł pochodziło z opłat abonamentowych). Rok wcześniej do budżetu miasta wpłynęło 3,9 mln zł, a w 2013 r. - 3,7 mln zł.


W ubiegłym tygodniu miasto zlikwidowało darmowy, ale dziki parking na granicy płatnej strefy przy Europejskim Centrum Solidarności



Miejsca

Opinie (244) 2 zablokowane

  • Urzedasy se mogą zastrzegać! (1)

    Prawo jest prawem i co Mnie jakieś urzędnicze paplaniny interesują ....trzymajmy się prawa i do Ustawa se zajrzyjcie!

    • 6 5

    • a od kiedy pisor, taki jak ty, uznaje prawo?

      przecież ty i tak nie masz piątaka na parking
      i wolisz stawać na krawężnikach i trawnikach

      • 1 1

  • Tak

    to się nadaje do prokuratury

    - Żaden z wcześniejszych wyroków, jakie zapadały w Sądach Administracyjnych nie wskazywał, by mieszkańcy zaprzestali wnoszenia opłat do momentu wymalowania oznakowania poziomego. Nasi pracownicy będą kontrolować kierowców do tego czasu na takich samych zasadach, co dotychczas - dodaje Wawrzonek.

    To jawne łamanie prawa i wyłudzanie opłat za parkowanie w miejscach, w których zgodnie z prawem nie wolno pobierać opłat bo nie są oznakowana jako miejsca do parkowania (płatnego) To takie jasne, że sąd nie musiał o tym wspominać. W innych miastach zaprzestano pobierania opłat do czasu wymalowania linii.

    Odpowiedz
    popieram opinię 34 / nie zgadzam się 1

    • 7 5

  • Racja

    Mam nadzieje, ze na nowo wyremontownych, zwlaszcza brukowanych ulicach, ktos zastanowi sie nad estetyka wyznaczania miejsc postojowych i nie ograniczy sie w tym do doboru koloru farby. Moze bruk w innym kolorze jest rozwiazaniem. Szkoda, ze nie zadbano o to przed remontem.

    • 4 5

  • Na szczescie za darmo mozna parkowac majac auto elektryczne lub plug in.

    • 3 1

  • rotacja (5)

    jak ZDIZ chce mieć rotację na miejscach parkingowych to niech zajmie się usuwaniem zalegających miesiącami i blokującymi miejsca szrotami typu Trabant czy Wartburg oblepionymi reklamami. Jeden z nich beszczelnie zostawiono na trawniku przy Trakcie Konnym na wysokości ul.Smoluchowskiego

    • 17 1

    • inny na Rybinskiego w Oliwie

      • 1 0

    • Ale to chyba nie jest miejsce parkingowe? (1)

      • 0 0

      • na Rybinskiego jest jak najbardziej

        • 0 0

    • Szefie, miasto ma gdzieś rotację (1)

      Gdyby chodziło o rotację, wyznaczono-by kilkaście-kilkadziesiąt miejsc parkingowych, a nie całą strefę.

      • 1 3

      • skąd to wiesz?

        chętnie też się dowiem

        • 1 0

  • Szkoda starówki na oszpecenie farba !

    • 4 2

  • Rotacja

    Wyrysowana strefa w Oliwie obecnie nie obejmuje ulic koło parku ,rynku ,hali oliwia ,uniwerku,biurowców, ale na malej uliczce Miraua tak , czysty absurd.Tam tylko parkują mieszkańcy , którzy płacą miastu niemałe podatki gdzie tu rotacja

    • 6 2

  • (1)

    Czyste złodziejstwo

    • 7 4

    • czysty głąb i mitoman

      • 1 1

  • (1)

    Mam nadzieje ze Ziobro zrobi porządek z tymi zlodziejami

    • 4 5

    • hahaha, dobry dowcip

      taka komedia rozumiem

      • 1 0

  • Kurcze, średni ten artykuł. Byłem na tym spotkaniu. (7)

    Spotkanie było na prawdę udane. Był czas na dyskusję przy wszystkich i w podgrupach z panem Wawrzonkiem. Na mapie można było zakreślać swoje wizje, błędy w mapie. Mało było głosów populistycznych (np. parking zamiast stadionu lub miejsca parkingowe na całym chodniku).

    W artykule nic nie napisano o przyszłym oznakowaniu, a jest ono skomplikowane i wątpliwe prawnie. Jest to znak zakazu postoju w strefie B-39, czyli strefa ograniczonego postoju w godz. X-X + tabliczka "nie dotyczy posiadaczy kart BO itp.". Jest to marnej jakości obejście prawa, bo przepisy zakazują wyłączeń dla mieszkańców, a tu obejściem jest zastąpienie słowa "mieszkańców" słowem "posiadaczy kart". Ten znak będzie dotyczył miejsc niewymalowanych. Kontrolować będzie to straż miejska, która jak działa wszyscy wiemy.

    Na nowo wymalowanych miejscach będzie obowiązywać dotychczasowe oznakowanie, a kontrolować to będą tak jak dzisiaj pracownicy ZDiZ.

    Jak skomplikowany jest to system niech zobrazuje sytuacja gdy do mieszkańca Oliwy mają przyjechać goście. Musimy im wcześniej wytłumaczyć, że stanąć mogą oni tylko na wymalowanym płatnym miejscu. Jeśli staną 10 metrów dalej, ale na miejscu niewymalowanym to choćby zapłacili w parkomacie to parkują nielegalnie.

    Na spotkaniu mieszkańcy znaleźli pozytywne rozwiązanie. To wspomniane w jednym znaniu drogi jednokierunkowe. Na nich można wy wyznaczyć i wymalować dużo więcej miejsc parkingowych niż w projekcie ZDiZ, a wówczas oznakowanie mogło by być dużo prostsze (znaki P i strefa płatnego parkowania). Dodatkowym zyskiem byłoby uwolnienie chodników i trawników z samochodów.

    ZDiZ zobowiązał się opracować plan organizacji ruchu jednokierunkowego w styczniu. Potem dyskusje będą trwały w radzie dzielnicy, tak by to mieszkańcy ostatecznie wybrali czy wolą stan obecny tylko z podwójnym systemem oznakowania, czy prostszy i logiczniejszy, ale nowy, system dróg jednokierunkowych.

    • 10 1

    • (4)

      Mieszkam w Oliwie i jestem za ulicami jednokierunkowymi i parkingami na ulicach (nie na trawnikach czy chodnikach!

      • 5 0

      • To proszę pisać do Rady Dzielnicy Oliwa (3)

        Radzie Dzielnicy samej nie wypada decydować za mieszkańców. Jeśli wpłyną do nich głosy za jednokierunkowymi to dopiero wówczas mogą zacząć rozmowy z ZDiZ.

        • 3 0

        • (2)

          Wpadnę kiedyś na dyżur któregoś z radnych :)

          • 3 0

          • (1)

            Tylko weźcie pod uwagę uciążliwość ulic jednokierunkowych, gdzie trzeba nadkładać drogi, aby pojechać w kierunku, jakim zamierzamy. Pytanie które zło jest mniejsze, nadkładanie drogi, czy samochody na chodniku?

            • 1 1

            • Cóż zastawianie chodników, aby nie dało się przejść chyba nie jest dobre?
              Nawet jak można normalnie zaparkować i tak znajdą się gwiazdy parkowania.

              W Oliwie mieszkańcy np. WIta Stwosza, Westerplatte , Kaprów i paru innych ulic muszą nadkładać drogi i jakoś żyją.

              • 2 0

    • Czy mieszkańcy są właścicielami tych ulic (1)

      że mają decydować?

      • 0 1

      • Nie

        Jedynymi prawowitymi właścicielami miasta są kierowcy, którzy przejeżdżają przez daną ulicę. Oni powinni decydować. To pod nich powinny być projektowane miasta, tak by dobrze się jechało, a kierowcy żyli bezpieczniej. Chodniki powinny być zwężane wszędzie gdzie tylko przepustowość aut jest obniżona. Biurowce powinny mieć wielkie świecące ściany tak by z samochodu miasto wyglądało pięknie. Parkingi z szerokimi wlotami powinny zapraszać do odwiedzin każdego sklepu spożywczego przy każdej ulicy. Skwery powinny być zamieniane na nawierzchnię typu meba z trawą między betonem, tak by po zielonych łąkach można było się poruszać samochodem.

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane