• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spadnie liczba miejsc w strefach płatnego parkowania

Maciej Korolczuk
14 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Od 1 października, gdy wprowadzono strefę płatnego parkowania w Oliwie jest mniej aut. Wiosną na jezdni wymalowane zostanie dodatkowe oznakowanie. Od 1 października, gdy wprowadzono strefę płatnego parkowania w Oliwie jest mniej aut. Wiosną na jezdni wymalowane zostanie dodatkowe oznakowanie.

Wiosną we wszystkich Strefach Płatnego Parkowania w Gdańsku Zarząd Dróg i Zieleni wymaluje oznakowanie poziome. To oznacza, że w tych miejscach znacząco zmniejszy się liczba miejsc postojowych. Urzędnicy zastrzegają, że nawet jeśli takich znaków na razie nie ma, to kierowcy i tak muszą płacić za parkowanie w SPP.



Czy miasto powinno zawiesić pobór opłat do czasu wymalowania odpowiednich znaków w strefach?

Jesienią miasto, po wielu miesiącach nacisków, pytań i wątpliwości kierowców, uległo presji i zapowiedziało, że podporządkuje się wyrokom Sądów Administracyjnych i w Strefach Płatnego Parkowania uzupełni oznakowanie o wymalowanie poziomych pasów na jezdni (na podstawie zmiany Rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych 23 września 2013 r., która weszła w życie w lutym 2014 r.).

Zobacz więcej: Gdańsk pomaluje miejsca postojowe w strefie płatnego parkowania

Właśnie poznaliśmy pierwsze szczegóły planowanych zmian w SPP. We wtorek w Oliwie odbyło się kolejne spotkanie przedstawicieli Zarządu Dróg i Zieleni z mieszkańcami, na którym zaprezentowano strefę w nowym wydaniu dla tej dzielnicy. Podobne zasady zostaną wprowadzone także w pozostałej części miasta.

Strefa płatnego parkowania w Oliwie w przyszłym roku ma zostać powiększona. Strefa płatnego parkowania w Oliwie w przyszłym roku ma zostać powiększona.
- Oznakowanie poziomie pojawi się wiosną, bo teraz nie ma do tego warunków - tłumaczy Tomasz Wawrzonek, kierownik Działu Inżynierii w ZDiZ. - W Oliwie, ale i w innych dzielnicach dodatkowe oznakowanie będzie oznaczać ograniczenie miejsc postojowych.
I tak w Oliwie z 588 miejsc, na których odbywa się obecnie parkowanie pozostanie ich ok. 440. W Śródmieściu w rejonie ul. Dyrekcyjnej i Zieleniaka liczba miejsc stopnieje ze 178 do 132, przy Politechnice Gdańskiej z 309 do 232, a na Aniołkach z 270 do 204. Z czego to wynika?

- Malowanie pasów może się odbywać tylko w określonych warunkach technicznych i prawnych, a więc np. zachowania 1,5 m przestrzeni dla pieszych. Nie da się też wymalować pasów na gruncie - dodaje Wawrzonek.
Zobacz więcej: Strefy płatnego parkowania wymagają dużych zmian

Wiosną na bruku pojawią się więc białe linie i powstaną dwa rodzaje miejsc: dla posiadaczy abonamentów (mieszkańców) i ich gości. W praktyce dla posiadaczy abonamentów parkowanie pozostanie na dotychczasowych zasadach i w tych samych miejscach, ale pod warunkiem, że będzie ono zgodne z prawem o ruchu drogowym. Pozostali będą mogli parkować w SPP, ale tylko w miejscach wyznaczonych.

Wyznaczone miejsca o szerokości dwóch metrów pojawią się na jezdni i na części chodnika. Tam, gdzie będzie to możliwe, przy jednoczesnej woli mieszkańców - drogowcy zmienią organizację i wprowadzą ruch jednokierunkowy. Tam, gdzie miejsca będą wyznaczone, wnoszenie opłat będą kontrolować pracownicy ZDiZ, na pozostałych odcinkach - Straż Miejska.

Zobacz więcej: Miasto zlikwidowało dziki parking przy ECS, na granicy strefy płatnego parkowania

Niewiadomą pozostaje jeszcze opinia konserwatora zabytków. W kratkę wymalowany zostanie bowiem np. Targ Węglowy. Wątpliwości kierowców budzi też trwałość farby, którą zostanie pokryty bruk czy kwestia utrzymania miejsc postojowych i widoczności wymalowanych na nich linii w okresie zimowym.

Nasi czytelnicy dopytują też, czy mają obowiązek płacić za parkowanie w SPP zanim pojawi się tam dodatkowe oznakowanie. Pracownicy ZDiZ nie pozostawiają wątpliwości.

- Żaden z wcześniejszych wyroków, jakie zapadały w Sądach Administracyjnych nie wskazywał, by mieszkańcy zaprzestali wnoszenia opłat do momentu wymalowania oznakowania poziomego. Nasi pracownicy będą kontrolować kierowców do tego czasu na takich samych zasadach, co dotychczas - dodaje Wawrzonek.
Jakie koszty za postój?

Za pierwszą godzinę w SPP trzeba będzie zapłacić 3 zł, za drugą - 3,60 zł, trzecią - 4,30 zł, a za czwartą i następne - 3 zł.

Aby nowe strefy płatnego parkowania w pozostałych dzielnicach mieszkańcy przyjęli z większym zrozumieniem, władze miasta postanowiły znacząco obniżyć ceny abonamentów. Opłaty spadły do 20 zł miesięcznie. Jeszcze mniej - bo nawet 10 zł za miesiąc - płacą kierowcy, którzy wniosą opłatę za cały rok z góry (120 zł).

Jednak ci kierowcy, którzy chcą parkować samochód legalnie we wszystkich strefach płatnego parkowania muszą wnieść opłatę do ZDiZ w wysokości 500 zł miesięcznie.

W ubiegłym roku miasto z tytułu opłat za parkowanie w strefach płatnego parkowania uzyskało przychód w wysokości 4,4 mln zł (z czego 401 tys. zł pochodziło z opłat abonamentowych). Rok wcześniej do budżetu miasta wpłynęło 3,9 mln zł, a w 2013 r. - 3,7 mln zł.


W ubiegłym tygodniu miasto zlikwidowało darmowy, ale dziki parking na granicy płatnej strefy przy Europejskim Centrum Solidarności



Miejsca

Opinie (244) 2 zablokowane

  • Adamowicz i jego towarzysze zapominaja ciagle, ze kierowcy to tez mieszkancy! (1)

    Wieczne utrudnienia i dodatkowe koszty dla mieszkancow Gdanska nie beda zapomniane przy najblizszych wyborach!

    • 6 3

    • tak, PIS da

      kazdemu po prawie do parkowania gdzie i kiedy chce, potrzeby ludu programem partii

      • 0 0

  • Nie widziałem żadnego ogłoszenia o spotkaniu z mieszkańcami w Oliwe. (2)

    Chętnie bym się wybrał. Zastanawiam się kto z kim się spotkał i co ustalał. A może by tak transmisja telewizyjna z tych debat. Tylko pewnie okazało by się co naprawdę myślą mieszkańcy o płatnym parkowaniu. Przy konsultacjach przed wprowadzeniem opłat też nie widziałem żadnych ogłoszeń. Myślę,że mieszkańcy powinni wypowiedzieć posłuszeństwo władzom Gdańska. Protestujmy,protestujmy i jeszcze raz protestujmy. Inaczej władze Gdańska pozbawią nas wszystkich praw. Dlaczego oni tak nas nienawidzą, że utrudniają ludziom życie. Trzeba przewietrzyć urząd z tych najlepiej wiedzących.

    • 2 1

    • Bo to sciema jest...tych z ZDZETU

      • 0 0

    • Wystarczy interesować się sprawami dzielnicy i raz na jakiś czas zajrzeć na stronę :http://oliwianie.pl/

      "Protestujmy,protestujmy i jeszcze raz protestujmy."
      Przeciw czemu protestujesz? Przeciw uporządkowaniu parkowania?

      • 1 0

  • Brawo partuyzantow

    Kwietniki na zime kto wziol kase mniej parkingo porzadewk z parkingiem pseudo, partyzantow kasa kasa platny, bez plotu .......................................Urzedasym,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

    • 0 1

  • Dopóki nie skorzystałem z internetu ...

    ... nie wiedziałem ilu jest głupich urzędników ...

    • 3 0

  • Dobra..postuluje zniesc wszystkie strefy platnego parkowania w miescie.Kto jest za? (1)

    • 3 3

    • ja jestem za platnym calym miastem

      to chyba sie nie dogadamy., I zakazem rejestracji dla samochodow ponad 20 latnich, na poczatek

      • 2 0

  • Dlaczego w ankiecie nie ma pytania czy miasto powinno zniesc wszystkie platne strefy?

    Pytania sa tendencyjne/

    • 3 1

  • Będą wybory...

    Będziemy pamiętali ekipie Budynia dręczenie kierowców, kiedy NADEJDĄ wybory...

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane