- 1 Bójka, pobicie - zarzuty dla chuliganów (155 opinii)
- 2 Mały śnieg sparaliżował Trójmiasto (235 opinii)
- 3 Kolejny dzień lodołamania na Wiśle (18 opinii)
- 4 Nowa ulica przy UG. Nie wszyscy jej chcieli (198 opinii)
- 5 Wózki dziecięce i rowery na śmietniku? (79 opinii)
- 6 Czytelnik: ograniczenie do 70 km/h w tym miejscu to porażka (79 opinii)
Spalarnia odpadów od dziś działa pełną parą
Port Czystej Energii, czyli spalarnia odpadów i elektrociepłownia na Szadółkach, od dziś zaczyna działać pełną parą. 24 marca, w południe, nastąpiło uroczyste oddanie inwestycji do użytku. Jej budowa trwała 4 lata i kosztowała 813 mln zł . Obiekt będzie służył ok. 40 pomorskim gminom, które będą tam dostarczać "paliwo", czyli śmieci resztkowe. Z nich zostanie wyprodukowana energia elektryczna i ciepło, które trafi do mieszkań na południu Gdańska.
Aktualizacja, godz. 14:23
O godz. 12 otwarto Port Czystej Energii. W uroczystości brali udział m.in. przedstawiciele władz Gdańska, województwa oraz Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.
Od teraz zakład to przedsiębiorstwo energetyczne, które będzie produkować energię elektryczną i ciepło z odpadów. Trafi ono do sieci GPEC, a z niej do mieszkań - póki co mieszkańców południowych dzielnic Gdańska.
Miasto pracuje nad rozwiązaniami, by w przyszłości energią elektryczną produkowaną w spalarni zasilać m.in. nową zajezdnię, która ma powstać na Ujeścisku, czy autobusy elektryczne.
-
Lubię to 4
-
Super 6
-
Trzymaj się
-
Ha ha
-
Wow 1
-
Przykro mi 1
-
Wrr 6
- Wszystkie 18
- Dziś mieszkańcy gmin, które weszły w ten projekt płacą na bramie 400 zł za utylizację tony odpadów z tzw. frakcji energetycznej (chodzi o śmieci resztkowe). Na rynku za to samo trzeba dziś zapłacić 800-900 zł i ta cena jest niestabilna i zależy od koniunktury na rynku. Dzięki tej inwestycji mieszkańcy wiedzą, jaką kwotę przez kolejnych 25 lat będą płacili za utylizację. Druga korzyść to stabilizacja systemu energetycznego - tłumaczył Grzelak.
Czy to oznacza, że w kolejnych latach nie będzie podwyżek za odbiór śmieci w Gdańsku? Takich deklaracji urzędnicy wprost nie składali.
- Cieszę się, że zaryzykowaliśmy z tą inwestycją i dziś mamy wielki efekt, choć byli samorządowcy, którzy mieli wątpliwości. To instalacja, która spełnia trzy potrzeby: wytwarza energię, wytwarza ciepło i zagospodarowuje odpady, z którymi naprawdę nie ma już co zrobić - mówiła podczas otwarcia spalarni prezydent Aleksandra Dulkiewicz.
Sopot i Gdynia nie weszły w projekt i śmieci mieszkańców tych miast nie będą dostarczane do gdańskiej spalarni.
Port Czystej Energii, czyli spalarnia odpadów i elektrociepłownia, rusza pełną parą.
- To przełomowy moment dla Gdańska i niemal 40 pomorskich gmin, które będą korzystać z PCE. Nienadające się do recyklingu odpady komunalne (czyli śmieci resztkowe - dop.red.) są tu w bezpieczny dla środowiska sposób zagospodarowywane i przekształcane w energię elektryczną i ciepło, które trafiają do mieszkańców - mówi Marta Bańka, rzeczniczka PCE.
813 mln zł brutto za budowę
Dotychczas - od lipca ubiegłego roku - trwały tam tzw. gorące rozruchy instalacji, czyli intensywne testy.
-
Lubię to
-
Super
-
Trzymaj się
-
Ha ha
-
Wow
-
Przykro mi
-
Wrr
- Wszystkie 0
Koszt budowy gdańskiej spalarni to 813 mln zł brutto (661 mln zł netto), z czego prawie 271 mln zł pochodzi z bezzwrotnego dofinansowania Unii Europejskiej.
Budowę spalarni planowano już od 2006 r.
Budowa PCE rozpoczęła się w 2020 r. Ale idea jej powstania pojawiła się już w 2006 r.
Wtedy przedstawiciele GPEC i Zakładu Utylizacyjnego przedstawili marszałkowi województwa porozumienie o współpracy w zakresie "efektywnego wykorzystania potencjału energetycznego gospodarki odpadami".
- W 2011 r. projekt uzyskał decyzję środowiskową.
- W 2014 roku wszczęto postępowanie na wybór wykonawcy w trybie dialogu konkurencyjnego.
- W 2018 roku podpisano umowę na dofinansowanie projektu. Wtedy rozpoczęły się również procedury związane z uzyskaniem pozwolenia na budowę.
- Ostatecznie 6 maja 2020 r. wykonawca otrzymał formalne polecenie rozpoczęcia robót.
Rocznie w Porcie Czystej Energii zostanie przetworzonych ok. 160 tys. ton odpadów komunalnych. Będą one dostarczane z ok. 40 gmin skupionych wokół trzech pomorskich składowisk odpadów - w Gdańsku, Tczewie i Gilwie Małej.
Tczew i okolice dołożą swoje śmieci do gdańskiej spalarni
Rocznie instalacja jest w stanie wyprodukować 114 000 MWh energii elektrycznej, do sprzedaży oddając ponad 80 000 MWh. Różnica zużywana będzie na potrzeby własne.
Zobacz spalarnię od środka. Dni otwarte dla mieszkańców
W najbliższy weekend, 29 i 30 marca, mieszkańcy będą mogli zobaczyć, jak działa nowa spalarnia. PCE zaprasza na dni otwarte inwestycji.
By wziąć w nich udział, trzeba się wcześniej zapisać przez elektroniczny formularz.
- Zapraszamy wszystkich zainteresowanych. W trakcie spotkania uczestnicy poznają drogę, jaką odpady przechodzą w instalacji - od ważenia i wrzutu do bunkra, przez mieszanie ich specjalnymi chwytakami, po proces technologiczny związany z termicznym przekształceniem w ciepło i energię elektryczną, oczyszczaniem spalin oraz zagospodarowaniem odpadów poprocesowych w postaci popiołów i żużli - mówi Marta Bańka.
Zobacz wielki chwytak w spalarni:
-
Lubię to 3
-
Super
-
Trzymaj się 2
-
Ha ha
-
Wow 1
-
Przykro mi 6
-
Wrr 28
- Wszystkie 40
Zwiedzanie instalacji odbędzie się w godz. 9:00 - 16:00, w grupach 20-osobowych. Wycieczki ruszać będą co 20 minut. Każda osoba z grupy zostanie wyposażona w niezbędne środki ochrony osobistej (kask i kamizelkę odblaskową). Konieczne jest płaskie obuwie typu trekkingowego.
Raport: Uruchomiono nową spalarnię odpadów
Uruchomiono nową spalarnię odpadów (7 opinii)
Dlaczego po uruchomieniu wydział ochrony środowiska nie wykonał pomiarów jakości powietrza?
Nadal działa niemiecka spalarnia Portservice która spala w starej technologii i nawet nikt nie wie co.
Nikogo to nie obchodzi?
Od jakiegoś czasu powietrze w Gdańsku mamy tak brudne jak w chińskich czy hinduskich miastach przemysłowych i tematu nie ma.
Dlaczego po uruchomieniu wydział ochrony środowiska nie wykonał pomiarów jakości powietrza?
Nadal działa niemiecka spalarnia Portservice która spala w starej technologii i nawet nikt nie wie co.
Nikogo to nie obchodzi?
Od jakiegoś czasu powietrze w Gdańsku mamy tak brudne jak w chińskich czy hinduskich miastach przemysłowych i tematu nie ma. Zobacz więcej
Wydarzenia
Miejsca
Opinie wybrane
-
2025-03-24 07:11
Pytanie podstawowe. (47)
Bardzo się cieszymy że mamy spalarnie która wspomaga podgrzewanie wody paląc nasze śmieci. Mam pytanie czy w związku z tym będzie taniej ? :)
- 389 21
-
2025-03-31 15:02
Pytanie
Pytanie podstawowe powinno brzmieć: czy przestanie śmierdzieć?
- 0 0
-
2025-03-24 14:02
nie, będzie drożej
Takie paliwo (mimo że to śmieci) jest znacznie droższe niż węgiel - koszt bierze się z potrzeb sortowania, przygotowania i oczyszczania spalin.
Zysk jest taki że składowisko nie będzie się powiększać w takim tempie - bo nie wiem czy do spalarni w ogóle mogą trafić śmieci już leżące na składowisku, czy tylko nowo przywożone.- 12 6
-
2025-03-24 10:55
Chyba najpierw trzeba z zysku
Spłacić kredyt , ale później pewnie tak.
- 6 4
-
2025-03-24 10:24
Spalanie wegla natychmiast zakazac ale spalanie smieci super :) Ideologia głupoty lewackiej jak zawsze najbardziej szkodliwa! (3)
A w gdansku specjalnosc ze do spalani doplacaja jak zawsze mieszkancy Gdańska zyski czerpie zagraniczna firma!
- 31 37
-
2025-03-24 11:23
Tymczasem "inteligentni" kuce:
"Kanalizacya miasta Warszawy jako narzędzie judaizmu i szarlataneryi"
- 9 7
-
2025-03-24 10:56
Proponuję (1)
Trochę się poduczyć lub poczytać, zamiast wypisywać banialuki
- 23 8
-
2025-03-24 15:35
Proponuje pomyslec to nie boli zamiast chwalic sie głupotą
Ale każdy takidzbanek jak ty chce innych pouczać
- 2 7
-
2025-03-24 10:02
tak,dla Tczewa.
- 4 0
-
2025-03-24 08:44
Tak, o całe 0.00005% (4)
80 GWh rocznie ze spalarni podzielić na 14500 Gwh rocznie całkowitej produkcji Polski
- 13 10
-
2025-03-24 12:13
Super matematyk się nam objawił, podał dane, nie umie policzyć procentów
- 5 1
-
2025-03-24 10:58
Ale tu (2)
Przede wszystkim pozbywamy się odpadów, które nas zalewają i nie ma gdzie ich składować. Energia to produkt uboczny. To była budowa spalarni odpadów , a nie budowa elektrowni .
- 17 4
-
2025-03-24 11:36
Powinniśmy zarabiać (1)
Jeżeli śmieci z całej okolicy będą zwozić do naszego Gdańska?To Gdańszczanie nie powinni płacić za swoje śmieci.
- 12 5
-
2025-03-24 12:54
"Cała okolica" to niecałe 15% przerobu spalarni.
- 5 0
-
2025-03-24 08:37
Bedzie drozej
Bo to ma im pomoc nie tobie
- 35 5
-
2025-03-24 08:33
(4)
twoje smieci zostaną spalone!,bedzie czysciej na planecie.
- 14 22
-
2025-03-24 09:48
(3)
To już lepiej było wywieść te moje śmiecie za których wywóz i tak już zapłaciłem i te 800 miljonów dać mnie na prąd i ogrzewanie to bym se rachunki na miljon lat w przód opłacił i bym się jeszcze z innymi tymi miljonami podzielił i jeszcze przeczkole bym na osiedlu zbudował
- 9 15
-
2025-03-24 11:00
Gdzie wywieźć? (2)
Czy wiesz, że wywóz i składowanie drogo kosztują , a odpady zanieczyszczają środowisko?
Edukacja w Polsce leży i kwiczy.- 16 5
-
2025-03-24 17:54
Oczywiście, w dużej mierze z powodu tego, że to rynek sciśle regulowany i zbiurokratyzowany.
Każda kolejna tzw. 'rewolucja śmieciowa' tylko podnosi koszt, a niczego nie poprawia.
- 4 0
-
2025-03-24 11:12
To nie edukacja leży, a jej klienci. Jak mówi przysłowie nie ze wszystkiego bat ukręcisz.
- 3 2
-
2025-03-24 08:31
Czy w ostatnim czasie przy skumulowanej pisflacji 49% rachunki podniosły się o tyle samo? (6)
- 8 26
-
2025-03-24 10:22
na całym swiecie mówi sie Putin inflacja tylko w POlsce ruskie trole mówia pis inflacja (5)
- 11 15
-
2025-03-24 16:20
Bo to PISowskie miernoty 'odpaliły' inflację już na 2 lata przed wybuchem wojny na wschodzie
- 6 3
-
2025-03-24 15:36
Ruskie trole juz sie zapluly ze ktos prawde napisal
O partyjnej propagandzie powcow
- 6 5
-
2025-03-24 11:24
"Na całym świecie" było po 4-5%. U nas - 20%.
- 10 4
-
2025-03-24 11:02
Bo to prawda. Tylko PiS i jeszcze Orban zafundowali tak wysoka inflację (1)
- 15 11
-
2025-03-25 20:46
Fałsz
- 1 0
-
2025-03-24 08:41
hahaha
hahahahahahahahahahahahahahahahh
- 6 2
-
2025-03-24 08:18
Będzie drożej, Twoje ukochane włądze miasta oddały zarządzanie spalarnią zagranicznej firmie. My z tego nic nie będziemy mieli (1)
- 40 15
-
2025-03-24 11:03
A skąd takie wiadomości?
Może podaj konkretne wyliczenia, jak jesteś tak dobrze poinformowany .
- 2 2
-
2025-03-24 08:18
bedzie drozej. koszty uspolecznia a zyski przeje aparat urzedniczy
- 21 10
-
2025-03-24 08:16
Ludzie zrozumcie! (4)
Taryfę ustala URE i to ono akceptuje bądź odrzuca to co przedstawi GPEC, który dostarcza Wam tylko ciepło i do niego spalarnia nie należy, a ze względu na przepisy prawa GPEC jest zobowiązany do odbioru tego ciepła.
- 16 8
-
2025-03-24 09:17
ustala taryfy sryfy (3)
a Lipsk ma miliony rocznie do dyspozycji. co roku nowy most siennicki, basen......
- 7 5
-
2025-03-24 10:22
A kto sprzedał GPEC Niemcom w zamian za stołek w radzie nadzorczej? Nie przypadkiem jakiś budyń? (2)
- 13 5
-
2025-03-24 10:27
(1)
Dobrze i co to zmienia powiedz? GPEC zarządza siecią w Gdańsku i w Sopocie, podobnie jak OPEC w Gdyni, dużych źródeł nie posiadają.
- 2 5
-
2025-03-24 10:41
Nic, po prostu normalni ludzie wyciągnęli by wnioski. A gdańskie demony intelektu dalej od lat głosują na tę samą klikę.
- 13 3
-
2025-03-24 08:01
Co prawda przeciętny gdańszczanin będzie narażony na toksyczne gazy (5)
Ale w zamian za to przynajmniej będzie miał droższe CO.
- 44 38
-
2025-03-24 11:08
Nie powielaj bzdur (1)
Może sobie poczytaj o technologii, to nie jest już socjalistyczna bylejakość. Są odpowiednie filtry. Pamiętam jak 25 lat temu ze zdumieniem oglądałam spalarnie w Wiedniu, gdzie nie ma zanieczyszczeń powietrza . Ta w Gdańsku wybudowana obecnie , zgodnie z najnowszą technologią. To, że ty tego nie pojmujesz, to nie znaczy , że tak jest jak piszesz .
- 15 10
-
2025-03-29 00:01
Dymek bialy z kominka leci
A we Wiedniu nie..
Technologia spalania jest stara, rusztowa jak w krematorium a nie plazmowa- 0 0
-
2025-03-24 09:17
Po komentarzu wnioskuje że mama inhalowała cię toksycznymi gazami od dziecka (2)
Średnio ogarnięty człowiek ma świadomość że spaliny z takiej spalarni są oczyszczone do granic możliwości. Ale co tam,zawsze znajdzie si.ę jakiś "specjalista",który napisze farmazona bo może.
- 25 15
-
2025-03-24 10:24
Bo tak ci powiedzieli, czy napisali w wyborczej tłuku?
Każdy zakład przekracza normy, tylko obecne możliwości WIOŚ pozwalają na skontrolowanie ułamka procent z nich.
- 9 10
-
2025-03-24 10:20
Zazdrościsz ze jest ogarniety ?POkemon tobie mozna kazda bajkę sprzedac liczy sie tylko kto ci ja sprzedaje
- 6 5
-
2025-03-24 07:54
Bedzie drozej (4)
- 26 9
-
2025-03-24 08:12
Ale władza może się pochwalić, tunel też 14 razy otwierali (3)
- 13 10
-
2025-03-24 11:11
Dziwne,
Nie przypominam sobie, a byłem na bieżąco z budową i odbiorem. Tak Ci powiedzieli w TvRepublika?
- 5 5
-
2025-03-24 08:21
(1)
Sąd rejonowy w Gdyni też otwierali. Do dziś zamknięty. Zgadnij kto otwierał
- 12 0
-
2025-03-24 20:07
Drzwi do sądu rano zazwyczaj otwiera ochrona
- 0 0
-
2025-03-24 07:52
Tak Janusz nawet będą dopłacać za zużycie prądu.
- 3 18
-
2025-03-24 15:12
Jedna z niewielu rzeczy, która wyszła tej ekipie... (7)
W bólach, bo w bólach, ale jednak.
Źle, że Sopot i Gdynia się odcięły. Nie można z jednej strony mówić o ekologii,a z drugiej tworzyć kolejne hałdy śmieci.- 37 14
-
2025-03-26 12:07
Bezmyślna inwestycja. Powinni wybudować spalarnię na wschód od miasta, bo w Polsce mamy przewagę wiatrów zachodnich
Dulkiewiczowa robi wszystko żeby nas truć. Zwożą śmieci z całego województwa a kompostownia dalej funkcjonuje i śmierdzi
- 2 1
-
2025-03-25 06:52
Wyszło bo największy wał. (1)
Wycofywana w Europie zach. technologia rusztowa. Sprzedana jak szrot. Nikt już jej nie chciał. W Polsce kilka miast kupiło na raz za środki z UE. Wyjątkowo pozwalały na tę technologię.
- 4 2
-
2025-03-25 14:14
Jeszcze się okaże że ów "szrot" przynosi większe korzyści i zyski niż najnowocześniejsza technologia
- 1 1
-
2025-03-24 17:58
co wyszło? przecież to wybudowano pod samymi osiedlami mieszkalnymi!!! (3)
- 9 3
-
2025-03-25 21:47
Trzeba było nie kupować mieszkań przy śmietnisku.
- 1 2
-
2025-03-24 20:36
A co było najpierw?
Wysypisko w Szadółkach czy osiedla?
Ktoś tu chyba próbuje zakrzywić rzeczywistość, albo zbytnio uwierzył w deweloperski folder reklamowy.
Jak śmierdzi z wysypiska, to źle... jak chcą palić śmieci, żeby nie śmierdziało, też źle.
Nie dogodzisz!- 5 4
-
2025-03-24 18:53
na odwrót
To mieszkania wybudowano przy śmietnisku.
- 9 2
-
2025-03-24 07:38
(23)
Rozumię to tak: za nasze pieniądze wybudowano spalarnię, żeby dostarczała odpłatnie energię wytwarzaną ze śmieci za które my płacimy. idealny układ biznesowy. Ciekawe ile podatków i jakich (może ten za utylizację ) jest ukrytych w kupowanych przez nas rzeczach , które potem stają się śmieciami. Takie chyba mocno naiwne pytania retoryczne przed poranną kawą.
- 216 38
-
2025-03-24 11:15
Źle rozumiesz
Za nasze pieniądze i UE wybudowali spalarnie odpadów, z których nie da się nic odzyskać i by zalegały, zabierając teren, śmierdząc, szkodząc środowisku. Energia to produkt uboczny
- 6 3
-
2025-03-24 10:54
i tak do końca życia
później następne pokolenia ciesz się bo będzie tylko drożej nigdy taniej
- 3 1
-
2025-03-24 09:22
Nie musisz oddawać swoich drogocennych śmieci
Zawsze możesz je zatrzymać u siebie na posesji, jeśli masz taką możliwość. Zbuduj sobie włąsny zakłąd utylizacyjny ze spalarnią,podpisz umowę z miastem i kręć swój włąsny biznes. Pomogłem?
- 14 13
-
2025-03-24 08:49
poczekaj aż
dowiesz sie o podatku VAT :O polecam poczytac, to jest nie do pojecia co z nami robia!!1
- 6 5
-
2025-03-24 08:15
Spalarnia powstała aby pozbywać się śmieci. (2)
Energia jest tylko skutkiem ubocznym utylizacji śmieci. Nik nie twierdzi, że będą z tego zyski.
- 19 8
-
2025-03-24 10:55
prawie zrobili to charytatywnie
żeby żyło nam się lepiej
- 5 0
-
2025-03-24 09:06
nie, w ogóle nie będzie zysków, na pewno ...
- 5 2
-
2025-03-24 08:12
Energię wysyłają na Ukrainę za darmo, czyli za nasze pieniądze (14)
- 9 26
-
2025-03-24 15:51
zwłaszcza za twoje ...
- 0 1
-
2025-03-24 10:33
(5)
ukraińcy tłuką ruskich żebyś nie musiał tego robić sam.
- 9 5
-
2025-03-24 12:31
ukraincy bardzo sie starali aby moc ginac w obronie petrodolara. Od 2012 robili wszystko, aby ta wojna mogla sie zaczac
- 1 6
-
2025-03-24 10:45
Jak na razie to ruscy tłuką ich. Ukraińcy to są mocni w grupie pod sklepem monopolowym, jak trzeba zaczepiać ludzi. (3)
- 5 6
-
2025-03-24 11:18
Za bardzo (2)
Wierzysz Konfie. Ale jak tak uważasz, to czyść już onuce i walonki.
- 4 2
-
2025-03-24 12:41
argumentacja godna typowego rusofoba, ktory nie ma argumentow (z braku rozumu) ale dobrze powtarza propagande (1)
- 2 1
-
2025-03-24 12:56
Ktoś tu ma coś do Rosjan?
Co innego władze i ich farmy trolli takich jak Ty.
- 1 3
-
2025-03-24 09:34
Ukraińcy walczą m.in. po to byś ty nie musiał (6)
Gdybyś trochę pomyślał, poczytał o historii to może taka myśl by zaświtałą w głowie. Mianowicie zawsze jest lepiej prowadzić wojne z dala od swoich granic, nie swoimi siłąmi zbrojnymi (oszczędzając żywą tkankę narodu). Koszty ekonomiczne jakie ponosi Polska wspierając Ukraine są dużo korzystniejsze od ewentualnych kosztów wojny na naszym terytorium.
- 16 5
-
2025-03-24 12:32
ukraincy walcza glownie o zasilki na terenie europy zachodniej, na froncie gina ci, ktorych jednostki mogilizacyjne zlapaly
na ulicy i zawiozly stosujac przemoc na front, gdzie gina, aby komik mogl robic komiczne rzeczy
- 2 2
-
2025-03-24 12:35
skoro jestes takim sluga ukrainy, dlaczego nie pojedziesz na front wschodni?
- 2 2
-
2025-03-24 10:57
co ty piszesz
koniec wojny Trump powiedział terytoria wcześniejsze terytoria wracają do Rosji reszta Ameryki
- 2 0
-
2025-03-24 10:46
Dokładnie! A najdzielniej walczą w galeriach handlowych i na basenach. (2)
- 2 3
-
2025-03-24 11:18
Rozumu życzę (1)
Wiedza nie boli.
- 1 2
-
2025-03-24 12:33
u ciebie widac, ze brak wiedzy boli jeszcze mniej. Wracaj na ukraine
- 1 1
-
2025-03-24 08:08
Chyba trafiłeś na spisek
Bo w sumie za nasze pieniądze buduje się też szpitale, szkoły i parę innych rzeczy, a potem i tak za nie jeszcze płacimy. Szok, szok i niedowierzanie.
- 30 7
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
