Fakty i opinie

Specjalna komisja bada śmierć rowerzysty

Do wypadku doszło kilkadziesiąt metrów za żółtym znakiem.
Do wypadku doszło kilkadziesiąt metrów za żółtym znakiem. fot. galeria Trojmiasto.pl

Po śmiertelnym wypadku rowerzysty, jadącego w środę ul. Śląską w kierunku ul. Morskiej przed wiaduktem nad ul. Podjazd zobacz na mapie Gdyni w Gdyni, sprawą zajęła się specjalna komisja. Policja zbada kto zawinił, a komisja wyda rekomendacje co zrobić, by ograniczyć ryzyko podobnych zdarzeń w przyszłości.



Przypomnijmy: do wypadku doszło w ubiegłym tygodniu, w środę rano. 52-letni mężczyzna, mieszkaniec Śródmieścia Gdyni, jechał rowerem ul. Śląską w kierunku ul. Morskiej. W tym miejscu nie ma żadnej drogi rowerowej, więc zgodnie z przepisami poruszał się jezdnią. Policjanci ustalili już, że miał oświetlenie. Zderzył się z 32-letnią kobietą prowadzącą nissana i w wyniku wypadku zmarł.

Czytaj więcej: Śmiertelne potrącenie rowerzysty.

Do wypadku doszło w środę rano.
Do wypadku doszło w środę rano. fot. galeria Trojmiasto.pl
Według pierwszej wersji, przedstawionej policjantom przez kierującą samochodem, rowerzysta nagle, bez sygnalizacji zmienił pas z prawego na lewy. Tu pojawiają się jednak wątpliwości. W miejscu uderzenia dokładnie widać, że droga się zwęża, lewy pas się kończy i dalej można jechać tylko prawym. Pokazują to wyraźnie znaki poziome i pionowe, można też przypuszczać, że mieszkaniec Śródmieścia, jadący tamtędy rowerem zimą, znał tę trasę. Tym bardziej, że wersję prowadzącej podważa świadek zdarzenia, twierdzący, że rowerzysta jechał prawym pasem.

Sprawę wyjaśnią dochodzeniowcy z policji.

Zajmują się nią jednak także urzędnicy. Wstępne wnioski są takie, że infrastruktura w tym miejscu jest właściwa, a wypadek to wynik błędu jednego z kierowców.

- W takiej sytuacji zawsze sprawę bada komisja składająca się z przedstawiciela Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdyni oraz Zarządu Dróg i Zieleni. Na ostateczne wnioski jeszcze za wcześnie - mówi Jarosław Biały z gdyńskiej policji.

Opinie (453) ponad 20 zablokowanych

  • centrum miasta a nie ma dróg dla rowerów (70)

    Gdynia to trzeci świat.

    • 395 110

    • na każdych zdjęciach widać jakie to miasto jest zaniedbane. (15)

      • 54 27

      • (11)

        Napisz nazwę miasta, dowolnego i adres mailowy, w podeślę ci z tuzin zdjęć niekorzystnych wizerunkowo dla tego miejsca. Może być nawet ścisłe śródmieście.

        • 22 17

        • (3)

          Dubaj

          • 17 4

          • Chcesz zobaczyć jaki syf mają zaraz obok? To dalej Dubaj...

            • 7 7

          • a pokaż mi w dubaju ... fot. "araba na rowerze" (1)

            buacha cha cha cha cha cha

            • 7 6

            • Gdynia to sledziownia w Gdańsku nie ma takich wypadków bo wszędzie są trasy rowerowe

              • 9 9

        • pożycz mi twoje różowe okulary. co mnie obchodzą inne miasta? (6)

          jestem tam codziennie i widzę jak to wygląda. polecam szczególnie niepełnosprawnym znajdujące się w pobliżu wyjście z dworca głównego na ulice Śląska. Ukraina

          • 27 7

          • Gdynia jako jedyna w całej wsch UE (5)

            posiada tytuł miasto przyjazne niepełnosprawnym ... a ty tu synek chrzanisz oPiSowo nieprzeciętnie

            • 3 18

            • przedmówca dobrze napisał, wsiądz trollu na wózek i spróbuj poruszac się po Gdyni. (4)

              powodzenia trollu!!

              • 16 1

              • typowo poPiSowa demagogia (3)

                a spróbuj to samo zrobić w Wawie czy innym polskim mieście ... a szybko przeprosisz gdynię :)

                • 5 13

              • Ale tam zdaje się był remont niedawno i strome schody na kladkach jak były tak są

                • 9 0

              • wiadać trollu, że nie byłeś w Warszawie (1)

                • 8 1

              • widać że ty synek bywasz wszędzie

                30 cze 2018 Remont Dworca Wschodniego pochłonął 60 mln zł, ale obiekt wciąż nie nadaje się dla osób poruszających się na wózkach... (pasażer na wózku utknął tam w nocy na wiele godzin, bo nie miał żadnej możliwości się z niego wydostać... omijam Wschodni (chociaż przy nim mieszkam). Wysiadam na Warszawa Stadion. I czytam kartkę na drzwiach windy: „awaria”)

                • 2 3

      • masz szanse sie wykazac i cos zrobic samodzielnie.... (1)

        ...by to miasto wypieknialo.

        • 3 6

        • szczurowi już nawet farby zabrakło?

          • 5 4

      • Ale co ty się dziwisz ?

        • 3 1

    • troll napisał, boty zalajkowały, ot cała rzeczywistość forum pod artykułem o Gdyni (7)

      • 14 27

      • no właśnie przecież są drogi rowerowe a asfalt jest prosty jak stół. (6)

        do tego wszędzie zagospodarowane tereny zielone.

        • 21 3

        • I nie ma korków w mieście, a Estakada sama się regeneruje (4)

          • 25 2

          • na wiczlino z centrum jadę 10 minut (2)

            • 17 3

            • dziękuję

              wojtek

              • 7 0

            • dodaj: poza godzinami szczytu

              • 2 0

          • korki są, ale budowa dróg ich nie rozładuje

            tylko działania na rzecz poprawy komfortu i bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów chcących także korzystać z komunikacji zbiorowej (zwłaszcza SKM) mogą przyczynić się do poprawy jakości systemu transportowego Gdyni i całego Trójmiasta.

            • 2 3

        • 1/3 Gdyni to tereny zielone

          b u c u

          • 0 1

    • To akurat dobrze. Po to jest jezdnia (5)

      i ta jezdnia powinna byc bezpieczna dla wszystkich. Czas sie wziac za piratow.

      • 18 11

      • dlaczego w innych miastach inwestują w drogi dla rowerów i aut? (4)

        • 11 7

        • (1)

          gdzie inwestują w drogi rowerowe? zwłaszcza w centrum? Wszędzie tworzy się pasy ruchu dla rowerów na jezdni albo uspokaja ruch. takie są trendy. nie zmyślaj.

          • 13 9

          • i te trendy są właściwe

            Potrzebne są pomysły nie tylko na uspokojenie ruchu ale także na redukcję jego skali w wielu obszarach miasta - zwłaszcza w jego centrum.

            • 15 5

        • ot i kolejna poPiSowa demagogia demagogiczna (1)

          i mniemanologia stosowana

          • 2 9

          • co to za bełkot? to mowa miłości dyktowana przez schetynę?

            • 7 6

    • Nie rowerom na drogach. (7)

      Majtaja sie z lewa na prawo,sciezki porobili a rowerzystow brak! Pieniadze wyrzucone w bloto

      • 26 31

      • to musiał napisać jakiś zacofany z urzędu miasta. (2)

        • 12 14

        • wydaje mi się że był to wpis silącego się na ironię człowieka cierpiącego na cyklofobię (1)

          • 16 5

          • Tak? Sciezek jest zaduzo bo są puste pol roku

            • 3 9

      • 100% racja

        jeżdżą jak chcą, królowie szos

        • 8 13

      • Nie dla pieszych na drodze (1)

        nie dość, że łażą po chodnikach, to jeszcze chcą przez jezdnię przechodzić! No w głowach się poprzewracało...

        • 16 3

        • dałem plusa za ironię, żeby nie było wątpliwości

          • 1 0

      • wracaj na ciągnik na polu.

        Po co do miasta dizlem jeździsz na paliwie rolniczym?

        • 1 0

    • (3)

      trzeci swiat, trzeci swiat bla bla bla. Kup sobie apartament w Dubaju i nie narzekaj

      • 9 11

      • dlaczego każesz komuś wyprowadzić się? (1)

        • 12 3

        • Bo nie mam kontrargumentów w dyskusji.

          • 11 2

      • Kupię sobie na Wiczlinie obok Wojtka S.

        On też miał dosyć tego 3. Świata i wyniósł się na peryferia.

        • 7 0

    • Drogi drogami ale ? (2)

      Kazdy rowerzysta obowiazkowe OC .

      • 12 24

      • i to by (1)

        uratowało go przed śmiercią?

        • 25 5

        • przedpiścy wydawało się przypuszczalnie, że zabranie rowerzystom prawa do poruszania się po jezdni

          poprawi wskaźniki bezpieczeństwa ruchu drogowego i uspokoi jego sumienie jak potrąci rowerzystkę lub pieszego.

          • 12 3

    • w centrum miasta ruch powinien być uspokojony, a liczba samochodów stopniowo redukowana (9)

      nie samymi wydzielonymi dla nich elementami infrastruktury poruszają się rowerzyści. W mieście - zwłaszcza w jego centrum każdy uczestnik ruchu drogowego powinien się czuć bezpiecznie i być bezpieczny: dotyczy to także np. dzieci i młodzieży w wieku 11 lat i osób w podeszłym wieku chcących poruszać się samodzielnie rowerem lub pieszo. Skupianie uwagi na budowie dróg rowerowych nie tworzy miasto bezpiecznej, zrównoważonej mobilności, Promocja bezpieczeństwa ruchu pieszych i rowerzystów czyni miasto miastem szczęśliwym.

      • 14 16

      • przypominam, że to praktycznie jedyna droga przez miasto.

        • 11 4

      • No i tak właśnie w Gdynii zrobiono (7)

        ... zawężono Świętojańską do minimum !!!!

        • 3 9

        • a przypominam, że planowano zamknąć ją dla ruchu całkowicie (3)

          tylko się podniosły krzyki mieszkańców centrum ... że Oni muszą mieć swoje autka zawsze tuż przy sobie i nie dalej jak metr, dwa od wyjścia z domku.

          • 9 8

          • O rety!!! (2)

            To mieszkańcy centrum mają samochody??? Jak oni śmią!!!!!

            • 3 5

            • mieli by parking przy stacji FOCHA vel nowotki vel maksymiliana

              ale zrobili wielkiego Focha ... że Nie, bo Nie, bo to nawet całe 800m !!! tam od domu - do przejścia by było !!!!!!! :)))))))))))))))

              • 3 6

            • niech sobie mają, ale niech płacą za zajmowaną przez nie przestrzeń publiczną

              a jak jeżdżą nimi, to niech uważają na innych - zwłaszcza niechronionych uczestników ruchu. I niech się nie dziwią, że im brzuchy rosną jeśli są od nich uzależnieni.

              • 2 0

        • (2)

          Wcale nie do minimum. Świetojanska mogłaby być jednokierunkowa kierunek plac Kaszubski -urząd miasta. W druga stronę Władysława IV.

          • 9 2

          • i to jest słuszna koncepcja (1)

            przynajmniej Świętojańska by się odkorkowała ... tylko zostałby mały problem TAM z trolejbusami

            • 1 5

            • Do @Gdynianin z dziada pradziada akurat na Zachodzie na takich ulicach zamknietych , poruszaja się wszystkie służby miejskie , komunikacja miejska i oraz służby ratunkowe

              • 0 0

    • w Gda to samo

      • 2 12

    • Gdynia to dziura, na ulicach giną ludzie a urząd miasta nic nie robi, (3)

      • 12 8

      • ot i kolejna poPiSowa demagogia demagogiczna (1)

        i puste hasła bez pokrycia w faktach

        • 4 10

        • zwróć się do schetyny po nowe teksty

          • 3 6

      • robi, przekształca niektóre ulice w deptaki, ale robi to zbyt wolno

        brakuje spójnej wizji miasta dla ludzi, a nie głównie dla samochodów

        • 1 0

    • najważniejsze, że powstają kolejne pomniki i będą pokazy samolocików:))

      dno dna

      • 9 1

    • taa... (2)

      Trzeci swiat powiadasz... w takim razie wole mieszkac w trzecim swiecie niz miec cokolwiek wspolnego z betonowem :)

      • 3 7

      • wasz cały świat to Gdańsk i Gdynia. kompleksy gdynian są straszne (1)

        • 5 4

        • przecież w tym wątku więcej Gdańszczan

          jak każdym o Gdyni

          • 1 3

    • Jedz do lasu i nadal głosuj na szczura

      • 5 1

    • rowerem tylko do lasu (1)

      • 2 7

      • samochodem tylko po obwodnicy i a1.

        • 3 0

    • W tym miejscu nie ma ! (1)

      Naucz się czytać ze zrozumieniem. Wiadukt na Śląskiej pamięta czasy PRL i w tym miejscu nie jest możliwe stworzenie drogi rowerowej!

      • 0 4

      • a dlaczego nie ma tam takiej możliwości?

        uspokojenie ruchu i redukcja skali ruchu samochodów jest w dobrze zarządzanym mieście możliwa i pożądana.

        • 1 0

    • spitalaj do swojej wsi betonie, nawet imprez nie potraficie prowadzic

      • 0 1

  • (22)

    Śmierć człowieka to wielka tragedia. Żeby temu zapobiec miasto powinno pomalować prawy pas ul. Śląskiej i Morskiej na czerwono i zrobić tam ruch rowerowy

    • 130 145

    • dlaczego kpisz trollu? (5)

      Wystarczy zwykła droga dla rowerów, koszty kilkukrotnie niższe niż to co szczurek wydał w zeszłym roku na pomniki.

      • 27 15

      • a nie prościej by bylo domalować tam ... (2)

        dla rowerzystów taką "śluzę bezpieczeństwa"?

        • 5 3

        • to idź i domaluj trollu

          • 1 3

        • Panie Wasilewski

          Panu już podziękujemy.

          • 0 0

      • To nie pomoże ... (1)

        rowerzyści i tak będą jeżdzić jezdnią . Przecież oni uważają , że mają takie samo prawo jak kierowcy samochodów !

        • 6 8

        • przecież mają takie same prawa

          tylko konsekwencje ponoszą większe gdy ktoś ich prawa nie szanuje

          • 7 1

    • (3)

      A czemu nie na torach?

      • 9 7

      • ponieważ malowanie pasów do jazdy rowerem na torach nie jest technicznie możliwe (2)

        Tworzenie pasów do jazdy rowerem na jezdni jest nie tylko możliwe, ale w wielu przypadkach pożądane. Jest to jeden z tanich sposobów uspokajania ruchu i podnoszenia bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu. Jeśli jezdnia służy do szybkiej jazdy samochodem a natężenie ruchu jest wysokie, należy tworzyć tzw. chronione pasy ruchu rowerów (ang. protected bike lanes) lub wydzielone fizycznie jedno lub dwukierunkowe drogi dla rowerów.

        • 8 11

        • W Gdyni "chronione" innym kolorem farby.

          • 8 1

        • :))))))))))

          namalowanie rowerowych pasów na torach jest jak najbardziej możliwe ... dwa białe pasy wzdłuż ... i jedziesz ;)

          • 5 2

    • (3)

      Na pas rowerowy miejsca dość sporo i to nawet bez straty dla kierowców

      • 15 5

      • podobno nie da się

        • 8 0

      • Dość miejsca na tym wiadukcie? Chyba ślepy jesteś! (1)

        Na zdjęciu dokładnie widać,że nie ma. Poza tym przypominam,że to jedyna tranzytówka. Naćpali tych pasów rowerowych na Władka i Wiśniewskiego właśnie dlatego,że jedyna alternatywna przelotówa została nietknięta. I przynajmniej jedna MUSI zostać nietknięta. Świętojańska jest w strefie 30,czyli ped**arze mogą tam jeździć do woli; Władka jest posiekana czerwonymi pasami,ale zrobili to dlatego bo została Śląska - jEDYNA miejska tranzytówka. Skończmy z demagogią: nie można całego miasta zakorkować w imię robienia dobrze ped**arzom: mają oni trasy alternatywne,a już jak naprawdę muszą jechać Śląską, to mają zachować zwiększoną ostrożność! Kompromis to nie ustawianie wszystkiego pod jedną grupę!Jeśli ustawiono pod nich centrum, to Śląska musi pozostać "normalna",bo jest jedyną drogą nieposiekaną ścieżkami rowerowymi na całej szerokości miasta i ważną drogą przelotową. Do jasnej cholery,to droga wojewódzka,a nie jakaś zwykła uliczka czy droga gminna !

        • 6 5

        • Gdynianin, wyluzuj się! Gdybyś nie używał języka pogardy, to z twoim tekstem dało by się dyskutować

          Mimo bijącej z twej wypowiedzi pogardy, podejmę próbę odpowiedzi językiem mam nadzieję zrozumiałym i pozbawionym przejawów chęci odwetu.
          Pasy do jazdy rowerem nie są w Gdyni naćpane ale namalowane lub zbudowane - niestety niekiedy kosztem szerokości chodnika ale jezdni. Rowerzyści nie są większymi ped**arzami niż kierowcy: ci drudzy mają zwykle trzy pedały w swoich pojazdach. Budowa infrastruktury rowerowej nie korkuje miasta, ale zmniejsza korki powodowane przez ustawianie przez dziesięciolecia polityki tworzenia infrastruktury miejskiej pod interesy jednej grupy: kierowców. Żadna ulica w Gdyni nie jest i nie będzie "posiekana" ścieżkami rowerowymi; wiele miast jest posiekanych ulicami zamienionymi w trasy pseudoszybkiego ruchu przez planistów, którzy dbali bardziej o ruch pojazdów niż komfort i bezpieczeństwo ruchu ludzi, którzy nie muszą przecież korzystać z samochodu na krótkie odległości. Drogi wojewódzkie nie muszą być prowadzone w bezpośredniej bliskości centrum miasta lub ważnych punktów węzłowych komunikacji zbiorowej. Generalnie zdrowia życzę.

          • 2 1

    • Ja jestem akurat za. Tak sie robi w cywilizowanych miastach

      • 10 3

    • Nie pomalują na głównej drodze (3)

      Bo podczas opadów hamowanie na wymalowanym pasie jest jak hamowanie na lodzie. Sprawiłoby to dużo większe zagrożenie i więcej kolizji oraz wypadków. Pewnie wypowiada się tu osoby, które nie jeździły samochodem

      • 4 3

      • Ale wiesz, ze po wymalowaniu tego pasa

        Samochody nie miałyby prawa z niego korzystać? Wystarczy metalowe słupki wpuścić w jezdnie, wzorem Skandynawii np. Tanio i skutecznie, z urwanym mostem za daleko się nie ujedzie

        • 6 7

      • jak jedziesz z odpowiedzialną prędkością po mieście (1)

        to skutki ewentualnego hamowania na pasach malowanych na jezdni są istotnie różne od skutków hamowania na lodzie. Ulice miasta to nie teren do ćwiczenia poślizgów.

        • 0 0

        • Skutki nie są różne - są takie same. Przyczepności ta farba nie daje właściwiej żadnej. Z jednej strony nagonka na opony letnie-zimowe żeby było bezpieczniej, a z drugiej rysowanie koszyków na zjazdach drogi ekspresowej, które ten zysk przyczepności niwelują.

          • 0 2

    • (1)

      Twój pomysł by całkowicie zakorkował miasto. Tymczasowo można na wybranych odcinkach utworzyć ciągi pieszo-rowerowe. W razie wystąpienia niebezpiecznych incydentów zwiększenie intensywności patroli straży miejskiej i policji oraz akcja informacyjna w mediach.

      • 3 5

      • akcja promocji korzyści ze wzrostu skali ruchu rowerowego powinna być prowadzona regularnie

        między innymi w celu eliminowania takich półprawd z dyskusji prowadzonych po śmiertelnym wypadku w ruchu drogowym w mieście.

        • 1 0

    • Pasy rowerowe w jezdni jak najbardziej ok!

      • 1 0

  • masakra jaka nawierzchnia tej drogi, tak wyglądają drogi w Gdyni. (9)

    Dlaczego urząd miasta nie inwestuje w infrastrukturę dla pieszych rowerów i samochodów? Może ktoś powoła komisję do zbadania śmiertelnych wypadków na ulicy Dabka?

    • 167 13

    • czy w Gdyni jest chociaż jedna droga bez dziur i kolein? (4)

      • 20 2

      • Szczur ma to w d....

        • 11 3

      • całe szczęście jest wiele takich ulic (2)

        Brakuje jednak polityki konsekwentnego uspokajania i redukowania skali ruchu w centrum tego pięknego skądinąd miasta.

        • 0 9

        • wymień tę ulicę. na całej długości bez dziur i kolein. (1)

          • 7 1

          • na Wiczlinie, gdzie mieszka prezio - jest ich co najmniej kilka

            • 3 0

    • Masakrą jest Twój brak umiejętności pisania zdań po polsku.

      • 4 5

    • na Dąbka zginęła kobieta a tydzień później młody człowiek. (1)

      • 8 1

      • droga ją zabiła przecież

        nie psychol za kółkiem

        • 1 0

    • Plac na Karwinach

      A moze ktoś (ktooooo???) zainteresuje sie brakiem oświetlenia na placu handlowym na jedynce?? To Jeden z najstarszych placów handlowych w Gdyni. Kwintesencja "Gdyni" co mam napisać żeby ktoś wpadł na to żeby się tym zająć???

      • 1 0

  • Czekamy na inwestycję w tym miejscu (7)

    Kubeł farby i jazda

    • 164 22

    • dlaczego w Gdyni nic się nie dzieje?

      powstają tylko nowe stołki w urzędzie miasta. teraz stepa został naczelnikiem i ma chronić dziedzictwo.

      • 9 4

    • Do tego jeszcze przecięcie wstegi (2)

      I pamiątkowa tablica

      • 8 2

      • może koncert? (1)

        • 8 1

        • i lasery :)

          • 4 1

    • I postawienie znaków z ograniczeniem prędkości do 30 km/h. Żeby nikomu koło nie odpadło.

      • 5 0

    • Przepisy wywierają presję na rowerzystów, żeby jechać po ciemku zimą między pędzącymi samochodami.

      • 0 1

    • 75,5 tysiąca Gdynian popiera inwestycje kubłem malowane

      Więc nie pozostaje nic innego jak je polubić. Albo się wyprowadzić.

      • 1 0

  • Niwbespiecznie (21)

    Dlatego jadąc rowerem trzba pamiętać, że to co zgodę z prawem nie koniecznie jest dla nas bezpieczne. Chociaż oczywiście nie powinno tak być . Ogromna tragedia.

    • 194 15

    • Dokladnie (14)

      Dokładnie to ze jazda rowerem po ulicy jest obowiazkiem jezeli nie ma drogi rowerowej to nie znaczy ze jest bezpieczna ja znajac realia naszych pięknych dróg wole zapłacić 50 zl mandatu za jazde rowerem po chodniku niż
      Jezdzic w takich miejscach po ulicy.
      Inna sprawa że jak wiesz jak sie poruszać po chodniku rowerem to napewno jest miejsze zagrożenie życia pieszych stworzone przez rowerzystę na chodniku niz przez samochud dla rowerzysty na ulicy

      • 38 2

      • (5)

        Powiedz to dzieciom rozjechanym przez rowerzystów.

        • 8 20

        • (2)

          I tym ponad 100 osobom zabitym dziennie przez kierowców

          • 13 3

          • Nie ograniczają się: 1000 osobom. (1)

            • 3 4

            • owszem, pojechał. 100 dziennie to zabija nasze powietrze
              200 w zimny bezwietrzny dzień

              kierowcy mordują "zaledwie" kilka - kilkanaście osób dziennie
              w całej UE ok 75 dziennie

              ciekawe dlaczego tak wiele z tego u nas?
              przecież mamy najlepsiejszych kerofcuf naśsśfiecie?!

              • 3 0

        • Zwróć uwagę, że napisał "że jak wiesz jak sie poruszać po chodniku rowerem", a Ty napisałeś o idiotach na rowerach, którzy pędzą po chodnikach. Napisałbym dosadniej, ale moderator czuwa.

          • 9 1

        • Nie słyszałem o choćby jednym takim przypadku.

          Ale zdaje sobie sprawę, ze na świecie musiał się taki zdarzyć. Jeden albo dwa.

          • 4 0

      • (1)

        Jadąc rowerem jesteś kierującym pojazdem. Częścią drogi dla ruchu pojazdów jest jezdnia. Jeżeli ktoś boi się jechać jezdnią, a ma taki obowiązek to niech nie kieruje pojazdem.

        • 9 8

        • Jak wsiądziesz na rower, zobaczymy, czy zechcesz jechać Hutniczą albo Śląską. Zapraszam, spróbuj.

          Założymy się, który TIR jako pierwszy zetnie w prawo za szybko?

          • 2 0

      • Ortografia , aż zęby bolą

        • 0 1

      • ...samochut

        • 2 1

      • ale jazda jezdnią jest zwykle dużo bezpieczniejsza od jazdy chodnikiem (3)

        Od wielu lat jeżdżę po mieście zarówno rowerem jak i samochodem w celach typowo komunikacyjnych.

        W praktyce, mimo częstej jazdy rowerem po jezdni (dawniej nie było praktycznie dróg rowerowych), większość niebezpiecznych sytuacji jakich doświadczyłem przytrafiła mi się gdy jechałem po chodniku lub wydzielonej drodze dla rowerów.

        Oczywiście, są miejsca gdzie jest niezbyt bezpiecznie i tam unikam jazdy po jezdni ale w większości miejsc, na jezdni, jest nie tylko wygodniej ale też o wiele bezpieczniej niż na chodniku! Potwierdzają to statystyki wypadków.

        Przede wszystkim, na jezdni, rower jest dużo lepiej widoczny niż gdzieś obok (często zasłonięty zaparkowanymi samochodami, roślinnością czy innymi przeszkodami) a kierowcy spodziewają się na jezdni innych pojazdów i skupiają na niej większą uwagę.

        Dodatkowo, dla rowerzysty, na jezdni, znacznie mniejsza jest liczba punktów kolizyjnych a to na nich zwykle dochodzi doi niebezpiecznych sytuacji.

        Jadąc po chodniku, z każdej bramy, wyjazdu z garażu czy zwykłych drzwi może znienacka (często widoczność dla obydwu stron jest zerowa) wyłonić się przeszkoda.

        Do tego dochodzą jeszcze wszystkie skrzyżowania, wjazdy na parkingi, stacje benzynowe itp. Nie bez powodu, gdy nie ma przejazdu dla rowerów, nie wolno przejeżdżać rowerem przez zwykłe przejście dla pieszych.

        Zresztą, nawet przy przejeżdżaniu przez drogę dla rowerów niektórzy kierowcy kompletnie nie zwracają uwagi na rowerzystów kiedy zjeżdżają z głównej drogi a gdy włączają się do ruchu w prawo to patrzą tylko w lewą stronę.

        • 7 0

        • w tym co piszesz jest wiele racji

          warto jeszcze dodać, że obecność rowerzystów na jezdni uspokaja ruch i przyczynia się do redukcji liczby wypadków z udziałem innych uczestników ruchu: pieszych i kierowców.

          • 0 0

        • (1)

          No dobra, ja też długi czas uważałem podobnie, ale teraz wyobraź sobie że nie jedziesz już sam tylko z 11-letnim dzieckiem po tym wydzielonym pasie w jezdni. Nadal lepszy pomysł niż chodnik?
          Chciałbym żeby nasze miasta zaczęły wreszcie wzorować się na Rotterdamie czy Groningen.

          • 1 0

          • Oczywiście, że jezdnia lepsza.

            Sam gdy byłem w takim wieku to jeździłem po jezdni bo dróg rowerowych jeszcze nie było, tym bardziej wydzielonych pasów.
            Oczywiście wcześniej zostałem do tego przygotowany przez rodziców a i w trakcie jazdy mnie instruowali i pilnowali.
            Nie przesadzajmy z nadopiekuńczością,bo to wyradza więcej krzywdy niż pożytku. Dziecko w takim wieku powinno poradzić sobie na drodze a z młodszymi jak najbardziej można zaczynać naukę na chodniku.

            • 0 0

    • (5)

      czyli według ciebie zamiast eliminowac terrorystow powinno sie chowac po katach ich potencjalne ofiary? Tak to nigdy dobrze nie bedzie

      • 12 4

      • Ale dlaczego od razu ze skrajności w skrajność? (3)

        Można eliminować terrorystów, jak to ująłeś(łaś) i jednocześnie potencjalne ofiary- rowerzyści, mogą wziąć pod uwagę fakt, że przy kontakcie z samochodem mają spore szanse na poważne obrażenia, nawet jeśli wina leży po stronie kierowcy samochodu.
        Dodam, bo chyba tego jeszcze się nie zorientowałeś, że samochód nie wie, że rowerzysta jest niechronionym uczestnikiem ruchu i nie zmiękcza swoich blach tuż przed uderzeniem.

        • 6 5

        • samochód może i nie wie, ale kierowca powinien wiedzieć

          Sens promocji korzystania z roweru przez uspokajanie i redukcję skali ruchu nie jest wystarczająco rozumiany przez wystarczająco dużą liczbę mieszkańców. To można i warto zmienić. PIsanie pseudoodkryczych tez, że rowerzysta na chodniku mniej zagraża bezpieczeństwu pieszych niż samochód zagraża rowerzyście poruszającym się po jezdni nie dodaje znaczącej wartości debacie prowadzonej na tym portalu pod tym artykułem.

          • 6 5

        • W mieście się tak nie da. Tunele bezkolizyjne chcesz pobudować? (1)

          Kluczowa jest prędkość. Wystarczy że kierowcy nie będą przekraczać dopuszczalnej prędkości i będzie bezpiecznie. Proste jak drut. Przerabiane w krajach cywilizowanych i się sprawdza.

          Separowanie nic nie da bo utrudni tylko wszystkim ruch. Separować można tam gdzie jest na to miejsce. W centrum miasta go nie ma.

          • 2 0

          • słusznie prawisz: w centrum miasta jeśli jest mało miejsca trudno separować ruch

            dlatego w centrum miasta powinno się nie tylko uspokajać ruch na wspólnie użytkowanej przestrzeni, ale także stopniowo redukować ruch pojazdów mechanicznych. Tworzyć coraz więcej przestrzeni miejskich wolnych od jeżdżących i parkujących samochodów: tak jak to robione jest w Gdańsku (niestety ciągle za wolno i za mało zdecydowanie).

            • 1 1

      • jak rozpoznać terrorystów? jak ich odróżniać od zwykłych użytkowników przestrzeni miejskiej?

        zbiór ludzi zachowujących się nieodpowiedzialnie wtedy, gdy jadą samochodem jest nieporównanie większy niż zbiór ludzi rzeczywiście zagrażających innym w czasie jazdy rowerem po chodniku. Odróżniaj stopień zagrożenia tworzony przez nieodpowiedzialnego kierowcę jadącego jedno - dwutonowym samochodem z prędkością 40 km/h lub więcej od zagrożenia tworzonego przez nieodpowiedzialnego rowerzystę jadącego z prędkością 12-20 km/h po chodniku. I unikaj bezpodstawnego oskarżania innych o terroryzm wtedy, gdy tylko lekko naginają prawo

        • 0 0

  • Kobieta za kierownicą i rowerzysta (8)

    To zbyt duże ryzyko bylo

    • 152 123

    • raczej szczurek przy korycie od 20 lat to złe połączenie.

      • 21 19

    • Faktem jest, że dziś kobiety jeżdżą coraz bardziej niebezpiecznie (1)

      Jako rowerzysta od wielu lat najbardziej uważam na kierowców firm kurierskich, tzw. przedstawicieli handlowych i właśnie kobiety.
      W tym ostatnim przypadku szczególnie uważam na skrzyżowaniach, bo niestety miłe panie skręcając w prawo patrzą tylko czy z lewej nic nie nadjeżdża. Z prawej może wejść na pasy pieszy lub wjechać rowerzysta i zauważą dopiero jak rozjadą.
      Kobiety dziś próbują dorównać brawurą za kierownicą mężczyzną, co tylko pogarsza sytuację na drogach, bo przecież polscy kierowcy płci męskiej nie są tu zadnym godnym przykładem do naśladowania.

      • 17 12

      • "Kobiety dziś próbują dorównać brawurą za kierownicą mężczyzną"

        Ty się do nauki głąbie weź, a nie kobiety krytykujesz. "Mężczyzną" ty. Litości :D

        • 13 3

    • mnie okaleczył na zawsze facet kierowca 8 la temu (2)

      • 8 0

      • (1)

        Po co tłumaczysz? Przeciez to frustrat i mizogin. Wystarczy poczytac statystyki żeby wiedziec że 90 proc cięzkich i smiertelnych wypadków powodują faceci, nie kobiety.

        • 10 2

        • Szkoda Wam tlumaczyc

          Podałbym fakty, a i tak zostałbym okrzyknięty szowinista.

          • 1 0

    • Ty + komentarze to zbyt dużo na raz.

      i oczywiście wyszedł bigos.

      • 2 0

    • mężczyzna za kierownicą i rowerzystka lub pieszy

      To zbyt duże ryzyko stale nam towarzyszące

      • 1 0

  • może wskoczyła zza innego pojazdu na prawy pas, ale był tam już rowerzysta (18)

    ograniczona widoczność i tragedia gotowa, a teraz winę na nieobecnego łatwo zrzucić

    • 147 18

    • (16)

      Gdzie w tym tekście ktokolwiek zrzuca winę na rowerzystę?

      • 5 32

      • (7)

        Przeczyaj go jeszcze raz, ale w całości, a nie tylko nagłówek :)

        • 27 3

        • (6)

          To ty przeczytaj coś więcej niż na główek. Jest napisane że są wątpliwości co do wersji kobiety kierującej nissanem, nic nie na o winie rowerzysty oprócz przypuszczeń kobiety które są podważane. Więc zluzuj majty i naucz się czytać ze zrozumieniem.

          • 2 15

          • A co to jest „na główek”??? (1)

            Hahaah idiota

            • 4 4

            • Telefon zmienił, idioto.

              • 2 4

          • Kobieta obwinia rowerzystę (3)

            Twierdzi, że ten nagle bez sygnalizacji zmienił pas ruchu. Czy to prawda to inna sprawa. Przeczytaj jeszcze raz tekst, wolniej.

            • 11 2

            • (2)

              Ty przeczytaj tekst, wolniej i jeszcze raz półgłowku.

              Cytuję: "Tu pojawiają się jednak wątpliwości. (...) Tym bardziej, że wersję prowadzącej podważa świadek zdarzenia."

              Idioto ty.

              • 2 10

              • Masz jakieś problemy życiowe - z ortografią (żaden słownik tak nie zmienia, chyba że z telefonem też masz problemy), czytaniem ze zrozumieniem, kulturą...

                • 3 0

              • I co to niby zmienia?

                Kobieta, która zabiła tego mężczyznę, zwala na niego winę. Czy ktoś w to wierzy jest nieważne, ofiara jest obwiniana o spowodowanie tego wypadku, waflu bezmyślny.

                • 3 0

      • w tym tekście jest mowa, że kierująca pojazdem opowiada o zachowaniu rowerzysty (3)

        ze swojego punktu widzenia. Jej narracja nie musi być prawdziwa, choć wyraźnie obwinia rowerzystę za nieodpowiedzialne zachowanie stwarzając wrażenie, że sam sobie winien. Nie jest to pierwszy przypadek w historii kolizji i wypadków powodowanych przez kierowców wobec rowerzystów i pieszych (por. tzw. koncepcja "wtargnięcia" opisana w naszym prawie).

        • 19 1

        • (1)

          W tym tekście jest napisane że wersja kobiety jest podważana. Czego nie rozumiesz?

          • 1 8

          • odwracam pytanie: a czego ty nie rozumiesz, przyjacielu?

            Nie znasz przypadku rozgrzeszania kierowców za śmiertelne potrącenie pieszego na pasach na podstawie argumentu: że "wtargnął" na jezdnię? Nie znasz przypadku człowieka który śmiertelnie potrącił rowerzystę i później się tłumaczył, że to rowerzysta był sam sobie winien?

            • 3 0

        • I co złego w tej koncepcji wtargnięcia?

          Żebyś nie odpowiadał za czyjeś samobójstwo, mamy jednoznaczny zakaz dotyczący pieszych. Bardzo proste, w żadnej sytuacji pieszy nie ma prawa wleźć na jezdnie tuż przed nadjeżdżający pojazd, nawet na polecenie policjanta kierującego ruchem. I tak ma być, nie wiem skad uroił Ci się w głowie pomysł, ze za głupotę dowolnego uczestnika ruchu odpowiadać ma zawsze kierowca pojazdu (ale nie roweru).

          • 0 3

      • W tym tekście kierująca samochodem (3)

        twierdzi, że rowerzysta spowodował wypadek.

        • 7 2

        • (2)

          A świadek to podważa. Naprawdę są tu sami analfabeci.

          • 5 3

          • Czy pani mogła pomylić się lewą z prawą?
            Mogła.
            Bez napinki.

            • 2 0

          • nie sami - przecież twój wpis znakomicie temu przeczy

            Chyba z treścią niektórych z nich się zgadzasz? (bywają pary wpisów wyraźnie wyłączających się i sprzecznych ze sobą).

            • 0 0

    • własnie przez takich idiotów jak ty i ona mamy najwyzsze stawki OC w Polsce!!

      • 7 0

  • Panie Prezydencie (7)

    Inwestycje w drogi drogi i jeszcze raz drogi. I nowe ścieżki ale nie takie powstałe z malowania pędzlem.

    • 120 10

    • zobaczysz jak te drogi będą wyglądały po zimie.

      • 6 1

    • dużo tańsze jest inwestowanie w proces uspokajania ruchu i promocję transportu publicznego (2)

      dobrze powiązanego z ruchem pieszych i rowerzystów. Kładzenie akcentu na rozbudowę sieci ulic (zamiast np. remontowanie istniejących) prowadzi do "rozlewania się" miasta i wzrost popytu na marnowanie przestrzeni publicznej na drogi i parkingi. To się niestety dzieje w Gdyni od wielu wielu lat a liczba jej mieszkańców maleje kosztem przyrostu mieszkańców w gminach sąsiednich. To jest właśnie klasyka "niezrównoważonego rozwoju".

      • 5 8

      • tylko, że w Gdyni nic nie robią.

        • 2 2

      • sporo minusów świadczących o trudności w zrozumieniu prostych prawd

        Gdzie argumenty?

        • 0 1

    • te gdyńskie malunki to jest parodia

      popieram rozwój infrastruktury dla rowerów, poruszam się głównie na rowerze, ale jak widziałem ostatnio Abrahama koło CH Batory, to prawie padłem ze śmiechu. Na jednym pasie ruchu na siłę wciśnięte pasy rowerowe, które są tam dosłownie po nic, ulica wysmarowana farbą, rowerzystom to i tak do niczego nie potrzebne, a zabrane z 7 miejsc do parkowania. Komedia.

      • 4 3

    • A ścieżki niech nie będą tylko wzdłuż ciągów drogowych, wdychanie spalin na rowerze nie jest zdrowe. (1)

      • 3 1

      • ulice lokalne powinny służyć jedynie do dojazdów do lokali mieszkalnych

        tam często nie potrzeba tworzenia pasów do jazdy rowerem, wystarczy uspokajać ruch i dążyć do jego redukcji. Warto rozważyć tworzenie tzw. ulic rowerowych ("rowerowo-parkingowych")

        • 0 3

  • Komisja musiała powstać ponieważ UE zakreciłaby Kurek z kasą na Civitas Dynamo (7)

    A bez tego kluczowe (malowane pędzlem po asfalcie, kostce, płytach yumbo) inwestycje na cześć Mer'a Donbasu Północy nie miały szans

    • 63 13

    • (2)

      nie ma kamer, nie było światków o tej porze rano ??

      • 7 1

      • (1)

        Byli świadkowie. Przeczytaj artykuł

        • 2 2

        • Ale on naisał, że nie było śwatków

          Każdy kierowca ma swój mały światek.

          • 2 0