• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Specjalna strefa wokół lotniska. Będzie można dostać odszkodowanie

Maciej Korolczuk
18 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Już wkrótce mieszkańcy dzielnic przy lotnisku będą mogli otrzymać rekompensaty za hałas spowodowany przez lądujące samoloty. Na zdjęciu Boeing C-17 Globemaster, który przyleciał do Gdańska w ramach przygotowań do wizyty prezydenta USA George'a W. Busha w czerwcu 2007 r. Już wkrótce mieszkańcy dzielnic przy lotnisku będą mogli otrzymać rekompensaty za hałas spowodowany przez lądujące samoloty. Na zdjęciu Boeing C-17 Globemaster, który przyleciał do Gdańska w ramach przygotowań do wizyty prezydenta USA George'a W. Busha w czerwcu 2007 r.

Mieszkańcy i przedsiębiorcy z dzielnic położonych w pobliżu lotniska w Gdańsku, narażeni na hałas lotniczy, wkrótce będą mogli ubiegać się o odszkodowanie za spadek wartości nieruchomości czy zwrot kosztów dodatkowego wyciszenia budynków. Wokół Portu Lotniczego w Rębiechowie powstał długo oczekiwany obszar ograniczonego użytkowania.



Czy mieszkając przy lotnisku ubiegałbyś się o odszkodowanie?

O problemie ze wzrostem hałasu wokół rosnącego z roku na rok lotniska (zarówno pod względem infrastruktury, jak i obsługiwanych pasażerów) pisaliśmy już przed czterema laty. Mieszkańcy dzielnic położonych w pobliżu portu lotniczego po raz pierwszy zaapelowali wówczas do władz województwa pomorskiego, by te - wzorem np. władz lotniska w Warszawie - wprowadziły wokół płyty startowej w Rębiechowie obszar ograniczonego użytkowania (OOU).

Czym jest Obszar Ograniczonego Użytkowania

- Utworzenie obszaru ograniczonego użytkowania nakazują przepisy ustawy o ochronie środowiska. Wyznaczenie obszaru jest też naturalną konsekwencją rozwoju gdańskiego lotniska i zwiększenia liczby operacji lotniczych. Z punktu widzenia lotniska o obszarze decydują więc obiektywne kryteria techniczne. W relacji lotnisko - planowanie przestrzenne, powstanie obszaru działa porządkująco i stabilizuje sytuację prawną nieruchomości - wyjaśnia Michał Dargacz, rzecznik lotniska w Gdańsku.
  • Obszar ograniczonego użytkowania wokół Portu Lotniczego w Gdańsku.
  • Obszar ograniczonego użytkowania wokół Portu Lotniczego w Gdańsku.

Wokół gdańskiego portu lotniczego powstały dwie strefy: A (wewnętrzna) i B (zewnętrzna). W obu nie można będzie przeznaczyć terenu pod budowę nowych szpitali, domów opieki społecznej i budynków związanych ze stałym lub czasowym pobytem dzieci i młodzieży (tj. szkół, przedszkoli, internatów, domów dziecka etc.).

Dlaczego OOU powstał dopiero teraz?

- Poprzedni obszar utworzony przez wojewodę w 2002 r. byłby nieodpowiedni dla stanu po rozbudowie lotniska. Lotnisko jest dziś, po rozbudowie, zupełnie innym obiektem. Wyznaczenie OOU zgodnie z przepisami musi być poprzedzane wdrożeniem możliwych rozwiązań technicznych i organizacyjnych, ograniczających hałas lotniczy oraz szczegółowymi analizami tego hałasu. Nie chcieliśmy bazować na modelach teoretycznych, stąd utworzenie obszaru opiera się na wynikach systemu kilkuletniego, ciągłego monitoringu hałasu, który wdrożyliśmy w pełni w 2011 r. i wnioskach, jakie mogliśmy wysnuć na tej podstawie po zakończeniu rozbudowy. Chodziło więc o to, by ograniczenia dla mieszkańców, wprowadzane w uchwale tworzącej obszar, były minimalne i naprawdę niezbędne oraz miały podparcie w rzeczywistych i wiarygodnych danych - dodaje Michał Dargacz.
Wicemarszałek województwa - Krzysztof Trawicki, który zajmował się opracowaniem OOU z ramienia władz wojewódzkich tłumaczy, że jego wprowadzenie wymagało wypracowania kompromisu między mieszkańcami a władzami samorządowymi.

- Ze względu na ograniczenia w lokalizacji budynków użyteczności publicznej, jakie OOU narzuca samorządom, władze np. Żukowa chciały, by strefa była jak najmniejsza. Mieszkańcy - ze względu na możliwość uzyskania rekompensaty - odwrotnie. Wypracowanie wariantu, który byłby najbardziej realny do zrealizowania trwało ponad rok - przyznaje Krzysztof Trawicki.
W obu strefach będzie dopuszczalna zabudowa mieszkaniowa. Inwestorzy będą jednak musieli pamiętać, by wytłumić nowe budynki, co z pewnością podniesie cenę inwestycji.

Co z budynkami, które już istnieją i znalazły się w jednej lub drugiej strefie? Ich właściciele mogą domagać się teraz odszkodowania np. z tytułu utraty wartości nieruchomości czy za wykonanie dodatkowego wyciszenia budynku lub lokalu użytkowego. Po otrzymaniu stosownego wniosku, zarządca portu lotniczego zleci ekspertyzę w celu określenia, czy w danym obiekcie przekroczone są dopuszczalne normy hałasu i na jej podstawie określi rodzaj izolacji akustycznych, jaki należy zastosować. Koszty realizacji tej inwestycji poniesie zarządca lotniska, ale na razie trudno oszacować, jakiego rzędu będą to kwoty.

- Na dziś uchwała o obszarze nie weszła jeszcze w życie, a doświadczenia innych lotnisk pokazują, że do kwestii roszczeń, jakie pojawiają się w związku z hałasem lotniczym, nie można przyłożyć jednej miary. Zmienia się również stosunek ludzi do lotnisk, sąsiedztwo lotniska w wielu przypadkach staje się częściej niż kiedyś szansą, a nie ograniczeniem. Każdą ze spraw będziemy analizować indywidualnie, dopiero wyniki tych analiz wyznaczać będą kwoty. Mówienie o nich obecnie jest przedwczesne - dodaje Dargacz.
Uchwała została już opublikowana w dzienniku urzędowym województwa pomorskiego. W życie wejdzie pod koniec marca. I dopiero po tym terminie (ustawowe 14 dni mija 30 marca) mieszkańcy będą mogli składać pierwsze wnioski o ewentualne odszkodowania.

Start wojskowego MIG-a 29 z lotniska w Rębiechowie.

Miejsca

Opinie (219) 8 zablokowanych

  • mapa (1)

    to w urzędzie nie ma bardziej aktualnej mapy niz ta sprzed 20 lat :D ?

    • 15 0

    • niedasie

      • 1 0

  • pytanie

    przepraszam czy w przypadku posiadania działki w ROD Rębiechowo i przebywania na niej w celu rekreacji odpoczynku w ciszy i spokoju też należy mi się odszkodowanie? wszak ja znajduję się na zewnątrz, pomiędzy grządkami tudzież na leżaku i startują i lądują i lecą jak nie F-16 to Mirage Air Force 1 itd przecież mieszkańcy budynków są wewnątrz i dostaną kasę a ja od miejsca startu czy lądowania samolotów mam w linii prostej 150-200 m. Czy też mi zapłacicie odszkodowanie a może odkupicie ode mnie działkę?

    • 21 1

  • Najpierw kupowali tanio bo przy lotnisku

    a teraz odszkodowania ? Ciekawe za co. Przecież na przykład w Londynie jest z 5 czynnych lotnisk, samolotów setki, a wartość nieruchomości jakoś na tym nie cierpi.
    Ciekawe kto ma tam parcele i ile wyłudzi od nas (tak od nas, bo to z podatków będzie) kasy.

    • 27 2

  • Ludzie byli pierwsi od lotniska

    • 9 13

  • Nie wolno będzie budować szkół i szpitali?

    Całe szczęście, że szkoły na Złotej Karczmie, Morenie, Kokoszkach i w Baninie już stoją, bo dzieci trzebaby wozić do Wrzeszcza czy Śródmieścia. Co za kretyn wymyślił, że wolno budować mieszkaniówkę a nic innego nie? I gdzie ci ludzie mają załatwiać swoje sprawy? Sypialnię chcecie zrobić wokół lotniska?

    • 22 2

  • a co z Moreną, samoloty latają praktycznie nad blokiem- czas na odszkodowanie

    • 18 3

  • pamiętam tego wielkoluda z 2007 wybiegłem na balkon na Morenie bo myślałem (2)

    że blok się wali- wszystkie okna się trzęsły i był straszny huk. pilot chyba leciał za nisko po najwyżej 150 metrów nad blokiem, może w usa tak się lata ale tu wszystko się trzęslo

    • 11 2

    • taaa 150, akurat

      • 1 0

    • Dziwne, bo ja widziałam odlot, stojąc w Baninie przy pasie startowym i byłam w szoku, że odleciał tak cicho. "Pomalutku" i dostojnie przemknął po pasie, szybko poszedł w górę i równie szybko zniknął na niebie mimo dobrej pogody. Nie był wysoko, tylko kamuflaż robił go szybko niewidocznym. Chwilę później wylądował TU. Było duuużo głośniej.
      Ten samolot potrzebuje 150 km/h. żeby oderwać się od ziemi, a dodatkowo ma małe koła, więc sprawiał wrażenie, jakby "szedł" na defiladę, a nie gnał po pasie startowym.

      • 0 0

  • mam tam dom

    i nie mam problemu z tym, że lotnisko się rozwija. to oczywiste. gdzieś ono musi być, a całe to osiedle (Banino) rozrastać się gwałtownie dopiero od 5-10 lat, a lotnisko istnieje znacznie dłużej i oczywistym było, że będzie się rozrastać.

    jeszcze bardziej idiotyczne są roszczenia ludzi mieszkających na szadółkach i południu Gdańska. Kupili TAŃSZE mieszkania na śmierdzącym wygwizdowiu, bez infrastruktury i teraz mają roszczenia, cały Gdańsk z podatków ma dla nich teraz budować nowe drogi, tramwaje i oczyszczać powietrze... śmiechu warte. Było kupić chatę bliżej centrum, a nie teraz obciążać wszystkich dookoła i marudzić, że śmierdzi!

    • 22 5

  • Bardzo słusznie (1)

    Co chwile samolot startuje czy ląduje, nie da się okien otworzyć, bo huk.

    • 3 18

    • to się wyprowadzić jak wam przeszkadzają samoloty

      • 0 2

  • odszkodowanie nalezy sie mieszkańcom ulic w pobliżu klubu Wydzial Remontowy i hali B-90

    Ryki, wycia pijackie zawsze po 22 oraz zaszczana cała okolica

    • 11 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane