- 1 Ugaszono pożar na budowie osiedla (169 opinii)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (188 opinii)
- 3 Podsuwają pomysły na kary dla śmieciarzy (45 opinii)
- 4 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (148 opinii)
- 5 Na lotnisku pojawił się kwiatomat (100 opinii)
- 6 Zajrzyj do międzywojennych witryn (36 opinii)
Specjalna strefa wokół lotniska. Będzie można dostać odszkodowanie
Mieszkańcy i przedsiębiorcy z dzielnic położonych w pobliżu lotniska w Gdańsku, narażeni na hałas lotniczy, wkrótce będą mogli ubiegać się o odszkodowanie za spadek wartości nieruchomości czy zwrot kosztów dodatkowego wyciszenia budynków. Wokół Portu Lotniczego w Rębiechowie powstał długo oczekiwany obszar ograniczonego użytkowania.
Czym jest Obszar Ograniczonego Użytkowania
- Utworzenie obszaru ograniczonego użytkowania nakazują przepisy ustawy o ochronie środowiska. Wyznaczenie obszaru jest też naturalną konsekwencją rozwoju gdańskiego lotniska i zwiększenia liczby operacji lotniczych. Z punktu widzenia lotniska o obszarze decydują więc obiektywne kryteria techniczne. W relacji lotnisko - planowanie przestrzenne, powstanie obszaru działa porządkująco i stabilizuje sytuację prawną nieruchomości - wyjaśnia Michał Dargacz, rzecznik lotniska w Gdańsku.
Wokół gdańskiego portu lotniczego powstały dwie strefy: A (wewnętrzna) i B (zewnętrzna). W obu nie można będzie przeznaczyć terenu pod budowę nowych szpitali, domów opieki społecznej i budynków związanych ze stałym lub czasowym pobytem dzieci i młodzieży (tj. szkół, przedszkoli, internatów, domów dziecka etc.).
Dlaczego OOU powstał dopiero teraz?
- Poprzedni obszar utworzony przez wojewodę w 2002 r. byłby nieodpowiedni dla stanu po rozbudowie lotniska. Lotnisko jest dziś, po rozbudowie, zupełnie innym obiektem. Wyznaczenie OOU zgodnie z przepisami musi być poprzedzane wdrożeniem możliwych rozwiązań technicznych i organizacyjnych, ograniczających hałas lotniczy oraz szczegółowymi analizami tego hałasu. Nie chcieliśmy bazować na modelach teoretycznych, stąd utworzenie obszaru opiera się na wynikach systemu kilkuletniego, ciągłego monitoringu hałasu, który wdrożyliśmy w pełni w 2011 r. i wnioskach, jakie mogliśmy wysnuć na tej podstawie po zakończeniu rozbudowy. Chodziło więc o to, by ograniczenia dla mieszkańców, wprowadzane w uchwale tworzącej obszar, były minimalne i naprawdę niezbędne oraz miały podparcie w rzeczywistych i wiarygodnych danych - dodaje Michał Dargacz.
Wicemarszałek województwa - Krzysztof Trawicki, który zajmował się opracowaniem OOU z ramienia władz wojewódzkich tłumaczy, że jego wprowadzenie wymagało wypracowania kompromisu między mieszkańcami a władzami samorządowymi.
- Ze względu na ograniczenia w lokalizacji budynków użyteczności publicznej, jakie OOU narzuca samorządom, władze np. Żukowa chciały, by strefa była jak najmniejsza. Mieszkańcy - ze względu na możliwość uzyskania rekompensaty - odwrotnie. Wypracowanie wariantu, który byłby najbardziej realny do zrealizowania trwało ponad rok - przyznaje Krzysztof Trawicki.
W obu strefach będzie dopuszczalna zabudowa mieszkaniowa. Inwestorzy będą jednak musieli pamiętać, by wytłumić nowe budynki, co z pewnością podniesie cenę inwestycji.
Co z budynkami, które już istnieją i znalazły się w jednej lub drugiej strefie? Ich właściciele mogą domagać się teraz odszkodowania np. z tytułu utraty wartości nieruchomości czy za wykonanie dodatkowego wyciszenia budynku lub lokalu użytkowego. Po otrzymaniu stosownego wniosku, zarządca portu lotniczego zleci ekspertyzę w celu określenia, czy w danym obiekcie przekroczone są dopuszczalne normy hałasu i na jej podstawie określi rodzaj izolacji akustycznych, jaki należy zastosować. Koszty realizacji tej inwestycji poniesie zarządca lotniska, ale na razie trudno oszacować, jakiego rzędu będą to kwoty.
- Na dziś uchwała o obszarze nie weszła jeszcze w życie, a doświadczenia innych lotnisk pokazują, że do kwestii roszczeń, jakie pojawiają się w związku z hałasem lotniczym, nie można przyłożyć jednej miary. Zmienia się również stosunek ludzi do lotnisk, sąsiedztwo lotniska w wielu przypadkach staje się częściej niż kiedyś szansą, a nie ograniczeniem. Każdą ze spraw będziemy analizować indywidualnie, dopiero wyniki tych analiz wyznaczać będą kwoty. Mówienie o nich obecnie jest przedwczesne - dodaje Dargacz.
Uchwała została już opublikowana w dzienniku urzędowym województwa pomorskiego. W życie wejdzie pod koniec marca. I dopiero po tym terminie (ustawowe 14 dni mija 30 marca) mieszkańcy będą mogli składać pierwsze wnioski o ewentualne odszkodowania.
Start wojskowego MIG-a 29 z lotniska w Rębiechowie.
Miejsca
Opinie (218) 8 zablokowanych
-
2016-03-18 12:32
kurcze
trzeba było wcześniej pisać że będzie odszkodowanie, to już bym tam mieszkanie kupowała!
- 10 1
-
2016-03-18 12:41
Ciekawie wyznaczona strefa
dziwnym trafem jest w jednym miejscu nienaturalny uskok, a miejsce to (zupełnie przypadkiem) obejmuje całe wiszące ogrody i kończy się tuż za tym osiedlem. Widząc codziennie samoloty przelatujące dokładnie nad moim blokiem zaczynam wątpić w fachowość wyznaczenia tej strefy.
- 5 0
-
2016-03-18 12:59
ale kopci!
Mig przeleciał mi nag głową. Nie było go widać już z pięć minut, a huk jeszcze się niósł po okolicy.
- 3 0
-
2016-03-18 13:45
a po co teraz tam budują? przecież to absurd budować domy mieszkalne obok lotniska (2)
i płacić odszkodowania..jak to zwykle bywa w kraju pełnym absurdów..br
- 11 0
-
2016-03-18 14:39
(1)
może dlatego, ze mieszkali tam jeszcze przed wybudowaniem lotniska ich dziadkowie i tam stoją ich domyi?
- 1 0
-
2016-03-18 17:38
No, to w takim wypadku - rozumiem jeszcze
Ale ci, którzy wprowadzili się, gdy lotnisko już istniało, powinni być wyłączeni z tego planu.
- 2 0
-
2016-03-18 14:01
nocne loty nad głowami ludzi. (3)
Na spacer z psem wychodzę około północy. Samoloty lądują wtedy jeden za drugim. Dosłownie, jeden jeszcze jest nad pasem, a światła drugiego i trzeciego już widać. Mnie to bardzo nie przeszkadza, bo mimo że mieszkam blisko lotniska, to nieco z boku, ale współczuję ludziom z Zaspy, Suchanina i Chełmu.
- 5 2
-
2016-03-18 16:53
A co Zaspa ma z tym wspólnego?? (1)
- 1 2
-
2016-03-18 22:11
Słusznie, myślałam o Morenie, zaspa jakoś się zaplatała z przeszłości.
- 0 0
-
2016-03-21 20:37
hmm
a co mają powiedzieć Ci, którzy mieszkają zaraz koło pasa lotniska??:)
- 0 0
-
2016-03-18 14:22
Ta obietnica odszkodowań chyba łączy się z tym, że ma być budowany jeszcze jeden pas - tak słyszałam. I trzeba zatkać gęby protestującym ludziom, którzy za ciężkie pieniądze kupili mieszkania na trasie przelotu. A nie można by tak przewoźników tanich linii wysłać do Gdyni? Tam lotnisko wybudowane stoi nieczynne, a mieszkańcy Rębiechowa i okolicy odczuliby ulgę. Dojazd nie jest znów takim problemem, skoro samolotami latające do Beauvais pod Paryżem mają zawsze komplet, a to 80 km od Paryża.
- 10 4
-
2016-03-18 15:27
Odszkodowanie za zamknięcie Słowackiego za lotniskiem
Większą uciążlwością niż hałas jest utrudniony dojazd do okolic lotniska / lub obwodnicy w kierunku Gdyni (Owczarni).
Za to należy się nam zdecydowanie oszkodowanie.- 4 1
-
2016-03-18 16:13
Zatem w Kosakowie
lotnisko może nagle przestać być potrzebne...
- 0 0
-
2016-03-18 16:51
:))))))))))) DOBRE SOBIE !!!!!!!!
- 3 0
-
2016-03-18 17:29
Mapka (1)
Z tej mapki nic nie wynika. Gdzie można ustalić że dana ulica/posesja podlegać może odszkodowaniu? Np Morena, Suchanino....bo latem z otwartym oknem to nie daje się tam TV oglądać czy muzy słuchać
- 3 1
-
2016-03-18 22:26
Sa podane nr dzialek
W dzienniku urzedowym woj pom.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.