• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oszczędności na autobusie na lotnisko wydajmy na PKM

Łukasz Piesiewicz Stowarzyszenie Miasto Wspólne
27 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Autobusy linii 4A będą jeździły jeszcze kilkanaście dni. Zdaniem ZKM Gdynia pasażerowie przesiądą się do pociągów PKM. Autobusy linii 4A będą jeździły jeszcze kilkanaście dni. Zdaniem ZKM Gdynia pasażerowie przesiądą się do pociągów PKM.

- Likwidacja linii autobusowej 4A na lotnisko jest sensowna z ekonomicznego punktu widzenia, ale powinna być też sensowna z punktu widzenia interesów pasażera. Ten warunek zostanie spełniony, jeśli Urząd Miasta Gdyni zaoszczędzoną na likwidacji linii kwotę spożytkuje właśnie na rzecz użytkowników komunikacji zbiorowej - apelują społecznicy z Miasta Wspólnego.



Jak Gdynia powinna spożytkować pieniądze po likwidacji linii 4A?

W piątek poinformowaliśmy, że 10 grudnia przestanie kursować linia 4A, jeżdżąca pomiędzy dworcem kolejowym w Gdyni a lotniskiem w Rębiechowie. Data nie jest przypadkowa, bo tego dnia zostaną uruchomione przystanki Stadion i Karwiny, skąd będą odjeżdżały pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Czytaj więcej o okolicznościach likwidacji linii

Przedstawiciele ZKM Gdynia tłumaczyli, że to najważniejszy powód, dodając jednocześnie, że roczny koszt linii, którą jeździło coraz mniej pasażerów, to 1,4 mln zł. Mieszkańców nie przekonali. Ponad 70 proc., z blisko 3 tys. osób głosujących w naszej ankiecie przy artykule, uznało tę decyzję za złą.

Przedstawiciele Miasta Wspólnego apelują, by zaoszczędzone pieniądze przeznaczyć na dodatkowe kursy PKM, której rozkład nie spełnia oczekiwań pasażerów.

Oto ich propozycje:

Likwidacja linii autobusowej 4A na lotnisko jest sensowna z ekonomicznego punktu widzenia, ale powinna być też sensowna z punktu widzenia interesów pasażera. Ten warunek zostanie spełniony, jeśli Urząd Miasta Gdyni zaoszczędzoną na likwidacji linii kwotę spożytkuje właśnie na rzecz użytkowników komunikacji zbiorowej. Porównanie rozkładu 4A i SKM na lotnisko przez nowe przystanki PKM Karwiny i Stadion pokazuje, że prócz godziny 4 rano, kursy PKM pokrywają się z kursami 4A, jednak linia ta nie służyła tylko jadącym na lotnisko.

Czytaj też: Dlaczego miasta nie dofinansują kursów PKM?

W kwestii zapewnienia pierwszego porannego kursu na lotnisko stowarzyszenie Miasto Wspólne wyręczyło urzędników i podjęło działania, wystosowując pismo do marszałka województwa o jedną, drobną poprawkę w rozkładzie, która ten problem załatwia. Chodzi o skierowanie składu z bazy SKM w Cisowej, jadącego "na pusto" do Wrzeszcza, tak by do Wrzeszcza dojechał przez Karwiny i Lotnisko - z pasażerami z Gdyni.

Społecznicy: nie mamy możliwości robić wszystkiego

Potrzebne są inne działania, wykraczające poza możliwości społeczników. Od dawna jako jedyni zabiegamy o lepszy rozkład połączeń przez otwierane 10 grudnia gdyńskie przystanki PKM. Dlatego ponawiamy w związku z informacją o likwidacji linii 4A apel do prezydenta Wojciecha Szczurka o podjęcie wysiłku finansowego na rzecz wzmocnienia siatki połączeń kolejowych w obrębie Gdyni.

Przypominamy, że roczne wytrasowanie jednego składu na linii PKM to koszt 400 tysięcy złotych. Oszczędności z 4A to 3 dodatkowe składy w ciągu dnia przez cały rok, niejako "dzierżawione" przez gdynian. Skoro my, gdyńscy podatnicy byśmy za nie płacili, to skorzystajmy z nich w jak największym stopniu: niech zaczynają bieg z pasażerami od przystanku w Cisowej lub Chyloni, a na odcinku do Gdyni Karwiny, w PKM-kowych szynobusach niech będą honorowane bilety ZKM.

Społecznicy wskazują, by zaoszczędzone na autobusie środki przeznaczyć na dodatkowe kursy PKM. Społecznicy wskazują, by zaoszczędzone na autobusie środki przeznaczyć na dodatkowe kursy PKM.
Rozumiemy, że gdyński samorząd czeka, by PKM był dofinansowywany także przez Gdańsk czy Kartuzy. Dlatego jeśli powyższe rozwiązanie nie znajdzie zrozumienia wśród gdyńskich władz, to warto zastanowić się nad alternatywnym rozwiązaniem, "rekompensatą" za likwidowany 4A. Jeśli nie wzmocnienie kursów PKM, to więcej dojazdowych linii do PKM, skoordynowanych z kursami kolejki. I mówimy tu o krótkich liniach dzielnicowych, które sprawnie i bezpośrednio dowiozą pasażerów do stacji PKM.

Za mało kursów

Na koniec warto przypomnieć, że Gdynia zaoszczędziła właśnie 2 mln złotych planowane w budżecie na dofinansowanie budowanych przez marszałka przystanków Karwiny i Stadion. Te pieniądze należy potraktować jako rezerwę, którą powinno się spożytkować na rozwój projektu PKM dla Gdyni - czy to przez dofinansowanie kursów - w formule, jaką przedstawiliśmy wyżej, czy też poprzez wzmocnienie obsługi stacji PKM przez ZKM.

Dziś zgodnie z propozycją rozkładu, od 10 grudnia na przystankach PKM Karwiny i Stadion będzie się zatrzymywać 21 składów w kierunku Gdyni i 18 składów do Gdańska Wrzeszcza dziennie. To zdecydowanie za mało, by w pełni wykorzystać potencjał drzemiący w tej inwestycji.

Ostatnie prace przy budowie nowych stacji PKM w Gdyni

Łukasz Piesiewicz Stowarzyszenie Miasto Wspólne

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (159) 3 zablokowane

  • Oszczędności Gdyni własnie dzisiaj wyszły na Dworowej i Podjazd.

    I niech mi nie mówią że ingerencja w nasypy i remont nie była przyczyną tej awarii.
    jeśli tak to mtm w ciemno może zagrać w totka to zarobią na kolejne litry farbki:)

    • 30 3

  • tylko bez takich! ręce precz od 210. Linia ma zostać

    a jakis sztuczny twór i do tego anonimowy nie będzie rzucał kłody pod nogi pasażerom linii 210.
    Wasze nawoływania o dofinansowywanie PKM -ki są tylko i wyłącznie w interesie deweloperów budujących na tanich porolniczych gruntach czyli w szczerym polu

    • 25 6

  • oszczędności tylko na rydzyka i flaszkę

    • 6 13

  • Skoro likwiduje się linie autobusowe z powodu uruchomieia PKM

    nalezy zlikwidować też linię S, 26, 21 - przecież dubluje się z SKM, a w szczycie SKM jedzie co 10 minut, a nie jak PKM co godzinę, to samo linia R, przecież do Rumii jedzie SKM!

    • 53 3

  • Jakie oszczędności??? Chyba wirtualne! Jak można coś niezbędnego zlikwidować a potem nazwać to oszczędnościami?

    • 22 6

  • A kiedy likwidacja linii R (6)

    i dołożenie do SKM?

    • 30 1

    • A kiedy likwidacja linii 6 ??? (5)

      Tak tak ten tramwaj to jeden wielki dubel SKM.

      • 8 1

      • Zlikwidować 6 i S. (4)

        • 8 1

        • (3)

          i trolejbus 26 (skm-ką będzie nawet szybciej)

          • 2 0

          • Wszystko zlikwidować

            • 4 0

          • To akurat fakt. Jest 26, który można przedluzyc do Sopot Reja, a S skasować. (1)

            • 2 0

            • 26 jest o tyle ważne, ze zatrzymuje sie wszędzie. Natomiast jako linia pospieszna lepiej spisuje sie SKM.

              • 3 0

  • PKM to studnia bez dna

    Roczny deficyt 9 kursów autobusu dziennie 1.4 mln
    Starczyłoby to na pokrycie deficytu zaledwie 3 kursów PKM. Przy takich kosztach trudno się spodziewać kursów częściej niż raz na godzinę. Dopłata do PKM to i tak ponad 5% budżetu województwa (przy czym regularnie z PKM korzysta promil mieszkańców województwa).

    • 12 8

  • Dzisiejszy dzień... (2)

    ...udowodnił, że autobus jest niezbędny. Gdyby nie 4A właśnie, nigdy bym nie dojechał na lotnisko na czas.

    • 42 3

    • PKM-ka zawiodła mnie już dwukrotnie. Wogóle !!! nie przyjechała

      Musi jeździć częściej, bo ryzyko niedotarcia na czas jest za duże.

      • 13 0

    • O której jechałeś?

      • 0 0

  • ilu z tych 70% przeciwników kiedykolwiek jechało tą linią? (5)

    70% głosujących w ankiecie było przeciwnych. Teraz kolejna ankieta: ilu z nich kiedykolwiek jechało tą linią?

    • 10 21

    • (2)

      Oj byłbyś zdziwiony, ile ludzi jeździ tą linią.

      • 12 0

      • Oj bardzo byłby zdziwiony. Jeżdżę regularnie. (1)

        Fakt, że co dwa tygodnie. Ale zawsze siedzące widzę zajęte, więc nie jest tak że ludzie nie jeżdżą. Nie wiem o co chodzi ZKM ?

        • 6 1

        • Pewnie nigdy tym autobusem nie jechał

          • 0 0

    • Codziennie do pracy i autobus jest wypełniony przynajmniej jeśli chodzi o siedzące miejsca. Gdyby zrobić dodatkowy kurs około/po 16 to też by był pełen.

      • 2 0

    • Rano w kierunku Gdańska jest pełno ludzi

      A korzystają z niej nie pasażerowie lotniska, tylko dojeżdżający do pracy. Tłumy wysiadają na przystanku Agrarna np.

      • 1 0

  • zdecydowanie za mało kursów

    Brak racjonalnej możliwości dojazdu PKM z Gdyni w kierunku Kościerzyny rano - wyjazd ok 7 rano,
    i powrot na tej samej trasie ok godziny 15 !
    Taki Kurs jest niezbędny dla wielu wielu osób. Coraz więcej osób jeżdzi w "odwrotnym " kierunku.

    • 18 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane