• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oszczędności na autobusie na lotnisko wydajmy na PKM

Łukasz Piesiewicz Stowarzyszenie Miasto Wspólne
27 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Autobusy linii 4A będą jeździły jeszcze kilkanaście dni. Zdaniem ZKM Gdynia pasażerowie przesiądą się do pociągów PKM. Autobusy linii 4A będą jeździły jeszcze kilkanaście dni. Zdaniem ZKM Gdynia pasażerowie przesiądą się do pociągów PKM.

- Likwidacja linii autobusowej 4A na lotnisko jest sensowna z ekonomicznego punktu widzenia, ale powinna być też sensowna z punktu widzenia interesów pasażera. Ten warunek zostanie spełniony, jeśli Urząd Miasta Gdyni zaoszczędzoną na likwidacji linii kwotę spożytkuje właśnie na rzecz użytkowników komunikacji zbiorowej - apelują społecznicy z Miasta Wspólnego.



Jak Gdynia powinna spożytkować pieniądze po likwidacji linii 4A?

W piątek poinformowaliśmy, że 10 grudnia przestanie kursować linia 4A, jeżdżąca pomiędzy dworcem kolejowym w Gdyni a lotniskiem w Rębiechowie. Data nie jest przypadkowa, bo tego dnia zostaną uruchomione przystanki Stadion i Karwiny, skąd będą odjeżdżały pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Czytaj więcej o okolicznościach likwidacji linii

Przedstawiciele ZKM Gdynia tłumaczyli, że to najważniejszy powód, dodając jednocześnie, że roczny koszt linii, którą jeździło coraz mniej pasażerów, to 1,4 mln zł. Mieszkańców nie przekonali. Ponad 70 proc., z blisko 3 tys. osób głosujących w naszej ankiecie przy artykule, uznało tę decyzję za złą.

Przedstawiciele Miasta Wspólnego apelują, by zaoszczędzone pieniądze przeznaczyć na dodatkowe kursy PKM, której rozkład nie spełnia oczekiwań pasażerów.

Oto ich propozycje:

Likwidacja linii autobusowej 4A na lotnisko jest sensowna z ekonomicznego punktu widzenia, ale powinna być też sensowna z punktu widzenia interesów pasażera. Ten warunek zostanie spełniony, jeśli Urząd Miasta Gdyni zaoszczędzoną na likwidacji linii kwotę spożytkuje właśnie na rzecz użytkowników komunikacji zbiorowej. Porównanie rozkładu 4A i SKM na lotnisko przez nowe przystanki PKM Karwiny i Stadion pokazuje, że prócz godziny 4 rano, kursy PKM pokrywają się z kursami 4A, jednak linia ta nie służyła tylko jadącym na lotnisko.

Czytaj też: Dlaczego miasta nie dofinansują kursów PKM?

W kwestii zapewnienia pierwszego porannego kursu na lotnisko stowarzyszenie Miasto Wspólne wyręczyło urzędników i podjęło działania, wystosowując pismo do marszałka województwa o jedną, drobną poprawkę w rozkładzie, która ten problem załatwia. Chodzi o skierowanie składu z bazy SKM w Cisowej, jadącego "na pusto" do Wrzeszcza, tak by do Wrzeszcza dojechał przez Karwiny i Lotnisko - z pasażerami z Gdyni.

Społecznicy: nie mamy możliwości robić wszystkiego

Potrzebne są inne działania, wykraczające poza możliwości społeczników. Od dawna jako jedyni zabiegamy o lepszy rozkład połączeń przez otwierane 10 grudnia gdyńskie przystanki PKM. Dlatego ponawiamy w związku z informacją o likwidacji linii 4A apel do prezydenta Wojciecha Szczurka o podjęcie wysiłku finansowego na rzecz wzmocnienia siatki połączeń kolejowych w obrębie Gdyni.

Przypominamy, że roczne wytrasowanie jednego składu na linii PKM to koszt 400 tysięcy złotych. Oszczędności z 4A to 3 dodatkowe składy w ciągu dnia przez cały rok, niejako "dzierżawione" przez gdynian. Skoro my, gdyńscy podatnicy byśmy za nie płacili, to skorzystajmy z nich w jak największym stopniu: niech zaczynają bieg z pasażerami od przystanku w Cisowej lub Chyloni, a na odcinku do Gdyni Karwiny, w PKM-kowych szynobusach niech będą honorowane bilety ZKM.

Społecznicy wskazują, by zaoszczędzone na autobusie środki przeznaczyć na dodatkowe kursy PKM. Społecznicy wskazują, by zaoszczędzone na autobusie środki przeznaczyć na dodatkowe kursy PKM.
Rozumiemy, że gdyński samorząd czeka, by PKM był dofinansowywany także przez Gdańsk czy Kartuzy. Dlatego jeśli powyższe rozwiązanie nie znajdzie zrozumienia wśród gdyńskich władz, to warto zastanowić się nad alternatywnym rozwiązaniem, "rekompensatą" za likwidowany 4A. Jeśli nie wzmocnienie kursów PKM, to więcej dojazdowych linii do PKM, skoordynowanych z kursami kolejki. I mówimy tu o krótkich liniach dzielnicowych, które sprawnie i bezpośrednio dowiozą pasażerów do stacji PKM.

Za mało kursów

Na koniec warto przypomnieć, że Gdynia zaoszczędziła właśnie 2 mln złotych planowane w budżecie na dofinansowanie budowanych przez marszałka przystanków Karwiny i Stadion. Te pieniądze należy potraktować jako rezerwę, którą powinno się spożytkować na rozwój projektu PKM dla Gdyni - czy to przez dofinansowanie kursów - w formule, jaką przedstawiliśmy wyżej, czy też poprzez wzmocnienie obsługi stacji PKM przez ZKM.

Dziś zgodnie z propozycją rozkładu, od 10 grudnia na przystankach PKM Karwiny i Stadion będzie się zatrzymywać 21 składów w kierunku Gdyni i 18 składów do Gdańska Wrzeszcza dziennie. To zdecydowanie za mało, by w pełni wykorzystać potencjał drzemiący w tej inwestycji.

Ostatnie prace przy budowie nowych stacji PKM w Gdyni

Łukasz Piesiewicz Stowarzyszenie Miasto Wspólne

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (159) 3 zablokowane

  • ) (20)

    Obniżyć tez ceny biletów bo są bardzo wysokie.Nieadekwatne do zarobków.Swoją drogą dziwię się kierowcom aut że tak mało jeździ skmką i wolą stać po 2 godz. w korku.

    • 88 55

    • Nie rozumiem (5)

      Wysokie ceny biletow? Caly czas ceny biletow sa ponizej kosztow utrzymania linii. Moze ty bys chcial "za darmo" komuszku?

      • 20 35

      • do 1 biletu PKM dopłaca podatnik 22-23 zł (2)

        do SKM tylko 50 groszy dopłaty

        • 4 16

        • Zarząd PKM

          Zarząd PKM wysłać na obowiązkowy staż do jednej z firm oczyszczających miasto (jeśli zechcą bez dopłaty).

          • 2 1

        • Tylko, ze SKM dochodziła do tego 60 lat

          Pozwólmy i pomóżmy PKM sprawnie sie rozwinąć.

          • 2 0

      • PKMce brakuje perfekcji a oni wszystko pakują w tą PKMkę. Powinni od Warszawy się uczyć

        jak pociąg (SKM linia S2 i S3 w Warszawie) powinien jeździć na lotnisko

        • 9 2

      • to tak jak towary w sklepach - poniezej kosztów utrzymania Januszy

        a że te same produkty co na zachodzie są nieraz o 50% droższe - eee tam płać i płacz polaku

        • 0 0

    • (3)

      Ceny biletów nie muszą być adekwatne do zarobków, koszty utrzymania pojazdów i infrastruktury nie są magicznie 3x niższe niż w Niemczech.

      • 13 8

      • taaak? (1)

        Place utrzymujacych je ludzi sa conajmniej 4x nizsze...
        Moze za duzo prezesow?

        • 19 1

        • głupie gadanie z tymi cenami adekwatnymi do zarobków bo przykładowo w Londynie ceny biletów komunikacji miejskiej uszczupla rodzinny budżet o 12% :)

          • 1 3

      • no wlasnie, nie musza...

        A powinny...
        I w tym tkwi problem.

        • 0 1

    • ale te przystanki są paskudne i nudne (4)

      • 2 19

      • przystanki jak przystanki, no może wyjątkiem jest nie zonakowany Wrzeszcz i 5 peronów, na (2)

        ktorych stoi PKM i nikt nie wie gdzie pojedzie

        • 13 1

        • Nie kłam (1)

          Informacja koło kas wie, poza tym PKM zawsze odjeżdza z 2 peronu, przynajmniej w kierunku Kartuz.

          • 2 11

          • nie kłamie

            Informacja koło kas albo zamknięta, albo oblężona. Jeszcze nie udało mi się z niej skorzystać. A brak prxejrzystej informacji wizualnej jest karygodny. Jak zwykle durni kolejarze nie potrafią rozwiązać najprostszych problemów.

            • 12 1

      • paskudne i nudne? Tak jak Ty?

        A co, mają tam się odbywać koncerty, wyprzedaże ciuchów czy kino?

        • 6 1

    • W 3 city odległości są ogromne a komunikacja fatalna i tak po pracy pojechać po dzieci a następnie na zakupy to kilkanascie km niekiedy, autem przy sprawnym kierowcy zajmuje to chwile zaś komunikacja zbiorą do wieczora. .. i oczywisty brak komfortu, nie umyć ludzie pot,pijący, głośno studenci, itp....

      • 18 5

    • no ja z Dąbrowy skm nie podjade do centrum

      • 13 1

    • Dziwisz się kierowcom?

      A jak mam dojechać PKM do pracy, skoro rozkłąd jest ułozony w taki sposób, że albo jestem w pracy ponad godzinę za wcześnie albo pół godziny za póżno? I to niezależnie od zmiany, na którą jadę...

      • 19 0

    • Ostatnio

      przejechałam się SKMką. Ludzie upchani jak śledzie w beczce, kolejka jeździ jak chce, rozkład jazdy mając za nic. Po pól godzinie jazdy miałam dość. W samochodzie nawet w korku ma się lepszy komfort stania (znaczy siedzenia).
      Żeby zachęcić ludzi do korzystania z publicznego transportu trzeba przede wszystkim zadbać o częstotliwość kursowania i przyzwoite warunki, inaczej taka dyskusja nie ma sensu, ludzie zawsze wybiorą samochód.

      • 13 1

    • taniej samochodem

      Na utrzymanie samochodu wydaje średnio 300zł miesiecznie (łącznie z naprawami i OC) na bilet metroplitalny, bo taki musiałbym kupic 250zl. Oszczedzam czas, jest o wiele wygodniej i sprawniej. Dopoki nie bedzie nromalnego rozkladu jazdy, punktualnych pociągów, autbusów, trolejbusów, tramwaji to nie przesiadę się do komunikacji miejskiej.

      • 4 1

  • Skandal!!!

    Nie zapytają się pasażerów o zdanie, tylko wszystko za plecami robią!!! Szczurek won do kanałów!!!

    • 90 23

  • A gdzie tutaj jest interes publiczny? (11)

    Podnieść ceny biletów,opodatkować i będzie można sfinansować straty TVP którego nikt nie ogląda i dać kaskę na jeszcze większe 500+!

    • 50 45

    • Maliniak ! (1)

      A w psychiatryku to leczą cię za darmo !! Partia Okupacyjna chce sprywatyzować slużbę zdrowia . Specjalnie dla ciebie mamy stawkę ekstra. Może jak budyń POdniesie ci na 1,75 zł za chlew który uprawiasz , to zarobisz na elektrowstrząsy.

      • 15 14

      • Lewatywa miałeś nie pisać!

        • 6 3

    • (2)

      Ja oglądam, szwagier i teść też ogląda.

      • 11 3

      • I ja , (1)

        I cała moja rodzina , i sąsiedzi .

        • 6 3

        • Jednym słowem, fajnie komedię się ogląda w gronie rodzinnym. A Jacek Kurski myśli, że to fani TVP.

          • 1 4

    • Muszę zrobić odprawę salowych!!

      Kolejny raz Maliniak uwolnił się z pasów. Hudini? Czy jak ?

      • 6 3

    • (1)

      ja bym jeszcze opodatkował niewierzących i wszystkich, w których żyłach płynie niepolska krew. a każdy kto nie umie mówić po naszemu i wciska w słowa na przykład jeszcze jakieś angielskie wyrazy powinien płacić dwa razy tyle i potem będzie na tysiąc plus! i jeszcze tylko dodam, że jest za dużo teatrów a za mało kościołów. trzeba się modlić a nie barachłajstwa oglądać.

      • 6 0

      • a gdzie meczety meczety też opodatkować !

        • 2 0

    • co ma piernik do wiatraka?

      KOD-erasta się odezwał... Co ma piernik do wiatraka?! Zajmij się problemem komunikacji KOD-eraso

      • 2 2

    • Maliniak wracaj do łopaty

      • 1 1

    • Samorząd =/= rząd

      Ale wiesz że samorząd terytorialny i rząd centralny mają osobne budżety? Pieniądze z biletów nie wędrują magicznie do budżetu państwa.

      • 0 0

  • decyzje władz Gdyni sa z każdym dniem bardziej niezrozumiałe (6)

    • 79 14

    • Przedwczoraj pisałeś że 310 (3)

      To chyba na odwrót powinno iść, czyli maleć.

      A serio, to wg moich obliczeń zostało 349 dni. 15 lat przetrwaliśmy, to i 1,5 miesiąca też przeżyjemy.

      • 3 6

      • znasz konstytucję?

        • 4 0

      • nie wiem czy przeżyjemy? dzisiaj mały remont spowodował katastrofę w mieście :(

        • 7 0

      • No właśnie coś z tymi dnia do końca kadencji się nie zgadza. 312 dni to za mało. Przecież wybory w listopadzie 2018.

        • 1 0

    • Dolicz conajmniej (1)

      4 lata do tych 312

      • 3 5

      • Nie strasz trolla, bo będzie musiał przez kolejne 4 lata wklejać swoje tekst na Szczurka.

        • 0 2

  • Gdynia w ruinie:( (4)

    Korki, dziury, inwestycje za pomocą farby. Koniec tej ekipy dla której nie liczą się mieszkańcy!

    • 75 17

    • (1)

      Podziekuj temu panu który napisał ten artykuł

      • 0 4

      • Pieprzysz głupoty chłopie. Sam d*py pewnie ńie ruszysz, nie zadzialasz, ale w necie pierwszy farmazony nap...

        • 1 3

    • Gdzie nie ma korków i dziur? No napisz, czekam! Może w Gdańsku?

      • 1 2

    • już widzę

      jak nowa ekipa (pewno PIS według ciebie) robi remonty. Jeszcze zatęsknisz do wiader z farbą.

      • 1 2

  • PKM na Obłuże, Oksywie i Obłuże! (4)

    czy doczekamy się w końcu???

    Nadal stoimy w gigantycznych korkach....czy tego naprawdę nikt nie widzi?

    • 103 15

    • szczur powiedział, że się nie da! nie wierzysz mu:))??

      • 12 9

    • Czekam na to ponad 40 lat i końca nie widać ...

      Tumanią mnie tym tematem regularnie co wybory. Jak długo jeszcze przyjdzie nam czekać na jedno z najważniejszych rozwiązań komunikacyjnych w mieście ? Wierzyć się nie chce. Wstyd dla miasta.

      • 8 0

    • To zacznij działać, akurat SKM na Oksywie to główny postulat Miasta Wspólnego

      • 6 1

    • nigdy dopóki szczurek rządzi.

      ta skm zepsułaby mu plany dzielnicy przemysłowej na dole kępy oksywskiej

      • 2 0

  • Dzisiejsza sytuacja z podmyciem torów pokazuje, że likwidowany autobus 4A to jednak przydatna rzecz...

    • 86 11

  • (2)

    Niech lotnisko zapewni transport to ich biznes!!!

    • 36 42

    • dokładnie (1)

      już pół miliarda władowało PO w lotnisko, ILS3 teraz za kolejne dziesiątki milionów będzie, a 1 mln rocznie nie może lotnisko opłacić na autobus z Gdyni?

      • 14 12

      • Wyższy ILS będzie kosztował 6mln zł

        info stąd
        https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/ILS-II-w-Gdansku-t93320.html

        • 4 1

  • Jak dobrze, że mam auto (2)

    • 25 23

    • A tymczasem Budyń, Szczur i Kudłaty do końca kadencji (1)

      349 dni i codziennie maleje

      • 5 2

      • Jak to wyliczyles? Duda nie ogłosił terminu wyborów.

        W Gdyni zmiany konieczne!

        • 3 3

  • Niech MZKZG stworzy wspólny bilet na całe trójmiasto (6)

    A nie tylko na Gdańsk+Sopot lub Gdynia+Sopot. Jeżdżący z np. Karwin albo Pogórza do Gdańska płacą tyle co mieszkańcy jakiegoś Luzina albo Borkowa. Może i słusznie, że pociągami zastępuje się autobusy, ale po tej zmianie koszt komunikacji miejskiej dla osób zmuszonych do tej przesiadki jest ok. 30 % wyższy. I to ma być zachęta?

    • 71 5

    • Mieszkaniec Brodwina jadący na lotnisko nie załapie się na bilet Gdańsk+Sopot. (1)

      Brodwino - Karwiny (181) to Sopot i Gdynia
      Karwiny - lotnisko (PKM) to Gdynia i Gdańsk
      i koniec z tańszym biletem.

      • 14 0

      • Granica taryfowa ustalona jest na jedyny przystanek linii 181 na Brodwinie. A więc mieszkaniec Brodwina jadąc linią 181 do Gdyni, choć rzeczywiście pokonuje granicę miast pół kilometra dalej, to wg taryfy porusza się na terenie Gdyni

        • 1 0

    • Tak jest. Chce mieć prawo wyboru pomiędzy SKM i PR. (1)

      Który przyjedzie do tego wsiadam, a nie czekam "na swój" jadący w tym samym kierunku. Co za bzdura ???

      • 9 2

      • SKM po 6,50 zł, a PR po 4 zł.

        Zróbcie wszystkie po 5 zł i dajcie jeździć wszystkim bez problemu

        • 18 1

    • Jest bilet (1)

      Jest bilet na cały obszar MZKZG. 220 zł normalny. Cała SKM+ZKM Gdynia+ZTM Gdańsk + MZK Wejherowo :)

      • 3 0

      • Już 230

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane