• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spór o budowę ul. Nowej Koziorożca w Osowej

Maciej Naskręt
11 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
aktualizacja: godz. 10:57 (11 października 2018)
  • Tu przebiega najbardziej sporny fragment nowej drogi na Osowej.
  •  nowa droga na Osowej
  •  nowa droga na Osowej
  •  nowa droga na Osowej
  •  nowa droga na Osowej
  •  nowa droga na Osowej
  •  nowa droga na Osowej

Gdańsk planuje budowę ul. Nowej Koziorożca. zobacz na mapie Gdańska Droga o przekroju jednej jezdni ma połączyć ul. Kielnieńską zobacz na mapie Gdańskaul. Jednorożca zobacz na mapie Gdańska. Problem w tym, że przez brak konsultacji i ujawnienie założeń miejskiej inwestycji, stała się ona przyczyną konfliktu sąsiedzkiego. Po naszej interwencji władze Gdańska zapowiadają spotkanie z zainteresowanymi stronami.



Czy inwestycje powinny być konsultowane z mieszkańcami?

Aktualizacja godz. 10:57 Na wniosek Komitetu Mieszkańców Bezpieczna Osowa miasto zmieniło datę konsultacji - odbędą się one 18 października o godz. 14 w siedzibie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska przy ul. Żaglowej 11.


Do mieszkańców Osowy niedawno dotarła informacja o budowie ul. Nowej Koziorożca. Droga ma połączyć ul. Kielnieńską z ul. Jednorożca i biec po specjalnie zabezpieczonej pod ten cel rezerwie terenowej. Droga ma mieć przekrój jednej jezdni. Dodatkowo, na wysokości ul. Koziorożca i ul. Jednorożca powstaną dwa ronda. Po jej bokach pojawią się chodniki, ale bez ścieżek rowerowych.

Wieść o planach miejskich rozeszła się bardzo szybko i równie szybko pojawiły się osoby niezadowolone z pomysłu.

Nie chcemy gigantycznych rond



- Ulica Koziorożca będzie pozbawiona ścieżek rowerowych, a dzieci pojadą rowerami do szkoły pomiędzy samochodami. Na terenie zielonym koło sklepu Czerwona Torebka powstaną dwa gigantyczne ronda, każde o średnicy 30 m, przez które docelowo wprowadzony zostanie ruch z ul. Kielnieńskiej. To rozwiązania sprzeczne z postanowieniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i zarządzeniem Prezydenta Gdańska w sprawie projektowania ruchu rowerowego - mówi Adam Kołecki z Komitet Mieszkańców Bezpieczna Osowa.
Członkowie wspomnianego komitetu podkreślają, że projekt nie był konsultowany z mieszkańcami, nie był też nigdzie publikowany. By obejść zapisy własnego planu zagospodarowania przestrzennego, inwestycja realizowana jest przez urzędników na podstawie specustawy drogowej.

- Wielu mieszkańców obawia się, że projekt w tym kształcie spowoduje obniżenie bezpieczeństwa i komfortu życia. Nasz komitet domaga się modyfikacji projektu i poprawy bezpieczeństwa, zwłaszcza dzieci - podkreśla Kołecki.
Przebieg ul. Nowej Koziorożca. Przebieg ul. Nowej Koziorożca.

Są mieszkańcy, którym projekt się podoba



Pojawiła się też odpowiedź na głosy niezadowolenia. Części mieszkańców projekt spodobał się.

- Nowa droga nie może powstać wyłącznie w rejonie sklepu Czerwona Torebka, o czym mówią protestujący. Powinna ona zostać dowiązana aż do ul. Kielnieńskiej. Droga usprawniłaby dojazd m.in do szkoły - mówi Rafał Dąbrowski, mieszkaniec Osowej.
Zdaniem części mieszkańców, głównym powodem, dla którego droga miałaby nie powstać, są przydowe ogródki działkowe, przy których ma przebiegać droga. Właściciele Obawiają się głównie o to, że inwestycja zmniejszy ich nieruchomości.

Brak konsultacji ze strony miasta



Inne spojrzenie na sprawę ma obecny radny z PiS Jacek Teodorczyk. Złożył on interpelacje do miasta w sprawie planowanej inwestycji w Osowej.

- Projekt ten nigdy nie został poddany konsultacjom z mieszkańcami, ani z Radą Dzielnicy Gdańsk Osowa. Z projektu tego wynika wprost, że miasto planuje budowę dwóch wielkich rond na terenie zielonym koło Czerwonej Torebki, nie przewidując budowy ścieżki rowerowej wzdłuż ulicy Koziorożca, co jest sprzeczne zarówno z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, jak i zarządzeniem Prezydenta Miasta Gdańska w sprawia projektowania ruchu rowerowego - powtarza Teodorczyk.
Miasto w odpowiedzi do interpelacji nie odniosło się do zarzutu braku konsultacji.

Odpowiedź w sprawie interpelacje radnego Jacka Teodorczyka. Odpowiedź w sprawie interpelacje radnego Jacka Teodorczyka.

Urzędnicy: konsultacje będą



Poprosiliśmy także o komentarz władze Gdańska. Urzędnicy podkreślają, że rozumieją narastające obawy mieszkańców w sprawie planów modernizacji ul. Koziorożca i szanując ich prawo do wyczerpującej informacji, są przekonani o słuszności decyzji, aby w pierwszej kolejności odbyło się spotkanie z mieszkańcami, a dopiero po nim został przekazany komentarz mediom w sprawie działań związanych z modernizacją ul. Koziorożca.

- Spotkanie z mieszkańcami zostało zaplanowane w najbliższy wtorek, 16 października o godz. 13 w siedzibie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska przy ul. Żaglowej 11. Będzie w nim uczestniczyła pani Aleksandra Dulkiewicz, zastępca prezydenta ds. polityki gospodarczej oraz przedstawiciele jednostek miejskich, mających wpływ na planowane działania - mówi Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.
Zaproszeni zostaną przedstawiciele komitetu Bezpieczna Osowa, Rady Dzielnicy Osowa oraz pozostałych zainteresowanych podmiotów.

- Chcemy podkreślić, że zdając sobie sprawę ze złożoności sprawy oraz wątpliwości mieszkańców, co do działań jakie miasto planuje podjąć na tym obszarze, widzimy potrzebę, w pierwszej kolejności zorganizowania spotkania dającego możliwości bezpośredniego zadawania pytań służbom miejskim, które są odpowiedzialne za działania modernizacyjne na tym obszarze. A także dania możliwości całkowitej na nie odpowiedzi, aby wszelkie wątpliwości zostały wyjaśnione w atmosferze pełnego zaufania - mówi Dawidowski.

Opinie (363) ponad 20 zablokowanych

  • Nie będzie tranzytu?????

    A skąd wiadomo, że tranzytu będzie???? Bo Panu czy Pani się tak wydaje? Poza tym jaka droga lokalna? Wystarczy, spojrzeć na mapę, żeby zobaczyć, gdzie prowadzi i gdzie będzie prowadzić w przyszłości?

    • 3 1

  • Osoby które twierdzą że będzie na tej drodze Tranzyt proszę opisać skąd dokąd?

    Rozumiem że Ci ludzie twierdzą że nawigacja wskaże tą drogę jako alternatywę do obwodnicy... ? Proszę opisać ten wspomniany tranzyt skąd dokąd będzie prowadził?

    • 5 1

  • Tranzyt Koziorożca

    Tranzyt ulicą Koziorożca będzie odbywał się w szczególności (przynajmniej na początkowym etapie) od kompletnie zakorkowanej Kielnieńskiej do Węzła Owczarnia. Pójdzie nowo budowaną drogą (już prawie skończoną) wzdłuż wału przy Renku. Każdy kto jechał do Węzła Owczarnia widział tę drogę (na razie nie można jeszcze w nią wjechać, ale jest na ukończeniu). Drugi przebieg to Koziorożca, Wodnika i Węzeł Owczarnia. Kolejny tranzyt to z Kielnieńskiej w kierunku tzw. terenów przemysłowych w Osowie w rejonie ulicy Nowy Świat. Znajomy specjalista od dróg pewnie lepiej by to wytłumaczył. Generalnie ruch w ramach dzielnicy niestety wzrośnie, także na ul. Wodnika, wskazują na to wstępne symulacje. Docelowo słyszałem o planach pociągnięcia Koziorożca aż do lotniska, co jest zresztą logiczną konsekwencją, jak się spojrzy na jej przebieg. W linii prostej tam właśnie prowadzi.

    • 2 2

  • Nie przekonuje mnie Pana argumemtacja (2)

    Ktoś kto jedzie Kielniejska i jedzie z Chwaszczyna nie będzie stał w korku 1,5 km na Kielniejskiej aby móc wjechać w (nowa Koziorozca) tylko skręci w Barniewicka która daje takie same połączenie o którym wspomina Pan w przypadku Koziorozca. Jadąc obwodnica z Gdyni i już pakując się w centrum osiedla będzie preferowana Galaktyczna która jest również prosta i prowadzi do miejsc o których Pan wspominał zatem argumentacja naprawdę nie jest do końca słuszna.

    • 3 2

    • Nie pojedzie Galaktyczną

      bo to dłuższa trasa niż nowa Koziorożca / Wodnika i nikt z niej nie korzysta. Ale rzeczywiście trzeba zachęcić kierowców do korzystania z Galaktycznej zamiast budować Nową Koziorożca. A jadący z Chwaszczyna do Owczarni istotnie wjadą w Barniewicką albo w Nową Koziorożca - zależnie, gdzie zacznie się korek

      • 1 1

    • Galaktyczna to atrapa ulicy!

      • 1 1

  • Koziorożca od ul Kielnieńskiej do ul. Nowy Świat

    Tylko w ten sposób można mówić o bezpieczeństwie na ulicach Osowy. Każda nowa ulica dojazdowa do południowej części dzielnicy odciąży ul. Wodnika, ul. Balcerskiego przy których usytuowane są szkoły i wtedy będziemy mogli mówić o bezpiecznej Osowie dla mieszkańców. Pozwólmy realizować
    dawno zaplanowaną infrastrukturę dróg na naszej dzielnicy. Daleko od pomysłów terenów zieleni
    między ogródkami przy domkach jednorodzinnych zamiast dróg, mając kilka kroków do Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Wspierajmy inicjatywy dla dobra ogółu mieszkańców a nie interes jednostki.

    • 4 1

  • Koziorożca od ul Kielnieńskiej do ul. Nowy Świat ???? (3)

    Zwiększanie bezpieczeństwa ma polegać na tym, że wprowadzimy jeszcze większy ruch na nasze osiedle? Czy widział Pan kiedyś korki na drogach osiedla? Wie Pan jaka odległość będzie dzielić Koziorożca od Wodnika i Sołdka na odcinku do ul. Niedziałkowskiego - odpowiednio 200 i 100 metrów. Naprawdę musimy mieć tak gęstą sieć dróg do tego tranzytowych, żeby zwiększyć bezpieczeństwo? Powiedzmy sobie szczerze. Nie chodzi o żadne bezpieczeństwo... Komuś na tym bardzo zależy.
    Pozwólmy mieszkańcom Osowy poznać wszystkie konsekwencje nowej drogi tranzytowej, bo większość nie wie, o co chodzi. Niech poznają też alternatywny projekt budowy w tym miejscu deptaka wraz z parkiem (ostatni teren zielony w tej części dzielnicy). Niech decydują mieszkańcy, a nie urzędnicy.

    • 3 3

    • Połączenie Kielniejskiej z oziorożca = Bezpieczeństwo (1)

      • 1 0

      • Połączenie Koziorożca z Kielnijską zwiększy bezpieczeństwo!!!

        Nie wiem dlaczego Pan twierdzi że dodanie ulicy nasili ruch. Dodatkowe połączenie po prostu rozproszy obecny ruch z Wodnika ,Sołdka i Balcerskiego. (Na tych drogach faktycznie jest dużo dzieci i to połączenie poprawi ich bezpieczeństwo w drodze do domu bądź do szkoły) Powiedzmy sobie szczerze że komuś po prostu bardzo zależy aby nielegalnie zajęte tereny przeznaczone od lat pod budowę DROGI a nie Parku, nie zostały do tego celu przeznaczone. Plan zagospodarowanie przestrzennego mówi o drodze lokalnej . problem pseudo Komitetu polega na tym że na Osowej mieszkają Ludzie świadomi, dla których Park między Kielniejską a czerwoną torebką nie ma najmniejszego sensu. Parki to zdecydowanie wartość dodana Osiedla, jednak jego miejsce powinno być wybierane racjonalne, a nie bo droga nie pasuje kilku osobą które zagospodarowały teren Miasta czyli nas wszystkich (Mieszkańców)! Park przydał by się chociażby w miejscu gdzie jest Skatepark gdzie można spokojnie pospacerować a nie asekurować dziecko czy nie wybiegnie po 100m na Kielniejską!!!. Bezpieczna Osowa to nie głos mieszkańców którzy są manipulowani (dużymi rondami ,tranzytem itp...) tylko garstką osób dla których własna wygoda i spokój pod domem jest ważniejsza od dobra ogółu. Odnośnie Konsultacji społecznych trzeba powiedzieć że są niezbędne. Problemem konsultacji w sprawie połączenia Koziorożca z Kilenijeską jest fakt iż konsultacje te powinny być na temat jak ma wyglądać ta droga a nie czy ma powstać.

        • 1 1

    • Jaki ruch tranzytowy?

      Łącznik od ulicy Niedziałkowskiego (Czerwona Torebka) do Kielnieńskiej ma mieć charakter typu L (droga lokalna) zamiast typu Z (droga zbiorcza), który mógłby świadczyć o charakterze tranzytowym. Dodatkowo projekt ma zakładać taką geometrię drogi (wijący się kształt) oraz przejścia dla pieszych z azylami aby utrzymać Tempo30. Dodatkowo Rada Dzielnicy wnioskuje w swojej uchwale o ograniczenie ruchu ciężarowego.

      Skąd więc tranzyt?

      • 0 1

  • A kiedy obiecana relacja z wczorajszych konsultacji społecznych? (1)

    • 2 1

    • Konsultacje społeczne się odbyły tylko pewnie są niewygodne dla Pana redaktora

      Szanowny Pan redaktor przedstawił tylko jedną stronę medalu, merytoryczne kontry które otrzymywał przed spotkaniem nie zostały ujęte w jego stronniczym artykule gdzie brak jakiejkolwiek symetrii. Artykuł powinien brzmieć czy Mieszkańcy kilku nieruchomości mogą zmieniać pod siebie plan zagospodarowania przestrzennego i robić z drogi chodnik.
      W moim mniemaniu konsultacje społeczne owszem ale pod tytułem: Powstaje droga zgodnie z planem jak ma wyglądać , a nie czy ma powstać?!!!

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane