- 1 Klif w Orłowie co roku cofa się o metr (72 opinie)
- 2 Fałszywy mandat za przejście "na czerwonym" (104 opinie)
- 3 Czyj to garaż? - pytają urzędnicy (144 opinie)
- 4 Pobili mieszkańców i okradli dom (169 opinii)
- 5 23 mln zł na remont ulic na Dolnym Mieście (24 opinie)
- 6 Elektrownia na Westerplatte po nowemu (68 opinii)
Spór o budżet dzielnicy na Chełmie
13 tys. zł na organizację Cecyliady, czyli przeglądu chórów religijnych - taka pozycja widnieje na liście projektów ubiegających się o dofinansowanie z budżetu Rady Dzielnicy Chełm na rok 2023. Wielu mieszkańców dzielnicy zgłosiło swój sprzeciw, podkreślając, że są pilniejsze potrzeby. Jednak aby rada wzięła pod uwagę czyjś głos, nie wystarczy skomentować sprawy w mediach społecznościowych, trzeba zgłosić swoje uwagi bezpośrednio u źródła, właśnie teraz, kiedy trwają prace nad przyjęciem pierwszych w tym roku uchwał budżetowych.
O co wnioskowano w tym roku? Projektów, jak zwykle, pojawiło się wiele. Znajdziemy wśród nich dofinansowanie zajęć rehabilitacyjno-rozwojowych (51,1 tys. zł), dofinansowanie festynów dzielnicowych i szkolnych, a nawet przeglądu chórów Cecyliada, organizowanego przez parafię św. Urszuli Ledóchowskiej na Chełmie.
"Nie powinno się tego finansować z pieniędzy rady dzielnicy"
- Ja rozumiem, że to wydarzenie kulturalne, a też i religijne. Moim zdaniem nie powinno się tego finansować z pieniędzy rady dzielnicy, tylko z parafialnej tacy. Dobrą praktyką jest też opłata wpisowego przez uczestników - komentuje nasza czytelniczka, która poprosiła o anonimowość. - Naprawdę nie widzę powodu, aby pomniejszać budżet rady dzielnicy o wnioskowaną kwotę 13 tys. zł. Tym bardziej w sytuacji, kiedy mamy pilniejsze potrzeby. I nie mówię tego, jako antyklerykalna ateistka, bo moje dziecko w tym roku przystąpi w tej parafii do pierwszej komunii. Po prostu uważam, że wydarzenia religijne powinny być finansowane ze środków kościelnych. To nie jest festiwal "dla wszystkich", bo jest to przegląd muzyki sakralnej.
Jak możemy przeczytać na stronie imprezy, celem przeglądu jest: "oddanie chwały Panu Bogu, odkrywanie Go w swoim życiu oraz we wspólnocie Kościoła, rozwijanie kultu Matki Bożej, ukazywanie wzorów Polaków godnych naśladowania, propagowanie śpiewu religijnego".
- Jak cel tego festiwalu ma się do dzieci innego wyznania niż katolickie? Czy ten wniosek merytorycznie jest poprawny, jeśli wyklucza społeczność niekatolicką - zastanawia się inna mieszkanka Chełmu.
"Takie samo wydarzenie, jak festyny organizowane przez szkoły"
Wydarzenie organizowane przez lokalną parafię ma jednak wśród mieszkańców Chełmu także swoich zwolenników.
- Nie rozumiem tej nagonki - komentuje inna mieszkanka Chełmu. - To piękne wydarzenie kulturalne, adresowane do dzieci. Takie samo, jak festyny organizowane przez szkoły, na które rada też daje pieniądze, tylko organizowane przez parafię. Jak zwykle komentują ci, którzy nigdy nie brali w tym przeglądu udziału.
Nie tylko do wniosku ws. Cecyliady mieszkańcy Chełmu podeszli krytycznie (w ankiecie na Facebooku 89 proc. głosujących zadeklarowało swój sprzeciw wobec finansowania tego przeglądu). Z dużą rezerwą odniesiono się też do wniosków składanych w sprawie inicjatyw szkolnych.
- Przecież na ten cel powinny być przeznaczone pieniądze ze środków samorządu centralnego i lokalnego - komentuje Jan, mieszkający przy ul. Chałubińskiego. - Mamy przecież tyle pilniejszych potrzeb.

Monitoringu nie będzie, bo to teren spółdzielni
Jakie to potrzeby? Jedna z mieszkanek Chełmu w osiedlowej grupie facebookowej szczegółowo je nakreśliła. Jej zdaniem najważniejszą potrzebą jest rozwój osiedlowego monitoringu. Niestety szybko została sprowadzona na ziemię. I to nie tylko dlatego, że pieniędzy z budżetu wystarczyłoby na sfinansowanie niewielkiej części takiego przedsięwzięcia.
Bardziej istotne jest to, że Rada Dzielnicy nie może podejmować takich działań na terenach należących do spółdzielni, a takie właśnie oczekiwania względem wielu zgłaszanych pomysłów mają mieszkańcy. Dlatego z pieniędzy rady dzielnicy raczej nie uda się zmyć napisu GKS, który od 5 lat widnieje na szybie wiatrołapu na Jabłońskiego 6 A, naprawę grożących wypadkiem schodków na plac zabaw dla dzieci przy Jabłońskiego między 4 i 6 czy częstsze opróżnianie śmietników.
Obecnie rady gdańskich dzielnic przygotowują się do przyjęcia pierwszych w bieżącym roku uchwał budżetowych. Jest to zarazem ostatnia chwila, żeby wziąć czynny udział w podziale tych środków, bo kolejne zmiany będą już nowelizacjami, a te nie podlegają konsultacjom. Dyskusje w mediach społecznościowych podgrzewają atmosferę i poszerzają horyzonty, ale nie mają mocy sprawczej. Jeśli mieszkańcy chcą wziąć los w swoje ręce, muszą wziąć los w swoje ręce i skontaktować się z Radą Dzielnicy. Bardzo do tego zachęcamy.
Opinie wybrane
-
2023-02-09 12:15
(14)
Kościół ma warunki do zorganizowania wydarzenia (miejsce i nagłośnienie) i przede wszystkim ma kasę. Nie powinien uszczuplać budżetu dzielnicy.
- 67 22
-
2023-02-09 12:24
Jeśli będą wprowadzone podatki na KK to czemu nie. Wtedy się okaże ilu nas jest. (1)
- 18 5
-
2023-02-09 12:34
Bedzie 10% max dlatego tego nie zrobią.
- 10 3
-
2023-02-09 12:53
(1)
Tym bardziej, że Chełm to największa i najbardziej zaludniona część nie tylko Gdańska ale i całego Trójmiasta, ilość mieszkańców Chełmu jest tylko troszke niższa niż ilość mieszkańców całego Sopotu
- 3 1
-
2023-02-09 14:28
wiekszosc dzielnicy to tereny Spółdzielni Mieszkaniowej
- 3 0
-
2023-02-09 14:08
Masz rację są organizacje które potrzebują bardziej (1)
Choćby homokomando które rozwija sport.
- 1 14
-
2023-02-09 15:01
homokomando czyli kibole? konfederaci?
z trudem próbuję nadążyć za tokiem myślenia
- 8 3
-
2023-02-09 13:59
(7)
ach... ta mityczna kasa kościoła. Kościół ma tyle i aż tyle kasy ile zbierze w datkach od wiernych. Co do warunków do organizacji takiego wydarzenia to trzeba opłacić nagrody, katering dla dzieciaków, ekipę od nagłośnienia i media itp. To nie jest śpiewanie pod prysznicem tylko koncert, który jest transmitowany przez telewizję. Miejsce na szczęście
ach... ta mityczna kasa kościoła. Kościół ma tyle i aż tyle kasy ile zbierze w datkach od wiernych. Co do warunków do organizacji takiego wydarzenia to trzeba opłacić nagrody, katering dla dzieciaków, ekipę od nagłośnienia i media itp. To nie jest śpiewanie pod prysznicem tylko koncert, który jest transmitowany przez telewizję. Miejsce na szczęście jest bo wynajęcie takiej hali z odpowiednią akustyką mogłoby być bardzo drogie.
I jeśli mam być szczery to impreza takiej rangi, dofinansowana kwotą 13 000 PLN to chyba najlepsza promocja Chełmu i coś z czego mieszkańcy powinni być dumni.- 47 99
-
2023-02-09 16:24
Kościół ma tyle cycków do dojenia państwa, że może sobie tam spokojnie szukać.
A od budżetu dzielnicy niech się odczepi:)
- 8 4
-
2023-02-09 18:13
Jak na chwałę bożą, to niech śpiewają za darmo ;) a na poważnie, to nie siej bzdur, bo gdyby kościoły miały się utrzymywać tylko z tac wiernych, to większość by się pozamykała. Chyba nie wierzysz, że koszt utrzymania tak wielkiego budynku i opłacenie kilku pracowników etatowych z zakwaterowaniem i wyżywieniem można pokryć z tacy i za odprawianie sakramentów (co swoją drogą, jest ich psim obowiązkiem jako kapłanów i nie powinni nawet prosić o choćby złotówkę za to).
- 5 4
-
2023-02-09 20:19
A jaka TV to ma transmitować? (1)
- 3 0
-
2023-02-09 20:24
transmisja była w zeszłym roku. Na pewno była w Internecie ale była też któraś stacja telewizyjna. W tym roku jeśli będzie transmisja to na pewno to ogłoszą. Zazwyczaj na stronie parafii są informacje na ten temat.
- 2 2
-
2023-02-10 03:46
Przeglad chórów
Kościół posiada olbrzymie środki finansowe z handlu nieruchomościami ,wiec ma z czego opłacić takie wydarzenia .
- 4 0
-
2023-02-10 06:26
(1)
Łżesz jak pies, a właściwie mysz parafialna. O funduszu kościelnym płaconym ze skarbu państwa z naszych podatków nie słyszałeś, a są ro miliardy. Kościelne pienia w kościołach za kościelną kasę!
- 2 2
-
2023-02-10 14:56
A ty widzę tez całej prawdy napisać nie chcesz. Fundusz kościelny powstał jako odpowiedz Państwa na zabór majątku kościelnego. Komuniści zawłaszczyli majątek prywatny kościoła, w to miejsce powstał fundusz kościelny. Z tego fundusz opłacane są składki na ubezpieczenie zdrowotne księży - dla tych którzy nigdzie nie pracują tylko są księżmi. Z tego
A ty widzę tez całej prawdy napisać nie chcesz. Fundusz kościelny powstał jako odpowiedz Państwa na zabór majątku kościelnego. Komuniści zawłaszczyli majątek prywatny kościoła, w to miejsce powstał fundusz kościelny. Z tego fundusz opłacane są składki na ubezpieczenie zdrowotne księży - dla tych którzy nigdzie nie pracują tylko są księżmi. Z tego funduszu tez finansowane jest utrzymanie zabytków kościelnych i działalność charytatywna kościoła. Żaden klecha nie dostaje żywej gotówki z tego funduszu. Tak więc to nie kościół wywalczył sobie przywileje ale Państwo Polskie odebrało majątek kościoła w zamian obiecując że weźmie księży w opiekę. Takie wspaniałe Państwo opiekuńcze. A i to nie są miliardy tylko miliony, megalomanie.
- 1 0
-
2023-02-09 11:55
Dzielnica Chełm (14)
to jedna z najludniejszych dzielnic. W tzw. imprezach, które są kompletnie nietrafione bierze udział zaledwie garstka mieszkańców. To są wyrzucone w błoto pieniądze.
- 149 22
-
2023-02-09 12:31
Na Jasieniu jest to samo. (2)
Rada jest zabetonowana przez emerytów, którzy robią imprezy pod siebie i pod wnuczków. Żadnych inwestycji, żadnych konstruktywnych działań. Posadzenie drzewa na rozjeżdżony przez samochody klepisku przekracza ich pojmowanie świata.
- 16 2
-
2023-02-09 13:24
Startuj w wyborach a nie narzekaj (1)
- 15 5
-
2023-02-09 13:46
Pracuję, żeby dziadki miały co wydawać na swoje festyny
- 6 4
-
2023-02-09 12:56
pełna racja powinny byc inwestycje trwałe anie festyny przejadane tylko przez nich samych i ich sąsiadów (6)
- 8 3
-
2023-02-09 13:33
Inwestycje? Z takiej kasy? Kilka metrów chodnika? (4)
- 7 1
-
2023-02-09 13:47
Ławka, drzewo. To również są inwestycje (3)
A z wysokości urzędu nie wiedzą i takich prozaicznych potrzebach mieszkańców
- 4 1
-
2023-02-09 14:07
Ławki wszystkie zostały zlikwidowane z 10 lat temu, bo mieszkańcom przeszkadzał hałas osób które te obiekty odwiedzały.
- 1 2
-
2023-02-09 14:26
to prosze napisac, gdzie tych ławek i drzew potrzeba i wysłac do swojej Rady Dzielnicy :)
- 4 1
-
2023-02-09 19:54
Chełm
Jestem za tylko proszę o sprzątanie tych okolic i usuwanie niepotrzebnego hałasu.
- 0 0
-
2023-02-09 19:51
Łatwo krytykować ale coś zrobić dla dzielnicy - to nie Ja od tego są inni? Zgłoś projekt.
- 2 0
-
2023-02-09 13:09
jak polityka i zwiazanymi z nia wyborami - nie uczestniczyles - nie narzekaj
jest czas na konsultacje i glosowania - wygra ten kto zbierze najwiecej glosow, wiec nie lamentujcie tylko dzialajcie
- 8 0
-
2023-02-09 14:27
(1)
200 osob na spektaklu plenerowym, 400 na festynie, około 150 osob na kazdym kinie letnim, no mało....
300-500 osob na kazdej grze terenowej...
jak sie nie chce z domu wyjść, to sie nie wyjdzie i ponarzeka w internecie.- 9 1
-
2023-02-09 21:47
takie bajki wciskaj komus kto nie jest w temacie
- 0 1
-
2023-02-09 19:48
Chełm
Łatwo krytykować ale coś zrobić dla dzielnicy - to nie Ja od tego są inni?
- 1 0
-
2023-02-09 11:51
(14)
Nie rozumiem dlaczego publiczne pieniądze idą na religijne wydarzenia...przecież u nas praktykuje już jedynie 30%,w liceach odpływ z lekcji religii...uważam że takie eventy powinny być finansowane przez Kościół,który jest najbogatszą instytucją świata.
- 172 60
-
2023-02-09 11:56
niestety tutaj tak już jest. Sakralne rzeczy są finansowane z ogólnego budżetu, a programy religijne z państwowego, zamiast np. przeznaczyć na promocję czytelnictwa. Niby wolność wyznania, a jednak nie do końca.
- 8 6
-
2023-02-09 12:10
Skibę zapytaj, dlaczego
- 3 3
-
2023-02-09 12:27
powiedz to w kontekście dbania o cmentarze innych wyznań, szczególnie jednego
które bierze kasę z ministerstwa na to, a one jak były zaniedbane tak są nadal albo na ich miejscu deweloperka wpada jak są w jakimś centrum miasta. Ale o tym nie wolna mówić, jak to jeden powiedział.
- 5 1
-
2023-02-09 12:37
a rozumiesz czemu idzie na spotkania dla kobiet? Nie widzę nigdzie spotkań dla mężczyzn.
- 7 1
-
2023-02-09 12:57
Tu nie chodzi o festyn religijny bo w głosowaniu jest jeszce 10 innych festynów na kótre są marnowane pieniadze
- 6 1
-
2023-02-09 13:03
zgodzę się że tak powinno być, ale powiem ci czemu tak nie jest (1)
otóż nasze państwo podpisało konkordat, a więc sprawy religijne stały się również sprawami państwowymi. By było tak jak to ujmujesz trzeba by ten konkordat wypowiedzieć.
- 2 2
-
2023-02-10 06:29
I pora !!!!!
- 0 0
-
2023-02-09 13:30
Skoro to kultura, to może Sellin albo Gliński dorzucą? (1)
- 2 5
-
2023-02-09 14:12
Albo dyrektor ECS
- 7 1
-
2023-02-09 14:11
Dać kasę na blogerki albo campus trzaskowskiego
- 1 1
-
2023-02-09 19:59
(1)
Proponuję opodatkować wiernych
- 1 0
-
2023-02-10 05:34
Wierni są opodatkowani. Chodziło Ci o kościół. To kościół też płaci zryczałtowany podatek
- 0 0
-
2023-02-10 06:28
No chyba cię kłapouchy polubię!
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.