• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spór o drogę rowerową na ul. Wielkopolskiej

Patryk Szczerba
10 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Urzędnicy wybrali przebieg drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej po stronie północnej, sąsiadującej z pl. Górnośląskim.
  • Urzędnicy wybrali przebieg drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej po stronie północnej, sąsiadującej z pl. Górnośląskim.
  • Urzędnicy wybrali przebieg drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej po stronie północnej, sąsiadującej z pl. Górnośląskim.
  • Urzędnicy wybrali przebieg drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej po stronie północnej, sąsiadującej z pl. Górnośląskim.
  • Urzędnicy wybrali przebieg drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej po stronie północnej, sąsiadującej z pl. Górnośląskim.
  • Urzędnicy wybrali przebieg drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej po stronie północnej, sąsiadującej z pl. Górnośląskim.
  • Urzędnicy wybrali przebieg drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej po stronie północnej, sąsiadującej z pl. Górnośląskim.
  • Urzędnicy wybrali przebieg drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej po stronie północnej, sąsiadującej z pl. Górnośląskim.

Droga rowerowa między ul. ŁowickąMapkaal. ZwycięstwaMapka w Orłowie będzie prowadziła po stronie, gdzie znajduje się m.in. targowisko na pl. GórnośląskimMapka oraz sklepy. Wszystko po to, by rowerzyści jadący z Karwin nie musieli przejeżdżać na drugą stronę jezdni. Przeciwni temu rozwiązaniu są radni i społecznicy z dzielnicy, którzy twierdzą, że rowerzyści powinni jechać po przeciwległej stronie, gdzie jest więcej miejsca i mniej pieszych.



Którędy powinna przebiegać droga rowerowa wzdłuż ul. Wielkopolskiej?

Droga będzie miała kilometr, ale jest ważna, bo wzdłuż ul. Wielkopolskiej jeździ wielu rowerzystów. Na wysokości ul. Łowickiej droga jednak urywa się. Praktycznie wszyscy jadący w kierunku al. Zwycięstwa kontynuują podróż chodnikiem. Mało jest śmiałków zjeżdżających na dwupasmową, ruchliwą ulicę.

Podobne problemy dotyczą jazdy w drugą stronę. Obecnie droga kończy się na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i ul. Wielkopolskiej. Kto jedzie w kierunku Karwin, Dąbrowy czy Wielkiego Kacka, ten lawiruje między pieszymi, co powoduje nieprzyjemne sytuacje i pogłębia wzajemną niechęć.

Przebieg drogi nie podoba się społecznikom z Orłowa



O konieczności zmian mówiło się od dawna. W maju tego roku Gdynia podpisała umowę na wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej przebudowy ulicy Wielkopolskiej na odcinku od ul. Łowickiej do al. Zwycięstwa. Droga rowerowa w zdecydowanej większości zostanie poprowadzona po tej samej stronie, po której znajduje się trasa biegnąca od Karwin i Wielkiego Kacka, przez Mały Kack - czyli po stronie północnej. Z kolei ostatni odcinek od ul. Kościelnej do al. Zwycięstwa - po południowej.

Problem w tym, że taki przebieg nie podoba się radnym dzielnicy Orłowo i społecznikom ze stowarzyszenia Nasze Orłowo, którzy optują za tym, by była poprowadzona po przeciwległej stronie obok osiedla Sadyba Orłowska. Informują, że w lipcu 2019 r. radni z Orłowa wysłali do Marka Łucyka, wiceprezydenta Gdyni, pismo z wnioskiem o przeprowadzenie konsultacji, które miały doprowadzić do uzgodnień w sprawie.

Jak relacjonują, spotkanie odbyło się. Pojawiła się na nim informacja, że do końca sierpnia projektant przygotuje I etap dokumentacji projektowej z różnymi koncepcjami.

  • Społecznicy z Orłowa tłumaczą, że rowerzyści powinni jechać drugą stroną, gdzie jest więcej miejsca.
  • Społecznicy z Orłowa tłumaczą, że rowerzyści powinni jechać drugą stroną, gdzie jest więcej miejsca.
  • Społecznicy z Orłowa tłumaczą, że rowerzyści powinni jechać drugą stroną, gdzie jest więcej miejsca.
  • Społecznicy z Orłowa tłumaczą, że rowerzyści powinni jechać drugą stroną, gdzie jest więcej miejsca.
- Zapowiedź była obiecująca, ale obiecanej dokumentacji pierwszego etapu projektu rada nie otrzymała i nie miała możliwości przedstawienia swojej opinii i stanowiska w tej sprawie. Uważamy, że przeprowadzenie drogi rowerowej wzdłuż ulicy Wielkopolskiej po stronie północnej, czyli od placu Górnośląskiego, piekarni, "Żabki" i innych sklepów będzie błędem - twierdzą przedstawiciele stowarzyszenia "Nasze Orłowo" współpracujący w tej sprawie z radnymi dzielnicy.

Społecznicy: będzie paraliż ul. Wielkopolskiej



Wskazują, że nie otrzymali odpowiedzi na wysyłane pisma i dokumenty. Dopiero wniosek o  udzielenie informacji publicznej z września 2020 r. pozwolił im zobaczyć projektowany przebieg drogi, który jest dla nich nie do zaakceptowania. Twierdzą, że komplikuje on układ drogowy i paraliżuje ul. Wielkopolską.

- Dodanie tam dodatkowo pasa drogi rowerowej sparaliżuje wjazd na plac Górnośląski i przyległe parkingi. Jednocześnie pogłębi się zjawisko korkowania ul. Wielkopolskiej w obu kierunkach. To stanowi dodatkowe zagrożenie dla licznych pieszych udających się na zakupy (skręcające na parking auta będą musiały dodatkowo ustępować rowerzystom na drodze rowerowej) - podkreślają społecznicy z Orłowa, dodając, że obniży się także bezpieczeństwo pieszych.

Urzędnicy: były konsultacje w tej sprawie



Urzędnicy odpowiadają, że decyzja o przebiegu drogi po stronie północnej była szeroko konsultowana. Pod uwagę były brane - oprócz opinii społeczników z Orłowa - własne badania ruchu projektanta, mapy ruchu rowerowego oraz głosy radnych z Karwin, Wielkiego Kacka, Redłowa. Radą służyło także stowarzyszenie Rowerowa Gdynia. W bezpośrednich spotkaniach brali udział wiceprezydent Marek Łucyk, przedstawiciele projektanta i naczelnik Wydziału Inwestycji.

Przedstawiciele ZDiZ w Gdyni twierdzą, że dzięki ustalonemu przebiegowi drogi zostanie zminimalizowany czas przejazdu, ograniczona zostanie liczba przekraczania stron jezdni oraz skomunikowany zostanie jeden z ważniejszych celów podróży - plac Górnośląski.

Przebieg drogi dla wygody i oszczędności czasu rowerzystów



- Pomocne okazały się doświadczenia z innych gmin oraz analizy tzw. map ciepła, czyli tras naturalnie wybieranych przez rowerzystów. Konieczność kilkukrotnego przekraczania strony drogi na danym dystansie skutkuje dużymi stratami czasowymi, co z kolei powoduje, że rowerzyści chcąc zaoszczędzić czas, wolą jechać trasą bardziej bezpośrednią, nawet jeśli nie posiada ona infrastruktury rowerowej, czyli np. chodnikiem. Chcemy uniknąć tego błędu. Zadaniem projektanta jest zadbanie o komfort wszystkich uczestników ruchu, w tym przede wszystkim pieszych i osób z niepełnosprawnościami, oraz ochrona drzewostanu z jednoczesnym zadbaniem o najlepsze praktyki projektowania infrastruktury rowerowej - tłumaczy Jakub Furkal z ZDiZ, będący jednocześnie pełnomocnikiem prezydenta ds. komunikacji rowerowej.
Na niektórych fragmentach, zamiast wydzielonej drogi rowerowej, powstaną ciągi pieszo-rowerowe lub jednokierunkowe drogi rowerowe. Zostaną skrócone przejścia dla pieszych w rejonie placu Górnośląskiego, a dla dostawców wyznaczone będą specjalne miejsca do zatrzymania i wyładowania towaru.

Przy wiadukcie zmiana strony



Wiadomo, że na drugą stronę rowerzyści będą musieli się przenieść na wysokości ul. KościelnejMapka.

  • Zmiana stron jazdy z północnej na południowej nastąpi na wysokości ul. Kościelnej
  • Oś jezdni w tunelu pod wiaduktem będzie zwężona, by obok zmieścili się piesi i rowerzyści.
  • Chodniki po obu stronach ulicy Wielkopolskiej 7.12.2020 Gdynia Mały Kack
- Lokalizacja odcinka między ul. Kościelną a Al. Zwycięstwa po stronie południowej pozwoli na ominięcie skrzyżowania al. Zwycięstwa z ul. Wielkopolską, na którym czas oczekiwania na przejazd jest znacznie dłuższy. Z kolei osoby jadące w kierunku centrum Gdyni będą mogły skorzystać z łącznika wzdłuż Drogi Gdyńskiej (między ul. Wielkopolską a ul. SieradzkąMapka) lub też ze skrótu wzdłuż ul. Kościelnej. Oś jezdni pod wiaduktem kolejowym zostanie przesunięta, aby zyskać więcej przestrzeni dla pieszych i rowerzystów - wyjaśnia Furkal.
Przyznaje jednocześnie, że na tym etapie nie ma już możliwości zmiany strony przebiegu drogi rowerowej. Prace projektowe mają zakończyć się do połowy przyszłego roku.

Miejsca

Opinie (211) 8 zablokowanych

  • Gdynia XXI w.

    Nareszcie !

    • 0 4

  • Rowerzyści powinni jechać jezdnią. Tak samo jak parkować nie powinni na chodniku tylko na parkingu (5)

    A urzędnicy i służby powinny dopilnować bezpieczeństwa - uspokoić ruch tak, żeby to było wykonalne.

    • 10 6

    • Tak by zrobiono w normalnym mieście (4)

      Proste pasy ruchu dla rowerów w jezdni z obu stron ale nie... dalej będą ta patologie w postaci esów floresów różowych szlaczków zygzaczków na wąskim chodniku ciągnąć.

      • 3 1

      • rowerowe pasy ruchu na ruchliwej jezdni są regularnie zastawiane parkującymi samochodami (3)

        Przy takim natężeniu ruchu, jaki występuje na ulicy Wielkopolskiej potrzebna jest dobra separacja ruchu rowerzystów od jezdni, po której poruszają się samochody.

        • 1 1

        • Jest na to prosty sposób (1)

          należy tak zwęzić jezdnie żeby nie było możliwości zaparkowania bez blokowania pasów dla samochodów. proste jak drut. pas rowerowy ma 1.5m. To zam mało żeby zaparkować samochód bez wjeżdżania na chodnik lub pas samochodowy.

          • 1 1

          • w sopoćkowie na armii krajowej
            kerofczyki dają spoko radę

            i to częściej osobówki, madgipolgi odprowadzające bąbelki do szkoły
            częściej niż dostawczaki "no przecież nie będę nosił tej zgrzewki"

            a policja i straż miejska nawet jak którego przyprowadzić, ciągnąc za rękę i pokazać palcem
            (zdarzyło mi się ;-) nie widzi problemu - "przecież możesz ominąć"

            taa.. mogę, pod prąd względem motobandytów, na czołówkę

            miał byś rację gdyby służby nie miały ich pracy w tym, co nie napiszę, bo damom zdarza się czytać

            • 1 0

        • Separacja jak najbardziej

          Ale pojazdy powinny być na jezdni, nie na chodniku. Na chodniku to co najwyżej deskorolka

          • 0 0

  • Jakie Miasto takie problemy....

    Może lepiej byłoby napisać o budżecie miasta na przyszły rok, a konkretnie ile procent budżetu pochłaniają etaty w urzędzie i jednostkach zależnych finansowanych z miasta. Ile kosztuje zabawa Gdynian w posiadanie lotniska, inforboxu, muzeum emigracji, kolejki na Kamienną Górę, etc... a ile jest przewidziane na budowę dróg, chodników, kładek, tuneli, przedszkoli, szkół, basenów, przychodni zdrowia, etc.....

    • 5 1

  • Darmozjady (2)

    Czy w tym projekcie maczał gość co zowie się Furkał? On owce pasać może a nie w urzędzie majstrować.

    • 5 1

    • Furkal może tak, Furkał z pewnością nie...

      • 1 0

    • Dzięki temu, że pan Furkal brał udział w konsultacjach z wieloma mieszkańcami

      został do projektowania wybrany właściwy wariant, stanowiący najlepszy kompromis spośród rozwiązań możliwych do zastosowania w tym miejscu.

      • 1 2

  • Kolejna ścieżka budowana z ideą, żeby jak najbardziej utrudnić życie rowerzystom. (3)

    A przecież są 2 pasy na jezdni w każdą strone. Przeznczyć jeden na rowery i busy, tak jak w cywilizowanych krajach i po problemie.

    • 6 11

    • wychodzi na to że niebezpieczny, niewygodny i wolny slalom zafundują pieszym i rowerzystom

      niech się męczą. ważne że kierowcy będą mieć dla siebie 4 szerokie proste pasy tylko dla siebie

      • 3 1

    • Jan z Kolna (1)

      Może chciano uniknąć linczowania rowerzystów przez pasażerów autobusów? Proponuje pojeździć trochę autobusem, nie ma takiego drugiego zakażenia dla autobusu jak rowerzysta na drodze. Po drugie jeden pas dla pozostałych sparaliżuje kompletnie tę cześć miasta, nie wiem jak trzeba być ograniczonym, żeby tego nie kumać.

      • 1 4

      • to nie pas paraliżuje, ale nadmiar samochodów, które próbują jechać tym pasem.

        Rower nie zakaża autobusu ani jego pasażerów. Autobusy są blokowane przez samochody - najbardziej terenochłonne pojazdy poruszające się po mieście.

        • 2 1

  • Proponuję wprowadzić podatek od każdego roweru

    I za te pieniądze budować ścieżki rowerowe. Jak tej kasy wystarczy to nawet po 5 pasów w każdą stronę.

    • 8 7

  • Łucyk + "konultowano" = zrobimy i tak jak chcemy

    mogę z głowy podać ponad 10 przykładów , gdzie również "konsultowano", zrobiono po swojemu i wyszło źle, co doprowadzało do kolejnych zmian po niedługim czasie (wywalanie naszych pieniędzy podwójnie ). W Gdyni tylko twierdzą, że coś konsultują, najczęściej jak muszą, albo jak chcą pokazać, że przecież wszystko jest zgodnie z procedurami. Niestety dziesiątki przykładów pokazują dobitnie, że to jedna wielka ściema i mają głosy mieszkańców ( nawet sporej ilości) głęboko....

    • 11 1

  • Tak, niech samochody też co 500 metrów stoją na światłach aby zmienić stronę jazdy. Mądrale nikt nie zmieni strony.

    • 9 1

  • Sprawa jest oczywista

    Zwęzić jezdnie do jednego pasa i miejsce dla DDR znajdzie się nawet po obu stronach :)

    • 3 6

  • Ankieta powinna wyglądać tak:

    Którędy powinna przebiegać droga rowerowa wzdłuż ul. Wielkopolskiej?
    A) tak, jak chcą tego urzędnicy
    B) tak, jak sugerują społecznicy
    C) tak, jak w cywilizowanych miastach tzn. po obu stronach ul. Wlkp.

    • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane