• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spór o drogę rowerową na ul. Wielkopolskiej

Patryk Szczerba
10 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Urzędnicy wybrali przebieg drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej po stronie północnej, sąsiadującej z pl. Górnośląskim.
  • Urzędnicy wybrali przebieg drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej po stronie północnej, sąsiadującej z pl. Górnośląskim.
  • Urzędnicy wybrali przebieg drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej po stronie północnej, sąsiadującej z pl. Górnośląskim.
  • Urzędnicy wybrali przebieg drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej po stronie północnej, sąsiadującej z pl. Górnośląskim.
  • Urzędnicy wybrali przebieg drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej po stronie północnej, sąsiadującej z pl. Górnośląskim.
  • Urzędnicy wybrali przebieg drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej po stronie północnej, sąsiadującej z pl. Górnośląskim.
  • Urzędnicy wybrali przebieg drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej po stronie północnej, sąsiadującej z pl. Górnośląskim.
  • Urzędnicy wybrali przebieg drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej po stronie północnej, sąsiadującej z pl. Górnośląskim.

Droga rowerowa między ul. ŁowickąMapkaal. ZwycięstwaMapka w Orłowie będzie prowadziła po stronie, gdzie znajduje się m.in. targowisko na pl. GórnośląskimMapka oraz sklepy. Wszystko po to, by rowerzyści jadący z Karwin nie musieli przejeżdżać na drugą stronę jezdni. Przeciwni temu rozwiązaniu są radni i społecznicy z dzielnicy, którzy twierdzą, że rowerzyści powinni jechać po przeciwległej stronie, gdzie jest więcej miejsca i mniej pieszych.



Którędy powinna przebiegać droga rowerowa wzdłuż ul. Wielkopolskiej?

Droga będzie miała kilometr, ale jest ważna, bo wzdłuż ul. Wielkopolskiej jeździ wielu rowerzystów. Na wysokości ul. Łowickiej droga jednak urywa się. Praktycznie wszyscy jadący w kierunku al. Zwycięstwa kontynuują podróż chodnikiem. Mało jest śmiałków zjeżdżających na dwupasmową, ruchliwą ulicę.

Podobne problemy dotyczą jazdy w drugą stronę. Obecnie droga kończy się na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i ul. Wielkopolskiej. Kto jedzie w kierunku Karwin, Dąbrowy czy Wielkiego Kacka, ten lawiruje między pieszymi, co powoduje nieprzyjemne sytuacje i pogłębia wzajemną niechęć.

Przebieg drogi nie podoba się społecznikom z Orłowa



O konieczności zmian mówiło się od dawna. W maju tego roku Gdynia podpisała umowę na wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej przebudowy ulicy Wielkopolskiej na odcinku od ul. Łowickiej do al. Zwycięstwa. Droga rowerowa w zdecydowanej większości zostanie poprowadzona po tej samej stronie, po której znajduje się trasa biegnąca od Karwin i Wielkiego Kacka, przez Mały Kack - czyli po stronie północnej. Z kolei ostatni odcinek od ul. Kościelnej do al. Zwycięstwa - po południowej.

Problem w tym, że taki przebieg nie podoba się radnym dzielnicy Orłowo i społecznikom ze stowarzyszenia Nasze Orłowo, którzy optują za tym, by była poprowadzona po przeciwległej stronie obok osiedla Sadyba Orłowska. Informują, że w lipcu 2019 r. radni z Orłowa wysłali do Marka Łucyka, wiceprezydenta Gdyni, pismo z wnioskiem o przeprowadzenie konsultacji, które miały doprowadzić do uzgodnień w sprawie.

Jak relacjonują, spotkanie odbyło się. Pojawiła się na nim informacja, że do końca sierpnia projektant przygotuje I etap dokumentacji projektowej z różnymi koncepcjami.

  • Społecznicy z Orłowa tłumaczą, że rowerzyści powinni jechać drugą stroną, gdzie jest więcej miejsca.
  • Społecznicy z Orłowa tłumaczą, że rowerzyści powinni jechać drugą stroną, gdzie jest więcej miejsca.
  • Społecznicy z Orłowa tłumaczą, że rowerzyści powinni jechać drugą stroną, gdzie jest więcej miejsca.
  • Społecznicy z Orłowa tłumaczą, że rowerzyści powinni jechać drugą stroną, gdzie jest więcej miejsca.
- Zapowiedź była obiecująca, ale obiecanej dokumentacji pierwszego etapu projektu rada nie otrzymała i nie miała możliwości przedstawienia swojej opinii i stanowiska w tej sprawie. Uważamy, że przeprowadzenie drogi rowerowej wzdłuż ulicy Wielkopolskiej po stronie północnej, czyli od placu Górnośląskiego, piekarni, "Żabki" i innych sklepów będzie błędem - twierdzą przedstawiciele stowarzyszenia "Nasze Orłowo" współpracujący w tej sprawie z radnymi dzielnicy.

Społecznicy: będzie paraliż ul. Wielkopolskiej



Wskazują, że nie otrzymali odpowiedzi na wysyłane pisma i dokumenty. Dopiero wniosek o  udzielenie informacji publicznej z września 2020 r. pozwolił im zobaczyć projektowany przebieg drogi, który jest dla nich nie do zaakceptowania. Twierdzą, że komplikuje on układ drogowy i paraliżuje ul. Wielkopolską.

- Dodanie tam dodatkowo pasa drogi rowerowej sparaliżuje wjazd na plac Górnośląski i przyległe parkingi. Jednocześnie pogłębi się zjawisko korkowania ul. Wielkopolskiej w obu kierunkach. To stanowi dodatkowe zagrożenie dla licznych pieszych udających się na zakupy (skręcające na parking auta będą musiały dodatkowo ustępować rowerzystom na drodze rowerowej) - podkreślają społecznicy z Orłowa, dodając, że obniży się także bezpieczeństwo pieszych.

Urzędnicy: były konsultacje w tej sprawie



Urzędnicy odpowiadają, że decyzja o przebiegu drogi po stronie północnej była szeroko konsultowana. Pod uwagę były brane - oprócz opinii społeczników z Orłowa - własne badania ruchu projektanta, mapy ruchu rowerowego oraz głosy radnych z Karwin, Wielkiego Kacka, Redłowa. Radą służyło także stowarzyszenie Rowerowa Gdynia. W bezpośrednich spotkaniach brali udział wiceprezydent Marek Łucyk, przedstawiciele projektanta i naczelnik Wydziału Inwestycji.

Przedstawiciele ZDiZ w Gdyni twierdzą, że dzięki ustalonemu przebiegowi drogi zostanie zminimalizowany czas przejazdu, ograniczona zostanie liczba przekraczania stron jezdni oraz skomunikowany zostanie jeden z ważniejszych celów podróży - plac Górnośląski.

Przebieg drogi dla wygody i oszczędności czasu rowerzystów



- Pomocne okazały się doświadczenia z innych gmin oraz analizy tzw. map ciepła, czyli tras naturalnie wybieranych przez rowerzystów. Konieczność kilkukrotnego przekraczania strony drogi na danym dystansie skutkuje dużymi stratami czasowymi, co z kolei powoduje, że rowerzyści chcąc zaoszczędzić czas, wolą jechać trasą bardziej bezpośrednią, nawet jeśli nie posiada ona infrastruktury rowerowej, czyli np. chodnikiem. Chcemy uniknąć tego błędu. Zadaniem projektanta jest zadbanie o komfort wszystkich uczestników ruchu, w tym przede wszystkim pieszych i osób z niepełnosprawnościami, oraz ochrona drzewostanu z jednoczesnym zadbaniem o najlepsze praktyki projektowania infrastruktury rowerowej - tłumaczy Jakub Furkal z ZDiZ, będący jednocześnie pełnomocnikiem prezydenta ds. komunikacji rowerowej.
Na niektórych fragmentach, zamiast wydzielonej drogi rowerowej, powstaną ciągi pieszo-rowerowe lub jednokierunkowe drogi rowerowe. Zostaną skrócone przejścia dla pieszych w rejonie placu Górnośląskiego, a dla dostawców wyznaczone będą specjalne miejsca do zatrzymania i wyładowania towaru.

Przy wiadukcie zmiana strony



Wiadomo, że na drugą stronę rowerzyści będą musieli się przenieść na wysokości ul. KościelnejMapka.

  • Zmiana stron jazdy z północnej na południowej nastąpi na wysokości ul. Kościelnej
  • Oś jezdni w tunelu pod wiaduktem będzie zwężona, by obok zmieścili się piesi i rowerzyści.
  • Chodniki po obu stronach ulicy Wielkopolskiej 7.12.2020 Gdynia Mały Kack
- Lokalizacja odcinka między ul. Kościelną a Al. Zwycięstwa po stronie południowej pozwoli na ominięcie skrzyżowania al. Zwycięstwa z ul. Wielkopolską, na którym czas oczekiwania na przejazd jest znacznie dłuższy. Z kolei osoby jadące w kierunku centrum Gdyni będą mogły skorzystać z łącznika wzdłuż Drogi Gdyńskiej (między ul. Wielkopolską a ul. SieradzkąMapka) lub też ze skrótu wzdłuż ul. Kościelnej. Oś jezdni pod wiaduktem kolejowym zostanie przesunięta, aby zyskać więcej przestrzeni dla pieszych i rowerzystów - wyjaśnia Furkal.
Przyznaje jednocześnie, że na tym etapie nie ma już możliwości zmiany strony przebiegu drogi rowerowej. Prace projektowe mają zakończyć się do połowy przyszłego roku.

Miejsca

Opinie (211) 8 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    Chodnikiem czy ścieżką (6)

    Jestem wstanie zrozumieć rowerzystę jadącym chodnikiem kiedy nie ma ścieżki rowerowej sam tak jeżdżę. Ale kiedy jest ścieszka to psełdo rowerzyści jeżdżą chodnikiem tego nie mogę zrozumieć.

    • 50 12

    • albo piesi łażący ścieżką jak obok jest chodnik

      "psełdo" piesi :)

      • 8 7

    • (2)

      Bo jest ścieszka, gdyby była ścieżka już by jeździli poprawnie

      • 9 1

      • (1)

        tesz mam takie wrarzenie ale nie wytłumaczysz analfabetą rzeby pisali po prawnie.

        • 5 1

        • tusze ;-)

          • 1 0

    • a czym ta "ścieżka" różni się od zwykłego chodnika?

      przecież to dokładnie ta sama, wąska, poprzeplatana, niczym nie oddzielona przestrzeń.
      To co za różnica. 99 procent "ścieżek" oferuje standard zwykłego chodnika.

      a wystarczyłoby jak w cywilizowanym świecie tworzyć trasy rowerowe prosto (jak jezdnie), przy krawędzi jezdni, oddzielone od chodnika chociaż symbolicznym krawężnikiem i problemu by nie było albo byłby marginalny, a tak piesi chodzą jak chcą, rowerzyści jeżdżą jak chcą. Chodnik z różowej kostki to taki sam chodnik jak z białej kostki.

      • 8 2

    • Kto "wstanie"?

      • 0 0

  • Powinni wzorem włodarzy gdanskich

    Zabrać jeden pas al. Zwycięstwa i przeznaczyć go dla rowerków i pieszych.... generalnie autem powinno się jeździć po za miastem, a w mieście wszelkie ulice przeznaczyć dla rowerów. Niech żyje słuszna linia gdańskich włodarzy.

    • 2 1

  • Opinia wyróżniona

    To jest chore! (20)

    "Wszystko po to, by rowerzyści jadący z Karwin nie musieli przejeżdżać na drugą stronę jezdni." Są przejścia, zdjąć d.... z siodełka, przejść i po sprawie. A jak zrobią ścieżkę obok przejścia to tylko poczekać gdy jest czerwone. Ale nie - same ułatwienia dla nich.

    • 66 78

    • a czemu maj to robić? moze samochodzikiem byś zatrzymał sie na zielonej strzłace? (5)

      i przepchnł kawałek? Co sie stanie, nie stracisz, a ktos zyska kilka minut

      • 35 11

      • dawno nie czytałem czegoś bardziej głupiego... (2)

        • 3 17

        • (1)

          a ja pacanie dawno nie widziałem większej porcji d**ilizmu niż tzw ścieżki rowerowe w trójmieście

          • 4 3

          • a ja, szanowny przedpiśco, dawno nie widziałem większej porcji idi****mu

            niż pseudobezkolizyjne węzły drogowe w Trójmieście.

            • 0 0

      • Jan z Kolna (1)

        To jest najdurniejszy argument, i najbardziej egocentryczny. Ci mityczni samochodziarze to w tym wypadku ludzie w autobusie, bo ci w samochodzie i tak dojadą szybciej. Jako pasażer komunikacji miejskiej pozdrawiam rowerzystów środkowa palcem, tak roszczeniowej grupy, a jednocześnie tak małej i przez pół roku nieistniejącej, to nawet Bareja by nie wymyślił.

        • 8 15

        • kup sobie rower

          Ostatnio 3 dni temu jechałam rowerem i jutro się też wybieram, Sporo mijam rowerzystów , pogoda sprzyja, więc nie pisz głupot, że przez pół roku nie ma rowerzystów

          • 3 1

    • Chore jest to że wszystko robi się pod samochodziarzy w tym kraju (2)

      Nawet po wykonaniu tego cuda.
      Kierowcy będą mieli tam 4 piękne, szerokie, proste pasy, a rowerzyści i piesi wspólny tandetny, wąski, niebezpieczny, nie nadający się do niczego chodniczek rowerowy.

      • 37 8

      • Jan z Kolna (1)

        Pod tych samochodziarzy, w autobusach i trolejbusach. Roszczeniowe chamy.

        • 2 4

        • Pod tych autobusiarzy i trolejbusiarzy buduje się przystanki bez zatok

          A wtedy nagle wychodzi na czym samochodziarzom zależy :)

          • 3 1

    • raf (3)

      A spróbuj samochodem co drugą przecznicę przejeżdżać z lewej na prawą, wychodząc z auta,

      • 19 1

      • (2)

        Po co? Po to ludzie kupują samochody, żeby się takimi głupotami nie przejmować.
        Jak wsiadam na rower to jest świadoma decyzja i trzeba się liczyć z utrudnieniami i wydłużonym czasem podróży.

        • 1 3

        • tylko że rowerem bywa właśnie szybciej i wygodniej

          a co ważniejsze rowerem zawsze tak samo, czy korek, czy pusto, czy słońce czy deszcz

          mieszkam w Oliwie, koło Katedry
          do pracy jeźdżę do Orłowa, koło Wielkopolskiej
          samochodem, to owszem 12-15 minut, ale w nocy
          a w dzień 25-35 minut, chyba że jest serio korek, wtedy 45 plus
          nie liczę szukania parkingu, ostatnio bywa czasochłonne

          a rowerem zawsze 25-30 minut, o każdej porze dnia i nocy,
          w lecie i w zimie, chyba że kopny śnieg, powyżej 20cm, wtedy 35-40

          tak, w pracy się przebieram. całkowicie. ale z samochodu też bym
          musiał się przebrać. taka praca. w lecie czasem potrzebny ochlap
          w umywalce, to szybciej niż prysznic.

          tak, mam kondycję. fart, że po drodze dobre drogi, z wyjątkiem Sopotu,
          ale jak jest w Sop, wszyscy wiecie. w porówaniu z Sop, Gdynia jest na 3+

          ile czasu tobie zajmuje parkowanie? bo mi kilka sekund. jak nie ten płot to inny. załatwianie spraw w centrum - nic nie pobije roweru. jak muszę robić duże zakupy biorę samochód, ale i tak zawsze wiozę rower, bo jak sprawy w dwóch miejscach, to przeparkowanie bywa niemożliwe. po prostu całkowicie niemożliwe.

          • 3 0

        • z utrudnieniami i wydłużonym czasem podróży innych osób

          trzeba się liczyć wsiadając do samochodu

          • 0 0

    • Widzicie te lokale uzytkowe przy planiwanej (1)

      ścieżce? Piesi będą wam wylazić wprost pod koła. Tam jest wąsko i niebezpiecznie dla obu stron.

      • 4 5

      • które lokale?

        Skąd wiesz, że ścieżka będzie prowadzona przy budynkach? Praktyka wskazuje na to, że DDR jest od strony jezdni.

        • 3 1

    • Chciażby dlatego, że DDR obowiązuje dla kierunku poruszania się rowerzysty (2)

      (rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych się kłania). Więc wszystkie poronione pomysły z przerzucaniem pod prąd jednej z grup kierowców pojazdów (tak, rowerzyści są kierowcami pojazdów), niepraktykowane w żadnym cywilizowanym kraju, prowadzą wprost do jak najbardziej legalnego ignorowania takich wynalazków. A potem płacz, że źli rowerzyści jadą po jezdni. Społecznicy mogliby doczytać obowiązujące przepisy.

      • 6 1

      • no tak (1)

        bo rowerzyści muszą wszędzie rowerem......może jeszcze mcbajk drive zrobią...weźcie się kalesoniarze ogarnijcie

        • 3 16

        • A kto normalny wyciąga samochód żeby przejechać 2-3km?

          Nie wszędzie rowerem, tylko dostosowanie środka transportu do trasy.

          To Janusze motoryzacji muszą wszędzie samochodem :)

          • 7 1

    • a dlaczego ja jadąc na rowerze mam mieć ciągle trudniej?

      • 2 0

    • Zrób tak, jeżdżąc samchodem. Wysiądź i kilkanaście razy przejdź się kawałek po drodze do pracy.

      • 2 0

  • Większość osób wsiadających na rower nie ma pojęcia o przepisach ruchu drogowego oraz pieszego! (3)

    • 13 14

    • Kierowcy też i co z tego

      • 5 3

    • większość osób korzystających z rowerów ma prawo jazdy

      czyli przeszli szkolenie i zdali egzamin przed certyfikowaną komisją państwową.

      • 1 0

    • I wlasnie dlatego wszystkich tych i**otow trzeba oddzielic od siebie murem. Dopiero wtedy bedzie bezpieczniej.

      • 0 0

  • Fakt (2)

    Kalesoniarz to tez człowiek ale...już 3 razy moja zona / 68/ została kopnięta przez takiego tylko dlatego ze ścieżka rowerowa przebiega koło trawnika wzdłuż al.Zwycięstwa na wysokości Klifu w kierunku Centrum ,kalesoniarze nie przestrzegają zasad ruchu drogowego,uważają się za bogów dróg i ze wszystko im wolno ,teraz sam chodzę z pieskiem w tym rejonie i czekam na takiego co wyciągnie do mnie kopyto ,będzie kaleka albo trupem

    • 7 10

    • jak bedziesz lazil po sciezce to Ty bedziesz kaleka albo trupem twardzielu. Ustawmy sie, dostaniesz kopa i od emnie :)

      • 1 1

    • problemem jest twoja niezbyt rozgarnieta zona, ktora chodzi po sciezce rowerowej z pieskiem (i pewnie smyczą wpoprzek drogi) bo

      moze niech pochodzi po alei Zwyciestwa, bo tam po drugiej stronie tez jest trawnik? :) Wtedy ona bedzie kaleka/trupem

      • 1 1

  • Czy urzędnicy byli kiedyś w rzeczonym miejsu?

    Cóż za i**otyzm! Na tym chodniku piesi się nię mieszczą, a oni chcą tam jeszcze rowery upchać!?

    • 8 5

  • Sporne jest to że "zabiorom" miejsca parkingowe.

    Dlatego pseudo społecznicy protestują.

    • 2 4

  • Serio?

    Naprawdę tak ciężko jest przejechać z jednej strony na drugą? Aż tyle czasu to zajmuje? Może dowiedzmy sie, kto miał interes, aby drogę tak poprowadzić.

    • 6 6

  • znow chore pomysły lobby rowerowerowego

    zdecydowanie racje ma Rada Dzielnicy i mieszkańcy Orłowa. sciezka rowerowa jak chca urzednicy to absurd

    • 10 7

  • Pchanie tamtędy drogi rowerowej to absurd (1)

    Będzie tłoczno i niebezpiecznie, do tego wdychanie spalin. Głos rozsądku radnych szkoda że jest ignorowany przez urzędników

    • 7 4

    • chodnika rowerowego.

      w 3miescie nie buduje się dróg rowerowych.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane