• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spór o kładkę na Ołowiankę. Zwolennicy popierają konserwatora

rb
18 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
  • Wizualizacja kładki. Jej otwarcie i zamknięcie nie powinno trwać dłużej niż 2 minuty.
  • Wizualizacja kładki. Jej otwarcie i zamknięcie nie powinno trwać dłużej niż 2 minuty.
  • Wizualizacja kładki. Jej otwarcie i zamknięcie nie powinno trwać dłużej niż 2 minuty.

W dyskusję nad budową kładki na Ołowiankę włącza się kolejne stowarzyszenie. Członkowie Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, w przeciwieństwie do Towarzystwa Opieki nad Zabytkami i Naszego Gdańska, popierają jej budowę i również piszą do minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego.



Czy kładka przyczyni się do ożywienia terenów wokół Ołowianki?

Przypomnijmy, nieco ponad tydzień temu pisaliśmy o wniosku, będącym odwołaniem od pozytywnej decyzji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków ws. kładki na Ołowiankę. Pismo przygotowały Towarzystwo Opieki Nad Zabytkami oraz Nasz Gdańsk.

Zdaniem tych stowarzyszeń kładka zepsuje krajobraz miasta, będzie ingerencją w zabytkową strukturę miasta, a lepszym rozwiązaniem dla połączenia obu brzegów Motławy byłby prom.

Z takimi stwierdzeniami nie zgadzają się członkowie stowarzyszenie Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, którzy wystosowali również pismo do minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, aby ta podtrzymała decyzję Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, a tym samym możliwa była szybka budowa kładki.

- Prom proponowany przez TOnZ oraz Nasz Gdańsk nie zastąpi funkcjonalności kładki. Prom może być ciekawą atrakcją turystyczną, ale w tym miejscu potrzebne jest połączenie pieszo-rowerowe z myślą o osobach, udających się do filharmonii, jak i wracając z zakupów do domu. Prom, w przeciwieństwie do kładki, nie przyczyni się do rozwoju zaniedbanych terenów zakładów mięsnych zobacz na mapie Gdańska oraz rejonu ulic Na Stępce zobacz na mapie Gdańska, Dziewanowskiego zobacz na mapie Gdańska, Angielska Grobla zobacz na mapie Gdańska czy Seredyńskiego zobacz na mapie Gdańska - przekonuje Karol Spieglanin, prezes FRAG-u.

Czytaj też: Hotel w budynku po dawnych zakładach mięsnych

Zapomniana ul. Na Stępce oddalona jest o ok. 400 metrów od planowanej kładki. Zapomniana ul. Na Stępce oddalona jest o ok. 400 metrów od planowanej kładki.
Zdaniem FRAG-u "kładka jest naturalnym elementem miast portowych", a przy odwołaniach do historycznego kształtu "zapomina się, że Ołowianka była niegdyś terenem przemysłowym, a tym samym potrzeby komunikacyjne były całkowicie inne".

- Dzisiaj nie ma już w tym miejscu portu handlowego, zmieniły się potrzeby i kładka w tej okolicy powinna istnieć już przynajmniej od kilku lat. Nie możemy nigdy traktować obecnego etapu rozwoju miasta za docelowy i musimy go zmieniać z poszanowaniem historii i tradycji, a taką jest kontynuowanie procesu zbliżania się miasta do wody i zaspokajania potrzeb jego mieszkańców - dodaje Spieglanin.



Warto zauważyć, że opinia FRAG-u nie będzie miała większego wpływu na postępowanie w ministerstwie. Urzędnicy będą bowiem sprawdzali wydaną przez WKZ decyzję pod kątem spełnienia procedur formalnych, a nie zalet i wad konstrukcji przez Motławę. Pismo stowarzyszenia może być jedynie potraktowane jako sugestia, aby nie zwlekać z wydaniem decyzji dla umożliwienia jej budowy.

Dotychczas planowano, że rozpoczęcie budowy kładki nastąpi jeszcze w tym roku i potrwa do maja przyszłego, aby uruchomić ją przed sezonem turystycznym. Tym samym pomysł kładki zmaterializowałby się ponad dekadę po tym, jak rozpoczęto o niej dyskusję.

Wizualizacja zwycięskiego projektu kładki z 2013 r.

Kładka, która połączy rejon ul. Rycerskiej zobacz na mapie Gdańska z Ołowianką, ma się otwierać i zamykać w czasie nie dłuższym niż dwie minuty. Za jej projekt odpowiada słoweńska firma Ponting, która wygrała międzynarodowy konkurs pod koniec 2012 r. Szacunkowy koszt budowy wynosi 13 mln zł, z czego po 3 mln zł wyłożą Gmina Gdańsk i Urząd Marszałkowski, a 7 mln zł elektrociepłownia EDF Wybrzeże.
rb

Miejsca

Opinie (132) 1 zablokowana

  • Lepszy byłby tunel a nie przegroda na motławie, a jachty i statki są super własnie przy żurawiu. (6)

    • 16 10

    • (4)

      tunel to abstrakcja - to kilka razy drozsze, bedzie blokowac ruch statków (tak bo ma byc na dnie) - wymaga regularnego czyszczenia przeszklen I w dodatku nic w nim nie bedzie widac. Abstrakcja

      • 4 2

      • (2)

        Dlatego powinien być prom. Ale nie ciężki wolny wycieczkowiec jak obecnie pływają pod nazwą "tramwaju wodnego", czy ten pływający co 15 minut do Muzeum Morskiego, tylko mały zwinny promik jak w Kopenhadze:
        https://youtu.be/AcXUIDF_Alw

        • 1 2

        • I prom będzie kursował po północy

          czy nakażesz wszystkim okolicznym mieszkańcom spać o tej porze?

          • 3 1

        • Zwinny czy nie i tak będzie powolny

          To jak prom sobie radzi pokazała np noc muzeum. Gdy ludzie rezygnowali i szli na około. Bo nawet jakby zwiększyć szybkość jego, to cumowania się nie pominie, a do tego jeszcze dochodzi ilość ludzi, którzy zostaną zabrani za 1 razem.

          Nawet najszybszy statek w 5 minut nie obróci, bo ludzie nie lubią czekać.

          • 2 1

      • A po co przeszklony w brudnej Motławie.

        Tunel taki jak pod Tamizą w Greenwich. Wykonać zbrojoną rurę o średnicy 4m. Pogłębić dno, zatopić rurę, umocować i wypompować wodę.

        • 3 1

    • przegroda to jest dla mieszkańców

      chcesz sobie statkiem pod sam Żuraw podp[ływać, to sobie czekaj na otwarcie mostu egoisto, a mieszkańcom daj w końcu możłiwość dojśc na Stare i Główne Miasto

      • 3 3

  • Budować. Gnać cebularzy.

    Wszelkie stowarzyszenia czy towarzystwa to organizacje istniejące tylko w jednym wiadomym celu.
    Jak cos ma być robione to proteścik i trzeba jakoś ich udobruchać.

    • 7 22

  • SOnda tendencyjna brak w niej pytania czy jesteś przeciw kładce!

    • 16 1

  • kładka powinnna

    składać się horyzontalnie, tak jak jest w ustce. Poza tym zgadzam się, że powinna być bardziej stonowana. Ale musi się tam znaleźć !!!!!!!!

    • 6 8

  • (5)

    Głupota - kładka zepsuje zabytkową strukturę miasta. Kładka ma służyć mieszkańcom i turystom dla ich wygody a nie dla oszołomów o ptasich móżdżkach wydumanych widzimisię. Konserwatorzy w wielu przypadkach jak i ich poplecznicy pozostają daleko z tyłu za biegnącą kulturą do przodu. Ci jak zwykle cofają się i blokują rozwój miasta. Miasto ma się rozwijać i być przyjazne dla ludzi a życie w średniowieczu to wszystko niweczy. Jeśli są tak wielkie rozbieżności społeczność Gdańska w referendum na temat swego miasta powinna się wypowiadać.

    • 15 15

    • Nie chcę kładki psującej widok wśród zabytków. (1)

      • 5 6

      • Psujesz wygląd zabytków swoją fizjonomią, dlatego zostajesz wydalony z miasta.

        • 0 5

    • Jaką zabytkową strukturę? To co uważamy za zabytek jest w ogromnej większości powojenną rekonstrukcją. W obrębie głównego miasta żaden obiekt, oprócz kościoła św. Mikołaja nie przetrwał wojny w całości. Okolice kładki to pruskie kamienice / jak ta z Kubickim / albo zbudowane po wojnie od parterów "kamieniczki" Targu Rybnego. Kiedyś gdy działały promy, nawet jadący z plaży na Stogach, wysiadali przy ul. Wiesława i pieszo, potem promem docierali na ul. Wałową i dalej do centrum. Akurat w Gdańsku nie brakuje miejsc, z których można kontemplować widoki nie zasłaniane przez kładkę.

      • 4 3

    • (1)

      A dlaczego mieszkaniec np. Moreny dla którego dokładam się z podatków aby wygodnie dojechał nowym tramwajem, ma w referendum zabronić mi, mieszkańcowi Angielskiej Grobli bym też szybciej i wygodniej mógł dostać się do centrum. To może wypowiadajmy się w sprawie każdej zmiany komunikacyjnej blokując się nawzajem.

      • 2 0

      • Do jakiego centrum? Co masz niby skomunikowane w okolicach Targu Rybnego. Weź nie ściemniaj że mieszkasz na Angielskiej Grobli.

        • 3 2

  • kładka

    Jestem przeciw kładce w tym miejscu. Podobno rozpatrywany jest projekt tunelu pod Motławą metodą " zatapialną ".

    • 15 10

  • Jeżeli powstanie to będzie jedyna mądra decyzja ostatnich lat w Gdańsku !

    • 9 17

  • Tylko tunel (7)

    Tunel nie byłby wiele droższy niż kładka a będzie wilk syty i owca cała - to pogodzi obie strony sporu. Nie będzie żadnego blokowania żeglugi a piesi bez przeszkód dotrą na drugą stronę rzeki. Kładka jak będzie otwarta to piesi będą musieli czekać a jak zamknięta to statki będą czekać.

    • 10 8

    • (3)

      A ja z kolei byłbym za łukiem, odrzuconym z konkursu. Wizja śmiała, w żaden sposób nie utrudniająca żadnego ruchu na wodzie, do tego z wspaniałą panorama na miasto. Same plusy ale rzecz odpadła już w fazie początkowej konkursu. Pytanie czemu, no przecież nie kasa bo tu miasto szasta na lewo i prawo bez opamiętania.

      • 2 1

      • (2)

        czyli jednak hejter z bpbk

        • 0 1

        • (1)

          A ty kretyn z Budyniolandu.

          • 1 0

          • wow skąd wiedziałes?

            • 0 0

    • (1)

      W przedwojennym Gdańsku, co najmniej cztery mosty były zwodzone. Przez wszystkie przechodziła linia tramwajowa. I co? To że tramwaj albo statek czekał na wolną drogę nikogo nie dziwiło.A ruch na wodzie był wielokrotnie większy i to nie jedynie rekreacyjny jak dziś. Jacyś inteligentniejsi wtedy żyli, czy co?

      • 2 0

      • Małe ale jednak łgarstwo.
        Tramwaje szły głównie Długim Targiem a następnie Mostem Zielonym, Stągiewną i Mostem Stągiewnym.
        Alternatywnie, wzdłuż Toruńskiej i mostami wzdłuż tej ulicy.
        Różnica taka, że po Toruńskiej szły jakieś ogony komunikacyjne, zaś linia została wstrzymana w latach 20-tych i była jedynie linia techniczną..
        Zatem nie 4 mosty a jedynie 2, były mostami kluczowymi.

        • 1 0

    • Danzigerze przecież wiesz ,że tunele w śródmieściu będą zasypywane. Przecież są takie koncepcje , a ty tu z tunelem! Wyobrażasz sobie gdzie byłoby wejście do tunelu żeby zejść poniżej dna Motławy, jaką miałby długość. Chyba,że planujesz schody a to ja dziękuję.

      • 1 0

  • Dlaczego ...

    delikatna konstrukcja kładki z projektu, zastąpiła toporna wizja kładki z wizualizacji ????

    • 6 0

  • (1)

    W tym zdaniu mamy totalną "przeginkę" - Zdaniem FRAG-u "kładka jest naturalnym elementem miast portowych"

    Gdańska Motława przestałą pełnić funkcję portową wraz z "wyzwoleniem" w marcu 1945, więc użyty argument jest manipulacją.

    P.S. Cały FRAG to dyskutanci z skyscrapercity, więc swe wizje mają mocno tendencyjne.
    Zaorać, zniszczyć, zbudować ale nie myśleć co!.

    • 17 4

    • skoro Motława nie ma już funkcji portowych to w czym będzie przeszkadzać kładka? nie chcesz chyba powiedzieć że żeglarzy bęzdie więcej niż pieszych turystów? jak tak uważasz to załóż swoje stowarzyszenie o nietendencyjnych wizjach a nie tylko hejtujesz.

      • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane