Fakty i opinie

stat

Spór o znaki na ul. Jabłoniowej w Gdańsku

Najnowszy artukuł na ten temat

Zmiany przy wiadukcie na Hallera z opóźnieniem

W zatoce autobusowej przy skrzyżowaniu ul. Jabłoniowej i Lawendowe Wzgórze pojawiło się oznakowanie, które pozwala z niej korzystać jako z prawoskrętu. Zdaniem radnych dzielnicy Jasień to rozwiązanie utrudni włączanie się do ruchu kierowców wyjeżdżających z osiedli. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni odpowiada, że oznakowanie w tym miejscu istniało już wcześniej - zostało po prostu odtworzone, a wykorzystanie pasa ruchu do skrętu w prawo wspólnie z zatoką autobusową jest powszechnie stosowane w Gdańsku.



Czy oznakowanie na drogach w Trójmieście jest właściwe?

nie, znaki są absurdalne, często się wykluczają i jest ich za dużo 32%
trudno powiedzieć, są miejsca gorzej i lepiej oznakowane, ale wciąż można wiele poprawić 51%
tak, oznakowanie jest klarowne i w ostatnich latach wiele się zmieniło na plus 17%
zakończona Łącznie głosów: 1273
Wykonane kilka dni temu oznakowanie poziome w zatoczce autobusowej przy skrzyżowaniu ulic Jabłoniowej i Lawendowe Wzgórze, zdaniem przewodniczącego Rady Dzielnicy Jasień budzi spore kontrowersje.

- Wymalowane oznakowanie czyni z zatoczki pas do skrętu w prawo w ul. Lawendowe Wzgórze. Powoduje to utrudnienia dla osób chcących włączyć się do ruchu z ul. Lawendowe Wzgórze w ul. Jabłoniową - wskazuje Tomasz Torcz.
Jego zdaniem, w związku z takimi znakami:
  • samochody skręcające przez zatoczkę w prawo ograniczają widoczność na ul. Jabłoniową, na samochody jadące od strony obwodnicy,

  • do tej pory samochody skręcające w prawo musiały zwolnić na ul. Jabłoniowej, umożliwiając włączenie się do ruchu; teraz pojazdy jadące Jabłoniową na wprost nie muszą już wyhamowywać i mogą jechać z pełną prędkością przez skrzyżowanie.


- Ulica Jabłoniowa nie jest ulicą tranzytową z obwodnicy do centrum - tę rolę pełni węzeł Karczemkial. Armii Krajowej. Zmiany oznakowania na ul. Jabłoniowej muszą przede wszystkim brać pod uwagę interes mieszkańców i obsługę włączających się do ruchu z osiedli wzdłuż ulicy - podkreśla radny dzielnicowy. Dodaje, że wspomniane oznakowanie stoi jego zdaniem w sprzeczności z projektem ronda, które opracowane zostało jeszcze przed wakacjami.
Radny zwraca się z apelem do miejskich urzędników, by wprowadzić rozwiązania zalecane przez radnych dzielnicowych: zatoczkę pozostawić tylko dla autobusów, oraz ustalić, by jazda Jabłoniową prosto i w prawo (w ul. Lawendowe Wzgórze) odbywała się tylko z jednego pasa.

GZDiZ: nie było żadnej zmiany organizacji ruchu drogowego



W sprawie skontaktowaliśmy się z Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni. Urzędnicy stoją na stanowisku, że wykorzystanie pasa ruchu do skrętu w prawo, wspólnie z zatoką autobusową, jest powszechnie stosowane w Gdańsku.

- W analizowanym miejscu nie nastąpiła żadna zmiana w organizacji ruchu drogowego. W celu poprawy czytelności ww. rozwiązania, zlecone zostało odtworzenie oznakowania poziomego: znaku P-17 (przystanek autobusowy) oraz P-8d (strzałka kierunkowa w prawo) - mówi Magdalena Kiljan, rzeczniczka GZDiZ.
Dodaje, że koncepcja tymczasowego ronda na połączeniu ulic: Jabłoniowa-Lawendowe Wzgórze została w czerwcu tego roku przesłana przez Dział Inżynierii Ruchu GZDiZ do Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska z prośbą o wykonanie.