• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spór o znaki na ul. Jabłoniowej w Gdańsku

Szymon Zięba
19 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Wykorzystanie pasa ruchu do skrętu w prawo, wspólnie z zatoką autobusową, jest powszechnie stosowane w Gdańsku - twierdzą urzędnicy GZDiZ.
  • Wykorzystanie pasa ruchu do skrętu w prawo, wspólnie z zatoką autobusową, jest powszechnie stosowane w Gdańsku - twierdzą urzędnicy GZDiZ.

W zatoce autobusowej przy skrzyżowaniu ul. Jabłoniowej i Lawendowe Wzgórze pojawiło się oznakowanie, które pozwala z niej korzystać jako z prawoskrętu. Zdaniem radnych dzielnicy Jasień to rozwiązanie utrudni włączanie się do ruchu kierowców wyjeżdżających z osiedli. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni odpowiada, że oznakowanie w tym miejscu istniało już wcześniej - zostało po prostu odtworzone, a wykorzystanie pasa ruchu do skrętu w prawo wspólnie z zatoką autobusową jest powszechnie stosowane w Gdańsku.



Czy oznakowanie na drogach w Trójmieście jest właściwe?

Wykonane kilka dni temu oznakowanie poziome w zatoczce autobusowej przy skrzyżowaniu ulic Jabłoniowej i Lawendowe Wzgórze, zdaniem przewodniczącego Rady Dzielnicy Jasień budzi spore kontrowersje.

- Wymalowane oznakowanie czyni z zatoczki pas do skrętu w prawo w ul. Lawendowe Wzgórze. Powoduje to utrudnienia dla osób chcących włączyć się do ruchu z ul. Lawendowe Wzgórze w ul. Jabłoniową - wskazuje Tomasz Torcz.
Jego zdaniem, w związku z takimi znakami:
  • samochody skręcające przez zatoczkę w prawo ograniczają widoczność na ul. Jabłoniową, na samochody jadące od strony obwodnicy,
  • do tej pory samochody skręcające w prawo musiały zwolnić na ul. Jabłoniowej, umożliwiając włączenie się do ruchu; teraz pojazdy jadące Jabłoniową na wprost nie muszą już wyhamowywać i mogą jechać z pełną prędkością przez skrzyżowanie.


- Ulica Jabłoniowa nie jest ulicą tranzytową z obwodnicy do centrum - tę rolę pełni węzeł Karczemkial. Armii Krajowej. Zmiany oznakowania na ul. Jabłoniowej muszą przede wszystkim brać pod uwagę interes mieszkańców i obsługę włączających się do ruchu z osiedli wzdłuż ulicy - podkreśla radny dzielnicowy. Dodaje, że wspomniane oznakowanie stoi jego zdaniem w sprzeczności z projektem ronda, które opracowane zostało jeszcze przed wakacjami.
Radny zwraca się z apelem do miejskich urzędników, by wprowadzić rozwiązania zalecane przez radnych dzielnicowych: zatoczkę pozostawić tylko dla autobusów, oraz ustalić, by jazda Jabłoniową prosto i w prawo (w ul. Lawendowe Wzgórze) odbywała się tylko z jednego pasa.

GZDiZ: nie było żadnej zmiany organizacji ruchu drogowego



W sprawie skontaktowaliśmy się z Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni. Urzędnicy stoją na stanowisku, że wykorzystanie pasa ruchu do skrętu w prawo, wspólnie z zatoką autobusową, jest powszechnie stosowane w Gdańsku.

- W analizowanym miejscu nie nastąpiła żadna zmiana w organizacji ruchu drogowego. W celu poprawy czytelności ww. rozwiązania, zlecone zostało odtworzenie oznakowania poziomego: znaku P-17 (przystanek autobusowy) oraz P-8d (strzałka kierunkowa w prawo) - mówi Magdalena Kiljan, rzeczniczka GZDiZ.
Dodaje, że koncepcja tymczasowego ronda na połączeniu ulic: Jabłoniowa-Lawendowe Wzgórze została w czerwcu tego roku przesłana przez Dział Inżynierii Ruchu GZDiZ do Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska z prośbą o wykonanie.

Miejsca

Opinie (142) 9 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Patrząc na oznakowanie w Gdańsku (4)

    To mam wrażenie, że ci co są odpowiedzialni to są fachowcy ale na pewno nie od znaków

    • 35 48

    • dyletanci po studiach

      • 0 0

    • Niewdzięczni mieszkańcy. (1)

      Tyle dla was robimy, jest coraz lepiej, nasze miasto pięknieje a wy ciągle narzekacie. Nie doceniacie ile to pracy kosztuje. Ciągle złe słowo Polaka.

      • 4 3

      • To przestancie zatrudniac

        psychicznie chorych do programowania sygnalizacji świetlnych! Wystarczy popatrzec na wyjazd z fashion house w sobotę, zeby stwierdzic, ze sygnalizację świetlną tam i przy Jabłoniowej ustawił skończony d**il...

        • 4 2

    • problem w tym

      że nie ma farby.
      Oszczędzamy

      • 1 1

  • Ten Torcz to jakiś pieniacz (3)

    A rada dzielnicy Jasień zajmuje się głównie wieczorkami dla seniorów i szkoleniami dla 75+. Szkoda kasy na taką radę dzielnicy. Nic dziwnego że frekwencja na wyborach rady dzielnicy na Jasieniu była najniższa w Gdańsku.

    • 97 20

    • I to jest błąd

      Takie podejście nic nie zmiani. Młodzi ludzie są wygodni i nie chcę im się chodzić na zebrania, nie mówiąc już o zgłoszeniu swojej kandydatury, żeby coś pozmieniać. Tylko oczekują, że inni za nich to zrobią. Ci co poszli na wybory wybrali takich ludzi jakich chcieli i pewnie właśnie poszli emeryci i renciści dla których ważne są szkolenia 75+ a nie wyjazd czy rondo bo oni z tego nie korzystają albo korzystają na tyle rzadko że mają to gdzieś.
      Rozwiązanie , wybrać się i zmobilizować swoich znajomych aby poszli i zagłosowali. Wśród młodych ludzi między 18 a 30 rokiem życia, do urn wyborczych idzie ledwie 30 % i to w głosowaniu do sejmu, a w przypadku sejmików i dzielnic podejrzewam że jest jeszcze o połowę mniej.

      • 0 1

    • Co do leśnych dziadków z rady, pełna zgoda. Dziwne festyny za dużą kasę, żadnych fajnych inwestycji

      jakie są w innych dzielnicach. Jak pytałem na ich FB o finanse, zamiast odpowiedzieć, zablokowali możliwość komentowania.

      • 15 1

    • Zamiast skrzyżowania większe rondo ;)

      • 7 1

  • Powinni zmienić (10)

    Powinno być rondo.
    Tam jest duży problem z włączeniem się do ruchu skrecajac w lewo przy wyjeździe z Lawendowego Wzg

    • 80 40

    • Albo sygnalizacja świetlna.

      • 0 0

    • Proponwowałbym nawet rondo dwupoziomowe (2)

      i bezkolizyjne turbinowe.

      • 12 5

      • Bądź tunel a opcjonalnie most (1)

        • 15 2

        • teleporty dać i po problemie

          • 0 1

    • Deweloper nie zrobił to nie płakac teraz

      • 2 4

    • z orlego również coraz więcej samochodow i coraz większy problem wyjechać z tamtad a jeszcze szkole zrobili

      • 0 1

    • Rondo

      Popieram rondo. Zjeżdżający "z górki na pazurki" zwolnią. Ruch będzie wolniejszy, ale płynniejszy. Teraz jest od wariata do wariata. Nie mam problemu z wyjazdem, ale lekko nerwowo jest. Jazda na zamek, rondo. Kultura, spokój, świat.

      • 11 3

    • (1)

      Popieram. Tam powinno być rondo

      • 14 7

      • Sombrero z moskitierą na żaluzjach.

        • 8 1

    • Kaszub

      Mogłeś kupić w Sopocie ,

      • 6 6

  • do Trojmiasto.pl

    Poziom artykułu jest bardzo słaby. Polega jedynie na przytoczeniu stanowiska dwóch stron, bez żadnego wkładu własnego.
    Rozdział pasów kierunkowych na skrzyżowaniu wymaga opisanych w argumentach ZDiZ odpowiednich znaków poziomych (P-17 i P8d) - OK.
    Ale to wymaga odzwierciedlenia w znakach pionowych - w tym wypadku F-10. Są one konieczne, bo oznakowanie poziomie w pewnych warunkach pogodowych moż być nie widoczne.
    Zadałem sobie trud, i sprawdziłem na streetview (2017r). Znaków F-10 nie ma.
    dlaczego redaktor tego nie zrobił??
    dlaczego nie zadał zdiz bardziej dociekliwych pytań?

    • 0 0

  • Skrzyżowania rownorzędne

    Pamiętajcie, że wjeżdżając w ul. lawendowe wzgórza wjeżdżamy w strefę skrzyżowań równorzędnych. Mało kto to wie, chociaż jest już lepiej. Dwóm kozakom już to uświadomiłem jak uderzali w moją fiestę w lewy bok.

    • 0 0

  • zatoczka

    'wykorzystanie pasa ruchu do skrętu w prawo, wspólnie z zatoką autobusową, jest powszechnie stosowane w Gdańsku.' - przed lotem widac jak to dziala, i jakos z zatoczki w prawo skrecic nie mozna ? sa rowni i rowniejsi ??

    • 0 0

  • Pan radny się myli (3)

    Ulica Jabłoniowa od ponad 50 lat była drogą tranzytową. Jej znaczenie wzrosło po wybudowaniu obwodnicy. Ul. Jabłoniowa łączyła Węzeł Szadółki z Ujeściskiem i centrum miasta, potem także z ul. Armii Krajowej.
    Szanowny Panie Radny, poza osiedlami w rejonie ul. Jabłoniowej są jeszcze inne, dalej położone osiedla Otomin i inne ( nawet Jasień, który ciągnie się poza obwodnicę, także wiele firm i centra handlowe. Zaś osiedla Robyg czy w rejonie Leszczynowej powstały zaledwie kilka lat temu.
    Czy Pana zdaniem, tylko z tego powodu, że mieszkańcom tych osiedli ruch przeszkadza, trzeba zmusić pozostałych korzystających z tej trasy do jazdy przez Węzeł Karczemki?
    Chyba to jednak nieporozumienie.

    • 2 2

    • Mieszkańcy Lawendowego (1)

      To taka specyficzna społeczność. Grodzą się, nie wpuszczają obcych na osiedle ale chętnie mówią innym jak mają jeździć. Nawet drogi publiczne muszą mieć pod siebie.

      • 2 3

      • Przestań pisać głupoty

        • 1 0

    • Tranzytowa jest Armii Krajowej więc tak - z Otomina do centrum powinieneś jechać AK zamiast jak burak tłuc się w korku przez progi zwalniające co 500m.

      • 2 0

  • Jedynym, mądrym rozwiązaniem jest rondo. Skrzyżowanie Jabłoniowej z Leszczynową i tymczasowym rondem jest tego przykładem z tym, że tutaj jest więcej miejsca i rondo nie musiałoby być takie małe.

    • 2 0

  • W praktyce...

    Mieszkam tam od lat i od zawsze każdy z tej "zatoczki" korzysta skręcając w prawo, więc radny by mógł się doinformować. Poza tym problem zdarza się rano - gdy większość z osiedla wyjeżdża, a mało kto wjeżdża - więc rozwiązanie jest durne. Korzystanie z zatoczki jest ok z resztą, problemem jest to, że mimo sporego ograniczenia prędkości kawałek wcześniej, każdy zasuwa od strony Szadółek, dlatego mamy ciężko włączyć się do ruchu. Dlatego jedynym rozwiązaniem (jak już koniecznie) jest twardo wymusić spowolnienie, np. wystarczyłoby żółty radar postawić i by był spokój, bo światła + korki dają odwrotny skutek - patrz ulica Warszawska - brrr!

    • 0 1

  • Fajna nazwa (2)

    Podoba mi się ta nazwa zamiast Szadółki Lawendowe Wzgórze. Fantazja dewelopera jest wielka.

    • 5 3

    • Deweloper widocznie zna historię Gdańska. Ulica Lawendowa znana była z paskudnych zapachów związanych z brakiem kanalizacji :D

      • 0 0

    • Nazwa jak każda inna

      Brzmi ładnie :-) i pasuje - jakieś pagórki tam są :-)

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane