• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spór o znaki na ul. Jabłoniowej w Gdańsku

Szymon Zięba
19 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Wykorzystanie pasa ruchu do skrętu w prawo, wspólnie z zatoką autobusową, jest powszechnie stosowane w Gdańsku - twierdzą urzędnicy GZDiZ.
  • Wykorzystanie pasa ruchu do skrętu w prawo, wspólnie z zatoką autobusową, jest powszechnie stosowane w Gdańsku - twierdzą urzędnicy GZDiZ.

W zatoce autobusowej przy skrzyżowaniu ul. Jabłoniowej i Lawendowe Wzgórze pojawiło się oznakowanie, które pozwala z niej korzystać jako z prawoskrętu. Zdaniem radnych dzielnicy Jasień to rozwiązanie utrudni włączanie się do ruchu kierowców wyjeżdżających z osiedli. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni odpowiada, że oznakowanie w tym miejscu istniało już wcześniej - zostało po prostu odtworzone, a wykorzystanie pasa ruchu do skrętu w prawo wspólnie z zatoką autobusową jest powszechnie stosowane w Gdańsku.



Czy oznakowanie na drogach w Trójmieście jest właściwe?

Wykonane kilka dni temu oznakowanie poziome w zatoczce autobusowej przy skrzyżowaniu ulic Jabłoniowej i Lawendowe Wzgórze, zdaniem przewodniczącego Rady Dzielnicy Jasień budzi spore kontrowersje.

- Wymalowane oznakowanie czyni z zatoczki pas do skrętu w prawo w ul. Lawendowe Wzgórze. Powoduje to utrudnienia dla osób chcących włączyć się do ruchu z ul. Lawendowe Wzgórze w ul. Jabłoniową - wskazuje Tomasz Torcz.
Jego zdaniem, w związku z takimi znakami:
  • samochody skręcające przez zatoczkę w prawo ograniczają widoczność na ul. Jabłoniową, na samochody jadące od strony obwodnicy,
  • do tej pory samochody skręcające w prawo musiały zwolnić na ul. Jabłoniowej, umożliwiając włączenie się do ruchu; teraz pojazdy jadące Jabłoniową na wprost nie muszą już wyhamowywać i mogą jechać z pełną prędkością przez skrzyżowanie.


- Ulica Jabłoniowa nie jest ulicą tranzytową z obwodnicy do centrum - tę rolę pełni węzeł Karczemkial. Armii Krajowej. Zmiany oznakowania na ul. Jabłoniowej muszą przede wszystkim brać pod uwagę interes mieszkańców i obsługę włączających się do ruchu z osiedli wzdłuż ulicy - podkreśla radny dzielnicowy. Dodaje, że wspomniane oznakowanie stoi jego zdaniem w sprzeczności z projektem ronda, które opracowane zostało jeszcze przed wakacjami.
Radny zwraca się z apelem do miejskich urzędników, by wprowadzić rozwiązania zalecane przez radnych dzielnicowych: zatoczkę pozostawić tylko dla autobusów, oraz ustalić, by jazda Jabłoniową prosto i w prawo (w ul. Lawendowe Wzgórze) odbywała się tylko z jednego pasa.

GZDiZ: nie było żadnej zmiany organizacji ruchu drogowego



W sprawie skontaktowaliśmy się z Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni. Urzędnicy stoją na stanowisku, że wykorzystanie pasa ruchu do skrętu w prawo, wspólnie z zatoką autobusową, jest powszechnie stosowane w Gdańsku.

- W analizowanym miejscu nie nastąpiła żadna zmiana w organizacji ruchu drogowego. W celu poprawy czytelności ww. rozwiązania, zlecone zostało odtworzenie oznakowania poziomego: znaku P-17 (przystanek autobusowy) oraz P-8d (strzałka kierunkowa w prawo) - mówi Magdalena Kiljan, rzeczniczka GZDiZ.
Dodaje, że koncepcja tymczasowego ronda na połączeniu ulic: Jabłoniowa-Lawendowe Wzgórze została w czerwcu tego roku przesłana przez Dział Inżynierii Ruchu GZDiZ do Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska z prośbą o wykonanie.

Miejsca

Opinie (142) 9 zablokowanych

  • Może wolicie stać na światłach?

    Nie róbcie g*wnoburzy.

    • 0 2

  • to jest od lat

    Ten prawoskręt jest tam od lat, został tylko odświeżony. Jak tylko pojawiły się tu przystanki to został utworzony prawoskręt.

    • 0 1

  • W praktyce...

    Mieszkam tam od lat i od zawsze każdy z tej "zatoczki" korzysta skręcając w prawo, więc radny by mógł się doinformować. Poza tym problem zdarza się rano - gdy większość z osiedla wyjeżdża, a mało kto wjeżdża - więc rozwiązanie jest durne. Korzystanie z zatoczki jest ok z resztą, problemem jest to, że mimo sporego ograniczenia prędkości kawałek wcześniej, każdy zasuwa od strony Szadółek, dlatego mamy ciężko włączyć się do ruchu. Dlatego jedynym rozwiązaniem (jak już koniecznie) jest twardo wymusić spowolnienie, np. wystarczyłoby żółty radar postawić i by był spokój, bo światła + korki dają odwrotny skutek - patrz ulica Warszawska - brrr!

    • 0 1

  • Jedynym, mądrym rozwiązaniem jest rondo. Skrzyżowanie Jabłoniowej z Leszczynową i tymczasowym rondem jest tego przykładem z tym, że tutaj jest więcej miejsca i rondo nie musiałoby być takie małe.

    • 2 0

  • zatoczka

    'wykorzystanie pasa ruchu do skrętu w prawo, wspólnie z zatoką autobusową, jest powszechnie stosowane w Gdańsku.' - przed lotem widac jak to dziala, i jakos z zatoczki w prawo skrecic nie mozna ? sa rowni i rowniejsi ??

    • 0 0

  • Skrzyżowania rownorzędne

    Pamiętajcie, że wjeżdżając w ul. lawendowe wzgórza wjeżdżamy w strefę skrzyżowań równorzędnych. Mało kto to wie, chociaż jest już lepiej. Dwóm kozakom już to uświadomiłem jak uderzali w moją fiestę w lewy bok.

    • 0 0

  • do Trojmiasto.pl

    Poziom artykułu jest bardzo słaby. Polega jedynie na przytoczeniu stanowiska dwóch stron, bez żadnego wkładu własnego.
    Rozdział pasów kierunkowych na skrzyżowaniu wymaga opisanych w argumentach ZDiZ odpowiednich znaków poziomych (P-17 i P8d) - OK.
    Ale to wymaga odzwierciedlenia w znakach pionowych - w tym wypadku F-10. Są one konieczne, bo oznakowanie poziomie w pewnych warunkach pogodowych moż być nie widoczne.
    Zadałem sobie trud, i sprawdziłem na streetview (2017r). Znaków F-10 nie ma.
    dlaczego redaktor tego nie zrobił??
    dlaczego nie zadał zdiz bardziej dociekliwych pytań?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane