• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spore zmiany w projekcie Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
4 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Wizualizacja stacji Kolei Metropolitalnej - Gdańsk-Port Lotniczy. Wizualizacja stacji Kolei Metropolitalnej - Gdańsk-Port Lotniczy.

Wojewoda wyda w czwartek zgodę na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Ponieważ PKP PLK na czas nie zelektryfikuje linii z Osowy do Gdyni, na trasę PKM jako pierwsze wyjadą spalinowe szynobusy. Będzie ich 10 i pojadą co 15 minut. Wykup drogich gruntów wymusił oszczędności w projekcie.



Stacja Gdańsk-Port Lotniczy. Stacja Gdańsk-Port Lotniczy.
Stacja Gdańsk-Niedźwiednik. Stacja Gdańsk-Niedźwiednik.
Przebieg Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowej. Przebieg Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowej.
Wojewoda Pomorski Ryszard Stachurski podpisze w czwartek decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego dla Kolei Metropolitalnej. Prawomocna decyzja oznacza zielone światło dla budowy linii kolejowej z Wrzeszcza do Osowy.

Tymczasem plany PKM zmieniły się w porównaniu do tych, jakie znaliśmy jeszcze pół roku temu.

Przypomnijmy: pierwotnie budowa Kolei Metropolitalnej została podzielona na dwa zadania. Pierwsze zakładało wybudowanie jednego toru wraz z tymczasowym peronem przy terminalu T2, na odcinku od portu lotniczego w Rębiechowie do linii relacji Gdynia-Kościerzyna, jeszcze przed Euro 2012 . Po nowym szlaku miały kursować regularnie szynobusy z Rębiechowa do Gdyni.

Drugie zadanie miało objąć budowę dwutorowej i zelektryfikowanej linii z Wrzeszcza do Osowy, wiodącej m.in. przez Strzyżę, Niedźwiednik, Brętowo oraz Kiełpino.

Decyzja lokalizacyjna przesądza jednak o rezygnacji z pierwszego zadania. Dlaczego?

- Pierwszym czynnikiem, który spowodował przesunięcie pierwotnego harmonogramu budowy kolei było blisko czteromiesięczne opóźnienie w przekazaniu nam dokumentacji geodezyjnej w związku z budową ul. Nowej Słowackiego w Gdańsku. Niestety, polskie prawo nie przewiduje sytuacji, w której równolegle na tym samym terenie prowadzone są dwie duże inwestycje. Musieliśmy czekać na aktualną dokumentację geodezyjną tej części Gdańska, by móc dokonać nowego podziału działek na potrzeby nowej kolei - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM S.A.

Kolejarze podkreślają, że o wycofaniu się z wcześniejszej budowy tego odcinka zdecydował także brak ekonomicznego uzasadnienia dla budowy tymczasowego przystanku przy lotniskowym Terminalu T2 oraz uruchomienia tymczasowych połączeń tylko na czas turnieju Euro 2012.

Decyzji nie zmieniło nawet to, że w połowie ubiegłego roku ogłoszono przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla obu zadań. Wygrała go firma Transprojekt Gdański, a dokumentacja miała być gotowa do końca sierpnia. W ogóle nie przystąpiono do jej opracowania.

- Transprojekt Gdański przygotowuje teraz dokumentację dla całej linii PKM. Ma ona być gotowa w marcu 2012 r., taki termin przewidywała umowa dla drugiego zadania - wyjaśnia Konopacki.

Która zmiana w planach Kolei Metropolitalnej jest najpowżniejsza?

Wciąż nie ma pewności, czy i kiedy spółka PKP PLK zelektryfikuje linię kolejową z Osowy do Gdyni. PLK wciąż szuka pieniędzy na wykonanie tego przedsięwzięcia. Z nieoficjalnych informacji wynika, że w sprawę budowy sieci trakcyjnej zaangażował się wiceminister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej - Andrzej Massel.

Tymczasem bez sieci trakcyjnej na tym fragmencie trasy Kolei Metropolitalnej, nie ma sensu budowa zasilania elektrycznego między Wrzeszczem a Portem Lotniczym. A to oznacza, że Pomorska Kolej Metropolitalna SA zleci budowę linii kolejowej dla taboru spalinowego.

- Nie rezygnujemy z trakcji, lecz jej budowę odkładamy w czasie, do momentu, kiedy PKP PLK zelektryfikuje należący do niej odcinek Osowa-Gdynia - zapewnia Konopacki.

Jesienią 2011 r. pisaliśmy, że samorządowa spółka - PKM - musi dołożyć do inwestycji ok. 110 mln zł na wykup terenów na Kolej Metropolitalną. PKM musiała szukać oszczędności w projekcie i jej znalazła. Zrezygnowano m.in. z budowy drugiego parkingu przy przystanku Banino, zmieniono przebieg drogi dojazdowej do tej stacji oraz przeniesiono lokalizację budynku Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) z Rębiechowa na Matarnię, na grunty Skarbu Państwa, które zostaną bezpłatnie przekazane na potrzeby inwestycji celu publicznego.

- Według najświeższej wyceny na wykup nieruchomości musieliśmy przeznaczyć ok. 95 mln zł - mówi Konopacki. Wcześniej było to ok. 164 mln zł.

Władze Gdańska mają zamiar przekazać Kolei Metropolitalnej grunty należące do samorządu z 99 proc. bonifikatą, na co zgodzić się musi Rada Miasta. Natomiast właściciele prywatnych gruntów dostaną oferty ich wykupu za 2-3 miesiące.

Budowa Kolei Metropolitalnej po zmianach w projekcie będzie droższa. Ma kosztować 769 mln zł (netto), czyli o 50 mln zł więcej niż zakładano jeszcze pół roku temu. 653 mln zł pochodziłoby z dotacji z Unii Europejskiej.Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku.

Film promujący budowę Kolei Metropolitalnej w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (269) 4 zablokowane

  • wow!! (12)

    Super!!!!!!!!!

    • 50 11

    • skoro tyle jest barier, to czy tak kolej wogóle ruszy?

      • 9 5

    • Wizualizacja ze stacji niedźwiednika

      uzupełniona o banery na lawetach wygląda niesamowicie realistycznie.

      • 14 0

    • Co za palanty!

      Za okłamanie społeczeństwa powinne matoły wisieć.

      • 11 5

    • Unia Europejska wylozy na to 85% srodkow finansowych (7)

      A te palanty urzedasy trojmiejskie sprzyly epokowy projekt nie potrafiac jak robotnik za kogos gotowke zrobic co ustalono. Dramat. Wolalbym aby Niemcy tu rzadzili. To byla by PKM od dawna, piekne dworce i solidne tory, wiadukty, nowoczesny tabor.

      • 20 6

      • (1)

        ...solidne tory... to najlepsze z całej wypowiedzi...

        • 3 0

        • obecne za powyginane i byle jakie ze predkosc spacerowa

          jw

          • 1 0

      • (1)

        Policz jeszcze raz - 70%, nie 85.

        • 0 2

        • 85% !

          sprawdz uwaznie dostepne dokumenty PKM. Kto by mial niby wylozyc te 30% jak miasto Gdank doklada...kilka baniek, kolejne kilka samorzad... skad zebrak ma miec 750 mln zlotych na taka inwestycje jak nie ma grosza by wesprzec SKM i skonczyc z 40 letnim taborem i skakaniem do pociagu przez dziure.

          • 5 0

      • już kiedyś niemcy chcieli kłaść tory przez pomorze (1)

        niech lepiej siedzą u siebie

        • 2 3

        • PKM będzie lepsza niż SKM

          • 2 0

      • A ja wolałbym żeby rządzili prawdziwi Polacy a nie jakieś pro unijne matoły.

        Skoro Unia na wszystko wykłada, to gdzie jest 20 000 0000 000 zł które średnio miesięcznie zabiera się Polskim podatnikom? Jak to policzyłem? Powiedzmy, że zabiera się 20 milionom Polakom 1000 zł miesięcznie chociaż tak naprawdę zabiera się dużo więcej.

        • 3 4

    • jedyne co zosttanie to tylko te obrazki

      • 5 1

  • Oczywiście... (4)

    Szacunkowej ceny gruntów nie dało się wcześniej przewidzieć ;) Z drugiej strony czekamy na wywłaszczenia tych, którzy nie będą chcieli się zgodzić. Prawo własności w Polsce to mit.

    • 60 47

    • bez kitu z Ciebie łoś. (1)

      jak wy wszystko potrafilibyście wyliczyć, wybudować, was nie zaskoczyła by zima, a żadna cio...t.a z was guano robi i by robiła.. tylko marudzić potraficie, wyprowadzcie się i po problemie. negatywne cip...y !!

      • 17 22

      • cicho synku, bo ci mamusia kaszki nie da. Ładnie cię wychowała, nie ma co...

        • 12 6

    • kasy brak (1)

      a ile sa warte grunty przekazane za 1% kosciolowi?? (mi. na kowalach i ul. wawelskiej/nieborowskiej)

      • 3 3

      • I gdzie wyrównanie ceny za supermarket?

        • 1 1

  • Czyli jak zwykle wszystko będzie inaczej niż miało być a zaraz okaże się że ta kolejka wogóle nie powstanie (7)

    • 112 25

    • (2)

      a na trasę puszczą jeszcze parowozy jeden już czeka w Kościerzynie a drugi w Gdyni. Żal jak zawsze , wczoraj info o SKM i braku modernizacji a dziś to a co jutro ?

      • 24 2

      • Lepszy parowóz na trasie która jest...

        ... niż suprpociąg na trasie której nie ma.

        • 9 1

      • Jedzie pociąg z daleka... konduktorze łaskawy byle nie do siedziby PKP

        • 0 1

    • (2)

      Skąd u ciebie taki pesymizm? kilka dużych inwestycji się jednak udało zrobić.

      • 4 13

      • IMAX (1)

        ... Młode Miasto - inwestycja WIDMO ! Dla mnie ta inwestycja nie miała by znaczenia gdyby nie fakt, że w tym kompleksie zostały podpisane umowy na jedyne kino 3D (IMAX) w Trójmieście i nigdzie indziej ... i se czekam tak parę lat ... a ekipa rządzi ta sama i jakoś te stołki nic im nie dają. Dobrze, że mieszkam w Gdyni.

        • 6 1

        • Dobrze że mieszkasz w Gdyni

          ...

          • 0 1

    • no i dobrze. bo jest niepotrzebna.

      • 7 8

  • kiedy (2)

    zaczną realizować te projekty?

    • 45 4

    • Niemcy jak czytamy w innym artykule zaczeli budowac boisko w Oliwie

      Niech wybuduja tez PKM i pogonia PKP PLK oraz durnych polskic matolow urzedasow.

      • 10 1

    • 2020

      Juz sie zaczyna, bo to bo tamto to owamto, teraz czytamy ze wiosna 2015, za kilka miesięcy nagle sie okaże ze jesień 2016 itd. Grunt jednak ze cała inwestycja powstanie a to najwazniejsze, tylko mysle ze jednak koniec koncow wszystko bedzie gotowe najwczesniej w 2020 a o elektryfikacji wrzeszcz-osowa-gdynia to mozemy sobie marzyć, nie ma na to szans bo po kasa nigdy sie nie znajdzie i usłyszymy,ze tabor spalinowy sie sprawdza i odkładamy to na blizej nieokreslona przyszłosc, kolejną persfektywe unijną itd.

      • 0 1

  • Poland (2)

    burdel kraj

    • 80 52

    • taaa Polska , grupa cwaniaków u władzy za grube pieniądze , której jest tylko lepiej i wciskają kit i bałamutnie biednemu ludowi , który wszystko grzecznie przyjmie i nawet nie piśnie... a będzie jeszcze gorzej !!! Tusk i cała twoja banda przytakiwaczy won z rządu na boisko , w tym jesteś dobry

      • 12 5

    • Za to co sie stalo, odpowiedzialni za ten burdel powinni pojsc do wiezienia

      Unia Europejska wyklada na to 700 000 000 zlotych, wiec ci tu nasi to robotnicy na kogos budowie, a nawet nie potrafia na czas wbic lopaty. Chory kraj palantow i winnych brak.

      • 11 2

  • Cały czas tylko plany artykuły o tej koleji a nie wbito jeszcze żadnej łopaty jak to w Polsce mało się robi a dużo gada w (14)

    Chinach już dawno by ją zbudowali

    • 100 21

    • to do chin!! (5)

      to wypierd.. do chin pesymisto!! przez takich jak wy ten kraj ma taką mentalność !!

      • 17 22

      • to przez takie przedwczesne wytryski jak ty buraku ten kraj jest taki dziki platfusie (1)

        • 14 8

        • Na tylku masz napis MADE IN CHINA

          • 5 3

      • (1)

        O mentalność to ty zapytaj urzędników, którzy od lat szukają dziury w całym i nie mogą ruszyć z PROSTYM projektem, który powinien już być ZAKOŃCZONY. Ciekawe, że jakoś przed wojną kolej na tej trasie zbudowano znacznie szybciej, a w Andach polski inżynier Malinowski w kilka lat wybudował kolej mającą parę tysięcy kilometrów. Popatrz sobie na skalę tych dwóch przedsięwzięć i zastanów się, dlaczego wtedy, przy znacznie niższym poziomie technologii i przemysłu można było, a teraz są ciągłe problemy?
        Zresztą, połowy tych problemów by nie było, gdyby nie IDIOTYCZNE forsowanie pomysłu budowy tramwaju czy jakiejś hybrydy tramwajowo-kolejowej na tej trasie przez władze Gdańska. To była główna przeszkoda. Upierali się przy tym jak dzieci, choć wszyscy, włącznie ze specami z UE, mówili, że nie warto.

        • 12 5

        • Wiadomo dlaczego się upierali.

          Tramwaj byłby własnością miasta a kolej już nie. I nie ważne dobro obywateli tylko splendor władz : 'mamy tramwaj na lotnisko". W Krakowie z centum miasta koleją 10 min do lotniska, splendor władz nie ucierpiał.

          • 10 2

      • a może raczej przez takich ludzi jak Adamowicz i Bojanowski, którzy upierali się przy tramwaju, aż w końcu sponsor (UE) musiał im przemówić do rozumu, stwierdzając zdecydowanie, że nie ma takiej opcji?? I sam się wynoś ze swoją mentalnością, najlepiej do Burakowa, bo tam twoje miejsce. Ładnie cię matka wychowała, nie ma co...

        • 11 1

    • łopaty to akurat juz są wbite. (1)

      W okolicach obwodnicy i lotniska.

      • 6 2

      • przecież to idealnie pasuje do tej piosenki:

        "a kto sobie koleinę już wydeptał,
        bierze szmalec.
        I odwala partaninę powołując się na walec
        Apel przeto gromkim basem wnoszę ludziom ku przestrodze:
        `przypomnijmy sobie czasem, jak trza iśc po równej drodze.
        Przyda się tak sztuka trudna, gdy naprawdę w którymś dniu,
        Przyjdzie walec - i wyrówna! Przyjdzie walec - i wyru!" (Młynarski, "Przyjdzie walec i wyrówna")

        • 7 2

    • Tak bo w Chinach by ci zabrali dom i ziemie i koniec . Tam wszystko mozna szybciutko zalatwic. (3)

      • 5 3

      • Wywłaszczenie z urzędu w Polsce trwa naprawdę krótko. Przepisy się zmieniły. (1)

        • 8 0

        • Za to wyrzucenie niekompetentnego urzędnika z urzędu trwa naprawde długo.

          • 6 0

      • jakoś przed wojną prawo własności było chronione jeszcze bardziej, niż teraz, a kolej powstała w parę lat. Ponad 100 lat temu! Ciekawe, czemu wtedy mogli, a teraz nie? Może dlatego, że urzędnicy wtedy mądrzy, a dzisiejsi są... no właśnie, jacy?

        • 12 1

    • Mniejsza o łopaty. W Polsce budowa liczy się od kropidła.

      • 2 4

    • przeprowadź się do Chin

      • 1 0

  • Jak zawsze (2)

    Naobiecują, a później "oj... mamy trudności".

    • 82 10

    • (1)

      wszystko jest na zasadzie : " jakoś to będzie" , przecież cała Polska tak się kręci , a odpowiedzialność urzędnicza ... to mit i tak już zostanie

      • 9 0

      • tzw. polska bylejakość :) Jakoś to będzie, a niech tam, oj...

        • 3 1

  • MIAŁO BYĆ DOBRZE... (3)

    A WYSZŁO JAK ZAWSZE... CZEGO TKNIE SIĘ URZĘDAS Z GÓRY SKAZANE JEST NA NIEPOWODZENIE... ŻENUUUAAAA.... :(

    • 81 20

    • bo wiesz jak to jest ,to tak jak ja miałbym upiec drożdżówkę , nie umiem ale mam chęci, też bym ją spie.... i tak jest z urzędasami , zabierają się za coś o czym nie mają pojęcia a potem efekt jest jaki jest , bo nie same chęci wystarczą ale też trzeba mieć umiejętności i wiedzę w danej dziedzinie

      • 4 0

    • Najgorsze ze to epokowa inwestycja miala byc, bo UE placi za to 700 mln zl

      Te ktsy nawet nie potrafily jak robole zorganizowac pracy za czyjes pieniadze. Dramat!!!

      • 3 2

    • DANZIGER

      "Urzędasów z góry" jak to ładnie określiłeś obowiązują przepisy, w ramach których muszą się poruszać.
      I jakbyś nie był takim ślepym hipokrytą, to zauważyłbyś, że jednak w Gdańsku wiele inwestycji się udało i kolejne są realizowane, co przeczy twojej wyssanej z palca teorii o niepowodzeniach.
      No chyba, że według ciebie urzędasów lepiej zastąpić dyktatorami, którzy wezmą mapę i na niej namalują krechę jak ma przebiegać droga czy linia kolejowa i zarządzą, że tak ma się zbudować, bez względu na ludzi i środki.

      • 1 3

  • ...plany budowy dróg.... (6)

    kiedy w końcu wykurzą z lotniska wąsatych taxiarzy???co się stało się: )

    • 89 7

    • (3)

      "NIE-DA-SIĘ" to przecież Polska. Usuną ich z jednego miejsca, znajdą sobie inne. I tak w kółko. Swoją drogą wąsy-TAXI MAFIA swoją nachalnością przypomina kraje arabskie a nie Europę. COŚ Z TĄ WIOCHĄ TRZEBA ZROBIĆ PANIE PREZESIE !!!!!!!

      • 20 0

      • jeden postój dla wszystkich, ustalony cennik do informacji potencjalnego klienta zanim wsiądzie (2)

        a nie że kilku śmierdzieli mafie udaje

        • 13 1

        • Gdyby była sprawna komunikacja miejska... (1)

          ... to dużo mniej osób korzystałoby z taksówek. A tak autobus do Gdańska co pół godziny lub co godzinę, autobus do Gdyni co trzy( ! ) godziny, autobusu do Sopotu nie ma wcale ( !!! ). Chyba włodarze naszych miast mają udziały w taksówkowej mafii.

          • 11 2

          • Dokładnie tak

            większość (uprzywilejowanych) taxsiarzy to młodzi emeryci z policji, którzy rządzą się własnym prawem. Zobacznie tylko że często stoją na zakazie taksówki przy gal Bałtyckiej a policja ich nie tyka. Bo to kumple lub podpłaceni

            • 0 1

    • (1)

      kasujących 50 zł w nocy za przejazd na drugą stronę pasa startowego - złodzieje-niecałe 5 km

      • 6 0

      • Trzeba się dopytywać o ceny usług, zawsze można zadzwonić po jakieś "halotaxi". Nikt nie każe, a wręcz odradza się jeździć z naganiaczami z postoju.

        • 3 0

  • szynobusy (9)

    niech je kupią - przynajmniej będzie ładnie a nie jak w SKMkach - plastikowe siedzenie i nieotwierające się okna

    • 51 16

    • skmki gdyby były nowe też byłyby piękne (3)

      a tak prowizoryczne śmierdziele !!!

      • 8 3

      • nowe chyba były gdy Polska chrzest przyjęła w 966 (1)

        • 4 1

        • Warszawa, Łódz, Ślask ma nowe

          m. in. Elfy PESY - są super. Można? Można. Tylko w Trójmieście remontują złomy

          • 1 0

      • Śmierdziele bo pasażerowie się nie myją.

        • 3 0

    • po co ci otwierane okna? (2)

      przecież działa klima ;)

      • 7 0

      • w skm-ce ;p

        • 0 1

      • w razie czego

        jakby się klima popsuła - przecież pewnie nie będzie kasy na jej naprawę

        • 3 0

    • prawdę mówiąc wolę plastikowe siedzenia niż te małe krzesełka w nowych SKM-kach. Jak usiądą obok siebie dwie dość tęgie osoby, to nie mogą się zmieścić. Nie wiem, czemu nowe siedzenia są węższe od starych...
      Tak czy inaczej, niech zrobią nawet parowozy, BYLE BY TO RUSZYŁO!! Budowa KM diametralnie ułatwi komunikację z zachodnimi rubieżami Gdańska i Gdyni. A szynobus jest niezłym rozwiązaniem, i jako tymczasowe, i jako długookresowe - w końcu z Gdyni do Pucka też takie jeżdżą i wcale nie jest źle

      • 9 5

    • Szynobusy sa dużo droższe przy zakupie , a pźniej przy ekspploatacji - chcesz za to płqacić?

      • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane