• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sprawa awarii linii PKM w prokuraturze

Maciej Naskręt
29 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
aktualizacja: godz. 15:37 (29 lipca 2016)
Przystanek PKM Brętowo. Jeden z wielu wymytych nasypów linii PKM. Przystanek PKM Brętowo. Jeden z wielu wymytych nasypów linii PKM.

Do gdańskiej prokuratury trafiło zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa przy projektowaniu, budowie i eksploatacji linii PKM. Wnioskodawcy nie stawiają jednak konkretnych zarzutów. Zarządca linii twierdzi z kolei, że posiadał wszystkie zgody przewidziane prawem. Linia wciąż jest nieczynna po awarii - pociągi pojadą nią nie wcześniej niż we wrześniu.



Aktualizacja godz. 15:37. Władze spółki PKM przedstawiły właśnie wstępny raport uszkodzeń linii po ulewie z 14 lipca. Umieszczamy go tutaj w całości.



Prezentacja nie jest dostępna w urządzeniach mobilnych. Można z nią zapoznać się tutaj.


Co twoim zdaniem było powodem usterek na linii PKM?

Radni Prawa i Sprawiedliwości z Sejmiku Województwa Pomorskiego złożyli do prokuratury zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa przy m.in. realizacji linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

- Nie możemy doczekać się szczegółowych wyjaśnień odnośnie usterek linii PKM od władz województwa, postanowiliśmy więc powiadomić uprawnione do kontroli służby. Nie formułujemy konkretnych zarzutów we wniosku. Chcemy, by planowanie, etap realizacji, a także okres eksploatacji został sprawdzony - mówi Danuta Sikora, radna PiS.
Opozycja z Sejmiku Województwa zwraca także uwagę na to, że pociągi w dniu intensywnych opadów deszczu poruszały się po linii pomimo zagrożenia podmyciem skarp.

- Narażano wtedy zdrowie i życie ludzkie - podkreśla radna.
Kolorem pomarańczowym został oznaczony wyłączony z ruchu odcinek linii PKM. Kolorem pomarańczowym został oznaczony wyłączony z ruchu odcinek linii PKM.
Spółka PKM czeka na pismo od prokuratora

Władzom spółki, która zarządza linią, na razie trudno się odnieść do wniosku złożonego w prokuraturze.

- Czekamy na pismo z pytaniami od prokuratora. Na tę chwilę mogę zapewnić, że cała inwestycja została wykonana z najwyższą starannością, ponadto uzyskała liczne pozwolenia na użytkowanie - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.
Co ważne, jeszcze w piątek po południu mamy poznać wstępny raport z awarii po ulewie sprzed dwóch tygodni. Gdy się ukaże, umieścimy go tutaj. Nieoficjalnie mówi się, że pociągi pojadą po linii PKM we wrześniu tego roku.


Gwarancja w Budimeksie, ubezpieczenie w PZU

Linia znajduje się w pięcioletnim okresie gwarancyjnym w firmie Budimex, a dodatkowo została ubezpieczona m.in. od takich zdarzeń, jakie miały miejsce podczas wielkiej ulewy nad Trójmiastem. Można więc powiedzieć, że jest podwójnie zabezpieczona, a rola spółki PKM ogranicza się do koordynowania przepływu informacji między ubezpieczycielem a wykonawcą.

Nadmieńmy, że roczna składka za ubezpieczenie majątkowe linii kolejowej wynosi ok. 160 tys. zł. Jeśli okaże się, że przyczyną awarii były intensywne opady deszczu, to koszty naprawy pokryje firma Skarbu Państwa - spółka PZU.



Wyłączony z ruchu odcinek od lotniska do Wrzeszcza

Przypomnijmy, że w nocy 14 lipca w Trójmieście wystąpiły ulewne deszcze. Miejscami spadło nawet 160 litrów wody na metr kwadratowy. W efekcie poważnym uszkodzeniom uległy nasypy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Kolejarze wstrzymali ruch z myślą o bezpieczeństwie pasażerów, którzy są zmuszeni korzystać z autobusowej komunikacji zastępczej. Sytuacja utrzymuje się, mimo że minęły już dwa tygodnie.

Na całej długości linii PKM zaobserwować można obsunięcia nasypów kolejowych, przy czym na odcinku od łączenia linii 248 z linią 201, relacji Gdynia - Kościerzyna do przystanku Gdańsk Port Lotniczy zostały już przeprowadzone prace naprawcze oraz testy linii i próbne przejazdy, co pozwoliło udostępnić ten odcinek przewoźnikowi - spółce PKP SKM w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (268) 1 zablokowana

  • (1)

    aha podajcie jeszcze deszcz do prokuratury że śmiał padać
    najbardziej od 65 lat.

    • 19 27

    • Tak z ciekawosci...

      Wiadomo coś o jeszcze większej ulewie, która miała miejsce w 1951 roku? Nic nie mogę znaleźć. Skąd ta liczba: 65?

      • 4 2

  • Ja chcę powrotu PKM (2)

    Nie obchodzą mnie spory polityczne. Naprawcie, to w końcu. Chciałbym żeby PKM jak najszybciej została naprawiona. Męczą mnie te dojazdy autobusem. Stanie na Jaśkowej Dolinie w tym smrodzie spalin i hałasie nie należy do przyjemności. Czas dojazdu do domu wydłużył mi się teraz o prawie 30 minut. Od 1 września, jak pociągi nie ruszą, to będzie dramat. Okrojony rozkład autobusów linii 129 i 127 da wszystkim w kość.

    • 38 3

    • mi też pasowało komfort klima luz zero korków

      Piknie było....ale z......liło jaśkowa masakra autobusy stare od Merkel prezenty

      • 8 1

    • Drodzy Państwo, chyba już powinniście przestać się łudzić - naprawa jest o wiele bardziej kosztowna niż budowanie od nowa. Koszty przerosną możliwości finansowe i cała sprawa rozmyje się jak wspomniane nasypy. I nikt za to nie beknie.

      • 2 5

  • Nasyp kolei metropolitarnej (2)

    Partycja robota wykonawcy fuszerka i brak nalezytego odbioru oraz odpowiedzialmosci za jakosc nasypy. Pieniadze duze u jakosc dyza powinna byc..Piaskiem się nie wyrównuje tylko betonem lub kamieniem ..

    • 19 1

    • lub siatka sie zabezpiecza nasypy (1)

      • 1 1

      • była geowłóknina w projekcie

        I na zdjęciach też jest. Rozerwana

        • 1 0

  • Ruszą najwcześniej we wrześniu........przepraszam, ale którego roku??? (6)

    Na PKMce nic się nie dzieje. Dziury, a raczej wyrwy w nasypach zostały zasłonięte czarnymi plandekami. Projekt na pewno miał wady, do tego pośpiech w realizacji inwestycji no i co kuriozalne.... wykonawca dał niższą kwotę od kalkulacji. Na czym oszczędzał??

    • 38 0

    • (2)

      Przepraszam, a skąd ta informacje, że "Wykonawca dał niższą kwotę od kalkulacji"...i co to w ogóle znaczy? Brałem udział przybudowie PKM i proszę mi wierzyć, że takiego nadzoru robót ze strony Inwestora ("upierdliwości" i dokładności) jeszcze nie spotkałem a troszkę lat już mam...

      • 3 2

      • A kto u "nas" wygrywa przetargi? A jak było kilka lat temu z autostradami?

        A dlaczego nasypy były zbudowane z piaseczku? A dlaczego ogromne, prawie pionowe nasypy przy przystanki "Niedźwiednik" nie zostały wzmocnione murami oporowymi? A dlaczego....? A dlaczego.....? itd. Coś chyba jednak poszło nie tak!!!!

        • 3 1

      • Dlatego

        że jak się buduje "po taniości" to pilnować choć procedur należy. Proste?

        • 0 0

    • Mam odpowiedź (1)

      od ichniej rzeczniczki, że nie wiedzą, kiedy zostanie wznowiony ruch PKM...

      • 2 1

      • tyle, że oni mają rzecznika. Mężczyznę.

        • 0 0

    • BZDURA!

      proponuje lekturę http://www.zits.pwr.wroc.pl/index_pliki/moder2008.pdf w naszych warunkach na podłożu piaskowym nasypy o wysokości poniżej 10 metrów nie powinny mieć kątów niższych niż 40 stopni dla wyższych nasypów takich jak na niedźwiedniku 35 stopni + stabilizacja gruntu, a u nas??? fuszerka do generalnego remontu poza tym osuwiska ujawniły kolejną ciekawą sprawę nasyp z zewnątrz miał już za stosunkowo duże kąty a w miejscach osuwisk przykrytych teraz żeby nie wydało się czarnymi szmatami pokazuje że kąty samej konstrukcji nośnej nasypu są zbyt duże, to jest oszczędność na materiale zrobić nasyp 45 stopni i obsypać piaskiem żeby wyglądał na 35 stopni skala tego zjawiska w naszej PKM-ce jest zatrważająca! do prokuratury!!!!!!

      • 0 0

  • A jakby ... (3)

    ... tak deszcz zgłosić do prokuratury ......

    • 20 8

    • I tak to się zakończy.

      • 4 0

    • No tak

      tyle, że najpierw trzeba by po pierwsze złapać deszcz na gorącym uczynku. Po drugie, czy udałoby się ustalić narzędzie zbrodni, którym deszcz się posługiwał? Po trzecie, czy deszcz dałby radę stawić się na sali sądu? Tu wiele wątków pozostaje bez odpowiedzi, więc raczej sprawę by umorzyli. Więc widać, jak na dłoni, że tak jak w przypadku urzędników, tak samo deszcz pozostaje bezkarny :(

      • 8 0

    • Z takich spraw sie nie zartuje.

      • 0 2

  • każdy (1)

    kto widział a widziało dużo ludzi jak budowano kolej a szczególnie nowe nasypy
    myślał i mówił głośno między innymi na spotkaniach z budowniczymi że pierwszy porządny opad zweryfikuje zdolności naszych inżynierów.
    To wstyd przed światem, że potrafimy budować za granicą, nie u siebie .

    • 38 0

    • Pierwszy porządny opad od...65 lat..;))

      • 1 2

  • Otwierano z pompą

    A pompa zamknęła trasę na rok.

    • 29 1

  • PZU nie jest spółką Skarbu Państwa ! (1)

    państwo ma tylko 34% akcji

    • 14 1

    • Ale ma za to Jaworskiego!

      PIS to pokryje z programu 500+

      • 7 3

  • W Chinach (1)

    Wykonawca i urzędnicy którzy dokonywali kontroli i odbioru inwestycji (fuszerki), dawno by już zostali rozstrzelani, a ich rodziny do końca życia byłyby na aucie!

    • 20 5

    • musieliby im udowodnić korupcję na wielką skalę

      za samą fuszerkę czapy by nie dostali

      • 2 3

  • PiS-owi zależy tylko na szumie medialnym (2)

    wiadomo przecież, że miasto pokaże projekt zrobiony przez profesjonalną firmę, budowała też renomowana firma, nadzór profesjonalna firma, odbiory też. Miasto jest kryte, a wszystko wpisuje się tylko w nagonkę na Budynia.

    • 16 30

    • (1)

      Budyn sam sobie winien. To on dowodzi, jest odpowiedzialny, ale w pogoni za kolejnymi mieszkaniami dla siebie i rodzinki nie ma czasu, ani ochoty, na kontrole kolegow ktorym nagonil 'inwestycje" do zarobienia..

      • 7 4

      • PKM to inwestycja Urzędu Marszałkowskiego....

        • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane