• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sprawdziliśmy dla was najnowsze lokomotywy Bombardier Traxx MS spółki Lotos Kolej

Maciej Naskręt
17 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 

Zobacz, jak wygląda Bombardier Traxx MS od środka.



Nowoczesne lokomotywy to rzadkość na polskich szlakach kolejowych, ale nie w Gdańsku. Sprawdziliśmy, jak się sprawują niedawno wydzierżawione przez Lotos Kolej lokomotywy Bombardier Traxx MS.



System nadzoru nad pociągami Lotos Kolej na bieżąco pokazuje pozycję i aktualną prędkość wszystkich składów należących do przewoźnika. System nadzoru nad pociągami Lotos Kolej na bieżąco pokazuje pozycję i aktualną prędkość wszystkich składów należących do przewoźnika.
To (niestety) nie anegdota: gdy kilka lat temu polskie koleje ustalały z kolejami czeskimi sposoby organizacji międzynarodowych pociągów, sprawa rozbiła się o polskie lokomotywy. Czescy maszyniści nie chcieli ich prowadzić. Dlaczego? Tłumaczyli, że tak wyeksploatowanymi wozami nie będą jeździć. Po pierwsze nie umieją prowadzić tak starych maszyn, po drugie uważają, że to niebezpieczne.

Nie było by tego problemu, gdyby PKP dysponowały takimi lokomotywami, jakie jeżdżą w barwach spółki przewozowej Lotos Kolej, rozwożącej po całym kraju produktu Grupy Lotos. Ostatnio firma sprawiła sobie trzy nowe Bombardiery Traxx MS.

Każda z nich waży 84 tony. Nie jest szybka, bo jej prędkość maksymalna to 140 km/h, ale pamiętajmy, że pociągi towarowe jeżdżą po Polsce z maksymalną prędkością 70-100 km/h. Ich średnia prędkość - aż trudno to uwierzyć - wynosi ok. 20 km/h!

Droga hamowania pociągu ciągniętego Traxxem z prędkości 100 km/h wynosi, w zależności od wagi ładunku, od 400 metrów do niemal kilometra. Co ciekawe, lokomotywa może podczas hamowania oddawać prąd do sieci trakcyjnej. Niestety tylko za granicą, bo w Polsce nie ma takiej możliwości.

Jakich inwestycji przede wszystkim potrzebują przewoźnicy kolejowi w Polsce?

Ponieważ lokomotywa jest czterosystemowa (może być zasilana prądem stałym o napięciu 1,5 oraz 3 kV lub zmiennym o napięciu 15 kV oraz 25 kV) może poruszać się po torach Austrii, Niemiec i Szwajcarii.

Maksymalna długość składu, jaką lokomotywa TRAXX może pociągnąć, to niemal 750 metrów przy założeniu, że wiezie puste wagony do przewożenia olejów. Ważą wtedy 3,6 tys. ton.

Maszyniści, którzy siedzą za sterami TRAXX-ów, podkreślają, że prowadzone przez nich lokomotywy niemal zawsze wzbudzają zainteresowanie. - Nawet maszyniści z innych spółek kolejowych z wielką przyjemnością robili sobie pamiątkowe zdjęcia przy naszych pojazdach - opowiadają maszyniści z Lotosu.

Co wożą Traxxy? - Nie tylko paliwa i inne produkty naftowe, pochodzące z gdańskiej rafinerii. Często przewozimy towary dla kontrahentów niezwiązanych z Grupą Lotos. Zdarza nam się transportować m.in. samochody i kombajny rolnicze - mówi Mirosław Łosiński, dyrektor ds. operacyjnych i pełnomocnik zarządu Lotos Kolej ds. Zintegrowanego Systemu Zarządzania. Lotosowskie lokomotywy wiozły kiedyś nawet maszyny rolnicze do Turcji.

- Ze wszystkich krajowych przewoźników, Lotos Kolej transportuje towary na najdłuższych trasach w Polsce. Odległość pomiędzy Gdańskiem a Jasłem [Lotos ma tam swoją rafinerię i bazę paliw - przyp. red.], na której regularnie przewozimy towary, wynosi 780 km - dodaje Marian Wasilewski, dyrektor ds. przewozów Lotos Kolej.

W barwach Lotos Kolej jeździ 14 lokomotyw elektrycznych typu Traxx MS i trzy Eurosprintery Siemensa. Ich ruch jest kontrolowany z dyspozytorni znajdujących się w Gdańsku, Zduńskiej Woli i Wrocławiu. Pracują całą dobę, a dzięki opartej także o GPS technologii do monitoringu lokomotyw i ruchu pociągów, dokładnie wiedzą gdzie znajduje się każdy z pociągów ciągniętych przez lokomotywy gdańskiej spółki.

Spółka Lotos Kolej dowodzi, że na kolei można zarabiać.

Miejsca

Opinie (92) 4 zablokowane

  • Kolejka efektowna, tak samo ceny paliwa. (8)

    Ale takie są okrutne prawa rynku, gołodu*cy nie pojeżdzą sobie:(

    Ja też nie;(

    • 72 5

    • (1)

      Taki sprzęt z wyzysku na paliwach. Żenada, ręce opadają.

      • 4 14

      • wyzysk to uprawia państwo przez akcyzy i inne podatki paliwowe

        • 21 3

    • (1)

      trzeba bylo sie uczyc a nie kamieniami w szkole rzucac... to stac bylo by cie na paliwko

      • 6 18

      • nie cwaniakuj

        Tobie sie może udało a jak komuś rodzice kazali krowy oporządzać zamiast "głupoty czytać" to może nie mieć tak różowo. Różnie w życiu bywa a stabilność cen i sytuacji gospodarczej to jednak podstawa. Cena paliwa jest beznadziejnie wysoka. Tak na marginesie nie winił bym LOTOSu tylko rząd (ten i poprzednie).

        • 23 2

    • Niech ktoś napisze do Lotosu by zajął się przewozami pasażerskimi

      może podczas podróży byłby nie tylko poczęstunek ale i masaż?

      • 9 0

    • (1)

      ceny paliwa zależą głównie od akcyzy, więc pretensje tylko do rządu.

      • 1 2

      • jeszcze od dolara zależą, a on go up z powodu Japonii

        • 2 0

    • Niema obowiązku mieszkania w Polsce

      Ostatnio dentysta się mnie spytał kiedy wyjerzdżam i ile ma czasu.
      A ja się zastanawiam czy zemną coś nietak że jeszcze tu mieszkam.

      • 0 0

  • prądem 25 kV? aż takim? niemożliwe! (12)

    na pana zawsze można liczyć panie Macieju:)

    • 9 25

    • (6)

      Brisbane: elektryfikacja pierwszych linii podmiejskich Citytrain (~25 kV 50 Hz); obecnie system zelektryfikowany kolei uważa się za największy na półkuli południowej;

      • 6 0

      • (5)

        prąd to się mierzy w V?

        • 7 5

        • (4)

          albo kV = kilowolt

          • 3 8

          • (3)

            natężenie prądu-> ampery
            napięcie-> wolty

            "może być zasilana prądem stałym 1,5 oraz 3 kV lub zmiennym 15 kV oraz 25 kV"

            równie dobrze mógł napisać, że waży 8 minut i ma 7 barów wzrostu

            • 17 2

            • Wystarczyło, że by dodał słowa "o napięciu"

              • 7 0

            • Czy prąd może być o napięciu.

              • 2 0

            • ale się szczerze uśmiałem

              ;)

              • 3 0

    • możliwe (3)

      prąd przemienny 25 kV AC

      • 3 4

      • (2)

        a cukier to na metry czy na kilogramy kupujesz?

        • 8 2

        • na metry sześcienne (1)

          dużo słodzę

          • 22 1

          • to Ty cały zapas z Biedronki wykupiłeś, mam Cię w końcu !!!

            • 14 0

    • popłakałem się ze śmiechu :)
      A podobnież każdy zna się na prądzie tudzież napięciu :P

      Taki żarcik (a może i prawda)
      Prąd ciągnie napięcie, a blondynka na ...

      • 0 0

  • LOTOS a PKP (4)

    Chyba się przesiąde z PKP na LOTOS, nie długo podróż w cysternach będzie bardziej komfortowa...

    • 163 3

    • (2)

      weź rurkę do oddychania

      • 11 0

      • I oby nie zachciało mu się dymka:-)

        • 23 0

      • jedź w cysternie kabrio

        • 0 0

    • Lotomy?

      Lotos? Nie lotom, jeżdżę koleją :-)

      • 15 0

  • (1)

    takie polskie TGV !

    • 29 4

    • Czytelnik Trojmiasto.pl zaraz myśli, że jednak nie takie złe te nasze koleje, że jednak budują naszą przyszłość.

      Dobra kolej, dobry Grabarczyk, chwała Tusku!!!
      Tylko mały szczegół - Tusku zaraz opyli za grosze te cacka wraz z całą rafinerią ruskiej mafii, żeby dopłacić do niereformowanej gospodarki, którą prowadzi na skraj rozpaczy.
      Przepraszam, że głosowałem na tych buców.
      Serdecznie przepraszam.

      • 6 3

  • (2)

    Dla mnie mogą swój towar wozić choćby wozami konnymi, albo i transportować umyślnym z workami w kieszeniach. Byle te ich ceny nie były tak skandalicznie wysokie!

    • 32 5

    • jak dla mnie, Grucha, mozesz go trzymac nawet w pupie

      byle nie w moim aucie :)

      • 1 0

    • akcyza to 60% ceny paliwa

      • 1 0

  • (2)

    Przewozy Regionalne 16:51 z Gdyni to dopiero masakra. Podstawią jeden skład i zadowoleni ludzie jak sardynki pościskani - ani wsiąść ani wysiąść. Może by LOTOS wziął się za przewozy pasażerskie

    • 65 2

    • (1)

      Najlepsze dzwoniąc do nich dowiesz się że wszystko jest ok, sprawdzają obciążenia pociągów i nie mają jakiś sygnałów że, któryś jest MOCNO !!!! przeładowany. Nie wiem, nie rozumiem, o 13, 14 , 15 jadą 4 pociagii o 16 praktycznie jeden(ten 16:04 odjeżdza praktycznie pusty bo pasażerów zabiera im ten który jedzie 15:5x a nowych za wiele nie ma) i to pojedynczy skład i oni problemu nie widzą. Przecież o tej godzinie kupa osób wychodzi z pracy i nie ma czym wracać.

      • 4 0

      • Jak to było w pewnej piosence...

        "To prawda, że połowa pociągów jest przepełniona,
        ale za to druga połowa jeździ prawie pusta
        więc w czym problem?"
        ;-)

        • 1 0

  • BŁĄD (1)

    PKP Cargo też ma traxxy

    • 14 7

    • ma, ale to wciąż niestety

      PKP!

      • 7 3

  • Takie loki to w Niemczech, we Franfurcie sa jak stare zlomy, brudne itp (3)

    Velaro D, to jest sprzet. Niemcy juz za rok beda je mieli i beda jezdzic bezposrednio do Londynu i Marsylii, a u nas? Debile skonczone kupic chca ZLOM, dziadostwo, badziewie z Alstomu o nazwie Pseudolino. Za to powinien byc sad polowy na durakow.

    AGV, Velaro lub Bombardier Zefiro 380... TO ROZUMIEM!!!

    • 11 40

    • Stuknij się w głowę, może być mocno...

      Wymieniasz lokomotywy składowe do jednostek pasażerskich zespolonych. Prezentowana loco to typowy model towarowy o dużej sile pociągowej, Traxx MS wszedł do produkcji w 2006 roku i to bardzo nowoczesna lokomotywa.

      • 15 0

    • AGV, Velaro lub Bombardier Zefiro 380

      tak i średnia prędkość podróżna 60 km/h ;]

      • 3 0

    • Siemens Velaro i Bombardier Zefiro to są całe składy osobowe, osiągające prawie 400 km/h. Po co na naszych torach takie składy jeśli i tak nie osiągniemy tych prędkości, a poza tym towarowe nie jeżdżą więcej niż 100km/h ,przy takich masach droga hamowania zbyt długa.Lotosowi potrzebne lokoce do towarówki. Zanim nasze tabory upgradują tak aby mozna jeżdzić z prędkościami ponad 300 km/h,składy te będą już przestarzałe:)

      • 4 0

  • Sprawdziliśmy

    jeżdzą

    • 20 0

  • Tylko opcja zerowa (2)

    Ankieta jest niekompletna. Brakuje odpowiedzi:
    "Polskiej kolei potrzeba opcji zerowej."

    • 16 4

    • to prawda

      • 0 1

    • pełna zgoda

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane