• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sprawdziliśmy frekwencję na nowym, darmowym parkingu

Michał Brancewicz
1 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

Czy darmowy, piętrowy parking, który powstał przy ul. OkopowejMapka, blisko Śródmieścia Gdańska, cieszy się popularnością wśród kierowców? Sprawdziliśmy.



Gdy masz wybór: stanąć dalej za darmo albo bliżej i płacić, to wybierasz:

Czterokondygnacyjny parking, który w ramach budowy wiadukt Biskupia Górka powstał przy budynku Urzędu Marszałkowskiego i Wojewódzkiego, może pomieścić 380 pojazdów.

Oddano go do dyspozycji kierowców 6 września, więc już ponad trzy tygodnie temu. I, co ważne, na razie można parkować tam za darmo.

Czy jedyny tak duży i darmowy parking w pobliżu centrum Gdańska jest popularny wśród kierowców?

Wątpliwości ma nasz czytelnik, pan Jarek.

- Codziennie po godz. 8 przejeżdżam wiaduktem Biskupia Górka i ani razu nie widziałem jeszcze żadnego auta na najwyższej kondygnacji parkingu. Za to wiele aut stoi w zatokach parkingowych, które powstały wzdłuż ul. Okopowej przy urzędach. Czy to oznacza, że parking się nie sprawdził? - pyta.

Parking zajęty w ok. 60 procentach



Postanowiliśmy to sprawdzić. W czwartek, o godz. 8:30 na trzech piętrach z czterech stało wiele samochodów, a co jakiś czas na parking wjeżdżały kolejne auta. Na samej górze faktycznie było pusto, ale na pozostałych kondygnacjach trzeba było się trochę naszukać, by znaleźć miejsce.

Z szacunków, ale nie konkretnych wyliczeń, Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni wynika, że parking wypełniony jest w ok. 60 procentach.

Darmowy dłużej niż do końca roku



Wiele wskazuje na to, że parking będzie darmowy dłużej niż do końca roku, jak pierwotnie zakładano. Ma to związek z opóźnieniem wprowadzenia strefy płatnego parkowania na Starym Przedmieściu. Powodem są zbyt drogie parkometry. Za dostawę 260 urządzeń GZDiZ zamierzał zapłacić maksymalnie 6 mln zł, a jedyna oferta wyniosła 12,7 mln zł.

Opinie (197) 5 zablokowanych

  • (10)

    Jak za free frekwencja 60%,jak będą opłaty 20%.Niestety u nas ludzie muszą parkować najlepiej na schodach do urzędu albo wjechać do szkoły a najlepiej do klasy...takie to wygodnictwo bo ciężko zrobić 20 kroków.

    • 65 19

    • Problem jest w tym (4)

      że nie jest do wielu miejsc 20 kroków, a czasami trzeba dygać 1,5 km lub więcej. To efekt zerowego planowania w mieście

      • 11 8

      • (1)

        Przepraszam, a w tych miejscach odległych o 1,5 km nie ma parkingów? Niedaleko Okopowej jest urząd skarbowy i paszportowy (przez co totalnie zastawiona była Rzeźnicka, Plac Wałowy i okolice) i Muzeum Narodowe. Gdzie chcesz wybudować parking, z którego wszędzie będzie 20 kroków?

        • 13 0

        • W Przejazdowie jest idealne miejsce na parking.

          • 5 1

      • Spokojnie

        Ludzie będą sukcesywnie dostawiać swoje "klasyki" na postój długoterminowy to będzie komplet

        • 6 2

      • to raczej efekt nadmiaru samochodów w mieście

        i nadmiernej skłonności do korzystania z nich nawet na małe odległości

        • 3 0

    • (2)

      skoro zajętych tylko 60 procent to po co wprowadzać opłaty?

      • 11 6

      • Ox

        Zeby wszyscy widzieli ze inwestycja jest nieoplacalna a po czasie zostanie sprzedana deweliperom

        • 5 3

      • po to, by osoby nie decydujące się na przejazdy samochodem

        nie miały poczucia, że dopłacają do leniwców, uznających że samochód to jedyny sposób poruszania się po mieście. Dlaczego koszty parkowania samochodów mają być pokrywane z wpływów podatkowych, które płacą wszyscy?

        • 4 1

    • Znasz to z autopsji?

      • 4 0

    • S., każda twoja wypowiedż to efekty wygodnych skrótów myślowych.
      Frekwencja darmowego parkingu zależy wpierw od tego jak wielu kierowców o nim wie, ilu wie jak dostać się stamtąd na czas do celu, a to zależy też od pogody, od poczucia bezpieczeństwa, sensowności pozostawia auta w sporej odległości itd, itd.

      • 5 0

  • Czym uzasadnią opłaty ?? (17)

    Bo chyba nie rotacją miejsc jak 40% jest wolna !!!

    • 50 12

    • (4)

      Tym, że jak coś jest "za darmo", to płacą za to wszyscy.

      • 11 4

      • (3)

        Mówisz o komunikacji miejskiej?

        • 4 9

        • za komunikacje publiczną użytkownicy płacą 50% kosztów utrzymania (1)

          za infrastrukturę drogową w mieście kierowcy zasadniczo nie płacą nic.

          • 7 5

          • Zdzisław Dyrman, zasadniczo

            • 3 1

        • Z komunikacji miejskiej może i korzysta każdy a z dróg i ulic niemal tylko posiadacze aut.

          • 3 7

    • koszt budowy to 40mln. utrzymanie roczne pewnie z kilkaset tys zł. (9)

      wszystkiego kierowcy za darmo mieć nie mogą.
      utrzymanie samochodziarzy kosztuje miasto i tak bez tego wystarczająco dużo.

      • 13 16

      • (8)

        Ogólnie zgoda, ale widząc określenia typu "samochodziarz", "blachosmród", wiem, że mam do czynienia z fanatykiem.

        • 14 6

        • może jesteś przewrażliwiony? byłeś z tym u lekarza?

          • 6 9

        • też tak kiedyś myślałem (4)

          ale potem dorosłem i zrozumiałem, że kierowcy aut to co najwyżej samochodziarze, bo trują ludzi, blokują chodniki, generują korki i są najbardziej roszczeniową grupą użytkowników dróg.

          • 7 15

          • (3)

            Kierowcy utrzymują nasz kraj bo kupują paliwo a w paliwie jest bardzo dużo podatków i dodatkowo czasami złapią jakiś mandat i to też jest zastrzyk finansowy dla państwa. Dlatego młody człowieku szanuj kierowców.

            • 14 6

            • Jak tylko te podatki przewyższą koszty, to zacznę szanować.

              Na razie to ten kraj utrzymują palacze i alkoholicy, którzy w akcyzie płacą więcej niż wszystkie podatki w paliwie...

              • 9 1

            • nie bądź śmieszny

              same wypadki które powodują kierowcy to koszt dla państwa 44mld zł rocznie, a gdzie coś budować, gdzie to utrzymywać. gdzie inne koszta? np. społeczne, zdrowotne.... Podatki w paliwie nie pokrywają nawet 1/3 kosztów.

              • 7 7

            • koszty tworzenia i utrzymania infrastruktury zapewniającej możliwość jazdy i parkowania samochodem

              są dużo wyższe niż wpływy z akcyzy na paliwo i innych podatków wiążących się z posiadaniem i użytkowaniem samochodów.

              • 1 5

        • Fanatycy są tylko po jednej stronie. (1)

          Rowerzysta jak ma kupić kanapę, wyciągnie samochód z garażu.

          "kierofczyk" będzie się pchał 300m po bułki do sklepu samochodem.

          • 5 4

          • i tak ma być

            wiadomo że w 100% nie można z samochodów zrezygnować ale ograniczyć do niezbędnych przejazdów jak najbardziej można.

            To kwestia czasu i zobaczysz że w mieście samochody będą tylko współdzielone.
            Prywatne nie będą miały wjazdu do miasta. To kwestia 5-10 lat. W Polsce może 15

            • 4 6

    • Nic nie jest za damo. Tylko wyznawcom PISu wydaje się, że coś jest za darmo.

      • 11 2

    • Dziwne pytanie.

      Czy ten obiekt powstak sam z siebie na skutek intensywnych modłow niejakiego Głodzia w chwili trzeźwości? Zapytaj raczej ile kosztował i po jakim czasie się zamortyzuje.

      • 0 0

  • (1)

    Polski kierowca jak ma nawet za darmo parking, to i tak woli postawić na trawniku lub chodniku, bo tak wygodniej, a Straz Miejska jeszcze da w nagrodę cukierka i zawieszkę zapachową.

    • 49 15

    • Na trawniku parkuje nie Polski kierowca, tylko zawsze ten sam, nieznany bliżej osobnik lub stado..

      • 2 0

  • (6)

    Zrobić duży darmowy parking we Wrzeszczu,chętnie skorzystam i przesiądę się na SKM

    • 32 10

    • (5)

      1100 miejsc postojowych w miejscu zburzonej wioski indianskiej i zasypanego stawu browarnego. Za mało?

      • 11 6

      • na te 1100 miejsc jest kilka zajętych. tak właśnie parkingi są potrzebne.

        • 10 4

      • (3)

        to to jest darmowy parking bo nie wiedziałem,8-10 godzin tyle potrzebuje postoju,kazda nastepna godzina to 2 lub 3zł,robi sie z tego 20-30 zł dziennie.Dlatego kabanie piszę o darmowym parkingu we Wrzeszczu

        • 9 12

        • (2)

          Kto ma zaplacic za Twoj daemowy parking? Parkowanie to czesc kosztow posiadania auta

          • 14 10

          • Firma odpowiedź.

            • 0 2

          • a kto ma płacić za Twój w 3/4 darmowy bilet na autobus, albo darmowe ścieżki rowerowe?

            Bilety i ścieżki to część kosztów nie posiadania auta!

            • 0 1

  • Koszt parkowania w zależności od zajętości parkingu (25)

    Jeśli naprawdę frekwencja wynosi 60% to powinien pozostać darmowy. Jak będzie około 80% to wtedy można wprowadzić opłatę, najpierw np. 2 zł za godzinę, jeśli frekwencja spadnie cena pozostaje, jeśli wzrośnie, podnieść opłatę, jeśli spadnie poniżej 50% cenę należy obniżyć.

    • 180 60

    • (3)

      Popieram pod warunkiem, że identyczne zasady będą w komunikacji miejskiej. Przejazd za darmo, jak są wolne miejsca siedzące i 1 zł jak trzeba na stojąco.

      • 33 28

      • (2)

        W komunikacji miejskiej nie chodzi o rotację, więc nie wiem skąd to porównanie

        • 31 10

        • (1)

          Jak to skąd? Porównanie typowego bezmózga. Według jego pijackiej logiki, osoby aktywne fizycznie i dbające o zdrowie, powinny pewnie płacić więcej za ubezpieczenie zdrowotne, niż typowy kowalski z browarem przed tv.

          • 10 9

          • Oooo wariat się znalazł

            • 0 1

    • No pewnie kierowcom się należy za darmo wszystko! (19)

      nie ma bardziej roszczeniowej grupy.

      • 25 50

      • czyli mówisz, że jeszcze w życiu nie spotkałeś rowerzysty? (16)

        • 48 12

        • spotkałeś rowerzystę wołającego o darmowe parkingi? (15)

          • 21 24

          • moze dlatego ze rower mozna bez problemu pozostawić nawet przy poręczy przed żabką (5)

            ciekawe jakbyś zareagował jakby nagle nie moznabyło rowerów "parkować" poza wyznaczonymi miejscami, tylko w specjalnych stojakach i to za opłatą

            • 41 8

            • To bym kupił abonament. (3)

              Proporcjonalnie do tego co płacą kierowcy, wyjdzie mnie to jakieś 50gr/mc.

              • 8 29

              • Na jeden parking albo na strefę. (2)

                Jeśli byś się poruszał po całym mieście, to mógłbyś się zdziwić.

                W ogóle uważam, że to rozrzucanie wszędzie po chodnikach rowerowego złomu powinno być ukrócone.

                • 26 9

              • Abonament na całe miasto kosztuje 500pln.

                Tyle kosztuje wynajęcie miejsca parkingowego pod blokiem...

                Co do złomu - 100% racji. Należy wypiep**ać wszystkie rowery stojące poza stojakami i wszystkie samochody stojące poza drogą z chodników.

                • 11 3

              • wszędzie?

                wszędzie na chodnikach widzę raczej złom samochodowy. A, przepraszam, są to tylko kilkunastoletnie pojazdy znanych marek, budujące prestiż swoim właścicielom.

                • 5 14

            • Jeszcze nie widziałeś, gdzie potrafią zaparkować"kierowcy".

              • 6 1

          • 90% przestrzeni miejskiej zajmują kierowcy i ich samochody, a nie rowerzyści (7)

            • 12 9

            • Czyli rowerzystom ta przestrzeń się zwyczajnie należy a kierowcom już nie. (3)

              • 12 6

              • myślę że trochę z tych 90% się należy. Pieszym także się więcej należy

                • 10 0

              • (1)

                Rowerzyści nie generują chorób i wypadków związanych ze swoim działaniem, więc jak najbardziej - im "się należy".

                Tak samo, jak bardziej się należy zasiłek osobie która akurat co straciła pracę i aktywnie jej szuka, niż zasiłek dla typowego pijaczka, co miga się od roboty.

                • 8 9

              • Niniejszym mamy dowód koronny, że najbardziej roszczeniowa grupa to rowerzyści

                • 9 6

            • Ja myślę, że budynki zajmują więcej (2)

              Precz z budynkami w mieście, miasto dla ludzi, nie dla gruzu

              • 9 3

              • jeśli tak myślisz, to znaczy że jesteś nieźle oderwany od rzeczywistości (1)

                • 5 0

              • Nie bardziej niż miejscy aktywiści

                • 4 1

          • spotkalem rowerzystow

            ktorxzsy we kolko pier...laze im trzeba sicezki budoweac a jak wybuduja to placza ze nawierzchnia nie ta jeszcze nie tak dawno plakali czemu nie ma tubnelu rowerowego przez martwa wisle bvo samochodiarze maja

            • 3 3

      • (1)

        Nie poto płacę podatki w paliwie i ubezpieczenia żeby jeszcze za parkingi płacić

        • 5 4

        • Nie płacisz ich również po to by za nie nie płacić.

          • 1 0

    • Mordehajowe metody...

      • 1 1

  • 28 samochodów było około 18 w niedzielę (2)

    Byłem z rodzinka na spacerku i gdzieś około 18 wracaliśmy i jak wsiadaliśmy do auta to doliczyłem się 28 samochodów.

    • 17 6

    • Bo to parking dla petentów urzędu skarbowego i paszportowego. Te są w niedzielę nieczynne. Ale jak nie będzie wjazdu na Targ Węglowy, ten parking zacznie się wypełniać także w weekendy.

      • 7 1

    • W niedziele urzedy nie pracuja

      • 6 0

  • jak tylko wprowadzą opłaty (4)

    auta znikną i pojawią się jak wcześniej w krzakach

    • 45 4

    • (2)

      Gdyby straż miejska wywoziła każdy źle zaparkowany samochód to uwierz mi problem sam by się rozwiązał.

      • 6 3

      • (1)

        ciekawe gdzie by składowali te wywiezione samochody. U nas nie ma pustyń jak w USA

        • 3 5

        • Ale nie muszą ich wcale składować.

          Tydzień na parkingu i na licytację.

          • 5 1

    • Tyle tylko że będzie strefa płatnego parkowania i opłata będzie taka sama i na parkingu i na ulicy. Ja bym wolała mieć samochód pod dachem i strzeżony w takiej sytuacji, nawet gdybym miała przejsc kilka metrów więcej.

      • 0 0

  • (7)

    Nie po to przyjeżdżam do centrum załatwić sprawę, żeby parkować za darmo, zaoszczędzić kilka zlotych a stracić godzinę na dochodzenie z i do parkingu. Płatne parkowanie pozwala zaparkować tym kierowcom, którym się to nie udawało wczesniej a przyjechali np. na godzinę do jakiegoś urzędu.

    • 24 21

    • (5)

      może być płatne parkowanie, ale w jakichś zdroworozsądkowych cenach per godzina, a nie jak w Gdyni, bodaj po 8zł i więcej.

      • 10 7

      • na Litwie jest 2 euro (3)

        • 7 2

        • Bo na Litwie zarabiają w euro!

          • 2 4

        • to zostan na litwie (1)

          • 3 1

          • A potem płacz że wszyscy wyjechali i nie ma kto tego syfu utrzymywać...

            • 4 0

      • bo gdynia wyglada jak złomowisko samochodów

        trzeba się tego pozbyć

        • 2 1

    • Przecież parking jest pod samym urzędem...

      • 1 0

  • W Gdyni podwyżka opłat w strefie płatnego parkowania (15)

    A pustych miejsc na palcach jednej ręki zliczyć można. Więc jednak kasę majom ludzie.

    • 34 21

    • Wniosek?

      Ciągle jest za tanio.

      I w sumie nic dziwnego, kiedy własne miejsce parkingowe zwróci Ci się po 270 latach...

      • 14 6

    • Tylko nie wziąłeś pod uwagę jeszcze bardzo ważnego aspektu (4)

      Gdynia podnosząc opłaty za parkowanie jednocześnie zlikwidowała bardzo dużo miejsc parkingowych. Efekt jest taki, że optycznie zagęszczenie duże. Mniejsza ilość aut musi się zmieścić na jeszcze mniejszej przestrzeni.

      • 18 3

      • Gdynia od lat prowadzi bardzo agresywną wojnę przeciwko ok. 80% mieszkańców Gdyni (1)

        • 19 4

        • Nie, przeciwko słoikom zastawiającym swoimi gratami całe śródmieście

          • 4 8

      • efekt jest taki, że wolnych miejsc parkingowych jest mnóstwo (1)

        przyjedź do śródmieścia o 8 rano i zobacz ile miejsc jest wolnych. Poza tym tu nie ma żadnych miejsc zlikwidowanych

        • 5 12

        • Lepiej przyjedź w południe albo pod wieczór, kiedy

          ci, którzy wyjechali rano sprzed domów do pracy, już do nich wrócili.

          • 5 2

    • Jak mafia mi powie że albo zapłacę, albo mi podpalą lokal, to też jakoś znajdę kasę (4)

      • 8 2

      • Mafia zmusza Cię do jeżdżenia samochodem? (3)

        Ciekawe...

        • 4 7

        • (2)

          Jakoś do pracy dojechać trzeba. Mój przykład. Samochodem do pracy 25 minut. Do samego przystanku mam 10-15 minut. 25 minut tramwajem, przesiadka na autobus, 30 minut autobusem, 10-15 minut z przystanku do pracy.

          • 6 2

          • Takich osób jak z Twojego przykładu jest więcej (ja również: autem 25 min, innymi środkami najszybciej 50 min, mimo, że do przystanku mam 250m i na zad*piu nie mieszkam). Generalnie takie coś występuje u wszytkich, którzy nie mieszkają wzdłuż jednej linii jakiejś komunikacji (jeden bus lub jedna skmka lub jeden tramwaj).

            • 5 2

          • No to jeszcze powiedz gdzie mieszkasz i gdzie pracujesz.

            Nie znam żadnego miejsca w Gdańsku z którego trzeba iść 15 minut do przystanku...

            • 3 5

    • Majom, majom (2)

      Ciekawe czy masz prawo jazdy?.

      • 3 2

      • Ciekawa jest mentalność boomerów.

        Traktują prawo jazdy i posiadanie samochodu jako coś trudnego do zdobycia...

        • 3 1

      • Majowie zawsze mieli dużo złota

        • 3 0

    • Są wolne miejsca i to dużo, nareszcie nie boję się, że nie będę miała gdzie zaparkować jak wrócę do domu - mieszkanka Śródmieścia.

      • 1 2

  • (1)

    Tyle milionow poszlo i darmowy. Wszystko dla urzednikow

    • 16 10

    • A kto zadluzonemu zabroni się bawić.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane