Fakty i opinie

stat

Sprawdziliśmy, ilu pasażerów będzie mogło korzystać z komunikacji

Do tej pory w pojazdach komunikacji miejskiej mogła być zajęta jedynie połowa miejsc siedzących. Teraz ma się to zmienić.
Do tej pory w pojazdach komunikacji miejskiej mogła być zajęta jedynie połowa miejsc siedzących. Teraz ma się to zmienić. fot. Piotr Hukało / Trojmiasto.pl

Od poniedziałku, 18 maja, z komunikacji miejskiej będzie mogło skorzystać jednocześnie więcej osób. To efekt kolejnego etapu odmrażania gospodarki wprowadzonego przez rząd. Sprawdziliśmy, ilu pasażerów naraz będą mogły przewozić tramwaje, autobusy, trolejbusy i pociągi w Trójmieście.



Jak przestrzegasz obostrzeń w komunikacji miejskiej?

jeżdżę w maseczce i nie wsiadam do zatłoczonych pojazdów 29%
zakładam maseczkę, ale kiedy się spieszę, to wsiadam do pojazdu nawet gdy jest tłok 26%
nie przestrzegam w ogóle 11%
nie korzystam z komunikacji miejskiej 34%
zakończona Łącznie głosów: 1202
Przypomnijmy: do tej pory w pojazdach komunikacji miejskiej zajęta mogła być tylko połowa miejsc siedzących, by zachować odpowiednią odległość pomiędzy pasażerami.

Kolejne zmiany, które we wtorek ogłosili przedstawiciele rządu, są niejako odpowiedzią na oczekiwania organizatorów przewozów, którzy krytykowali nieekonomiczność takich obostrzeń.

Od 18 maja w pojeździe jednocześnie będzie mogło przebywać:
  • tyle osób, ile wynosi połowa miejsc siedzących (tak jak obecnie - i jest to rozwiązanie zarezerwowane raczej dla pojazdów komunikacji dalekobieżnej, w której jest mniej miejsc stojących)
lub
  • tyle osób, ile wynosi 30 proc. liczby wszystkich miejsc siedzących i stojących (w tym przypadku jednak połowa miejsc siedzących musi pozostać wolna).

Druga opcja (na nią zapewne zdecydują się organizatorzy przewozów w Trójmieście) oznacza, że jeżeli w autobusie jest np. 30 miejsc siedzących i 70 stojących (czyli w sumie 100), to równocześnie może nim jechać ok. 30 osób. Przy czym połowa miejsc siedzących musi pozostać wolna. Do tej pory do takiego autobusu mogło wejść 15 osób.

Rozkłady autobusów i tramwajów w Gdańsku



Wprowadzenie takich zmian zależy jednak od zarządzających transportem publicznym. I choć urzędnicy przyznają, że czekają na "kropkę nad i", czyli rozporządzenie wydane w tej sprawie, zmianę oceniają pozytywnie.

Zapełnienie pojazdów będzie monitorowane



- Analizujemy obecnie, w jaki sposób zorganizujemy przejazdy pasażerów od najbliższego poniedziałku. Na bieżąco będziemy informować o postępach prac i wprowadzanych rozwiązaniach. Cieszymy się, że w naszych pojazdach będzie mogła podróżować większa liczba pasażerów. Z pewnością, jak dotąd, będziemy liczyć napełnienia, celem dostosowania popytu do zapotrzebowania - mówi Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM w Gdańsku.

Liczba pasażerów, którą w normalnych warunkach mogą przewieźć wybrane pojazdy w Gdańsku:


Tramwaje:
  • Konstal - miejsca: siedzące 49, stojące 135,
  • Pesa - miejsca: siedzące 40, stojące 161
  • tzw. Dortmundy - miejsca: siedzące 42, stojące 134

Autobusy
  • Mercedes Connecto G miejsca: siedzące 46, stojące 105
  • Mercedes Citaro miejsca: siedzące 23 stojące 61
  • Marcedes Connecto LF miejsca: siedzące 31, stojące 67

W Gdyni od poniedziałku, 11 maja, przywrócone zostały rozkłady jazdy ważne w dni nauki szkolnej.normalnych warunkach standardowy autobus kursujący po tym mieście może przewieźć około 100 osób - z czego ok. 30 miejsc jest siedzących. Autobus przegubowy ma ok. 150 miejsc, z czego ok. 45 siedzących.

Analogicznie sytuacja wygląda w przypadku trolejbusów (choć w taborze są także pojazdy, których liczba miejsc jest mniejsza). Z wiadomych przyczyn pojazdy nie będą mogły być całkowicie zapełnione - rozluźnienie obostrzeń bez wątpienia wpłynie jednak pozytywnie na komunikację miejską.

Rozkład komunikacji miejskiej w Gdyni



Tabor składa się z pojazdów o różnej liczbie miejsc - liczby zostały uśrednione.
Tabor składa się z pojazdów o różnej liczbie miejsc - liczby zostały uśrednione. graf. trojmiasto.pl
- Do jednego pojazdu będzie mogło legalnie wsiąść więcej pasażerów. Cieszy nas to, bo wielu pracowników wraca do pracy i muszą mieć czym dojechać, a przy tak radykalnych obostrzeniach obsłużenie wszystkich chętnych byłoby po prostu niemożliwe - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni. - Rozkłady szkolne już przywróciliśmy, więc zmian nie będzie. Być może kolejne nowości przyniesie rozporządzenie, bywało już, że zapowiedzi z konferencji różniły się od późniejszej treści przepisów w rozporządzeniu. O wszelkich zmianach będziemy informować.

Więcej pasażerów w pociągach SKM



Z zapowiedzianych zmian cieszą się także kolejarze - pociągami SKM będzie mogło podróżować więcej pasażerów.

- Na przykład w zmodernizowanych pojazdach typu EN 57 AKM zamiast 90 osób od poniedziałku, zgodnie z przepisami, będzie mogło podróżować już 138 pasażerów, czyli więcej o ok. 53 proc. W trzyczłonowych szynobusach typu SA 136, które przeważają w użytkowanym przez nas taborze spalinowym, ten wzrost będzie mniejszy - zamiast 75 pasażerów jednorazowo będzie mogło ich podróżować 90, czyli tu wzrost będzie jedynie 20-procentowy - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik SKM.
graf. trojmiasto.pl
Kolejarze podkreślają, że już teraz zdarzają się pociągi, w których liczba pasażerów przekracza limity, które mają obowiązywać od 18 maja - a pasażerów wciąż przybywa. Złotoś zwraca uwagę, że jeszcze w maju będą odmrażane kolejne sektory gospodarki, więc trzeba liczyć się z tym, że do pociągów wrócą kolejni pasażerowie.

Rozkłady SKM



- Dalsze wydłużanie składów w zasadzie nie jest już możliwe, podtrzymujemy więc nasze prośby do Urzędu Marszałkowskiego, który zleca nam przewozy, o zgodę na przywrócenie zawieszonych na początku pandemii pociągów. Bez dodatkowych kursów utrzymanie zapełnienia pojazdów w obowiązujących limitach nie będzie możliwe - podsumowuje Tomasz Złotoś.

Będzie więcej pociągów SKM



Już po tym, jak komentarza udzielił nam rzecznik SKM, przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego poinformowali, że w związku z likwidacją niektórych obostrzeń podjęto decyzję o przywróceniu kursowania wybranych pociągów SKM:

Kursujących w soboty (od 16 maja 2020 roku):
  • Gdańsk Śródmieście - Wejherowo (9:45 - 11:01)
  • Gdańsk Śródmieście - Wejherowo (10:45 - 12:02)
  • Gdańsk Śródmieście - Wejherowo (11:45 - 13:08)
  • Gdańsk Śródmieście - Wejherowo (12:45 - 14:01)
  • Gdańsk Śródmieście - Wejherowo (13:45 - 15:02)
  • Wejherowo - Gdańsk Śródmieście (10:20 - 11:35)
  • Wejherowo - Gdańsk Śródmieście (11:22 - 12:35)
  • Wejherowo - Gdańsk Śródmieście (12:06 - 13:35)
  • Wejherowo - Gdańsk Śródmieście (13:22 - 14:35)
  • Wejherowo - Gdańsk Śródmieście (14:22 - 15:35)


Kursujących w dni robocze (od dnia 18 maja 2020 roku):
  • Gdynia Cisowa - Gdańsk Śródmieście (5:24 - 6:15)
  • Wejherowo - Gdańsk Śródmieście (7:14 - 8:28)
  • Wejherowo - Gdańsk Śródmieście (12:06 13:25)
  • Gdynia Cisowa - Gdańsk Śródmieście (13:44 - 14:35)
  • Gdynia Cisowa - Gdańsk Śródmieście (14:51 - 15:42)
  • Gdańsk Śródmieście - Gdynia Chylonia (6:37 - 7:25)
  • Gdańsk Śródmieście - Wejherowo (9:00 - 10:13)
  • Gdańsk Śródmieście - Wejherowo (13:40 - 14:53)
  • Gdańsk Śródmieście - Wejherowo (14:50 - 16:07)
  • Gdańsk Śródmieście - Gdynia Chylonia (15:52 - 16:40)

- Jednocześnie zobligowaliśmy PKP SKM do monitoringu zapełnienia pociągów oraz sprzedaży biletów na konkretne połączenia w celu wyeliminowania możliwości przekroczenia wskaźnika dopuszczalnej liczby pasażerów w pociągu - mówi Michał Piotrowski z UMWP.