- 1 Nasze dane osobowe fruwają jak konfetti (78 opinii)
- 2 Był HIT, było Tesco, będzie osiedle (280 opinii)
- 3 Nazistowski ośrodek w żydowskiej willi (146 opinii)
- 4 Miała być zielona aleja, a jest tylko 12 drzew (104 opinie)
- 5 "Bombowe" wojny gangów na zdjęciach (208 opinii)
- 6 Mikołaje na motocyklach w Trójmieście (114 opinii)
Sprawdziliśmy wiek pojazdów komunikacji miejskiej w Trójmieście
Średnia wieku pociągów SKM to 35 lat. Najmłodszy tabor posiada Gdynia, choć pod względem autobusów największy gdański przewoźnik ma pojazdy starsze tylko o kilka miesięcy. Sprawdziliśmy, jak statystycznie wygląda wiek pojazdów, którymi codziennie podróżują mieszkańcy Trójmiasta.
Zdecydowanie najstarszy tabor posiada Szybka Kolej Miejska, której pociągi elektryczne liczą średnio 35 lat, a najstarszy z nich ma aż 48 lat (EN57/71-039 produkcji wrocławskiego Pafawagu, obecnie fabryka kanadyjskiego Bombardiera).
Najmłodszymi pociągami elektrycznymi pozostają dwa Impulsy wyprodukowane w 2016 r. przez nowosądecki Newag. Kursują one obecnie połączone ze sobą jako jeden skład.
Z 2015 r. pochodzą spalinowe pociągi Pesy wykorzystywane na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, ale są one eksploatowane jedynie przez SKM, zaś ich właścicielem - podobnie jak spalinowych zespołów trakcyjnych Newagu z 2010 r. - pozostaje samorząd województwa.
- W trakcji elektrycznej realizujemy codziennie 28 obiegów. W rezerwie dysponujemy dwoma pociągami EN71 oraz 9 sztukami EZT EN57 - dodaje Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.
Ok. 9 lat mniej niż SKM wynosi średnia wieku floty tramwajowej w Gdańsku. Najstarsze wagony pochodzą z 1976 r. i są to wysokopodłogowe pojazdy 105Na o numerach taborowych 1202, 1203, 1232 produkcji chorzowskiego Konstala (przejętego w latach 90. przez francuski Alstom). Najmłodszymi tramwajami są natomiast wyprodukowane w 2014 r. dwukierunkowe Pesy Jazz Duo z Bydgoszczy.
- Zgodnie z umową przewozową do obsługi tras tramwajowych potrzebnych jest 109 składów (w okresie wakacyjnym 103 składy). Stan inwentarzowy wynosi natomiast 126 składów - wylicza Alicja Mongird, rzecznik Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Pod względem taboru autobusowego sytuacja w Trójmieście wygląda znacznie korzystniej. Należy jednak pamiętać, że autobusy produkowane są z myślą o eksploatacji przez ok. 15-20 lat, podczas gdy tramwaje i pociągi przez co najmniej 30-40 lat.
U największego gdańskiego przewoźnika średnia wieku autobusów wynosi dokładnie 12,19 roku. Na liniach obsługiwanych przez spółkę GAiT spotkać można pojazdy z 2017 r., jak i z 1994 r. (w tym pierwsze w Polsce autobusy niskopodłogowe produkcji Mercedesa).
- W ciągu najbliższych kilku miesięcy planujemy ogłosić przetarg na 46 fabrycznie nowych autobusów, z czego 26 będzie przegubowych, 18 standardowych 12-metrowych, zaś 2 midi (krótkie) - mówi Mongird.
Obecnie do codziennej obsługi liniowej w dni nauki szkolnej GAiT potrzebuje 197 autobusów. To oznacza, że w rezerwie pozostają 34 pojazdy.
Oprócz GAiT, na terenie Gdańska spotkać można jeszcze pojazdy Warbusa oraz PKS Gdańsk. Zgodnie z umową z Zarządem Transportu Miejskiego nie mogą to być pojazdy starsze niż z 2008 r.
Wyjątkiem jest jeden autobus przegubowy MAN należący do PKS Gdańsk z 2004 r., który został warunkowo dopuszczony przez ZTM do obsługi liniowej ze względu na braki taborowe po nieplanowanym przedłużeniu umowy z przewoźnikiem.
- Od 1 stycznia obsługę tych linii przejmuje nowy przewoźnik, który będzie dysponował fabrycznie nowymi 38 autobusami Mercedesa - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
W Gdyni średnia wieku autobusów wszystkich przewoźników jest nieco niższa od średniej autobusów GAiT i wynosi 11,25 roku. Najstarszymi autobusami są dwa przegubowe Mercedesy z 1993 r. Najnowsze pojazdy, także produkcji Mercedes-Benz, powstały w 2017 r. (10 autobusów).
- Sytuacja znacząco poprawi się już w przyszłym roku, kiedy zacznie się realizacja projektu zakupu z udziałem środków UE 85 pojazdów dla operatorów komunalnych. Najpóźniej w 2018 r. pojawi się też sześć fabrycznie nowych autobusów Mercedes Citaro G2 nabytych przez PKS Gdynia w związku z wygranym przetargiem na obsługę linii 146 - zapowiada Marcin Gromadzki, rzecznik Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.
Średnia wieku trolejbusów wynosi 12,42 roku. Najstarszymi pojazdami jest dziewięć Mercedesów z 1993 r., wyprodukowanych pierwotnie jako autobusy dla przewoźników w Niemczech i Szwecji. W latach 2004-2007 zostały one zakupione przez Gdynię, a następnie przebudowane na trolejbusy z wykorzystaniem podzespołów z Jelczy.
Najnowsze trolejbusy wyprodukowano w 2016 r. - są to cztery pojazdy wielkopolskiego Solarisa wyposażone w akumulator, który pozwala pokonać dystans 20 km "w cyklu normalnym w ruchu drogowym", bez podłączania się do napowietrznej sieci zasilającej.
W dni powszednie nauki szkolnej do obsługi sieci komunikacyjnej ZKM w Gdyni potrzebnych jest 199 autobusów oraz 74 trolejbusów. Rezerwa wg stanu inwentarzowego to 63 autobusy oraz 15 trolejbusów.
Oprócz pojazdów eksploatowanych liniowo, trójmiejscy przewoźnicy miejscy posiadają także zabytkowe autobusy, tramwaje i trolejbusy. SKM może natomiast pochwalić się nietypowym pomnikiem fragmentu pociągu EW58 wmontowanego w halę elektrowozowni. Pojazdów tych nie braliśmy pod uwagę w zestawieniu.
Czytaj też: Artykuł z 2014 r.: Tabor komunikacji miejskiej w Trójmieście
Miejsca
Opinie (197) 5 zablokowanych
-
2017-08-16 06:02
Zabytek (5)
Masakra jakie zlomy to wszystko na litewska powinno trafic
- 51 93
-
2017-08-16 07:14
Tragedia (1)
Ciebie na Srebrzysko powini odstawić
- 28 10
-
2017-08-16 10:32
Od razu do Kocborowa - tam "leczą" najtrudniejsze przypadki
O ile tę terapię można nazwać "leczeniem". Oni tam leczą jak w "Daleko od noszy".
- 9 2
-
2017-08-16 10:31
Moim zdaniem inwestycji potrzebuje przede wszystkim SKM.
Nowe składy + zwiększenie częstotliwości kursowania. Zwłaszcza w godzinach szczytu.- 22 4
-
2017-08-16 16:59
Jakieś czubki
Minusują. Te trupy mają tyle lat co wasz prezydent haha. Tyle lat zarabiają to chyba już najwyższy czas zmienić skm na nowe. Jakoś PKm może mieć nowy tabor A przecież mogli zmodernizowac Stary sprzęt spalinowy i jeździć przez najbliższe 60lat
- 0 4
-
2017-08-17 12:19
a ile lat mają limuzyny decydentów?
- 0 0
-
2017-08-16 06:04
w Gdyni do średniej wieku wliczono Mercedesy z 2017 roku?? (21)
Przecież to auta firm zewnętrznych z głębi kraju które wygrały przetarg na obsługę linii. Wystarczy zwrócić uwagę na tablice rejestracyjne pojazdów!
- 47 61
-
2017-08-16 07:15
(3)
Jazda po gdyńskich dziurach przyspiesza starzenie x 3
- 23 17
-
2017-08-16 09:47
(2)
wożenie gdańskich jełopów przyśpiesza korozję pojazdów x 4
- 37 11
-
2017-08-16 11:07
Tyle wody w mózgu mają ;)
- 10 3
-
2017-08-16 11:22
Dobre
Ale się uśmiałem :) Dobre, to Ci się udało. Choć kłócicie się jeden z drugim o to który lepszy Gdynia czy Gdańsk a prawda jest taka że dziś jedno bez drugiego by nie istniało. Oba miasta są ładne.
- 13 3
-
2017-08-16 07:19
A PKS Gdańsk i Warbus to jakie firmy?
- 26 2
-
2017-08-16 08:05
PKS Gdynia ma siedzibę w Gdyni (4)
I do nich należy 10 mercedesów.
Więc przestań pisać głupoty.- 23 4
-
2017-08-16 08:14
(3)
Pks gdynia moj drogi to nic innego jak pks wejherowo tylko zarejestrowane w gdyni by moc obslugiwac wiecej linii
- 8 15
-
2017-08-16 08:42
Nie ma już czegoś takiego jak PKS Wejherowo, (2)
a PKS Gdynia ma siedzibę w Gdyni. Sprawdź gdzie.
- 16 3
-
2017-08-16 08:56
PKS Gdańsk (1)
pewnie ma siedzibę w Gdańsku?? weź idź bo bredzisz
- 2 6
-
2017-08-16 10:05
śiedzibę może i w Gdańsku
ale właściciela w Żukowie :)
- 10 3
-
2017-08-16 08:40
(4)
a co za różnica, skoro obsługują linię w Gdyni to wliczają się do komunikacji Gdyni
- 15 3
-
2017-08-16 08:58
(3)
W Gdyni średnia wieku autobusów wszystkich przewoźników jest nieco niższa od średniej autobusów GAiT i wynosi 11,25 roku
skoro jeżdżą liniowo to się wliczają i nie wiem gdzie masz problem- 14 5
-
2017-08-16 13:16
(2)
Jego problem to kompleks Gdyni. Nie może znieść tego, że propaganda mówi codziennie, ze jego Gdańsk ciągle kupuje nowe autobusy i tramwaje a Gdynia stoi w maraźmie a w rezultacie to w Gdyni mają nowsze i więcej.
- 12 3
-
2017-08-16 16:38
MAnipulacja polega a tym, że w Gdańsku tych nowych od prywatnych przewoźników nie policzyli.. (1)
Gdynia a starszy tabor a tu na siłę przy pomocy manipulacji danymi próbuje się udowadniac, że nie
- 1 3
-
2017-08-16 23:44
Misiu ja nie ściemniaj
Wszystko policzyli i manipulacje to ty próbujesz urządzać pisząc kompletne bzdury.
- 0 0
-
2017-08-16 08:42
????
propaganda musi być!!!
wejdz do połowy wozów to takie złomy ze szok- 8 3
-
2017-08-16 08:44
Tablice mają takie bo są w leasingu.
PKS Gdynia ma siedzibę w Sea Tower.
- 10 5
-
2017-08-16 09:04
ZKM od dawna nie ma własnego taboru. (2)
Poszczególne linie obsługują różni przewoźnicy swoim taborem. A gdzie są te pojazdy rejestrowane nie ma tu znaczenia. Obsługują transport publiczny w Gdyni, a tego dotyczy artykuł.
- 11 3
-
2017-08-16 16:39
Tylko dlaczego w Gdańsku nie policzyli tych nowych od prywatnych przewoźnikow co obługują linie w Gdańsku? (1)
- 1 1
-
2017-08-16 20:43
Policzył tłumu, policzyli
- 1 0
-
2017-08-16 10:22
Ciekawe czy wzięto pod uwagę zabytkowe trolejbusy?
- 4 3
-
2017-08-16 06:04
ankieta do kitu (8)
Ankieta wrzuca do jednego worka sesnownie utrzymane autobusy/tramwaje i tabor SKM poniżej krytyki.
- 74 3
-
2017-08-16 08:48
(3)
jak chcecie tylko nowe to zaplacicie tyle, ze lepiej bedzie przesiasc sie na sasmochod
i tez beda bardziej awaryjne niz te ktore sa po remontach.- 4 3
-
2017-08-16 08:48
wlasciwie wtedy komunikacja publiczna mija sie z celem (2)
chyba ze wprowadzimy prywatyzacje i konkurencje.
- 1 4
-
2017-08-16 10:26
i będziesz wożony 40 letnim złomem po którym niemiec już nie płakał, bo nie opłacało się go remontować (1)
gdzie złomowanie go wychodziło drożej niż opchnięcie do Polski
- 5 1
-
2017-08-17 04:16
jesli to bedzie konkurencyjne to wchodze w to.
- 0 0
-
2017-08-16 13:17
Ankieta powinna brzmieć tak
Co było najbardziej potrzebne obecnie w Gdańskim transporcie?
Zmiana nazwy na GAIT?
Loża dla prezesa GAIT na lokalnym stadionie opłacona z miejskiej kasy?
Przygotowanie pod deweloperkę terenów GAIT na Hallera, we Wrzeszczu i na Jana z Kolna?
Zabawa w zamianę pętli Jana z Kolna i z powrotem aby ułatwić życie budowniczym Trytona?
Systematyczna reforma reforma Gdańskiego transportu publicznego?- 4 1
-
2017-08-16 14:48
jak zawsze (2)
standard, widać że w redakcji nikt socjologi nie studiował.
- 1 0
-
2017-08-16 15:55
Tak, to, że ankiety na trojmiasto.pl są do bani, obserwuję od lat.
- 1 1
-
2017-08-17 04:17
a co studiowal?
bo z tego co pamietam to jedno elektronike a drugie awf. ;)
- 0 0
-
2017-08-16 06:06
W pierwszych mercedesach w 94 brakowało klimy. (6)
A są tylko dwa okna i dwa szyberdachy.
Taki autobus to tylko na trasę przez las lub w ciągłym dość szybkim ruchu.- 62 3
-
2017-08-16 06:54
(5)
W nowych autobusach i trolejbusach tez klima nie działa. Nie wiem kierowcy chyba mają zakaz włączania
- 20 3
-
2017-08-16 07:04
"Pojazd klimatyzowany" (2)
nie oznacza włączonej klimy ;-)
- 19 1
-
2017-08-16 11:09
Bo zostawiłeś otwarte okno, a jak kolejny napis w autobusie informuje.... (1)
"Przy włączonej klimatyzacji okna są zamknięte". Więc jeśli są otwarte, to i klima nie pracuje.
- 5 5
-
2017-08-16 13:29
*zablokowane. To zupełnie co innego niż zamknięte.
- 6 0
-
2017-08-16 08:45
Klima się włącza pow. 22st.C
- 3 3
-
2017-08-16 09:28
Tak bo kierowcy lubią też 10godzin jeździć w smrodzie i skwerze...szkoda słów na takie głupie komentarze
- 8 3
-
2017-08-16 06:08
Dlaczego w Gdyni na liniach na plaże nie używają klimy? (5)
Jak wypadają stare autobusy które urząd miasta kupił z Niemiec? Były z nimi problemy techniczne, wypadki...
- 33 15
-
2017-08-16 06:15
(3)
Skoro jedziesz na plaże to po co Ci klima? Serio pytam. Najpierw schłodzisz skóre po to by zaraz wystawić ją na ostre słońce. Szok termiczny to jedna z przyjemniejszych rzeczy jakie mogą cie wtedy spotkać.
- 11 16
-
2017-08-16 06:53
szczur to ty? (2)
To może niech na pieszo idą?
- 11 7
-
2017-08-16 11:11
Troll, który sądzi, że od kilku lat pisze w komentarzach ze Szczurkiem? Bezecenne! (1)
- 4 3
-
2017-08-16 17:10
to klakier Horały :)
- 1 1
-
2017-08-16 07:56
Podobnie będzie w zimę jak autobus będzie wiózł morsów na plażę. Jaki sens mieć wtedy ostro włączone ogrzewanie jak oni zaraz będą wchodzić do lodowatej wody?
- 11 2
-
2017-08-16 06:11
No i bardzo dobrze. To jest prawdziwa ochrona srodowiska! (3)
To jest prawdziwa ochrona środowiska. Wykorzystanie sprzetu do samego końca, aż ulegnie samoistnej biodegradacji. To nie jest sarkazm!
- 65 4
-
2017-08-16 08:30
O to się nie bój. (1)
Prawa rynku zapewnią odpowiednią eksploatacje. Spora część autobusów zaczynała swój żywot w Niemczech, potem zostały sprzedane do Polski. Polacy z kolei mogliby dalej je sprzedawać do krajów Trzeciego Świata, np: Ukraina.
- 12 2
-
2017-08-17 04:18
d*pa z ciebie madraliznka nie ekspert
zwyczajnie bruzdzisz tu.
- 0 1
-
2017-08-16 08:49
jestem za tym i tak samo wykorzystuje komputer.
- 1 1
-
2017-08-16 06:12
Wszystkie powinny być okresowo remontowane i tyle! (4)
Po jasny gwint kupować nowe pojazdy Mało wam złomu na placach? Jak chcecie luksusów to jeździjcie samochodami, a nie komunikacją miejską. Potem jeszcze narzekanie że bilety znowu drożeją, a z pustego nie nalejesz.
- 43 13
-
2017-08-16 13:53
Powinni wprowadzić w tych wszystkich spółkach przepis, że nową furę dla prezesa kupujemy co tyle lat ile wynosi średnia taboru
- 6 0
-
2017-08-16 16:25
Dokładnie, tu jest Polska i ma być źle! Jak chcesz być wożony jak jakiś panicz to kup sobie poldka w gazie. Może jeszcze z elektrycznymi szybami? W łbach się przewraca od tego upału
- 1 1
-
2017-08-16 17:07
mylisz (1)
Się wieśniaku. Aby zachęcić większą i wymagającą grupę pasażerów należy im dac nowe autobusy, tramwaje czy skm. Dla takich jak ty pewnie bydlowoz po remoncie by wystarczył. Ludzie już mają dość ciągłego gorącą latem lub zimna w zimę.
- 0 3
-
2017-08-16 21:18
To niech sie wyprowadzą :)
- 1 0
-
2017-08-16 06:14
Trzykrotnie mniejsza Gdynie (31)
Obsługuje więcej autobusów.To wiele wyjasnia.
- 52 22
-
2017-08-16 06:16
(4)
Po prostu mają tam więcej dróg jednokierunkowych i nie mają jak zawracać, dlatego w trase wysyłane są kolejne :)
- 23 19
-
2017-08-16 08:09
ależ błysnąłeś... (3)
bezmyślnością. Budyń - tu ty?
- 11 18
-
2017-08-16 10:58
trzykrotnie? - jak to obliczyłeś geniuszu? 460tys vs 245tys (2)
- 4 2
-
2017-08-16 11:43
(1)
Pisał o ilości ludzi w mieście czy wielkości miast? Naprawdę w tym Gdańsku macie kłopoty z czytaniem ze zrozumieniem.
- 6 5
-
2017-08-16 17:16
policz sumarycznie długość tras autobusowych
to jest miernik. Nie liczba ludności. Policz również, że w Gdyni jest kilka linii, które wykonują dwa, trzy, cztery kursy NA DOBĘ.
- 2 3
-
2017-08-16 06:45
Gdansk to nie miasto. To stan zabuzkiego umyslu (6)
Nie widziałem wiekszego syfu w zadnym polskim miescie. Te dziury w drogach, wieczne korki, bieda i ten fetor. O ludziach nie wspomne, nie czas ani miejsce na to. Jako przyjezdny Wek i Sloik ;) Gdynie biore w ciemno
- 26 45
-
2017-08-16 07:18
Ile PiS płaci za taki wpis teraz? (2)
Pytam
- 28 20
-
2017-08-16 07:44
A co ma PiS do tego przygłupie?
- 23 14
-
2017-08-16 09:05
50 gr
- 15 2
-
2017-08-16 07:59
następny nawiedzony
normalnie Gdańsk w ruinie - bierz sobie tę Gdynię ja zostaję w Gdańsku, bo jeszcze nie oślepłem
- 28 16
-
2017-08-16 08:29
Ciekawe czy już mu lepiej;)
- 8 4
-
2017-08-16 08:40
trolling
- 5 3
-
2017-08-16 06:55
Gdynia jeździ na wiochy Kosakowo reda Rumia i nie ma tramwajów (9)
- 34 4
-
2017-08-16 07:00
Za to (4)
Ale ma trojlebusy.
- 11 12
-
2017-08-16 07:35
które biorą mniej pasażerów od autobusu - zaiste, super komunikacja na miasto (3)
- 15 12
-
2017-08-16 09:37
lepsza tłuku niz tramwaje (2)
- 6 17
-
2017-08-16 10:55
(1)
W czym lepsze???
- 5 3
-
2017-08-16 14:39
Są, na przykład, cichsze...
- 2 2
-
2017-08-16 07:05
Po co komu tramwaje, które stoją zepsute? (2)
- 15 18
-
2017-08-16 08:41
uwaga troll (1)
- 10 7
-
2017-08-16 11:44
Ciebie zrobił?
- 4 4
-
2017-08-16 09:18
W druga strone to dziala synu
Reda i Wejherowo jezdza do Gdyni. Z tym Kosakowem masz nieco racji, zwazywszy gdyż na Pierwoszynie jest Cmentarz miejski. No ale tam ciezko by bylo zbudowac trakcje pod tramwaj ;)
- 3 4
-
2017-08-16 07:37
tramwaje.... (4)
jest w gdańsku coś takiego jak tramwaje które nie stoją w korku i dzięki temu kursują częściej oraz rozwijają większe prędkości, w godzinach szczytu takie tramwaje jak: 10, 2 kursują co jakieś 10 minut a pokonują całą długość gdańska. Tramwaj nr 2 ma jakieś 16 km trasy którą pokonuje w ciągu godziny i 3 minut po drodze ma 37 (nie licząc pierwszego i ostatniego) przystanków, jeśli liczyć 1 min na przystanek to 16 km pokonuje w 26 minuty. To szybciej niż ta sama trasa pokonana autem (według google maps)
- 17 7
-
2017-08-16 09:51
no ale jadąc autem nie robię tych 37 przystanków, więc jestem jakieś 30 minut szybciej, mądralo (2)
- 4 4
-
2017-08-16 10:35
za to stoisz na czerwonych światłach
- 3 2
-
2017-08-16 15:07
ehh....
Auto dałem dla porównania.... w artykule mowa jest o komunikacji miejskiej więc pisząc "auto" mam na myśli autobus... a ten ma przystanki plus stoi na czerwonych światłach
- 1 0
-
2017-08-16 11:14
tramwaje:
http://www.trojmiasto.pl/raport/Stoja-tramwaje-na-Przerobce-rt66931.html?ref=2-0
- 0 1
-
2017-08-16 08:09
bzdura
- 3 3
-
2017-08-16 08:20
Artykuł jest niepełny
Gdańską sieć obsługuje więcej autobusów:
197 GAiT
6 Warbus
23 PKS Gdańsk
226 razem- 11 1
-
2017-08-16 11:12
Krótsze trasy, a w Gdańsku trasa długa że hej.
- 5 0
-
2017-08-16 16:40
To jeszcze sprawdz długość tych autobusów..
- 1 0
-
2017-08-16 06:17
Co za dziennikarstwo śledcze. Dla mieszkańców kluczowa jest wiedza o średnim wieku pojazdów z dokładnością do drugiego miejsca po przecinku. Drżę na myśl, co trzeba by zrobić, żeby dostać wartość z dokładnością do trzeciego miejsca...
- 24 5
-
2017-08-16 06:19
SKM (3)
Skansen Kolei Miejskiej
- 55 11
-
2017-08-16 13:12
szybka kolej miejska
ani szybka ani miejska tylko wolna i podmiejska
- 10 1
-
2017-08-16 17:09
skm (1)
Do podziemia! Metro niech nam zrobią taki mam pomysł
- 2 0
-
2017-08-16 18:32
Przecie to jest metro, od Chyloni do Zaroślaka w pełni wydzielone.
Trzeba tylko zwiększyć częstotliwość i długość składów.
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.