• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sprawdziliśmy wiek pojazdów komunikacji miejskiej w Trójmieście

Krzysztof Koprowski
16 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowsze pociągi SKM wyprodukowano w 2016 r., zaś najstarszy EZT pod koniec lat 60. Najnowsze pociągi SKM wyprodukowano w 2016 r., zaś najstarszy EZT pod koniec lat 60.

Średnia wieku pociągów SKM to 35 lat. Najmłodszy tabor posiada Gdynia, choć pod względem autobusów największy gdański przewoźnik ma pojazdy starsze tylko o kilka miesięcy. Sprawdziliśmy, jak statystycznie wygląda wiek pojazdów, którymi codziennie podróżują mieszkańcy Trójmiasta.



Czy trójmiejska komunikacja miejska potrzebuje fabrycznie nowych pojazdów?

W dni powszednie nauki szkolnej codziennie na trójmiejskie tory i ulice wyrusza ponad 600 pojazdów.

Zdecydowanie najstarszy tabor posiada Szybka Kolej Miejska, której pociągi elektryczne liczą średnio 35 lat, a najstarszy z nich ma aż 48 lat (EN57/71-039 produkcji wrocławskiego Pafawagu, obecnie fabryka kanadyjskiego Bombardiera).

Najmłodszymi pociągami elektrycznymi pozostają dwa Impulsy wyprodukowane w 2016 r. przez nowosądecki Newag. Kursują one obecnie połączone ze sobą jako jeden skład.

Z 2015 r. pochodzą spalinowe pociągi Pesy wykorzystywane na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, ale są one eksploatowane jedynie przez SKM, zaś ich właścicielem - podobnie jak spalinowych zespołów trakcyjnych Newagu z 2010 r. - pozostaje samorząd województwa.

- W trakcji elektrycznej realizujemy codziennie 28 obiegów. W rezerwie dysponujemy dwoma pociągami EN71 oraz 9 sztukami EZT EN57 - dodaje Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.
Najstarsze eksploatowane liniowo wagony 105Na pochodzą z 1976 r. Najstarsze eksploatowane liniowo wagony 105Na pochodzą z 1976 r.
Ok. 9 lat mniej niż SKM wynosi średnia wieku floty tramwajowej w Gdańsku. Najstarsze wagony pochodzą z 1976 r. i są to wysokopodłogowe pojazdy 105Na o numerach taborowych 1202, 1203, 1232 produkcji chorzowskiego Konstala (przejętego w latach 90. przez francuski Alstom). Najmłodszymi tramwajami są natomiast wyprodukowane w 2014 r. dwukierunkowe Pesy Jazz Duo z Bydgoszczy.

- Zgodnie z umową przewozową do obsługi tras tramwajowych potrzebnych jest 109 składów (w okresie wakacyjnym 103 składy). Stan inwentarzowy wynosi natomiast 126 składów - wylicza Alicja Mongird, rzecznik Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Pesy Jazz Duo to obecnie najmłodsze tramwaje użytkowane przez GAiT Pesy Jazz Duo to obecnie najmłodsze tramwaje użytkowane przez GAiT
Pod względem taboru autobusowego sytuacja w Trójmieście wygląda znacznie korzystniej. Należy jednak pamiętać, że autobusy produkowane są z myślą o eksploatacji przez ok. 15-20 lat, podczas gdy tramwaje i pociągi przez co najmniej 30-40 lat.

U największego gdańskiego przewoźnika średnia wieku autobusów wynosi dokładnie 12,19 roku. Na liniach obsługiwanych przez spółkę GAiT spotkać można pojazdy z 2017 r., jak i z 1994 r. (w tym pierwsze w Polsce autobusy niskopodłogowe produkcji Mercedesa).

- W ciągu najbliższych kilku miesięcy planujemy ogłosić przetarg na 46 fabrycznie nowych autobusów, z czego 26 będzie przegubowych, 18 standardowych 12-metrowych, zaś 2 midi (krótkie) - mówi Mongird.
Obecnie do codziennej obsługi liniowej w dni nauki szkolnej GAiT potrzebuje 197 autobusów. To oznacza, że w rezerwie pozostają 34 pojazdy.

Jeden z najstarszych autobusów we flocie GAiT z 1994 r. Jeden z najstarszych autobusów we flocie GAiT z 1994 r.
Oprócz GAiT, na terenie Gdańska spotkać można jeszcze pojazdy Warbusa oraz PKS Gdańsk. Zgodnie z umową z Zarządem Transportu Miejskiego nie mogą to być pojazdy starsze niż z 2008 r.

Wyjątkiem jest jeden autobus przegubowy MAN należący do PKS Gdańsk z 2004 r., który został warunkowo dopuszczony przez ZTM do obsługi liniowej ze względu na braki taborowe po nieplanowanym przedłużeniu umowy z przewoźnikiem.

- Od 1 stycznia obsługę tych linii przejmuje nowy przewoźnik, który będzie dysponował fabrycznie nowymi 38 autobusami Mercedesa - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
Jeden z dwóch najstarszych autobusów w Gdyni z 1993 r. Jeden z dwóch najstarszych autobusów w Gdyni z 1993 r.
W Gdyni średnia wieku autobusów wszystkich przewoźników jest nieco niższa od średniej autobusów GAiT i wynosi 11,25 roku. Najstarszymi autobusami są dwa przegubowe Mercedesy z 1993 r. Najnowsze pojazdy, także produkcji Mercedes-Benz, powstały w 2017 r. (10 autobusów).

- Sytuacja znacząco poprawi się już w przyszłym roku, kiedy zacznie się realizacja projektu zakupu z udziałem środków UE 85 pojazdów dla operatorów komunalnych. Najpóźniej w 2018 r. pojawi się też sześć fabrycznie nowych autobusów Mercedes Citaro G2 nabytych przez PKS Gdynia w związku z wygranym przetargiem na obsługę linii 146 - zapowiada Marcin Gromadzki, rzecznik Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.
Najstarsze trolejbusy (nz. po prawej jeden z nich) wyprodukowano w 1993 r. jako autobusy, które następnie przebudowano i dostosowano do zasilania prądem. Najstarsze trolejbusy (nz. po prawej jeden z nich) wyprodukowano w 1993 r. jako autobusy, które następnie przebudowano i dostosowano do zasilania prądem.
Średnia wieku trolejbusów wynosi 12,42 roku. Najstarszymi pojazdami jest dziewięć Mercedesów z 1993 r., wyprodukowanych pierwotnie jako autobusy dla przewoźników w Niemczech i Szwecji. W latach 2004-2007 zostały one zakupione przez Gdynię, a następnie przebudowane na trolejbusy z wykorzystaniem podzespołów z Jelczy.

Najnowsze trolejbusy wyprodukowano w 2016 r. - są to cztery pojazdy wielkopolskiego Solarisa wyposażone w akumulator, który pozwala pokonać dystans 20 km "w cyklu normalnym w ruchu drogowym", bez podłączania się do napowietrznej sieci zasilającej.

W dni powszednie nauki szkolnej do obsługi sieci komunikacyjnej ZKM w Gdyni potrzebnych jest 199 autobusów oraz 74 trolejbusów. Rezerwa wg stanu inwentarzowego to 63 autobusy oraz 15 trolejbusów.

Najnowsze trolejbusy posiadają akumulatory, pozwalające pokonywać kilkukilometrowe trasy bez potrzeby korzystania z sieci zasilającej. Nz. jeden z czterech najnowszych pojazdów z 2016 r. Najnowsze trolejbusy posiadają akumulatory, pozwalające pokonywać kilkukilometrowe trasy bez potrzeby korzystania z sieci zasilającej. Nz. jeden z czterech najnowszych pojazdów z 2016 r.
Oprócz pojazdów eksploatowanych liniowo, trójmiejscy przewoźnicy miejscy posiadają także zabytkowe autobusy, tramwaje i trolejbusy. SKM może natomiast pochwalić się nietypowym pomnikiem fragmentu pociągu EW58 wmontowanego w halę elektrowozowni. Pojazdów tych nie braliśmy pod uwagę w zestawieniu.

Czytaj też: Artykuł z 2014 r.: Tabor komunikacji miejskiej w Trójmieście

Miejsca

Opinie (197) 5 zablokowanych

  • Zabytek (5)

    Masakra jakie zlomy to wszystko na litewska powinno trafic

    • 51 93

    • Tragedia (1)

      Ciebie na Srebrzysko powini odstawić

      • 28 10

      • Od razu do Kocborowa - tam "leczą" najtrudniejsze przypadki

        O ile tę terapię można nazwać "leczeniem". Oni tam leczą jak w "Daleko od noszy".

        • 9 2

    • Moim zdaniem inwestycji potrzebuje przede wszystkim SKM.
      Nowe składy + zwiększenie częstotliwości kursowania. Zwłaszcza w godzinach szczytu.

      • 22 4

    • Jakieś czubki

      Minusują. Te trupy mają tyle lat co wasz prezydent haha. Tyle lat zarabiają to chyba już najwyższy czas zmienić skm na nowe. Jakoś PKm może mieć nowy tabor A przecież mogli zmodernizowac Stary sprzęt spalinowy i jeździć przez najbliższe 60lat

      • 0 4

    • a ile lat mają limuzyny decydentów?

      • 0 0

  • w Gdyni do średniej wieku wliczono Mercedesy z 2017 roku?? (21)

    Przecież to auta firm zewnętrznych z głębi kraju które wygrały przetarg na obsługę linii. Wystarczy zwrócić uwagę na tablice rejestracyjne pojazdów!

    • 47 61

    • (3)

      Jazda po gdyńskich dziurach przyspiesza starzenie x 3

      • 23 17

      • (2)

        wożenie gdańskich jełopów przyśpiesza korozję pojazdów x 4

        • 37 11

        • Tyle wody w mózgu mają ;)

          • 10 3

        • Dobre

          Ale się uśmiałem :) Dobre, to Ci się udało. Choć kłócicie się jeden z drugim o to który lepszy Gdynia czy Gdańsk a prawda jest taka że dziś jedno bez drugiego by nie istniało. Oba miasta są ładne.

          • 13 3

    • A PKS Gdańsk i Warbus to jakie firmy?

      • 26 2

    • PKS Gdynia ma siedzibę w Gdyni (4)

      I do nich należy 10 mercedesów.

      Więc przestań pisać głupoty.

      • 23 4

      • (3)

        Pks gdynia moj drogi to nic innego jak pks wejherowo tylko zarejestrowane w gdyni by moc obslugiwac wiecej linii

        • 8 15

        • Nie ma już czegoś takiego jak PKS Wejherowo, (2)

          a PKS Gdynia ma siedzibę w Gdyni. Sprawdź gdzie.

          • 16 3

          • PKS Gdańsk (1)

            pewnie ma siedzibę w Gdańsku?? weź idź bo bredzisz

            • 2 6

            • śiedzibę może i w Gdańsku

              ale właściciela w Żukowie :)

              • 10 3

    • (4)

      a co za różnica, skoro obsługują linię w Gdyni to wliczają się do komunikacji Gdyni

      • 15 3

      • (3)

        W Gdyni średnia wieku autobusów wszystkich przewoźników jest nieco niższa od średniej autobusów GAiT i wynosi 11,25 roku

        skoro jeżdżą liniowo to się wliczają i nie wiem gdzie masz problem

        • 14 5

        • (2)

          Jego problem to kompleks Gdyni. Nie może znieść tego, że propaganda mówi codziennie, ze jego Gdańsk ciągle kupuje nowe autobusy i tramwaje a Gdynia stoi w maraźmie a w rezultacie to w Gdyni mają nowsze i więcej.

          • 12 3

          • MAnipulacja polega a tym, że w Gdańsku tych nowych od prywatnych przewoźników nie policzyli.. (1)

            Gdynia a starszy tabor a tu na siłę przy pomocy manipulacji danymi próbuje się udowadniac, że nie

            • 1 3

            • Misiu ja nie ściemniaj

              Wszystko policzyli i manipulacje to ty próbujesz urządzać pisząc kompletne bzdury.

              • 0 0

    • ????

      propaganda musi być!!!
      wejdz do połowy wozów to takie złomy ze szok

      • 8 3

    • Tablice mają takie bo są w leasingu.

      PKS Gdynia ma siedzibę w Sea Tower.

      • 10 5

    • ZKM od dawna nie ma własnego taboru. (2)

      Poszczególne linie obsługują różni przewoźnicy swoim taborem. A gdzie są te pojazdy rejestrowane nie ma tu znaczenia. Obsługują transport publiczny w Gdyni, a tego dotyczy artykuł.

      • 11 3

      • Tylko dlaczego w Gdańsku nie policzyli tych nowych od prywatnych przewoźnikow co obługują linie w Gdańsku? (1)

        • 1 1

        • Policzył tłumu, policzyli

          • 1 0

    • Ciekawe czy wzięto pod uwagę zabytkowe trolejbusy?

      • 4 3

  • ankieta do kitu (8)

    Ankieta wrzuca do jednego worka sesnownie utrzymane autobusy/tramwaje i tabor SKM poniżej krytyki.

    • 74 3

    • (3)

      jak chcecie tylko nowe to zaplacicie tyle, ze lepiej bedzie przesiasc sie na sasmochod
      i tez beda bardziej awaryjne niz te ktore sa po remontach.

      • 4 3

      • wlasciwie wtedy komunikacja publiczna mija sie z celem (2)

        chyba ze wprowadzimy prywatyzacje i konkurencje.

        • 1 4

        • i będziesz wożony 40 letnim złomem po którym niemiec już nie płakał, bo nie opłacało się go remontować (1)

          gdzie złomowanie go wychodziło drożej niż opchnięcie do Polski

          • 5 1

          • jesli to bedzie konkurencyjne to wchodze w to.

            • 0 0

    • Ankieta powinna brzmieć tak

      Co było najbardziej potrzebne obecnie w Gdańskim transporcie?
      Zmiana nazwy na GAIT?
      Loża dla prezesa GAIT na lokalnym stadionie opłacona z miejskiej kasy?
      Przygotowanie pod deweloperkę terenów GAIT na Hallera, we Wrzeszczu i na Jana z Kolna?
      Zabawa w zamianę pętli Jana z Kolna i z powrotem aby ułatwić życie budowniczym Trytona?
      Systematyczna reforma reforma Gdańskiego transportu publicznego?

      • 4 1

    • jak zawsze (2)

      standard, widać że w redakcji nikt socjologi nie studiował.

      • 1 0

      • Tak, to, że ankiety na trojmiasto.pl są do bani, obserwuję od lat.

        • 1 1

      • a co studiowal?

        bo z tego co pamietam to jedno elektronike a drugie awf. ;)

        • 0 0

  • W pierwszych mercedesach w 94 brakowało klimy. (6)

    A są tylko dwa okna i dwa szyberdachy.
    Taki autobus to tylko na trasę przez las lub w ciągłym dość szybkim ruchu.

    • 62 3

    • (5)

      W nowych autobusach i trolejbusach tez klima nie działa. Nie wiem kierowcy chyba mają zakaz włączania

      • 20 3

      • "Pojazd klimatyzowany" (2)

        nie oznacza włączonej klimy ;-)

        • 19 1

        • Bo zostawiłeś otwarte okno, a jak kolejny napis w autobusie informuje.... (1)

          "Przy włączonej klimatyzacji okna są zamknięte". Więc jeśli są otwarte, to i klima nie pracuje.

          • 5 5

          • *zablokowane. To zupełnie co innego niż zamknięte.

            • 6 0

      • Klima się włącza pow. 22st.C

        • 3 3

      • Tak bo kierowcy lubią też 10godzin jeździć w smrodzie i skwerze...szkoda słów na takie głupie komentarze

        • 8 3

  • Dlaczego w Gdyni na liniach na plaże nie używają klimy? (5)

    Jak wypadają stare autobusy które urząd miasta kupił z Niemiec? Były z nimi problemy techniczne, wypadki...

    • 33 15

    • (3)

      Skoro jedziesz na plaże to po co Ci klima? Serio pytam. Najpierw schłodzisz skóre po to by zaraz wystawić ją na ostre słońce. Szok termiczny to jedna z przyjemniejszych rzeczy jakie mogą cie wtedy spotkać.

      • 11 16

      • szczur to ty? (2)

        To może niech na pieszo idą?

        • 11 7

        • Troll, który sądzi, że od kilku lat pisze w komentarzach ze Szczurkiem? Bezecenne! (1)

          • 4 3

          • to klakier Horały :)

            • 1 1

    • Podobnie będzie w zimę jak autobus będzie wiózł morsów na plażę. Jaki sens mieć wtedy ostro włączone ogrzewanie jak oni zaraz będą wchodzić do lodowatej wody?

      • 11 2

  • No i bardzo dobrze. To jest prawdziwa ochrona srodowiska! (3)

    To jest prawdziwa ochrona środowiska. Wykorzystanie sprzetu do samego końca, aż ulegnie samoistnej biodegradacji. To nie jest sarkazm!

    • 65 4

    • O to się nie bój. (1)

      Prawa rynku zapewnią odpowiednią eksploatacje. Spora część autobusów zaczynała swój żywot w Niemczech, potem zostały sprzedane do Polski. Polacy z kolei mogliby dalej je sprzedawać do krajów Trzeciego Świata, np: Ukraina.

      • 12 2

      • d*pa z ciebie madraliznka nie ekspert

        zwyczajnie bruzdzisz tu.

        • 0 1

    • jestem za tym i tak samo wykorzystuje komputer.

      • 1 1

  • Wszystkie powinny być okresowo remontowane i tyle! (4)

    Po jasny gwint kupować nowe pojazdy Mało wam złomu na placach? Jak chcecie luksusów to jeździjcie samochodami, a nie komunikacją miejską. Potem jeszcze narzekanie że bilety znowu drożeją, a z pustego nie nalejesz.

    • 43 13

    • Powinni wprowadzić w tych wszystkich spółkach przepis, że nową furę dla prezesa kupujemy co tyle lat ile wynosi średnia taboru

      • 6 0

    • Dokładnie, tu jest Polska i ma być źle! Jak chcesz być wożony jak jakiś panicz to kup sobie poldka w gazie. Może jeszcze z elektrycznymi szybami? W łbach się przewraca od tego upału

      • 1 1

    • mylisz (1)

      Się wieśniaku. Aby zachęcić większą i wymagającą grupę pasażerów należy im dac nowe autobusy, tramwaje czy skm. Dla takich jak ty pewnie bydlowoz po remoncie by wystarczył. Ludzie już mają dość ciągłego gorącą latem lub zimna w zimę.

      • 0 3

      • To niech sie wyprowadzą :)

        • 1 0

  • Trzykrotnie mniejsza Gdynie (31)

    Obsługuje więcej autobusów.To wiele wyjasnia.

    • 52 22

    • (4)

      Po prostu mają tam więcej dróg jednokierunkowych i nie mają jak zawracać, dlatego w trase wysyłane są kolejne :)

      • 23 19

      • ależ błysnąłeś... (3)

        bezmyślnością. Budyń - tu ty?

        • 11 18

        • trzykrotnie? - jak to obliczyłeś geniuszu? 460tys vs 245tys (2)

          • 4 2

          • (1)

            Pisał o ilości ludzi w mieście czy wielkości miast? Naprawdę w tym Gdańsku macie kłopoty z czytaniem ze zrozumieniem.

            • 6 5

            • policz sumarycznie długość tras autobusowych

              to jest miernik. Nie liczba ludności. Policz również, że w Gdyni jest kilka linii, które wykonują dwa, trzy, cztery kursy NA DOBĘ.

              • 2 3

    • Gdansk to nie miasto. To stan zabuzkiego umyslu (6)

      Nie widziałem wiekszego syfu w zadnym polskim miescie. Te dziury w drogach, wieczne korki, bieda i ten fetor. O ludziach nie wspomne, nie czas ani miejsce na to. Jako przyjezdny Wek i Sloik ;) Gdynie biore w ciemno

      • 26 45

      • Ile PiS płaci za taki wpis teraz? (2)

        Pytam

        • 28 20

        • A co ma PiS do tego przygłupie?

          • 23 14

        • 50 gr

          • 15 2

      • następny nawiedzony

        normalnie Gdańsk w ruinie - bierz sobie tę Gdynię ja zostaję w Gdańsku, bo jeszcze nie oślepłem

        • 28 16

      • Ciekawe czy już mu lepiej;)

        • 8 4

      • trolling

        • 5 3

    • Gdynia jeździ na wiochy Kosakowo reda Rumia i nie ma tramwajów (9)

      • 34 4

      • Za to (4)

        Ale ma trojlebusy.

        • 11 12

        • które biorą mniej pasażerów od autobusu - zaiste, super komunikacja na miasto (3)

          • 15 12

          • lepsza tłuku niz tramwaje (2)

            • 6 17

            • (1)

              W czym lepsze???

              • 5 3

              • Są, na przykład, cichsze...

                • 2 2

      • Po co komu tramwaje, które stoją zepsute? (2)

        • 15 18

        • uwaga troll (1)

          • 10 7

          • Ciebie zrobił?

            • 4 4

      • W druga strone to dziala synu

        Reda i Wejherowo jezdza do Gdyni. Z tym Kosakowem masz nieco racji, zwazywszy gdyż na Pierwoszynie jest Cmentarz miejski. No ale tam ciezko by bylo zbudowac trakcje pod tramwaj ;)

        • 3 4

    • tramwaje.... (4)

      jest w gdańsku coś takiego jak tramwaje które nie stoją w korku i dzięki temu kursują częściej oraz rozwijają większe prędkości, w godzinach szczytu takie tramwaje jak: 10, 2 kursują co jakieś 10 minut a pokonują całą długość gdańska. Tramwaj nr 2 ma jakieś 16 km trasy którą pokonuje w ciągu godziny i 3 minut po drodze ma 37 (nie licząc pierwszego i ostatniego) przystanków, jeśli liczyć 1 min na przystanek to 16 km pokonuje w 26 minuty. To szybciej niż ta sama trasa pokonana autem (według google maps)

      • 17 7

      • no ale jadąc autem nie robię tych 37 przystanków, więc jestem jakieś 30 minut szybciej, mądralo (2)

        • 4 4

        • za to stoisz na czerwonych światłach

          • 3 2

        • ehh....

          Auto dałem dla porównania.... w artykule mowa jest o komunikacji miejskiej więc pisząc "auto" mam na myśli autobus... a ten ma przystanki plus stoi na czerwonych światłach

          • 1 0

      • tramwaje:

        http://www.trojmiasto.pl/raport/Stoja-tramwaje-na-Przerobce-rt66931.html?ref=2-0

        • 0 1

    • bzdura

      • 3 3

    • Artykuł jest niepełny

      Gdańską sieć obsługuje więcej autobusów:
      197 GAiT
      6 Warbus
      23 PKS Gdańsk

      226 razem

      • 11 1

    • Krótsze trasy, a w Gdańsku trasa długa że hej.

      • 5 0

    • To jeszcze sprawdz długość tych autobusów..

      • 1 0

  • Co za dziennikarstwo śledcze. Dla mieszkańców kluczowa jest wiedza o średnim wieku pojazdów z dokładnością do drugiego miejsca po przecinku. Drżę na myśl, co trzeba by zrobić, żeby dostać wartość z dokładnością do trzeciego miejsca...

    • 24 5

  • SKM (3)

    Skansen Kolei Miejskiej

    • 55 11

    • szybka kolej miejska

      ani szybka ani miejska tylko wolna i podmiejska

      • 10 1

    • skm (1)

      Do podziemia! Metro niech nam zrobią taki mam pomysł

      • 2 0

      • Przecie to jest metro, od Chyloni do Zaroślaka w pełni wydzielone.

        Trzeba tylko zwiększyć częstotliwość i długość składów.

        • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane