• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sprawdziliśmy wiek pojazdów komunikacji miejskiej w Trójmieście

Krzysztof Koprowski
16 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowsze pociągi SKM wyprodukowano w 2016 r., zaś najstarszy EZT pod koniec lat 60. Najnowsze pociągi SKM wyprodukowano w 2016 r., zaś najstarszy EZT pod koniec lat 60.

Średnia wieku pociągów SKM to 35 lat. Najmłodszy tabor posiada Gdynia, choć pod względem autobusów największy gdański przewoźnik ma pojazdy starsze tylko o kilka miesięcy. Sprawdziliśmy, jak statystycznie wygląda wiek pojazdów, którymi codziennie podróżują mieszkańcy Trójmiasta.



Czy trójmiejska komunikacja miejska potrzebuje fabrycznie nowych pojazdów?

W dni powszednie nauki szkolnej codziennie na trójmiejskie tory i ulice wyrusza ponad 600 pojazdów.

Zdecydowanie najstarszy tabor posiada Szybka Kolej Miejska, której pociągi elektryczne liczą średnio 35 lat, a najstarszy z nich ma aż 48 lat (EN57/71-039 produkcji wrocławskiego Pafawagu, obecnie fabryka kanadyjskiego Bombardiera).

Najmłodszymi pociągami elektrycznymi pozostają dwa Impulsy wyprodukowane w 2016 r. przez nowosądecki Newag. Kursują one obecnie połączone ze sobą jako jeden skład.

Z 2015 r. pochodzą spalinowe pociągi Pesy wykorzystywane na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, ale są one eksploatowane jedynie przez SKM, zaś ich właścicielem - podobnie jak spalinowych zespołów trakcyjnych Newagu z 2010 r. - pozostaje samorząd województwa.

- W trakcji elektrycznej realizujemy codziennie 28 obiegów. W rezerwie dysponujemy dwoma pociągami EN71 oraz 9 sztukami EZT EN57 - dodaje Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.
Najstarsze eksploatowane liniowo wagony 105Na pochodzą z 1976 r. Najstarsze eksploatowane liniowo wagony 105Na pochodzą z 1976 r.
Ok. 9 lat mniej niż SKM wynosi średnia wieku floty tramwajowej w Gdańsku. Najstarsze wagony pochodzą z 1976 r. i są to wysokopodłogowe pojazdy 105Na o numerach taborowych 1202, 1203, 1232 produkcji chorzowskiego Konstala (przejętego w latach 90. przez francuski Alstom). Najmłodszymi tramwajami są natomiast wyprodukowane w 2014 r. dwukierunkowe Pesy Jazz Duo z Bydgoszczy.

- Zgodnie z umową przewozową do obsługi tras tramwajowych potrzebnych jest 109 składów (w okresie wakacyjnym 103 składy). Stan inwentarzowy wynosi natomiast 126 składów - wylicza Alicja Mongird, rzecznik Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Pesy Jazz Duo to obecnie najmłodsze tramwaje użytkowane przez GAiT Pesy Jazz Duo to obecnie najmłodsze tramwaje użytkowane przez GAiT
Pod względem taboru autobusowego sytuacja w Trójmieście wygląda znacznie korzystniej. Należy jednak pamiętać, że autobusy produkowane są z myślą o eksploatacji przez ok. 15-20 lat, podczas gdy tramwaje i pociągi przez co najmniej 30-40 lat.

U największego gdańskiego przewoźnika średnia wieku autobusów wynosi dokładnie 12,19 roku. Na liniach obsługiwanych przez spółkę GAiT spotkać można pojazdy z 2017 r., jak i z 1994 r. (w tym pierwsze w Polsce autobusy niskopodłogowe produkcji Mercedesa).

- W ciągu najbliższych kilku miesięcy planujemy ogłosić przetarg na 46 fabrycznie nowych autobusów, z czego 26 będzie przegubowych, 18 standardowych 12-metrowych, zaś 2 midi (krótkie) - mówi Mongird.
Obecnie do codziennej obsługi liniowej w dni nauki szkolnej GAiT potrzebuje 197 autobusów. To oznacza, że w rezerwie pozostają 34 pojazdy.

Jeden z najstarszych autobusów we flocie GAiT z 1994 r. Jeden z najstarszych autobusów we flocie GAiT z 1994 r.
Oprócz GAiT, na terenie Gdańska spotkać można jeszcze pojazdy Warbusa oraz PKS Gdańsk. Zgodnie z umową z Zarządem Transportu Miejskiego nie mogą to być pojazdy starsze niż z 2008 r.

Wyjątkiem jest jeden autobus przegubowy MAN należący do PKS Gdańsk z 2004 r., który został warunkowo dopuszczony przez ZTM do obsługi liniowej ze względu na braki taborowe po nieplanowanym przedłużeniu umowy z przewoźnikiem.

- Od 1 stycznia obsługę tych linii przejmuje nowy przewoźnik, który będzie dysponował fabrycznie nowymi 38 autobusami Mercedesa - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
Jeden z dwóch najstarszych autobusów w Gdyni z 1993 r. Jeden z dwóch najstarszych autobusów w Gdyni z 1993 r.
W Gdyni średnia wieku autobusów wszystkich przewoźników jest nieco niższa od średniej autobusów GAiT i wynosi 11,25 roku. Najstarszymi autobusami są dwa przegubowe Mercedesy z 1993 r. Najnowsze pojazdy, także produkcji Mercedes-Benz, powstały w 2017 r. (10 autobusów).

- Sytuacja znacząco poprawi się już w przyszłym roku, kiedy zacznie się realizacja projektu zakupu z udziałem środków UE 85 pojazdów dla operatorów komunalnych. Najpóźniej w 2018 r. pojawi się też sześć fabrycznie nowych autobusów Mercedes Citaro G2 nabytych przez PKS Gdynia w związku z wygranym przetargiem na obsługę linii 146 - zapowiada Marcin Gromadzki, rzecznik Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.
Najstarsze trolejbusy (nz. po prawej jeden z nich) wyprodukowano w 1993 r. jako autobusy, które następnie przebudowano i dostosowano do zasilania prądem. Najstarsze trolejbusy (nz. po prawej jeden z nich) wyprodukowano w 1993 r. jako autobusy, które następnie przebudowano i dostosowano do zasilania prądem.
Średnia wieku trolejbusów wynosi 12,42 roku. Najstarszymi pojazdami jest dziewięć Mercedesów z 1993 r., wyprodukowanych pierwotnie jako autobusy dla przewoźników w Niemczech i Szwecji. W latach 2004-2007 zostały one zakupione przez Gdynię, a następnie przebudowane na trolejbusy z wykorzystaniem podzespołów z Jelczy.

Najnowsze trolejbusy wyprodukowano w 2016 r. - są to cztery pojazdy wielkopolskiego Solarisa wyposażone w akumulator, który pozwala pokonać dystans 20 km "w cyklu normalnym w ruchu drogowym", bez podłączania się do napowietrznej sieci zasilającej.

W dni powszednie nauki szkolnej do obsługi sieci komunikacyjnej ZKM w Gdyni potrzebnych jest 199 autobusów oraz 74 trolejbusów. Rezerwa wg stanu inwentarzowego to 63 autobusy oraz 15 trolejbusów.

Najnowsze trolejbusy posiadają akumulatory, pozwalające pokonywać kilkukilometrowe trasy bez potrzeby korzystania z sieci zasilającej. Nz. jeden z czterech najnowszych pojazdów z 2016 r. Najnowsze trolejbusy posiadają akumulatory, pozwalające pokonywać kilkukilometrowe trasy bez potrzeby korzystania z sieci zasilającej. Nz. jeden z czterech najnowszych pojazdów z 2016 r.
Oprócz pojazdów eksploatowanych liniowo, trójmiejscy przewoźnicy miejscy posiadają także zabytkowe autobusy, tramwaje i trolejbusy. SKM może natomiast pochwalić się nietypowym pomnikiem fragmentu pociągu EW58 wmontowanego w halę elektrowozowni. Pojazdów tych nie braliśmy pod uwagę w zestawieniu.

Czytaj też: Artykuł z 2014 r.: Tabor komunikacji miejskiej w Trójmieście

Miejsca

Opinie (197) 5 zablokowanych

  • SKM (1)

    najwieksze złomy znajdują się własnie tu. poza tym Gdynia wg mnie ma w ok 70-80% bardzo młode trajtki i autobusy.

    • 6 4

    • Pani Aneto, 70-80% to jest juz ponad 10cioletnie co sie niemiec wyzbyl. Nowa tam jest tylko farba :)

      • 1 0

  • (2)

    Bardziej chcialabym wiedziec w jakim stanie technicznym sa tramwaje i autobusy niz to ile lat maja. Bardziej interesuje mnie moje bezpieczenstwo. Do kitu ten artykul.

    • 13 0

    • Uwierz mi, wolalbys nie wiedziec

      • 1 0

    • Fakt, wolałbym jeździć 10-letnim zadbanym autobusem niż 5-letnim szrotem.

      • 4 0

  • Zabytek (5)

    Masakra jakie zlomy to wszystko na litewska powinno trafic

    • 51 93

    • a ile lat mają limuzyny decydentów?

      • 0 0

    • Jakieś czubki

      Minusują. Te trupy mają tyle lat co wasz prezydent haha. Tyle lat zarabiają to chyba już najwyższy czas zmienić skm na nowe. Jakoś PKm może mieć nowy tabor A przecież mogli zmodernizowac Stary sprzęt spalinowy i jeździć przez najbliższe 60lat

      • 0 4

    • Tragedia (1)

      Ciebie na Srebrzysko powini odstawić

      • 28 10

      • Od razu do Kocborowa - tam "leczą" najtrudniejsze przypadki

        O ile tę terapię można nazwać "leczeniem". Oni tam leczą jak w "Daleko od noszy".

        • 9 2

    • Moim zdaniem inwestycji potrzebuje przede wszystkim SKM.
      Nowe składy + zwiększenie częstotliwości kursowania. Zwłaszcza w godzinach szczytu.

      • 22 4

  • (1)

    Moga byc i stare jesli sa na biezaco naprawiqne i modernizowane. Tramwaje 105 jezdza w wielu miastach ale u nas nikt o to nie dba i placz aby miasto kupilo im nowe Pesy

    • 8 1

    • jasne poco kupowac nowe auta jak mmozna Syrenką czy trabantem jeździc wystarczy tylko remontowac:)

      lecz sie na nogi na głowe zapózno!

      • 1 1

  • Jeśli moje auto byłoby w takim stanie jak niektóre tramwaje to oddałbym je na złom.

    • 3 0

  • Najmniej zawodne tramwaje to 105Na (3)

    105Na bezawaryjne tramwaje, tanie w utrzymaniu. Ówczesne tramwaje natomiast na zachodnich podzespołach nie są juz tak wytrzymałe

    • 18 13

    • Taki znawca a wypowiedz mija się z prawdą

      • 0 0

    • z ciebie znawca samozwaniej jak zkoziej D...y traba.

      Proponuje byc kupił sobie trabanta mydelniczkę tez był niezawodny i nie rdzewiał:)

      • 3 1

    • Tu się zgodzę , nie mają porównania z tymi dortmundami i innymi gownami z Niemiec które się sypią przy każdych sprzyjających warunkach

      • 3 1

  • Solaris

    Szkoda, że solarisów więcej nie kupują nowych tylko w mercedesa się inwestuje.
    Ciekawe dlaczego?

    • 3 0

  • Trójmiasto jest zasciankiem europy !Polskie elektryczne autobusy doskonale sprzedaja sie nawet w Niemczech! (4)

    Za to unas w szczególności w Gdańsku kupuje sie złom z Niemiec ,albo przestarzałe pseudo niemiecki bo produkowany w Turcji mercedesy ,SKM powinno byc zezłomowane 20 lat temu a jest tylko odmalowywane !!Tu nawet nie chodzi o wiek tylko o technologie!!W ciągu 3 lat wszystkie kraje zachodnie chcą całkowicie wyeliminować diesle z Komunikacji miejskiej,a w Brukseli pracują nad tym by to było obowiązkiem dla wszystkich krajów w UE!!

    • 8 3

    • mylisz się (3)

      Przejedź się trochę po Europie - i tej zachodniej i tej wschodniej, zamiast oglądać widokówki. Gdańsk nie wypada źle na tym tle. Na zachodzie spotkasz całkiem dużo starych autobusów i pociągów, ale ładnie utrzymanych. Na wschodzie, sprzęt stary i brzydki, ale na chodzie :) Oczywiście, w dużych miastach, centrach turystycznych, jest sporo nowego sprzętu. Dużo użytkowników i inwestycja szybciej się zwraca.

      To, że Polska produkuje dobry sprzęt, nie znaczy, że na miejscu są zamożni klienci, którzy go kupią bez zastanowienia. Nikt ze zdrowym rozsądkiem nie wyeliminuje starych diesli z niskorentownych linii. Od Lizbony do Wilna stary sprzęt będzie śmigał na prowincji, aż się rozpadnie, albo znajdzie kupców w mniej zamożnych krajach.

      Jeśli stary autobus kopci, ale wiezie 50-100 osób, to i tak mniej zanieczyści środowisko, w przeliczeniu na kilometropasażera niż 25 nowych osobówek, które wożą po 2-4 osoby.

      • 5 3

      • Gimbus gdy ty sr*les w pieluchy jak pracowałem na zachodzie !! (2)

        Mam tam obywatelstwo i rodzine gdy ty co najwyzej tylko palcem po mapie jezdzisz wiec gdyby takich idiotów jak ty kto kolwiek słuchał to by nawet koła nie wynaleziono!
        W Du...pie co najwyzej byłes to i G...ówno widziałes.Twoje miejsce jest na białorusi tam mozesz sie propagować w kołchozie jeszcze

        • 0 7

        • Na Białorusi to niestety drogi są lepsze jak w Polsce i bez tych szmat reklamowych na płotach.

          • 0 1

        • przekaż

          wyrazy współczucia rodzinie...
          Twoje odwiedziny raz na rok muszą być koszmarem.
          Siedź tam na saksach, nie przyznawaj się, żeś Polak i nie wracaj.

          • 4 1

  • (2)

    zapraszam na przejażdżkę linią 179 jak ludzie jadą do pracy i z niej wracają, autobus króciutki wszyscy stłoczeni jak śledzie, gorąco , okna się nie otwierają, dach przecieka jak pada o klimatyzacji tylko pomarzyć można, kto takie wraki dopuszcza do ruchu? ale w ciągu dnia jak mało kto jeździ to i autobus przegubowy i nowy i klimatyzacja działająca, jaki to ma sens?

    • 11 0

    • (1)

      Wiem coś o tym bo też jeżdżę 179 do pracy największy tłok jest w tych kursach które jadą przez zoo, tylko właśnie tu się pojawia problem bo jakby puszczali przegubowce to przy zoo czy na rondzie przy Castoramie by nie wykręcił

      • 0 2

      • napisałam, że w ciągu dnia zdarza się że jeździ przegubowy i spoko wykręca tak samo przy zoo (622 też jeździ przegubowy) jak i przy Castoramie

        • 0 0

  • Gdyby wszyscy kupowali bilety to by były pieniądze na nowe pojazdy (1)

    Ale jak ludzie bronią gapowiczów a naskakują na kanarów to takie są skutki

    • 5 5

    • ha ha ha ha ha

      ha ha ha ha ha.. nie rozsmieszaj mi nerek ;)

      placimy tu podatki a zarzad i tak ma pasazerow za nic.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane