• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sprawdziliśmy wiek pojazdów komunikacji miejskiej w Trójmieście

Krzysztof Koprowski
16 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowsze pociągi SKM wyprodukowano w 2016 r., zaś najstarszy EZT pod koniec lat 60. Najnowsze pociągi SKM wyprodukowano w 2016 r., zaś najstarszy EZT pod koniec lat 60.

Średnia wieku pociągów SKM to 35 lat. Najmłodszy tabor posiada Gdynia, choć pod względem autobusów największy gdański przewoźnik ma pojazdy starsze tylko o kilka miesięcy. Sprawdziliśmy, jak statystycznie wygląda wiek pojazdów, którymi codziennie podróżują mieszkańcy Trójmiasta.



Czy trójmiejska komunikacja miejska potrzebuje fabrycznie nowych pojazdów?

W dni powszednie nauki szkolnej codziennie na trójmiejskie tory i ulice wyrusza ponad 600 pojazdów.

Zdecydowanie najstarszy tabor posiada Szybka Kolej Miejska, której pociągi elektryczne liczą średnio 35 lat, a najstarszy z nich ma aż 48 lat (EN57/71-039 produkcji wrocławskiego Pafawagu, obecnie fabryka kanadyjskiego Bombardiera).

Najmłodszymi pociągami elektrycznymi pozostają dwa Impulsy wyprodukowane w 2016 r. przez nowosądecki Newag. Kursują one obecnie połączone ze sobą jako jeden skład.

Z 2015 r. pochodzą spalinowe pociągi Pesy wykorzystywane na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, ale są one eksploatowane jedynie przez SKM, zaś ich właścicielem - podobnie jak spalinowych zespołów trakcyjnych Newagu z 2010 r. - pozostaje samorząd województwa.

- W trakcji elektrycznej realizujemy codziennie 28 obiegów. W rezerwie dysponujemy dwoma pociągami EN71 oraz 9 sztukami EZT EN57 - dodaje Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.
Najstarsze eksploatowane liniowo wagony 105Na pochodzą z 1976 r. Najstarsze eksploatowane liniowo wagony 105Na pochodzą z 1976 r.
Ok. 9 lat mniej niż SKM wynosi średnia wieku floty tramwajowej w Gdańsku. Najstarsze wagony pochodzą z 1976 r. i są to wysokopodłogowe pojazdy 105Na o numerach taborowych 1202, 1203, 1232 produkcji chorzowskiego Konstala (przejętego w latach 90. przez francuski Alstom). Najmłodszymi tramwajami są natomiast wyprodukowane w 2014 r. dwukierunkowe Pesy Jazz Duo z Bydgoszczy.

- Zgodnie z umową przewozową do obsługi tras tramwajowych potrzebnych jest 109 składów (w okresie wakacyjnym 103 składy). Stan inwentarzowy wynosi natomiast 126 składów - wylicza Alicja Mongird, rzecznik Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Pesy Jazz Duo to obecnie najmłodsze tramwaje użytkowane przez GAiT Pesy Jazz Duo to obecnie najmłodsze tramwaje użytkowane przez GAiT
Pod względem taboru autobusowego sytuacja w Trójmieście wygląda znacznie korzystniej. Należy jednak pamiętać, że autobusy produkowane są z myślą o eksploatacji przez ok. 15-20 lat, podczas gdy tramwaje i pociągi przez co najmniej 30-40 lat.

U największego gdańskiego przewoźnika średnia wieku autobusów wynosi dokładnie 12,19 roku. Na liniach obsługiwanych przez spółkę GAiT spotkać można pojazdy z 2017 r., jak i z 1994 r. (w tym pierwsze w Polsce autobusy niskopodłogowe produkcji Mercedesa).

- W ciągu najbliższych kilku miesięcy planujemy ogłosić przetarg na 46 fabrycznie nowych autobusów, z czego 26 będzie przegubowych, 18 standardowych 12-metrowych, zaś 2 midi (krótkie) - mówi Mongird.
Obecnie do codziennej obsługi liniowej w dni nauki szkolnej GAiT potrzebuje 197 autobusów. To oznacza, że w rezerwie pozostają 34 pojazdy.

Jeden z najstarszych autobusów we flocie GAiT z 1994 r. Jeden z najstarszych autobusów we flocie GAiT z 1994 r.
Oprócz GAiT, na terenie Gdańska spotkać można jeszcze pojazdy Warbusa oraz PKS Gdańsk. Zgodnie z umową z Zarządem Transportu Miejskiego nie mogą to być pojazdy starsze niż z 2008 r.

Wyjątkiem jest jeden autobus przegubowy MAN należący do PKS Gdańsk z 2004 r., który został warunkowo dopuszczony przez ZTM do obsługi liniowej ze względu na braki taborowe po nieplanowanym przedłużeniu umowy z przewoźnikiem.

- Od 1 stycznia obsługę tych linii przejmuje nowy przewoźnik, który będzie dysponował fabrycznie nowymi 38 autobusami Mercedesa - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
Jeden z dwóch najstarszych autobusów w Gdyni z 1993 r. Jeden z dwóch najstarszych autobusów w Gdyni z 1993 r.
W Gdyni średnia wieku autobusów wszystkich przewoźników jest nieco niższa od średniej autobusów GAiT i wynosi 11,25 roku. Najstarszymi autobusami są dwa przegubowe Mercedesy z 1993 r. Najnowsze pojazdy, także produkcji Mercedes-Benz, powstały w 2017 r. (10 autobusów).

- Sytuacja znacząco poprawi się już w przyszłym roku, kiedy zacznie się realizacja projektu zakupu z udziałem środków UE 85 pojazdów dla operatorów komunalnych. Najpóźniej w 2018 r. pojawi się też sześć fabrycznie nowych autobusów Mercedes Citaro G2 nabytych przez PKS Gdynia w związku z wygranym przetargiem na obsługę linii 146 - zapowiada Marcin Gromadzki, rzecznik Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.
Najstarsze trolejbusy (nz. po prawej jeden z nich) wyprodukowano w 1993 r. jako autobusy, które następnie przebudowano i dostosowano do zasilania prądem. Najstarsze trolejbusy (nz. po prawej jeden z nich) wyprodukowano w 1993 r. jako autobusy, które następnie przebudowano i dostosowano do zasilania prądem.
Średnia wieku trolejbusów wynosi 12,42 roku. Najstarszymi pojazdami jest dziewięć Mercedesów z 1993 r., wyprodukowanych pierwotnie jako autobusy dla przewoźników w Niemczech i Szwecji. W latach 2004-2007 zostały one zakupione przez Gdynię, a następnie przebudowane na trolejbusy z wykorzystaniem podzespołów z Jelczy.

Najnowsze trolejbusy wyprodukowano w 2016 r. - są to cztery pojazdy wielkopolskiego Solarisa wyposażone w akumulator, który pozwala pokonać dystans 20 km "w cyklu normalnym w ruchu drogowym", bez podłączania się do napowietrznej sieci zasilającej.

W dni powszednie nauki szkolnej do obsługi sieci komunikacyjnej ZKM w Gdyni potrzebnych jest 199 autobusów oraz 74 trolejbusów. Rezerwa wg stanu inwentarzowego to 63 autobusy oraz 15 trolejbusów.

Najnowsze trolejbusy posiadają akumulatory, pozwalające pokonywać kilkukilometrowe trasy bez potrzeby korzystania z sieci zasilającej. Nz. jeden z czterech najnowszych pojazdów z 2016 r. Najnowsze trolejbusy posiadają akumulatory, pozwalające pokonywać kilkukilometrowe trasy bez potrzeby korzystania z sieci zasilającej. Nz. jeden z czterech najnowszych pojazdów z 2016 r.
Oprócz pojazdów eksploatowanych liniowo, trójmiejscy przewoźnicy miejscy posiadają także zabytkowe autobusy, tramwaje i trolejbusy. SKM może natomiast pochwalić się nietypowym pomnikiem fragmentu pociągu EW58 wmontowanego w halę elektrowozowni. Pojazdów tych nie braliśmy pod uwagę w zestawieniu.

Czytaj też: Artykuł z 2014 r.: Tabor komunikacji miejskiej w Trójmieście

Miejsca

Opinie (197) 5 zablokowanych

  • Po co wymienać Tabory na nowe skoro starsze roczniki sobie dobrze radzą ? (6)

    • 24 10

    • Są wręcz bezawaryjne (1)

      • 5 1

      • Bez przesady

        Ale jako pasazer transportu miejskiego, nie moge nic zlego napisac. Czeste polaczenia, dobrze zorganizowane linie

        • 4 1

    • Pod lakierem i plastikiem kryje sie skorodowane nadwozie.20 lat robi swoje

      • 3 1

    • czasem nawet lepiej

      chocby te tablice informacyjne. nowe pozamarzaly przy niewielkim mrozie.

      • 1 0

    • Taaa Ikarusy to było coś wspaniałego ;)

      • 7 0

    • poto by głupi miał zagadke :) Jak znajdziesz rozum to odpowiedz też :)

      • 0 2

  • SKM zamiast posypać głowę popiołem to jeszcze jakby się dumne. Tak swoją drogą, w prywatnej firmie Głuszek już by dawno wyleciał z firmy ale to jest SKM i pewnie prędzej doczekamy przedłużenia SKM do Szczecina niż jego wywalenia.

    • 22 4

  • Najmniej zawodne tramwaje to 105Na (3)

    105Na bezawaryjne tramwaje, tanie w utrzymaniu. Ówczesne tramwaje natomiast na zachodnich podzespołach nie są juz tak wytrzymałe

    • 18 13

    • Tu się zgodzę , nie mają porównania z tymi dortmundami i innymi gownami z Niemiec które się sypią przy każdych sprzyjających warunkach

      • 3 1

    • z ciebie znawca samozwaniej jak zkoziej D...y traba.

      Proponuje byc kupił sobie trabanta mydelniczkę tez był niezawodny i nie rdzewiał:)

      • 3 1

    • Taki znawca a wypowiedz mija się z prawdą

      • 0 0

  • (3)

    Największą część złomu stanowią pojazdy kupowane już jako używane. Koszmarna niegospodarność i marnotrawstwo. Pieniądze idą na budynki dla kacyków i zabawy. A co będzie jak się pokończą "dotacje" (też przecież wyciągane z naszych kieszeni)? Nic?

    • 19 6

    • (2)

      Naepszy jest "nowy" MAN ktory stal gdzies zapomniany po wielkim dzwonie ale...poskladali i zostal kupiony, a ze przecieka caly przod? A kogo to ;) obchodzi

      • 6 0

      • (1)

        no ale niemiec płakał jak sprzedawał... jak to sikorski powiedział o naszej mentalności?

        • 0 2

        • sikorski to twoj guru?

          to wspolczuje popisowy balwanie.

          • 0 0

  • gdanscy kierowcy nie przegrzewajcie pasazerow (2)

    Najgorzej jest jak kierowcy przegrzewaja autobusy a mianowicie pasazerow.
    wszystkie okna pozamykane bo niby klimatyzacja chodzi a wcale jej nie czuc.
    Masakra

    • 11 10

    • Kierowcy są zobligowani po przekroczeniu temperatury zewnętrznej 22 stopni uruchomić klimatyzację, a co za tym idzie zaryglować wszystkie okna. Jak tego nie zrobi - finansowa kara.

      • 7 0

    • Prądu też nie widać a jest

      • 4 2

  • (1)

    Panie Głuszek, może pochwalisz się jak SKM wypada na tle innych podobnych przewoźników w kraju względem taboru?
    Jesteście nieudacznikami, najgorszą firmą od przewozów którą ludzie jeżdżą jedynie dlatego, że nie mają innego wyboru. Jedyne co Was chroni to równie słaby co Wy marszałek województwa. Mam nadzieję że kolejny trzepnie Was w te durne łby i zrobi porządek, albo wpuści konkurencję na tory SKM, z korzyścią dla pasażerów - dość takiej indolentnej spółeczki. Może zmieńcie nazwę na NieDaSię Sp. z o. o. bo w tej chwili ani Wy szybcy, ani miejscy (patrz rodzaj taboru) ani Trójmiejscy (tłuczecie się po Zjednoczonych Emiratach Kaszubskich bez sensu zamiast oddać to PRom).

    • 27 4

    • ale nie maja konkurencji w trojmiescie

      wiec ?

      • 2 0

  • Właśnie jadę Gdańskim autobusem, trzęsie i hałasuje, ledwo da się czytać. Dobrze ze deszczu nie ma, bo dachy przeciekają.

    • 8 12

  • Mercedesy nie są złe.

    Znamienne jest to, że najstarszymi pojazdami drogowymi są Mercedesy O405N i O405GN. To naprawdę sprawdzone i trwałe konstrukcje, jedyny ich mankament to brak klimatyzacji. Obawiam się, że współczesne autobusy/trolejbusy nie dożyją takich przebiegów i wieku a na pewno nie w takim stanie.

    Co do SKM to faktycznie mamy Skansen Kolei Miejskiej ale obiektywnie zmodernizowane składy EN57 to też nie jest aż tak straszny dramat bo np. nowy skład Newagów nie jest przystosowany do natężenia ruchu aglomeracyjnego. Nowe składy należy jak najszybciej kupić ale powinna to być decyzja przemyślana. Paradoksalnie składy EW58 były jak do tej pory najlepiej przystosowane do trójmiejskich realiów pod względem funkcjonalnym.

    Za jazdę prawie pięćdziesięcioletnim składem SKM powinna wydawać jakieś okazjonalne bilety :)

    • 14 4

  • 164 to porazka (1)

    kto ułożył taki beznadziejny kurs dla tej lini, autobus prawie zawsze przeładowany a w gorące dni można tam zejść, proponuje aby zarząd ztm przejechał sie takim autobusem jak jest gorąco a nie naraża pasażerów na utratę zdrowia, autobusy bez okien, masakra!

    • 6 0

    • Hmm, a wiesz ze do Rumi zarzad zabronil wysylac na niektore brygady przegubowcow trzydrzwiowych na linie R. Coekawe czemu? Moze tam lepsi ludzie mieszkaja :)

      • 2 1

  • Szanowna redakcjo (1)

    Komunikacja w gdyni jest a tabor...tez jest. Niemiec plakal jak sprzedawal. Same szroty trafiaja do nas, potem sie je czysci, maluje na bialo i...w droge a pasazerowie mysla ze to nowe :) Potem utrzymanie zlomu kosztuje, ciagle latanie wszystkich mankamentow. Porozmawiaj pan szczerze z kierowcami i mechanikami. Zeby ludzie wiedzieli co ich wozi to by czesto hulajnoge wybrali.

    • 18 2

    • I tu masz racje zapraszamy na zaplecze....

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane