• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sprawdziliśmy wiek pojazdów komunikacji miejskiej w Trójmieście

Krzysztof Koprowski
16 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowsze pociągi SKM wyprodukowano w 2016 r., zaś najstarszy EZT pod koniec lat 60. Najnowsze pociągi SKM wyprodukowano w 2016 r., zaś najstarszy EZT pod koniec lat 60.

Średnia wieku pociągów SKM to 35 lat. Najmłodszy tabor posiada Gdynia, choć pod względem autobusów największy gdański przewoźnik ma pojazdy starsze tylko o kilka miesięcy. Sprawdziliśmy, jak statystycznie wygląda wiek pojazdów, którymi codziennie podróżują mieszkańcy Trójmiasta.



Czy trójmiejska komunikacja miejska potrzebuje fabrycznie nowych pojazdów?

W dni powszednie nauki szkolnej codziennie na trójmiejskie tory i ulice wyrusza ponad 600 pojazdów.

Zdecydowanie najstarszy tabor posiada Szybka Kolej Miejska, której pociągi elektryczne liczą średnio 35 lat, a najstarszy z nich ma aż 48 lat (EN57/71-039 produkcji wrocławskiego Pafawagu, obecnie fabryka kanadyjskiego Bombardiera).

Najmłodszymi pociągami elektrycznymi pozostają dwa Impulsy wyprodukowane w 2016 r. przez nowosądecki Newag. Kursują one obecnie połączone ze sobą jako jeden skład.

Z 2015 r. pochodzą spalinowe pociągi Pesy wykorzystywane na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, ale są one eksploatowane jedynie przez SKM, zaś ich właścicielem - podobnie jak spalinowych zespołów trakcyjnych Newagu z 2010 r. - pozostaje samorząd województwa.

- W trakcji elektrycznej realizujemy codziennie 28 obiegów. W rezerwie dysponujemy dwoma pociągami EN71 oraz 9 sztukami EZT EN57 - dodaje Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.
Najstarsze eksploatowane liniowo wagony 105Na pochodzą z 1976 r. Najstarsze eksploatowane liniowo wagony 105Na pochodzą z 1976 r.
Ok. 9 lat mniej niż SKM wynosi średnia wieku floty tramwajowej w Gdańsku. Najstarsze wagony pochodzą z 1976 r. i są to wysokopodłogowe pojazdy 105Na o numerach taborowych 1202, 1203, 1232 produkcji chorzowskiego Konstala (przejętego w latach 90. przez francuski Alstom). Najmłodszymi tramwajami są natomiast wyprodukowane w 2014 r. dwukierunkowe Pesy Jazz Duo z Bydgoszczy.

- Zgodnie z umową przewozową do obsługi tras tramwajowych potrzebnych jest 109 składów (w okresie wakacyjnym 103 składy). Stan inwentarzowy wynosi natomiast 126 składów - wylicza Alicja Mongird, rzecznik Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Pesy Jazz Duo to obecnie najmłodsze tramwaje użytkowane przez GAiT Pesy Jazz Duo to obecnie najmłodsze tramwaje użytkowane przez GAiT
Pod względem taboru autobusowego sytuacja w Trójmieście wygląda znacznie korzystniej. Należy jednak pamiętać, że autobusy produkowane są z myślą o eksploatacji przez ok. 15-20 lat, podczas gdy tramwaje i pociągi przez co najmniej 30-40 lat.

U największego gdańskiego przewoźnika średnia wieku autobusów wynosi dokładnie 12,19 roku. Na liniach obsługiwanych przez spółkę GAiT spotkać można pojazdy z 2017 r., jak i z 1994 r. (w tym pierwsze w Polsce autobusy niskopodłogowe produkcji Mercedesa).

- W ciągu najbliższych kilku miesięcy planujemy ogłosić przetarg na 46 fabrycznie nowych autobusów, z czego 26 będzie przegubowych, 18 standardowych 12-metrowych, zaś 2 midi (krótkie) - mówi Mongird.
Obecnie do codziennej obsługi liniowej w dni nauki szkolnej GAiT potrzebuje 197 autobusów. To oznacza, że w rezerwie pozostają 34 pojazdy.

Jeden z najstarszych autobusów we flocie GAiT z 1994 r. Jeden z najstarszych autobusów we flocie GAiT z 1994 r.
Oprócz GAiT, na terenie Gdańska spotkać można jeszcze pojazdy Warbusa oraz PKS Gdańsk. Zgodnie z umową z Zarządem Transportu Miejskiego nie mogą to być pojazdy starsze niż z 2008 r.

Wyjątkiem jest jeden autobus przegubowy MAN należący do PKS Gdańsk z 2004 r., który został warunkowo dopuszczony przez ZTM do obsługi liniowej ze względu na braki taborowe po nieplanowanym przedłużeniu umowy z przewoźnikiem.

- Od 1 stycznia obsługę tych linii przejmuje nowy przewoźnik, który będzie dysponował fabrycznie nowymi 38 autobusami Mercedesa - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
Jeden z dwóch najstarszych autobusów w Gdyni z 1993 r. Jeden z dwóch najstarszych autobusów w Gdyni z 1993 r.
W Gdyni średnia wieku autobusów wszystkich przewoźników jest nieco niższa od średniej autobusów GAiT i wynosi 11,25 roku. Najstarszymi autobusami są dwa przegubowe Mercedesy z 1993 r. Najnowsze pojazdy, także produkcji Mercedes-Benz, powstały w 2017 r. (10 autobusów).

- Sytuacja znacząco poprawi się już w przyszłym roku, kiedy zacznie się realizacja projektu zakupu z udziałem środków UE 85 pojazdów dla operatorów komunalnych. Najpóźniej w 2018 r. pojawi się też sześć fabrycznie nowych autobusów Mercedes Citaro G2 nabytych przez PKS Gdynia w związku z wygranym przetargiem na obsługę linii 146 - zapowiada Marcin Gromadzki, rzecznik Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.
Najstarsze trolejbusy (nz. po prawej jeden z nich) wyprodukowano w 1993 r. jako autobusy, które następnie przebudowano i dostosowano do zasilania prądem. Najstarsze trolejbusy (nz. po prawej jeden z nich) wyprodukowano w 1993 r. jako autobusy, które następnie przebudowano i dostosowano do zasilania prądem.
Średnia wieku trolejbusów wynosi 12,42 roku. Najstarszymi pojazdami jest dziewięć Mercedesów z 1993 r., wyprodukowanych pierwotnie jako autobusy dla przewoźników w Niemczech i Szwecji. W latach 2004-2007 zostały one zakupione przez Gdynię, a następnie przebudowane na trolejbusy z wykorzystaniem podzespołów z Jelczy.

Najnowsze trolejbusy wyprodukowano w 2016 r. - są to cztery pojazdy wielkopolskiego Solarisa wyposażone w akumulator, który pozwala pokonać dystans 20 km "w cyklu normalnym w ruchu drogowym", bez podłączania się do napowietrznej sieci zasilającej.

W dni powszednie nauki szkolnej do obsługi sieci komunikacyjnej ZKM w Gdyni potrzebnych jest 199 autobusów oraz 74 trolejbusów. Rezerwa wg stanu inwentarzowego to 63 autobusy oraz 15 trolejbusów.

Najnowsze trolejbusy posiadają akumulatory, pozwalające pokonywać kilkukilometrowe trasy bez potrzeby korzystania z sieci zasilającej. Nz. jeden z czterech najnowszych pojazdów z 2016 r. Najnowsze trolejbusy posiadają akumulatory, pozwalające pokonywać kilkukilometrowe trasy bez potrzeby korzystania z sieci zasilającej. Nz. jeden z czterech najnowszych pojazdów z 2016 r.
Oprócz pojazdów eksploatowanych liniowo, trójmiejscy przewoźnicy miejscy posiadają także zabytkowe autobusy, tramwaje i trolejbusy. SKM może natomiast pochwalić się nietypowym pomnikiem fragmentu pociągu EW58 wmontowanego w halę elektrowozowni. Pojazdów tych nie braliśmy pod uwagę w zestawieniu.

Czytaj też: Artykuł z 2014 r.: Tabor komunikacji miejskiej w Trójmieście

Miejsca

Opinie (197) 5 zablokowanych

  • 4 nie 2 (2)

    Dlaczego nikt z fachowców od miejskiego transportu, a zakładam, że pracują tam jedynie fachowcy, nie stawia sprawy ilości drzwi w pociągach SKM i PKM. Powinny być 4, a nie 2 pary na jedną stronę wagonu. Po wymianie doskonałego, niemieckiego taboru S-Bahn z reparacji na EN57 mówiło się nam, że to tymczasowe rozwiązanie. Ile trwa ta prowizorka? Szybsza wymiana pasażerów na przystankach to 8-10 minut oszczędności na trasie Gdansk-Gdynia. Jeżeli ktoś w SKM nadal chce zamawiać pociągi z 2 parami drzwi, powinien z hukiem wylecieć z pracy.

    • 8 1

    • hahhaha

      bla,bla,bla a gdzie się tak spieszy?

      • 0 4

    • daję +

      Jak się ludzi napcha do wagonu, to dotarcie do drzwi odległych o 4 m bywa niemożliwe.

      • 3 0

  • (1)

    dobrze jest...nie ma co narzekać..jeszcze nie tak dawno jeżdziliśmy gruchotami,gdzie spaliny było czuć..no ale cóż ludzka pamięc jest zawodna....narzekanie bez powodu to nasza specjalność

    • 6 2

    • Zgadza się aneks nie dotyczy to SKM

      • 2 1

  • Jak jade komunikacja miejska w Gdansku (2)

    to widze, ze kierowcy szaleja jada jak z kartoflami, tabor mocno zuzyty, wali stuka, trzesie sie na boki. Nie sa zbyt uprzejmi dla pasazerow i kierowcow ani schludnie ubrani.

    Jade komunikacja w Gdyni. Tabo czysty, w miare nowy zadbany, kierowcy ladnie ubrani(kobiety tez), uprzejmi, pomocni, przystanki dobrze oznakowane.

    Jest roznica wystarczy chwile pojezdzic.

    • 5 15

    • (1)

      W Gdyni to nawet słońce mocniej świeci i trawa jakby bardziej zielona

      • 5 2

      • Ty się nie śmiej - ostatnio niesamowicie zaskoczyło mnie 2 razy po 150 m nowej nawierzchni na Sopockiej ;D

        • 1 0

  • Pociagi

    Mieszkancy Pomorza lubią stare pociągi bo nie ma kamer i można jarac fajki, chlac, cpac. Można też obić mordę jakiemuś frajerowi i jest wesoło. Ci którym się to nie podoba, niech sobie kupią samochody pamiętać całkowity zakaz narzekania i jakiekolwiek krytyki władz regionu. Kto krytykuje władze województwa ten jest pisiorem.

    • 4 2

  • Stogi

    Kiedy będą niskopodłogowe tramwaje na Stogi?!
    Kiedy będzie połączenie tramwajów Stogi - Chełm - Świętokrzyska?

    • 9 3

  • REDAKCJO _" Jak stare są pojazdy komunikacji miejskiej? wideo (14" (3)

    to jest po polsku? "Jak stare są pojazdy komunikacji miejskiej? " ktoś w redakcji maturę z język polskiego zdawał?

    • 7 1

    • Tak (1)

      Jezyk polski jest kaleczony ws,edzie niemal! TV poprzez jezyk uzywany w serialach produkcji krajowej, utrwala kiepski jrzyk! Odmiana rzeczownikow przez przypadki jest jakas coraz to inna???

      • 0 3

      • piszemy o tej redakcji, rozumiesz wojcieszku?

        chcesz komentowac inne - idz gdzie indziej i komentuj.

        • 0 2

    • do tej pory nikt

      albo po polobudzie albo po awf-ie som. i takich samych baranow zatrudniaja.

      • 0 1

  • Kiedy stałe, codzienne połączenie 63 Brzeźno plaża - pętla Świętokrzyska? (1)

    • 4 3

    • O właśnie

      Takie połączenie na cały rok bardzo by się przydało, ale podejrzewam, że jeśli kiedykolwiek zostanie uruchomione to dopiero po oddaniu do użytku nowego kompleksu mieszkań czyli Zajezdni Wrzeszcz

      • 3 1

  • Jak stare ?

    Jak stare kupują od niemców to jakie mają być np. tramwaje ?

    • 5 0

  • Gdyby wszyscy kupowali bilety to by były pieniądze na nowe pojazdy (1)

    Ale jak ludzie bronią gapowiczów a naskakują na kanarów to takie są skutki

    • 5 5

    • ha ha ha ha ha

      ha ha ha ha ha.. nie rozsmieszaj mi nerek ;)

      placimy tu podatki a zarzad i tak ma pasazerow za nic.

      • 1 1

  • (1)

    Moga byc i stare jesli sa na biezaco naprawiqne i modernizowane. Tramwaje 105 jezdza w wielu miastach ale u nas nikt o to nie dba i placz aby miasto kupilo im nowe Pesy

    • 8 1

    • jasne poco kupowac nowe auta jak mmozna Syrenką czy trabantem jeździc wystarczy tylko remontowac:)

      lecz sie na nogi na głowe zapózno!

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane