- 1 Dwóch 29-latków z narkotykami (63 opinie)
- 2 Akcja ratunkowa nurka przy Westerplatte (164 opinie)
- 3 Martwe dziki z Karwin miały ASF (239 opinii)
- 4 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (414 opinii)
- 5 15 mln zł wygrane w Eurojackpot w Gdańsku (110 opinii)
- 6 1,2 mln zł za nowy skatepark w Gdyni (62 opinie)
Sprawdziliśmy wiek pojazdów komunikacji miejskiej w Trójmieście
Średnia wieku pociągów SKM to 35 lat. Najmłodszy tabor posiada Gdynia, choć pod względem autobusów największy gdański przewoźnik ma pojazdy starsze tylko o kilka miesięcy. Sprawdziliśmy, jak statystycznie wygląda wiek pojazdów, którymi codziennie podróżują mieszkańcy Trójmiasta.
Zdecydowanie najstarszy tabor posiada Szybka Kolej Miejska, której pociągi elektryczne liczą średnio 35 lat, a najstarszy z nich ma aż 48 lat (EN57/71-039 produkcji wrocławskiego Pafawagu, obecnie fabryka kanadyjskiego Bombardiera).
Najmłodszymi pociągami elektrycznymi pozostają dwa Impulsy wyprodukowane w 2016 r. przez nowosądecki Newag. Kursują one obecnie połączone ze sobą jako jeden skład.
Z 2015 r. pochodzą spalinowe pociągi Pesy wykorzystywane na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, ale są one eksploatowane jedynie przez SKM, zaś ich właścicielem - podobnie jak spalinowych zespołów trakcyjnych Newagu z 2010 r. - pozostaje samorząd województwa.
- W trakcji elektrycznej realizujemy codziennie 28 obiegów. W rezerwie dysponujemy dwoma pociągami EN71 oraz 9 sztukami EZT EN57 - dodaje Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.
Ok. 9 lat mniej niż SKM wynosi średnia wieku floty tramwajowej w Gdańsku. Najstarsze wagony pochodzą z 1976 r. i są to wysokopodłogowe pojazdy 105Na o numerach taborowych 1202, 1203, 1232 produkcji chorzowskiego Konstala (przejętego w latach 90. przez francuski Alstom). Najmłodszymi tramwajami są natomiast wyprodukowane w 2014 r. dwukierunkowe Pesy Jazz Duo z Bydgoszczy.
- Zgodnie z umową przewozową do obsługi tras tramwajowych potrzebnych jest 109 składów (w okresie wakacyjnym 103 składy). Stan inwentarzowy wynosi natomiast 126 składów - wylicza Alicja Mongird, rzecznik Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Pod względem taboru autobusowego sytuacja w Trójmieście wygląda znacznie korzystniej. Należy jednak pamiętać, że autobusy produkowane są z myślą o eksploatacji przez ok. 15-20 lat, podczas gdy tramwaje i pociągi przez co najmniej 30-40 lat.
U największego gdańskiego przewoźnika średnia wieku autobusów wynosi dokładnie 12,19 roku. Na liniach obsługiwanych przez spółkę GAiT spotkać można pojazdy z 2017 r., jak i z 1994 r. (w tym pierwsze w Polsce autobusy niskopodłogowe produkcji Mercedesa).
- W ciągu najbliższych kilku miesięcy planujemy ogłosić przetarg na 46 fabrycznie nowych autobusów, z czego 26 będzie przegubowych, 18 standardowych 12-metrowych, zaś 2 midi (krótkie) - mówi Mongird.
Obecnie do codziennej obsługi liniowej w dni nauki szkolnej GAiT potrzebuje 197 autobusów. To oznacza, że w rezerwie pozostają 34 pojazdy.
Oprócz GAiT, na terenie Gdańska spotkać można jeszcze pojazdy Warbusa oraz PKS Gdańsk. Zgodnie z umową z Zarządem Transportu Miejskiego nie mogą to być pojazdy starsze niż z 2008 r.
Wyjątkiem jest jeden autobus przegubowy MAN należący do PKS Gdańsk z 2004 r., który został warunkowo dopuszczony przez ZTM do obsługi liniowej ze względu na braki taborowe po nieplanowanym przedłużeniu umowy z przewoźnikiem.
- Od 1 stycznia obsługę tych linii przejmuje nowy przewoźnik, który będzie dysponował fabrycznie nowymi 38 autobusami Mercedesa - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
W Gdyni średnia wieku autobusów wszystkich przewoźników jest nieco niższa od średniej autobusów GAiT i wynosi 11,25 roku. Najstarszymi autobusami są dwa przegubowe Mercedesy z 1993 r. Najnowsze pojazdy, także produkcji Mercedes-Benz, powstały w 2017 r. (10 autobusów).
- Sytuacja znacząco poprawi się już w przyszłym roku, kiedy zacznie się realizacja projektu zakupu z udziałem środków UE 85 pojazdów dla operatorów komunalnych. Najpóźniej w 2018 r. pojawi się też sześć fabrycznie nowych autobusów Mercedes Citaro G2 nabytych przez PKS Gdynia w związku z wygranym przetargiem na obsługę linii 146 - zapowiada Marcin Gromadzki, rzecznik Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.
Średnia wieku trolejbusów wynosi 12,42 roku. Najstarszymi pojazdami jest dziewięć Mercedesów z 1993 r., wyprodukowanych pierwotnie jako autobusy dla przewoźników w Niemczech i Szwecji. W latach 2004-2007 zostały one zakupione przez Gdynię, a następnie przebudowane na trolejbusy z wykorzystaniem podzespołów z Jelczy.
Najnowsze trolejbusy wyprodukowano w 2016 r. - są to cztery pojazdy wielkopolskiego Solarisa wyposażone w akumulator, który pozwala pokonać dystans 20 km "w cyklu normalnym w ruchu drogowym", bez podłączania się do napowietrznej sieci zasilającej.
W dni powszednie nauki szkolnej do obsługi sieci komunikacyjnej ZKM w Gdyni potrzebnych jest 199 autobusów oraz 74 trolejbusów. Rezerwa wg stanu inwentarzowego to 63 autobusy oraz 15 trolejbusów.
Oprócz pojazdów eksploatowanych liniowo, trójmiejscy przewoźnicy miejscy posiadają także zabytkowe autobusy, tramwaje i trolejbusy. SKM może natomiast pochwalić się nietypowym pomnikiem fragmentu pociągu EW58 wmontowanego w halę elektrowozowni. Pojazdów tych nie braliśmy pod uwagę w zestawieniu.
Czytaj też: Artykuł z 2014 r.: Tabor komunikacji miejskiej w Trójmieście
Miejsca
Opinie (197) 5 zablokowanych
-
2017-08-16 12:51
4 nie 2 (2)
Dlaczego nikt z fachowców od miejskiego transportu, a zakładam, że pracują tam jedynie fachowcy, nie stawia sprawy ilości drzwi w pociągach SKM i PKM. Powinny być 4, a nie 2 pary na jedną stronę wagonu. Po wymianie doskonałego, niemieckiego taboru S-Bahn z reparacji na EN57 mówiło się nam, że to tymczasowe rozwiązanie. Ile trwa ta prowizorka? Szybsza wymiana pasażerów na przystankach to 8-10 minut oszczędności na trasie Gdansk-Gdynia. Jeżeli ktoś w SKM nadal chce zamawiać pociągi z 2 parami drzwi, powinien z hukiem wylecieć z pracy.
- 8 1
-
2017-08-16 13:10
hahhaha
bla,bla,bla a gdzie się tak spieszy?
- 0 4
-
2017-08-16 16:06
daję +
Jak się ludzi napcha do wagonu, to dotarcie do drzwi odległych o 4 m bywa niemożliwe.
- 3 0
-
2017-08-16 13:21
(1)
dobrze jest...nie ma co narzekać..jeszcze nie tak dawno jeżdziliśmy gruchotami,gdzie spaliny było czuć..no ale cóż ludzka pamięc jest zawodna....narzekanie bez powodu to nasza specjalność
- 6 2
-
2017-08-16 15:31
Zgadza się aneks nie dotyczy to SKM
- 2 1
-
2017-08-16 13:26
Jak jade komunikacja miejska w Gdansku (2)
to widze, ze kierowcy szaleja jada jak z kartoflami, tabor mocno zuzyty, wali stuka, trzesie sie na boki. Nie sa zbyt uprzejmi dla pasazerow i kierowcow ani schludnie ubrani.
Jade komunikacja w Gdyni. Tabo czysty, w miare nowy zadbany, kierowcy ladnie ubrani(kobiety tez), uprzejmi, pomocni, przystanki dobrze oznakowane.
Jest roznica wystarczy chwile pojezdzic.- 5 15
-
2017-08-16 17:17
(1)
W Gdyni to nawet słońce mocniej świeci i trawa jakby bardziej zielona
- 5 2
-
2017-08-16 21:43
Ty się nie śmiej - ostatnio niesamowicie zaskoczyło mnie 2 razy po 150 m nowej nawierzchni na Sopockiej ;D
- 1 0
-
2017-08-16 13:49
Pociagi
Mieszkancy Pomorza lubią stare pociągi bo nie ma kamer i można jarac fajki, chlac, cpac. Można też obić mordę jakiemuś frajerowi i jest wesoło. Ci którym się to nie podoba, niech sobie kupią samochody pamiętać całkowity zakaz narzekania i jakiekolwiek krytyki władz regionu. Kto krytykuje władze województwa ten jest pisiorem.
- 4 2
-
2017-08-16 14:03
Stogi
Kiedy będą niskopodłogowe tramwaje na Stogi?!
Kiedy będzie połączenie tramwajów Stogi - Chełm - Świętokrzyska?- 9 3
-
2017-08-16 14:27
REDAKCJO _" Jak stare są pojazdy komunikacji miejskiej? wideo (14" (3)
to jest po polsku? "Jak stare są pojazdy komunikacji miejskiej? " ktoś w redakcji maturę z język polskiego zdawał?
- 7 1
-
2017-08-16 15:06
Tak (1)
Jezyk polski jest kaleczony ws,edzie niemal! TV poprzez jezyk uzywany w serialach produkcji krajowej, utrwala kiepski jrzyk! Odmiana rzeczownikow przez przypadki jest jakas coraz to inna???
- 0 3
-
2017-08-17 04:27
piszemy o tej redakcji, rozumiesz wojcieszku?
chcesz komentowac inne - idz gdzie indziej i komentuj.
- 0 2
-
2017-08-17 04:25
do tej pory nikt
albo po polobudzie albo po awf-ie som. i takich samych baranow zatrudniaja.
- 0 1
-
2017-08-16 16:14
Kiedy stałe, codzienne połączenie 63 Brzeźno plaża - pętla Świętokrzyska? (1)
- 4 3
-
2017-08-16 21:35
O właśnie
Takie połączenie na cały rok bardzo by się przydało, ale podejrzewam, że jeśli kiedykolwiek zostanie uruchomione to dopiero po oddaniu do użytku nowego kompleksu mieszkań czyli Zajezdni Wrzeszcz
- 3 1
-
2017-08-16 17:13
Jak stare ?
Jak stare kupują od niemców to jakie mają być np. tramwaje ?
- 5 0
-
2017-08-16 17:33
Gdyby wszyscy kupowali bilety to by były pieniądze na nowe pojazdy (1)
Ale jak ludzie bronią gapowiczów a naskakują na kanarów to takie są skutki
- 5 5
-
2017-08-17 04:28
ha ha ha ha ha
ha ha ha ha ha.. nie rozsmieszaj mi nerek ;)
placimy tu podatki a zarzad i tak ma pasazerow za nic.- 1 1
-
2017-08-16 18:39
(1)
Moga byc i stare jesli sa na biezaco naprawiqne i modernizowane. Tramwaje 105 jezdza w wielu miastach ale u nas nikt o to nie dba i placz aby miasto kupilo im nowe Pesy
- 8 1
-
2017-08-17 11:11
jasne poco kupowac nowe auta jak mmozna Syrenką czy trabantem jeździc wystarczy tylko remontowac:)
lecz sie na nogi na głowe zapózno!
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.