• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Śródmieście Gdyni: pieszych znacznie więcej

Michał Sielski
15 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
Poranny korek tuż przed Śródmieściem Gdyni. Z badań wynika, że niemal wszystkimi samochodami dojeżdżają mieszkańcy Gdyni. Łatwo zauważyć, że w niemal każdym samochodzie jest tylko jedna osoba. Poranny korek tuż przed Śródmieściem Gdyni. Z badań wynika, że niemal wszystkimi samochodami dojeżdżają mieszkańcy Gdyni. Łatwo zauważyć, że w niemal każdym samochodzie jest tylko jedna osoba.

Wbrew opiniom wielu kierowców, opublikowane właśnie wyniki ruchu w Śródmieściu Gdyni rozwiewają wszelkie wątpliwości. Zdecydowana większość, bo aż 93-94 proc. dojeżdża do Śródmieścia komunikacją publiczną i porusza się pieszo. To dla nich powinna być stworzona przyjazna infrastruktura. Czy będzie?



Czy miasto powinno wprowadzać ułatwienia dla pieszych i pasażerów komunikacji publicznej?

Pod każdym naszym artykułem, w którym piszemy o jakichkolwiek ograniczeniach dla kierowców samochodów, przeczytać można lawinę krytyki. Opłaty za parkowanie w Śródmieściu, rzadkie akcje Straży Miejskiej, która usuwa nieprawidłowo zaparkowane samochody, wyznaczenie pasa rowerowego na jezdni - kierowcy zawsze traktują to jako zamach na ich wolność, a jako koronny argument podają, że najwięcej osób dojeżdża do centrum samochodami i to ich miasto powinno dopieszczać.

Gdynianie gdynianom zgotowali ten los

Czyżby? Zakończone właśnie badania całkowicie przeczą tej tezie. Co więcej, zadziwiły nawet tych, którym wydawało się, że może rzeczywiście część prawdy leży po stronie kierowców. W mijającym roku ankieterzy liczyli rowerzystów, pieszych i samochody. Przeprowadzili też 2900 szczegółowych ankiet, czyli trzykrotnie więcej niż pracownie sondażowe, które podają wyniki np. przed wyborami. Wyniki badań są jednoznaczne:

Zobacz pełne wyniki badań przeprowadzonych w ramach projektu Civitas Dynamo.

93-94 proc. osób dociera do Śródmieścia Gdyni komunikacją publiczną (autobus, trolejbus, SKM) oraz/lub pieszo. Kto więc tworzy korki? Kierowcy w miażdżącej większości stanowiący mieszkańców Gdyni. Spoza aglomeracji Trójmiejskiej jest tylko 3-8 proc. kierowców.

Starowiejska zobacz na mapie Gdyni nie ucierpi na zmianach

Wprowadzenie strefy współdzielonej, na której pierwszeństwo mają piesi i jest mniej miejsc parkingowych, jest możliwe m.in. na ul. Starowiejskiej. Wprowadzenie strefy współdzielonej, na której pierwszeństwo mają piesi i jest mniej miejsc parkingowych, jest możliwe m.in. na ul. Starowiejskiej.
Praktycznie przez cały dzień w tych samych miejscach ul. Starowiejskiej parkują te same samochody - głównie właścicieli sklepów i punktów usługowych oraz sprzedawców, a nie ich klientów.
Skoro kierowców jest w Śródmieściu zdecydowanie najmniej, to może wizja deptaków wcale nie jest tak katastroficzna, jak malują ją niektórzy protestujący, np. przed wprowadzeniem ograniczeń w ruchu na ul. Starowiejskiej? Z analizy wynika, że likwidacja 50 miejsc parkingowych przy tej ulicy spowoduje ich deficyt zwłaszcza w szczycie zakupowym, który przypada na godz. 11-12. Później nawet likwidacja 100 miejsc niewiele zmieni. Zresztą nie trzeba do stwierdzenia tego wielkich badań i komputerowych modeli. Praktycznie cały dzień w tych samych miejscach ul. Starowiejskiej parkują te same samochody - głównie właścicieli sklepów i punktów usługowych oraz sprzedawców, a nie ich klientów.

Mimo to na wielu sklepach przy ul. Starowiejskiej można zobaczyć plakaty "Stop deptakowi". Tylko że deptaka nikt tam nigdy nie chciał robić. Cały czas mowa jest o strefie współdzielonej, czyli dozwolonym wjeździe samochodów, ale bezwzględnym pierwszeństwie pieszych. I znacznie mniejszej liczbie miejsc parkingowych. To jednak melodia przyszłości. Zmiany będą bowiem wprowadzane stopniowo.

- Na razie optymalne jest wprowadzenie strefy Tempo 30, m.in. ograniczającej prędkość samochodów. Wyniki badań będą też jeszcze konsultowane z mieszkańcami przed wprowadzeniem ewentualnych kolejnych zmian - informuje Alicja Pawłowska, kierownik Referatu Zarządzania Mobilnością Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Na Świętojańskiej zobacz na mapie Gdyni parkingi są niepotrzebne?

Przy ul. Świętojańskiej można zlikwidować wszystkie miejsca parkingowe, a i tak będzie gdzie zostawić samochód. W bezpośredniej okolicy tej ulicy jest 980 innych miejsc postojowych. Przy ul. Świętojańskiej można zlikwidować wszystkie miejsca parkingowe, a i tak będzie gdzie zostawić samochód. W bezpośredniej okolicy tej ulicy jest 980 innych miejsc postojowych.
Zmiany możliwe są także na innych ulicach Śródmieścia. I jeśli przyjąć wyniki badań, to wynika z nich, że ograniczenia są tylko w naszych głowach. A konkretnie w tendencji do parkowania jak najbliżej docelowego punktu podróży.

Najważniejsze jest wprowadzanie zmian, na które będą gotowi mieszkańcy.
Przy ul. Świętojańskiej jest 128 miejsc parkingowych. Ile z nich można zlikwidować, by dla żadnego samochodu miejsca na parkingach nie zabrakło? Okazuje się, że... wszystkie! Deficytu nie będzie, bo pozostają spore rezerwy w bocznych uliczkach i przede wszystkim permanentnie pustym parkingu podziemnym pod Gdyńskim Centrum Filmowym zobacz na mapie Gdyni. Argument ekonomiczny odpada - przy Świętojańskiej też trzeba płacić za postój. Ale czasem trzeba przejść 3, a nie 33 metry. W bezpośrednim sąsiedztwie ul. Świętojańskiej jest bowiem aż 980 miejsc parkingowych.

Paradoksalnie, najgorsze skutki miałoby wyznaczenie deptaka na Skwerze Kościuszki i Molo Południowym. Tam nawet likwidacja 100 miejsc (z 250 istniejących) spowodowałaby ich deficyt, nawet w bezpośredniej okolicy. A biorąc pod uwagę fantazję kierowców, można by się wtedy spodziewać notorycznego parkowania w miejscach niedozwolonych, co już jest nagminne, np. na Kamiennej Górze.

Kiedy możemy spodziewać się konkretnych decyzji w sprawie ułatwień dla pieszych? Przełomowych na pewno nieprędko, ale kierowcy mogą wypatrywać nowych znaków już na wiosnę.

- Najważniejsze jest wprowadzanie zmian, na które będą gotowi mieszkańcy. Niebagatelnym problemem jest też bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Na pewno więc zmiany będą wprowadzane stopniowo. Najpierw pojawi się Strefa Tempo 30 - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Opinie (219)

  • I bardzo dobrze. Powinno się iść w tym kierunku. (10)

    Ograniczyć ruch samochodów w centrach miast - najlepiej wszystkich.
    Po chwilowej frustracji wszyscy będą zadowoleni.

    • 212 72

    • yhm, dążymy do zachodu to i metodami pewnie zachodnimi ograniczymy ruch samochodów (2)

      czy może spróbujemy uzyskać zachodni efekt w centrach miast
      ale stosują wschodnie metody,
      jak proponujesz?

      uprzedzam, że zachodnie metody kosztują
      bo trzeba będzie park&ride stworzyć i parkingi pobudować,
      a wschodnie, sam wiesz, siłowe rozwiązania,
      zatrudnić więcej wojska i policji,
      powsadzać do więzień 80% obywateli, wywieźć na kamczatkę,

      • 14 16

      • wschodnie metody to budowa parkingów wielopiętrowych (1)

        z publicznych pieniędzy, by jaśnie panowie decydenci mogli wozić swoje ciała bezrefleksyjnie nie dostrzegając, że mają inne opcje do wyboru.

        a także nie zauważając prostego faktu, że budowa parkingów w pobliżu centrum miasta zwiększa korki na dojazdach do niego.

        przeginanie pozornie antywschodnie do droga do antyliberalnej demokratury pseudowiększości prowadząca w ślepą uliczkę niezrównoważonego rozwoju.

        • 8 8

        • miasta też powstają z publicznych pieniędzy

          po co?
          po co w ogóle samochody osobowe? zbędny luksus jaśnie panów?

          • 10 4

    • Świętojańska (4)

      Zróbmy Świętojańską deptakiem chociaż na weekend. Od piątku po południu do niedzieli wieczór. Myślę, że ożywi to ruch w śródmieściu a skorzystają na tym sklepy przy Świętojańskiej a zwłaszcza knajpy, jeśli będą otwarte dłużej niż do 22. Nie chodzi o to żeby robić z Świętojańskiej drugi Monciak, ale możliwość skorzystania z licznych restauracji i barów.

      • 14 8

      • zyskają zwłaszcza te, sklepy, które

        są otwarte do 14 w soboty, a w niedzielę są zamknięte. hahahhaa

        • 11 2

      • Kto tam będzie chodzić po tej Świętojańskiej? (1)

        I po co? Tam już nic nie pozostało prócz banków, aptek i wiecznie pustych restauracjopodobnych przybytków.

        • 8 2

        • Ciekawe gdzie są te wiecznie puste restauracjopodobne przybytki na świętojańskiej bo jakoś chodząc tam w weekendy i popołudniami tego nie zauważyłem.

          • 1 0

      • Kto będzie w takie zimno chodził po Świętojańskiej.Jeszcze wchodzisz ciepło ubrany do nagrzanego sklepu na parę minut,wychodzisz znowu zgrzany i spocony na zewnątrz i grypa gotowa.Wolę chodzić sobie po Riwierze rozebrany z ciepłej kurtki i swetra w normalnej temperaturze,nie martwiąc się że się zgrzejęi a do tego o wiele więcej sklepów.Sytuacja się zmienia w okresie od maja do września wtedy wolę chodzić po Świętojańskiej bo jest ciepło i przyjemnie ,po prostu pogod ma duże znaczenie

        • 4 0

    • jassne.. (1)

      i zabić jakikolwiek biznes, który i tak tam kuleje.
      1. Badanie samo w sobie budzi duże wątpliwości. to trochę tak jakby sopot przeprowadził badanie na monciaku i stwierdził że 100% osób porusza się po sopocie pieszo.. bzdura totalna.
      2. układ całego trójmiasta wyklucza stworzenie w najbliższych n latach szybką, dobrze funkcjonującą komunikację.
      3. to że jest wielu frustratów przeciwko samochodom to w dużej mierze efekt zakorzenionej "polakości" (moja opinia), nie każdy musi poruszać się samochodem, ale jak chce, to powinno to być umożliwione.
      4. Parkingi są, czasem tylko trzeba się kawałek przejść, ale zaparkować da radę.
      5. Tworzenie bus pasów w Gdyni to kretynizm.
      6. Ścieżki rowerowe można tworzyć ale nie kosztem kierowców ani pieszych.

      • 19 17

      • Fajnie...

        ... ze sie podzieliles swoimi przemysleniami, a teraz wracaj obierac ziemniaki.
        :)

        • 3 8

  • Taaa? Już napewno (4)

    Pieszo po i do Gdyni??
    Absurd

    • 66 96

    • To się wyprowadz albo kup rikszę i zapłać by Cie ktoś woził (3)

      • 16 15

      • Autobusy (2)

        To niech dołożą nowe autobusy, bo przy tej ilości to się na czas nawet nie wyrabiają, a zapakowane są po dach. Jak ktoś ma się zachęcić do jeżdzenia komunikacją zbiorową, jak budują ciągle nowe osiedla, a linie obok nich likwidują. Kiedyś z Oksywia jechało się 13 minut do centrum, teraz tyle się czeka na jakiekolwiek połączenie.

        • 10 1

        • A z ciekawosci - ile kiedys jechalo sie samochodem, a ile teraz? (1)

          • 0 0

          • Zależy kiedy. Wieczorami, gdy nie działa sygnalizacja (lub, gdy się zepsuje), wciąż jedzie się równie szybko. Niestety na Unruga, Energetyków i Janka Wiśniewskiego porobili niewyregulowane z niczym światła i można jechać niepotrzebnie dwa razy dłużej.

            • 2 0

  • (15)

    Artykuł sponsorowany przez UM ?

    • 99 85

    • (2)

      Starowiejska , czy $więtojańska to nie całe $ródmieście barany !

      • 17 3

      • nie całe, ale skupia większość usług i ruchu :) (1)

        no, może jeszcze Batory i Skwer

        • 0 7

        • oj chyba nie, lubię tam chodzić a ruchu tam nigdy nie widziałem

          mam na myśłi Starowiejską
          bo Świętojańska to jak autostrada jest

          • 3 0

    • Tak, wszyscy robią ci na złość. Nie daj się zwieść, ty zawsze masz rację kierowco.

      • 14 11

    • (1)

      Masz jakąś fobię?

      • 6 2

      • trochę popadało i ludziom trociny w głowie nasiąkły

        to piszą w stanie ciągłego zwarcia
        aż do stanu pełnego rozwarcia,
        no iskrzy im jednym słowem pod kopułką

        • 3 3

    • Deptak (7)

      Czy codziennie jeździsz do Banku, załatwiasz sprawy finansowe na ul. Świętojańskiej? bo większość tych punktów właśnie tam się znajduje :)

      • 2 4

      • (3)

        Klienci banków i urzędów nie umawiają się pomiędzy sobą kto kiedy przyjedzie. Każdego dnia przyjeżdża ktoś inny i załatwia to co ma do załatwienia.

        • 4 1

        • Gdy klienci zaczną mieć kłopot z dotarciem do placówek banków to się one przeniosą w miejsca łatwo dostępne dla samochodów. (1)

          Nic na tym nie stracisz, a może nawet zyskasz. Jeżeli banki stać na wynajem w centrum, to tym bardziej stać ich na to samo poza centrum.

          • 8 1

          • do placówek banku można dotrzeć na różne sposoby, nie tylko samochodem

            • 2 1

        • do banku osobiście to tylko ci bez samochodów chodzą

          bo i internetu i telefonów nie mają

          • 0 1

      • Starowiejska (1)

        Starowiejska to sklepy niby a jednak najwięcej tam biur pochowanych na 1 i 2 piętrze :-)
        I to ich pracownicy walczą każdego ranka o miejsce parkując gdzie się da.

        • 7 1

        • a ile miesięczny na parkowanie kosztuje?

          może nie opłaca się "walczyć" jak to nazwałeś,
          może wystarczy przejść na luz

          • 0 1

      • Jeśli twierdzisz, że na Świętojańskiej są same banki to oznacza, że dawno na niej nie byłeś lub ewentualnie jeździsz przez nią autem i nie rozglądasz się w ogóle na boki.

        • 2 0

    • przez PiS :P

      • 0 2

  • (3)

    Nie trzeba robić badań, by to dostrzec. Wiadomo, że pieszych jest najwięcej.

    • 82 16

    • (1)

      Jeszcze więcej szczurów i innych nieporządanych mieszkańców .

      • 6 9

      • niepożądani mieszkańcy to tylko w głowie jarosława i jego kliki

        • 3 3

    • Jest najwięcej, ale chodzi o to, że jest coraz więcej :)

      • 2 2

  • Darmowa komunikacja miejska... (12)

    ...i przesiadłabym się bardzo chętnie z samochodu na autobus/trolejbus.

    • 93 47

    • a samochód masz za darmo? (8)

      wow! jaki?

      • 28 11

      • w jakim celu powstała komunikacja miejska?

        i jaki cel ma dziś komunikacja miejska,
        pomyśl o tym i o budżecie
        i zaraz wszystko stanie się bardziej zrozumiałe

        • 5 6

      • (5)

        No właśnie samochód nie jest za darmo. Gdy komunikacja miejska będzie bezpłatna, to wtedy ludzie przestaną jeździć po mieście samochodami, bo po co mieliby płacić za coś, co dostają za free. Samochodami będą jeździli tylko ci, którzy absolutnie muszą (meble do przewiezienia, zakupy na miesiąc, ciężkie narzędzia pracy itp).

        • 12 10

        • (4)

          nie przestaną, w zadnym duzym miescie na swiecie darmowa komunikacja miejska sie nie sprawdziła. Sprawdza sie albo w malych miastach a w duzych sprawdza sie bo jest przede wszystkim szybsza od samochodu

          • 11 7

          • skoro nawet darmowa komunikacja się nie sprawdziła to znaczy, że...

            nie zawrócisz kijem rzeki, postęp jest i będzie, samochodów będzie przybywać jak pryszczy na twarzy dojrzewającego nastolatka.

            • 5 4

          • gdzie konkretnie się nie sprawdziła? (2)

            bo ja wiem, że się sprawdziła,
            porozmawiajmy o tym

            • 3 3

            • w Tallinie (1)

              Ludzie nie przesiedli sie masowo do KM mimo jej "darmowosci" (tzn. 100% dotacji do biletow)

              • 2 3

              • hola hola kłamczuszku

                w 2014 rozpoczęli eksperyment
                a ty jako międzynarodowy specjalista już ustaliłeś wyniki,
                nieładnie, nieładnie tak zgadywać i zmyślać

                • 1 1

      • Myślę, że wystarczyłby bilet miesieczny na całą aglomerację za 100 zł.

        A dla dzieci refundowany w 100% z programu 500 zł na dziecko.

        • 13 4

    • Nie darmowa, tylko bezpłatna

      Zapłaciłeś w podatkach mistrzu ekonomii własnego portfela. W reklamy w telewizji też wierzysz?

      • 13 0

    • (1)

      Chyba "darmowa". :)

      • 3 0

      • Najpierw pobudować piętrowe parkingi a potem zamykać centrum

        I znów robią od d*py strony najpierw zabronić,pozamykać ulice dla aut,
        a sie pytam gdzie są duże parkingi przy np.przystankach kolejki,pętlach autobusowych,trolejbusowych.Ludzie mieszkają w osiedlach daleko od centrum,
        nie pracują w jednej firmie (na 2 końcach miasta ) i na różne godziny.
        Osobiście mieszkam poza Gdynią dojazd komunikacją, masakra autobus co godzinę+przesiadki czas dojazdu do centrum nawet 1,5 godziny .
        Samochodem 30-40 minut. Żyjemy w czasach gdzie czas to pieniądz .

        • 3 0

  • Jestem za (8)

    Zakazać wjazdu połowie aut do śródmieścia i będzie żyło się lepiej i spokojniej.
    Masakra jak widzę gdy rzeźbią by znaleźć miejsce pod samymi drzwiami bo tyłka nie chce się ruszyć i przejść. P.....one lenistwo,
    Co by nie wprowadzić to zawsze komuś źle, zero kompromisu, NIE BO NIE
    Nie zamieniajmy ulic na deptaki- bo nie
    Nie zakazujmy palenia w restauracjach- bo nie, klient nie przyjdzie- efekt 2x więcej klientów po zakazie palenia. Przykładów można by mnożyć. Trzeba czasami krótko i stanowczo za morde bo inaczej sie nie da.
    Dla znających temat. Dlaczego w Zakopanem nie mamy tras narciarskich choćby takich jakie mają Słowacy???

    • 80 42

    • BO NIE :-)

      • 9 2

    • (2)

      Połowie aut zakazać? Czyli parzyste auta tak, a nieparzyste nie?

      • 3 4

      • (1)

        Proste rocznikami. Stare gruchoty za zlom pokierowac

        • 3 2

        • od starych gruchotów są przeglądy i policja

          parkowanie nie ma z nimi nic wspólnego
          zatem wróćmy do tematu i jeszcze raz próbujemy

          • 4 1

    • Z autami popieram (3)

      Co do palenia papierosów, przestałem chodzić do knajp kiedy zaczął obowiązywać zakaz. Klienteli po zakazach wcale lokalom nie przybyło a już na pewno nie tam gdzie jest alkohol. Nie wiem czemu diesli nie zakazali skoro tak bardzo wszyscy chcą świeżego powietrza, przecież jeden samochód truje bardziej niż 50 palaczy obok

      • 5 4

      • taka moda

        wiesz jak jest

        • 1 4

      • Wystarczy wydzeilić miejsca i będzie ok (1)

        Jedzenie czy w ogóle siedzenie w miejscu gdzie można przysłowiową siekierę zwiesić to żadna przyjemność. Co do zdrowia to nie sądzę by siedzenie przy 50 palaczach było mniej groźne niż 1 diesel. Diesla wdychasz przez chwilę w knajpie przebywasz kilka godzin zazwyczaj

        • 3 2

        • Diesla wdychasz dłużej niż przez chwilę, spacerując po mieście, lub 24 h mieszkając niedaleko ruchliwej ulicy

          • 3 3

  • Chcemy jeszcze lepszej komunikacji miejskiej! (3)

    Która jeździ częściej, zwłaszcza w niedziele!

    • 70 5

    • tańsze bilety jednorazowe

      Teraz taniej jest jechać autem niż kupić bilet w komunikacji. O wygodzie i komforcie nie wspominając.

      • 23 2

    • I bezpłatnej!

      • 4 0

    • W godzinach szczytu niestety zawsze autobusy są przepełnione

      czasem ciężko wejść w ogóle, szczególnie na trasie Kacze Buki-Centrum. To też się musi poprawić. Osoby niepełnosprawne, a znam kilka, jezdzą rzadko komunikacją miejską właśnie przez ten niemożliwy tłok. Same niskopodłogowe autobusy nie wystarczą. Pod tym względem Gdynia wciąż nie jest na poziomie Zachodu.

      • 7 0

  • Szkoda (1)

    No niestety Gdynia juz postanowila bedzie strefy tempo 30 wiec klasycznych deptaków nie będzie.
    http://trojmiasto.wyborcza.pl/trojmiasto/1,35636,19345053,gdynia-bez-deptaka-optymalnym-rozwiazaniem-jest-strefa-tempo.html#BoxLokTrojLink

    • 9 25

    • No i w czym problem ?

      Są chodniki, jak chcesz przejść na drugą stronę to i tak przejdziesz, co tu więcej mieszać ?!

      • 0 0

  • Miasto kazde jest tworem dla ludzi i do zycia tam ludzi a nie do budowy parkingow dla samochodow. (8)

    Dzis ktos zapomnial czym jest miasto i jaki ma spelniac cel . Miasto to nie jest twor dla pojazdow mechanicznych i miejsca ich skladowania czyli parkingow. To ze zwieksza sie ilosc samochodow wcale nie swiadczy ze miasta maja sie zamieniac w skladowisko pojazdow lub miejsce do ich poruszania sie . Miasto 21 wieku to wylacznie niezbedna komunikacja miejska , racjonalna , elektryczna oraz trakty piesze i rowerowe czy tez dla hulajnog elektrycznych bo takie w przyszlosci beda dominowac w miescie. Wszelkie tzw. parkingi beda poza strefami miast . Dzis widac juz jak pojazdy spalinowe zniszczyly i niszcza powietrze mast tworzac opary i smog , niszceje infrastruktura ktora podlega degradacji przez spaliny , ludzie sa mniej zdrowi bo kaze im sie wdychac szkodliwe opary i spaliny i zamiast zieleni czyli pluc miast teroryzowani sa wszyscy przez wlascicieli samochodow . Taka strukture nie wymusila potrzeba lecz ludzka glupota i lenistwo oraz dorabianie sztucznej filozofi . Moze wiec ladowiska dla balonow sa tez potrzebne zamiast parkingow w miescie wszedzie bo przeciez moze ktos miec balon do poruszania bo to taki sam tepy tok myslenia jak ten terroryzm samochodowy. Skoro ludzie sa podstawa miasta to dla nich ma byc miasto a nie dla pojazdow bo to chore aby maszyna z blachy dyktowala ludziom jak mamy zyc. Komus sie w glowie cos miesza skoro uwaza swoje zycie za mniej wazne niz metalowy gadzet jakim jest samochodo i dzis stawianie maszyny wyzej ponad swoje zycie to jakis paradoks logiki chyba ze spoleczenstwo jest juz faktycznie tepe intelektualnie . Warto dodac ze od 50 lat miasta mialy eliminowac szkodliwe spaliny i opary i za tym optowali mieszkancy a jakos dziwnie czlowiek sam sobie tworzy nadal szkodliwe otoczenie wiec moze ludzie chca sie sami zatruc tylko udajac ze jest inaczej.

    • 72 50

    • Gdynia jako miasto innowacji moze zaczac budowe Eko - miasta ! (6)

      Gdynia moze byc pierwsza w zaczeciu budowy eko-miasta . Zrobic referendum podajac zalozenia aby w miescie byla tylko elektryczna komunikacja i na poczatku tylko niezbedne pojazdy tzw. sluzb i ew. transportu lecz czasowo aby w dalszej perspektywie pojazdy miejskie byly eko i elektryczne, zakaz trucia szkodliwym opalem czy tez tworzywami sztucznymi w piecach itd . I najwazniejsze ---- zamontowac w kilkunastu punktach miasta czujniki pomiaru czystosci powietrza , ilosci spalin i w jakims glowym miejskim punkcie zamontowac potezny telebim ktory by pokazywal te pomiary aby ludzie widzieli czy faktycznie powietrze zaczyna byc czystsze czy tez nadal nie bo tylko tak mieszkancy by mogli ocenic na ile ich dzialania sa skuteczne. Podzielic miasto na strefy i zamontowac czujniki pomiaru zanieczyszczenia powietrza a na telebimie w centrum pokazywac mape miasta z podzialem na strefy i pomiarami. Mozna by latwiej wtedy eliminowac szkodliwe opary i spalanie plastikow w piechach gdyz szybko by czujniki pokazywaly w jakiej strefie i o jakiej porze powietrze jest szkodliwe i mozna by szybciej zlokalizowac tych co truja powietrze. To nawet dziwne ze juz dzis nie ma pomyslu na rozmieszczenie czujnikow do pomiaru zanieczyszczen i telebimu w centrum do analizy tego .

      • 1 10

      • a co z ludźmi, którzy mieszkają w śródmieściu i mają samochody? (3)

        auta mają zostawiać na Oksywiu, Babich Dołach czy w ogóle sprzedać? Ale niby dlaczego. Może niech mieszkańcy innych dzielnic sprzedadzą i nie wjeżdżają do centrum

        • 11 1

        • a co przepraszam wewnetrzne podworka i dziedzince Wam odebrano (2)

          • 1 3

          • a żebyś wiedział, (1)

            na naszym podwórku (które należy do miasta) były kiedyś garaże i wiaty, w których niektórzy mieszkańcy trzymali samochody. Były też miejsca pod chmurką. Tę część podwórka zamknięto, garaże rozebrano. Udostępniono co prawda podziemny garaż, ale tam wchodzi 1/3 samochodów i w dodatku jest płatny. Na samym podwórku też została 1/3 miejsc. Większość mieszkańców parkuje na zewnątrz, płacąc przy tym miesięczny abonament. Teraz jeszcze dzięki kontrapasowi zostało z kilkunastu miejsc parkingowych ledwie kilka. Tylko mi nie pisz, że mam się wyprowadzić. Miasto umrze gdy wszyscy mieszkańcy śródmieścia znikną, bo nie będą mieć normalnych warunków do życia. Zostaną banki i lumpeksy.

            • 0 0

            • to, ze platny normalna sprawa - nie ma nic za darmo, to ze tylko 1/3 miejsc to slabo.

              • 0 0

      • Marych?

        To Ty? ;)

        • 2 0

      • Eko-miasto

        kogoś pogieło i nie wie ile prąd kosztuje i przez najbliższe 20 lat nie potanieje

        • 3 0

    • tak trzymac, precz z bezmyslnoscia

      • 4 0

  • wnioski, bo na razie same wyniki (10)

    1. Zamykać systematycznie ruch na ulicach w centrum. Da się to zrobić. Oczywiście. Kto pisze że się nieda - jest jakiś dziwny.
    2. Rozwijać komunikację publiczną. I dać jej bezwzględny priorytet.
    3. Skoro da się dojeżdżać kom. Publiczną to opodatkować wjazd pojazdów do miast po np. 100 zł za wjazd samochodu do strefy ograniczonego ruchu. Od razu będą pieniądze na rozwój kom. Miejskiej.
    4. Wybrać normalnych ludzie do władz miast. A nie jakieś kluchy bezjajeczne. Potrzebne są zmiany i to aż kipi.
    5. Piesi powinni zorganizowqać kilka razy tzw. Masę krytyczną. Trzeba krzyczeć o tym problemie.

    dość trucia ludzi spalinami! Dość tzw. Wypadków drogowych. Ludzie chcą przestrzeni do życia a nie do strachu o życie i zdrowie.

    • 54 82

    • skoro masz takie talenty to pisz do ministra i urzedow a nie zalisz sie na forum.

      Mozesz sie upublicznic, zoranizowac referendum i wtedy wynik ci pokaze czy ludzie tego chca czy nie. Stworz plan , zloz w urzedzie i beda zmiany bo pisanie po forach zeby ktos za ciebie to zrobil to jakis nonsens . W planie musisz tez uwzglednic skad bedzie pochodzic finansowanie jak ludzie nie wyraza w referndum zgody na oplaty a na inne zmiany tak . Plan musi byc logiczny a nie tylko krzyczacy ze '' cos ty chcesz ''. Ale jest to realne i rozumiem ze wiesz jak jest skonstruowany budzet i sysem poboru oplat, podatkow i ze znasz prawo podatkowe .

      • 16 2

    • jasne, nagle zacząłeś się bać pojazdów

      a tego co jesz się nie boisz?

      szczekasz na niewłaściwe drzewo
      mój drogi,
      za dużo się też fantasy naczytałeś i wysysasz z palca
      teorie nie z tej ziemii,
      pomieszanie z poplątaniem jednym słowem
      i zero treści przy tym

      • 9 5

    • Jak czytam takie głupoty od razu mam chęć... (3)

      ... kupić coś z silnikiem V8 :)

      • 17 3

      • ja podobnie, żadnych argumentów

        taki widzi mi się, nie rozumiem o co chodzi w całej tej zabawie,
        najpierw musi być dobry powód do tego, żeby po centrum wyłącznie chodzić,
        ja go nie widzę i inni chyba też nie
        bo żadenargument konkretny nie padł,
        jedynie ogólniki i spekulacje

        • 4 1

      • Ja już mam, nawet dwa. M3 4.0 i może to nie drugie V8, ale M6 V10. Za każdym razem kiedy czytam wypociny ekologów myślę sobie - czas odpalić bestię :D

        • 7 1

      • sugestywna opinia

        Szok i niedowierzanie, że takiego wtórnego analfabetę poparło 49/123 osoby w momencie, kiedy piszę swój komentarz. Myślałem, że głąbów w naszym społeczeństwie jest więcej, a tu miłe zaskoczenie.
        Dziękuję rodacy za pokrzepienie.
        P.s.
        Udanego popołudnia :)

        • 1 0

    • (1)

      Myślę że na takiej świętojańskiej wielu mieszkańców parkuje swoje samochody, pracownicy, klienci, właściciele. Po pierwsze, może wg statystyk wygląda to fajnie ale w praktyce mogę się założyć że żeby znaleźć miejsce w rozsądnej odległości trzeba będzie krążyć 40min. Nie każdy ma czas żeby chodzić kilka kilometrów po mieście. Po to kupuje się samochód, żeby być szybciej, być niezaleznym i móc dojechać tam gdzie się chce. Deptak nic nie da, tylko utrudni życie i stworzy prawdopodobnie sporo korków, a piesi tak czy inaczej będą sobie chodzili swoimi ścieżkami jak do tej pory. Świętojańska ma tak szeroki chodnik, że moim zdaniem jest totalną głupotą cokolwiek na niej zmieniać. To samo na każdej innej ulicy. W Gdyni nie ma chyba ani jednej, na której takie rozwiązanie miałoby sens ;)

      • 7 1

      • ? Czy?

        Czasem po prostu trzeba autem. Np. trzeba do banku który ma placówkę w Gdyni tylko na 10 lutego i starowiejskiej (swoją drogą bank odradzam) podpisać dokumenty i jechać z noworodkiem/wczesnym niemowlakiem. Komunikacja publiczna ze względów zdrowotnych odpada... Pieszy spacer kawal drogi od parkingu gdy dziecko co godzinę na piersi tez odpada. Rzadko, ale jednak są takie sytuacje. Podobnie w ciąży. .. w komunikacji miejskiej choćbyś miała paść i w przejściu urodzić to mało kto ustąpi miejsca. Jeżdżę głównie autobusami a przez 9 miesięcy może 4 razy ustapiono mi miejsca..

        • 4 1

    • Czy masz tak od czasu jak samochód stuknął cię w głowę

      Czy może od urodzenia?

      • 3 5

    • tylko, że 1. paradoksalnie, urzędniczych samochodów przybywa-parking przy lodowisku na Bema było kiedyś pusty i ogólniedostępny

      2. bilety MZK są za drogie, aby z dziećmi dojeżdżać, przesiadac się ( tylko 6 razy w tmies.), wydam więcej niż tankując samochód
      3. mam siedzace a nie stojące obok brudnego i podchmielonego pana
      4. nie robi sie w miescie bus pasów i dróg rowerowych, kosztem wąskich ulic lub poprzez zabieranie pasa, bez opcji innej drogi dojazdu-głupota

      • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane