Fakty i opinie

Śrutem w Spacerową i Świętokrzyską. Będzie bezpieczniej

Drogowcy liczą, że po uszorstnieniu na górnym odcinku ul. Świętokrzyskiej kierowcy będą jeździć bezpieczniej.
Drogowcy liczą, że po uszorstnieniu na górnym odcinku ul. Świętokrzyskiej kierowcy będą jeździć bezpieczniej. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Niemal 1,4 km szorstkiej nawierzchni ma pomóc kierowcom w poruszaniu się newralgicznymi odcinkami ul. Świętokrzyskiej zobacz na mapie GdańskaSpacerowej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Śrutowanie jezdni rozpocznie się we wtorek w nocy i potrwa przez cztery kolejne noce. Choć roboty będą prowadzone na całej szerokości jezdni, zachowana zostanie ich przejezdność.



Czy odczułeś lepszy komfort jazdy po śrutowaniu jezdni na Słowackiego?

tak, różnica jest widoczna gołym okiem 42%
trudno powiedzieć, bo rzadko tamtędy jeżdżę 24%
nie, jeśli jedzie się z odpowiednią prędkością to uszorstnianie nawierzchni nie jest potrzebne 34%
zakończona Łącznie głosów: 991
Po raz pierwszy w Gdańsku uszorstnianie nawierzchni zastosowano w sierpniu 2017 r. na leśnym odcinku ul. Słowackiego z Matarni w kierunku Wrzeszcza. Kierowcy chwalili zmiany. Niemal z dnia na dzień spadły tam statystyki wypadków i kolizji. Inwestycję drogowców docenili też gdańscy policjanci. Teraz przyszła kolej na dwie następne trasy, będące czarnymi punktami na mapie Gdańska. To ulica Świętokrzyska i Spacerowa. O planach drogowców informowaliśmy przed dwoma miesiącami.

- Na ul. Świętokrzyskiej nawierzchnia jezdni będzie śrutowana na 600-metrowym odcinku od ul. Guderskiego do ulicy Beskidzkiej. Prace prowadzone będą w nocy z 6 na 7 i z 7 na 8 listopada br. - mówi Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Z kolei na ul. Spacerowej śrutowanie obejmie odcinek o długości 770 metrów na wysokości leśniczówki. Prace prowadzone będą w nocy z 8 na 9 i z 9 na 10 listopada br. Roboty odbywać się będą na całej szerokości jezdni przy zachowaniu ich przejezdności w godzinach 22-5.
Jak zastrzegają drogowcy, podane terminy mogą ulec zmianie ze względu na złe warunki atmosferyczne. Do prawidłowego przeprowadzenia procesu śrutowania nawierzchnia jezdni musi być sucha. Na szczęście prognozy synoptyków są optymistyczne i w najbliższych dniach opady nie są spodziewane.


Na czym polega technologia śrutowania?



To zwiększenie szorstkości, a tym samym przyczepności nawierzchni jezdni poprzez zastosowanie urządzeń wyrzucających z siebie metalowy śrut, który uderzając z odpowiednią siłą w nawierzchnię tworzy jej nową makro- i mikrostrukturę. Poddana śrutowaniu nawierzchnia zwiększa swoją przyczepność, co ma wpływ na podniesienie poziomu bezpieczeństwa. Należy jednak pamiętać, że podstawą bezpieczeństwa jest dostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze, a także zachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami.

Na rozstrzygnięty przed miesiącem przetarg odpowiedziały cztery firmy. Najkorzystniejszą z ofert złożyła firma Blastrem z Elbląga. Za swoją pracę otrzyma od miasta 171 tys. zł.

Pozostałe oferty przewyższały wysokość środków, jakim dysponuje GZDiZ (195,1 tys. zł) i wyniosły kolejno 195,6 tys. zł, 266 tys. zł oraz 519 tys. zł. Dla porównania - ubiegłoroczne prace na nieco dłuższym 2-kilometrowym odcinku Słowackiego kosztowały 240 tys. zł.

Jak wyglądało śrutowanie jezdni na Słowackiego?

Opinie (126) 2 zablokowane

  • Tam trzeba odcinkowy pomiar prędkości i fotoradary postawić. (13)

    Jak ktoś na tych zakrętach zapierdziela w deszczu to nic dziwnego, że wylatuje.

    Inna sprawa, że spora część kierowców nigdy nie powinna czymkolwiek jeździć, bo po prostu nie potrafi.

    • 177 35

    • na spacerowej był (8)

      i nic to nie dało.
      Mniej fotoradarów tylko szersze ulice i więcej rozwagi u kierowców.

      • 13 12

      • I na drugim punkcie przegrałeś (2)

        Nawet jak się trafi ktoś, kto pojedzie wolniej, Janusze sprowadzą go do odpowiedniego poziomu.

        • 8 3

        • (1)

          czyli jestes tak słaby ze dajesz się januszom sprowadzać....biedny

          • 5 3

          • Ja się nie daję.

            Nawet gaz wożę na co bardziej agresywnych :)

            Niestety nie jestem w większości.

            • 4 1

      • akurat im szersza droga

        tym ludzie bardziej zapiep**ają. Pasy powinny być tak wąskie, żeby nikt nawet nie myślał przekraczać 70.

        • 13 7

      • Szersze ulice zachęcają do szybszej jazdy (2)

        Rozwaga to często fikcja, bo napór przekraczających prędkość.

        A są na to badania, że szerokie ulice (pasy ruchu) zachęcają do zwiększenia prędkości. Prawo jazdy mam od niedawna, ale szybko dostrzegłem to w praktyce. Na wąskim pasie wydaje sie, że się jedzie szybciej, na szerokiej - wydaje się tak powoli.

        Tak właśnie w Norwegii zniwelowano liczbę wypadków - zwężając ulice.

        • 9 3

        • (1)

          a w turcji stawiano głaz na środku drogi zaraz za zakrętem - jak jechałeś za szybko to czołówka z głazem. Tą drogą chcesz iść?

          • 2 5

          • Urban legend

            Ale ma swój urok. Nie pogardziłbym dyscyplinowaniem w ten sposób z**bów z Bulandy. Oczywiście głaz powinien być właściwie i z dużym wyprzedzeniem oznaczony.

            • 2 1

      • Lepiej ośrutowić

        State bmw i hondy civik

        • 10 1

    • Progi...Wszędzie progi kur*a ;))) (3)

      • 6 6

      • (1)

        Nie podpisałeś się, właścicielu warsztatu. Zawieszenie dostaje w kość nawet wtedy, kiedy progi pokonuje się z prędkością rzędu kilku km/h.

        • 3 4

        • To był sarkazm:)

          • 3 1

      • Nie będziesz zasuwać

        Nie trzeba będzie progów. Proste.

        • 2 1

  • (20)

    To nie lepiej trochę mózgu ze sobą zabrać w drogę?

    • 94 9

    • (19)

      To nie działa. Jak by wszyscy jeździli wg przepisów i z głową, to by było fajnie. Ale czasem niestety trzeba za ludzi myśleć.

      • 11 0

      • (18)

        Niestety. Jedni za szybko inni z kolei za wolno. Jedni ruszają z piskiem inni dopiero szukają gdzie jest jedynka. No i dlatego mamy to co mamy.

        • 5 7

        • Różnica jest taka, że ci jadący za wolno nie zabijają ludzi... (13)

          • 10 3

          • Ci ruszając za wolno 6 (2)

            Akurat zwiększają korki zresztą gdzie ta zielona fala np na Karwinach w Gdyni jadąc 50 na h ciągle się trafia na czerwone światlo

            • 4 4

            • nie wymyślaj własnych teorii

              • 5 0

            • Akurat badania pokazują, że to przekraczający prędkość powodują korki

              Zamiast jechać płynnie, dojeżdżasz do świateł przed czasem i musisz się zatrzymać. To powoduje jadące do tyłu i powiększające się korki.

              W USA coraz częściej autostradami puszczają radiowozy spowalniające ruch, co jednocześnie zwiększa jego płynność.

              • 5 1

          • (8)

            Jest taki przepis, że należy jechać z taką prędkością aby nie utrudniać ruchu innym kierującym. A tak właśnie jest jak ktoś jedzie 60 km/h za miastem gdzie jest 90. A tak jest ciągle. Za delikwentem kolumna samochodów a z przodu pustki. I kto tu stwarza pierwotną przyczynę zagrożenia? Ten co wyprzedza bo nie idzie normalnie jechać czy ten co blokuje cały ruch i robi korek na wiele kilometrów.

            • 3 5

            • Bezedura (7)

              Należy jechać z prędkością bezpieczną.
              Jeśli ktoś się czuje mniej pewnie jedzie wolniej

              • 7 4

              • (6)

                No i właśnie dlatego taki mamy ruch na drogach. Tak właśnie będzie dopóki tego nie zrozumiecie.

                • 2 3

              • Zaraz, zaraz (5)

                To co napisałeś dzieje się, kiedy ktoś jedzie 90 na 90...
                A za nim kolumna samochodów, których kierowcy się gotują bo nie mogą 130...

                • 8 2

              • (4)

                Nie, jak ktoś jedzie 60 na 90.

                • 5 3

              • To mam dla Ciebie pracę domową (3)

                Wyjedź za miasto na dowolną jednopasmową drogę.
                Przejedź z 10 min zgodnie z przepisami.
                Policz ile samochodów wyprzedziłeś, policz ile wyprzedziło Ciebie.

                • 3 0

              • (2)

                Droga Miszewo - Kartuzy jest kręta i ruch jest w dwie strony. Kartuzy - Sulęczyno trochę lepiej. Więc wystarczy jedna ślamazara i wszyscy jadą w korku. Całe szczęście jeżdżę tam tylko na weekendy więc daję radę. Współczuję tym co jeżdżą codziennie.

                • 0 6

              • Och, nie, biedaki (1)

                Nie mogą przekraczać prędkości na wąskiej, krętej drodze...

                • 6 1

              • Kto pisze o przekraczaniu?

                • 0 4

          • ci jeżdżący za wolno prowokują tych jeżdżących za szybko

            łamaga + świr = śmierć na drodze

            • 1 2

        • Skandyniawia (3)

          Jakby u nas były takie kary za głupotę na drodze jak w Skandynawii, to ludziom szybko odechciałoby się pajacować. Ale cóż.. jaki kraj takie przepisy i kary.

          • 7 0

          • * Skandynawia - żeby nie było, że jestem jakimś tłukiem...

            • 5 0

          • Nie chodzi tylko o kary a o mentalność i kulturę. Ja jeździłem sporo w Niemczech, w czasach kiedy jeszcze Niemcy były Niemcami, i to właśnie tam jako młody kierowca nauczyłem się jeździć. Polacy to najgorsi kierowcy w Europie. Polska to dziki kraj jak ongiś stwierdził jeden z ministrów.

            • 5 0

          • nie przesadzaj, poza 3miastem i Warszawą jeździ się normalnie
            trochę pierdołowato co prawda, ale to nie wyścigi

            • 1 2

  • Lampy by też postawili na tej Świętokrzyskiej (9)

    Ciemno tam po zmroku jak nie powiem gdzie.

    • 51 14

    • lampy (3)

      lampy już są

      • 21 1

      • A to uszanowanko (1)

        • 8 1

        • Długo jeszcze?

          Kończcie to śrutowanie, bo jadę przetestować max prędkość.

          • 0 0

      • To prawda i widoczność o wiele większa

        Zauważyłem, że i szybkość u większości spadła, a jazda stała się ostrożniejsza.
        Jak widać światła dały wiele.

        • 0 1

    • dotychczas janusze dachowali głownie za dnia, nad ranem jak bylo pusto. w nocy bylo mniej wypadków bo się jednak troche bali jadac ciemną drogą

      teraz jak droga bedzie oswietlona beda dachowania tez w nocy.

      • 11 0

    • Mieliśmy mieć Nową Świętokrzyską a mamy "śrutem w Świętokrzyską".Na tym polega rozwój drogowy Łostowic .Brawo Urząd Miasta !!! Czy jeszcze coś pośrutujemy zamiast jednej najważniejszej w tym rejonie inwestycji ?

      • 3 0

    • Trzeba włączyć światła , to takie pokrętło po lewej stronie albo przy kierownicy.

      • 0 1

    • Lampy dzialaja juz kilka dni.

      Przecież zrobili.

      • 3 0

    • A za tymi lampami ścieżka dla rowerzystów bo nie ma jak ich wyprzedzić jak ledwo jadą pod górę. Blokują tylko ruch. Ew. zakaz jazdy rowerem w tamtym miejscu albo wyciąć te chaszcze i zrobić im solidną ścieżkę bo to nie jest bezpieczne.

      • 1 0

  • Oj będę mógł tam driftowac (3)

    Po śrutowaniu.

    • 17 30

    • (1)

      piłowanie Tico na ręcznym to nie drift

      • 14 2

      • on siebie piłuje...

        ... nie Tico

        • 6 0

    • tam powinny być od lat po 2 pasy w jedną stronę, a nie wydawać ka$ę na jakieś śrutowanie

      • 1 2

  • Z przyjemnością sprawdzę przyczepność (3)

    • 42 13

    • sprawdzaj, sprawdzaj, traficary mają mniejsze mandaty ;) (1)

      • 14 0

      • TYLKO wysokie mandaty jak np. w Szwecji

        ostudzą zapał i to jest jedyna skuteczna forma , nie kumam czemu jej nie można wprowadzić w tym kraju ? a już wiem popularność partii która by to zrobiła mogła by spaść , albo wzrosnąć , o to jest pytanie.
        A kto nie mógł by spłacić mandatu , zabrać samochód i sprzedać na aukcji .
        Jak by jedne z drugim zapłacił mandat z kilka tysięcy za przekroczenie prędkości i było by to nagłaśniane w formie reklamy tv, radio , itp. na 100% zadziałało by to na wyobraźnie reszty kierowców !!!
        Wszytko inne to nic nie skuteczne środki !

        • 4 2

    • Na Swietokrzyskiej jest problem z wyprofilowaniem zakretu przy jeziorku.

      Niewprawny kierowca zaskoczony końcówka zakrętu który się zacieśnia i wypadek gotowy.
      Drugi zakręt przy jeziorku od strony Kowal jest tak samo "ostry" i na nim nie ma wypadków. Przypadek ?
      Lepiej jest usunąć przyczynę czyli źle wyprofilowany zakręt niż śrutować ...

      • 1 0

  • srutem to trzeba w glowy d**ilnych kierowcow postrzelac :D (1)

    to bedzie bezpieczniej

    • 81 8

    • będziesz pierwszy ;)

      Z szeru wystąp Kowalski!!!!

      • 3 5

  • (4)

    Umysły wielu kierujących trzeba śrutować.

    • 62 4

    • spóźniłeś się, śrut już tam jest

      wymieszany z trocinami

      • 2 0

    • (2)

      Mikke jasno mówił w mediach, 70% to d**ile

      • 1 2

      • Przeliczył się, bo wtedy mógłby liczyć na większość konstytucyjną

        • 1 0

      • no bo istotnie ok 70% społeczeństwa to ćwierćmózgi... widać np. po drugiej turze w gdańsku... ten stan umysłu znajduje odzwierciedlenie na drogach

        • 0 3

  • Śrutować powinni tych, co tam drą kapcie ponad normę (1)

    • 66 3

    • srutem w asfalt czy w kierowców?
      no to sru!! niech srutają na zdrowie!!

      • 1 0

  • (1)

    Wyśrutować to należałoby naszym "kierownikom" mózgi, bo u niektórych są chyba gładkie i niewykształcone. Jest zakręt, ograniczenie, to trzeba zwolnić i uważać, a nie siedzieć na zderzaku i wchodzić w zakręty środkiem jezdni. Jakoś setki i tysiące kierowców tam przejeżdżają bez kłopotu, jedynie "Szybkie (de)Bille" jadące "dynamicznie" mają problemy.

    • 70 1

    • Po uszorstnieniu nawierzchni nawet Android na moim telefonie przyspieszył

      • 2 0

  • (6)

    Jeżdżę tam codziennie i nigdy, ale to nigdy nie straciłem przyczepności. Wystarczy jechać 70 km/h. Tak jak znak pokazuje. Może lepiej asfalt nowy wylać na Czyżewskiego, zamiast marnotrawić pieniądze?

    • 80 6

    • Teoria sobie, praktyka sobie

      Taniej jest wyśrutować, niż łatać w kółko barierki...

      To nie jest rozwiązanie problemu, tylko próba łagodzenia skutków.

      • 4 1

    • Poznać mi było możliwe matkę mężczyzny, co na Spacerowej się zabił.

      • 0 3

    • Mietek...ty jeżdzisz 30 tylko z wyciętego Dpf tak ci dymi że myślisz że 70-ąt!!!!

      Wiem bo zawsze za tobą jest niezły koreczek....

      • 4 5

    • Ja tam jeżdżę 50, 70to moim zdaniem przesada.

      • 5 1

    • Na tym odcinku spacerowej powinno się jeździć 50km/h (teren zabudowany) a za znakiem można już 70.

      • 1 0

    • Ja w tamtym miejscu jeżdżę 50 i jest git. Za to na obwodnicy to mogę nawet 180 jak są warunki.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.