Stalowa kładka przejechała przez Trójmiasto


Długa na 38 metrów i szeroka na 6,5 m kładka pieszo-rowerowa, która jedzie do szwedzkiego Malmö, wyjechała w nocy z Trójmiasta. Specjalnie dla tego transportu zdemontowano częściowo bramki na autostradzie A1.



Zobacz jak transportowano wieże wiatrowe.

Zobacz jak transportowano wieże wiatrowe.

Jadąc nocą z 3 na 4 listopada Obwodnicą Trójmiasta można było natknąć się na wyjątkowy, wielkogabarytowy ładunek. Przewożona w jednym kawałku stalowa kładka pieszo-rowerowa ma ok. 33 m długości, blisko 6,5 m szerokości i masę przekraczającą 40 ton. Wraz z ciągnikiem i naczepą długość całego zestawu przekroczyła 38 metrów długości i osiągnęła 4,5 metra wysokości. Z kolei asysta i pilotaż ciągnika transportującego ładunek składa się aż z pięciu jednostek cywilnych i urzędowych.

Transport ponadgabarytowy na Hutniczej w Gdyni.

Transport ponadgabarytowy na Hutniczej w Gdyni.

Załadunek rozpoczął się w poniedziałek, ok. godz. 14, na terenie firmy Vistal Gdynia przy ul. Hutniczej 40 zobacz na mapie Gdyni. Potem, późno w nocy, konstrukcja została przetransportowana trasą im. Eugeniusza Kwiatkowskiego do trójmiejskiej obwodnicy w kierunku Łodzi. Stamtąd, przez autostradę A1, Starogard Gdański, Czersk, Chojnice do Wałcza, następnie drogą nr 10 do Stargardu Szczecińskiego, transport ma dotrzeć do Świnoujścia. Załadowana na prom do Trelleborga kładka, trafi na miejsce montażu finalnego, czyli do centrum Malmö.

- Rzadko się zdarza, aby ładunek o tak znacznych rozmiarach był transportowany drogami publicznymi, a w tym przypadku poprzeczkę podnosi fakt, że miejscem rozładunku jest dopiero południowa Szwecja - mówi Patryk Szymański, wiceprezes Scandinavian Express Poland, operatora logistycznego odpowiedzialnego za całościowy transport mostu.

Na całej trasie na wielkogabarytowy transport będzie czekać kilka newralgicznych punktów. Na przykład przy wjeździe na autostradę A1 trzeba było częściowo zdemontować bramki do poboru opłat.

- Przygotowania do takiego transportu trwały ponad dwa miesiące i wiązały się ze szczegółowym zaplanowaniem całego procesu, przygotowaniem sprzętu, bardzo precyzyjnymi manewrami na trasie oraz częściowym demontażem infrastruktury drogowej - wymienia Patryk Szymański. - Dodatkowym utrudnieniem była konieczność dokonania przeprawy promowej - wjazd takim kolosem do ładowani promu wymagał wcześniejszych konsultacji i przygotowań oraz dokonania szczegółowych pomiarów zarówno jednostki jak i obu terminali .

Kładka dotrze do Malmö prawdopodobnie w piątek.

mat. prasowe
Trasa transportu wielkogabarytowego

Estakada Kwiatkowskiego, obwodnica, dalej A1 do Swarożyna, następnie droga krajowa nr 22 przez Starogard, Czersk, Chojnice do Wałcza, następnie drogą nr 10 do Stargardu Szczecińskiego, stamtąd przez Goleniów do Świnoujścia.


Rekordowy załadunek w stoczni Crist

Opinie (79) 3 zablokowane

  • (3)

    Fajny materiał! Że się chciało ludziom w nocy wstawać ;)

    • 58 3

    • Sława wymaga wyrzeczen :)

      O torby w '' lidlu '' tez sie bili i dzis sa slawami w sieci :)

      • 22 1

    • (1)

      A droga do remontu !

      • 2 9

      • Tak jak ty jesteś przewidziany do gruntownego remontu.

        • 8 2

  • Nie prościej byłoby jakimś statkiem z Gdyni? (11)

    • 175 6

    • (4)

      może i prościej, ale pewnie drożej:)

      • 8 7

      • to znaczy, że mamy za niskie opłaty za przejazd takich ładunków po drogach. (3)

        • 65 1

        • nie tylko... (2)

          mamy również bardzo niskie opłaty za wykonanie konstrukcji, z tej przyczyny chytrzy Szwedzi zlecili wykonanie kładki w Polsce.

          • 12 6

          • po prostu jesteśmy w tym konkurencyjni (1)

            niższe koszty - podobna jakość i wygrany przetarg.

            • 10 2

            • Ale mi chodzi o coś innego

              Skoro tak ogromny transport opłaca się bardziej pchać z całym konwojem przez drogę zamiast z Gdyni czy Gdańska na barce ciągniętej przez jakiś holownik to znaczy, że opłaty za korzystanie z dróg przez tak wielki ładunek są za niskie!

              • 1 0

    • albo ... (2)

      zapakować i wysłać kurierem

      • 23 0

      • poleconym z priorytetem z 5,5zl

        • 13 0

      • Tylko trzeba na paletę zapakować i jazda.

        • 8 0

    • Ze świnoujścia jest bezpośredni prom prawie do Malmo (2)

      z Gdańska tylko Karlskrona

      • 4 10

      • Prom niech sobie będzie. (1)

        Dziwne dla mnie jest to, że nie ma możliwości morskiego transportu podobnych towarów.

        • 10 1

        • Pewnie, że jest tylko ktoś chciał za dużo zarobić

          i taniej rozbierać bramki, i tłuc się przez pół Polski....
          Podobnie było przy budowie Stadionu...
          Były tory i bocznica ale kolej dała tak wysokie ceny za wywóz urobku, że taniej było wywozić tysiące ton ciężarówkami przez centrum miasta.
          Taniej to oczywiście pojęcie względne, bo zniszczonej infrastruktury nikt w koszty nie wlicza...

          • 2 0

  • Moja opinia. (1)

    Na szczęście nie muszę jeździć już tamtędy ale przewozy gabarytów najpierw zaczynały się ok 23 później doszło do tego że wyjeżdżały po 21.00 przez co skutecznie blokowały estakadę i obwodnicę.

    • 15 8

    • Oj straszne, ty biedaczku ale się umęczyłeś jeżdżąc tamtędy

      • 9 9

  • (2)

    Ciekawie to wygląda a jednak Polak potrafi super. Ktoś zarobił pensję.

    • 35 2

    • Pewnie na koniec miesiąca uzbiera się 1500 zeta na rękę.

      Na dodatkową paczkę szlugów jak znalazł.

      • 12 3

    • Ciekawie to bedzie..

      jak na miejscu okaże się że ktoś strzelił babola i kładka nie pasuje.

      • 2 0

  • Kandydaci na prezydenta. (3)

    A może któryś z Was obieca taką kładkę na połączenie obu końców ulicy Konrada Guderskiego na Ujeścisku.

    • 18 5

    • (1)

      A od kiedy "Guderskiego" jest w granicach Ujeściska???

      • 3 0

      • Od teraz

        • 8 1

    • Mieszkańcy ul. Guderskiego! Obywatele szanowni!

      Dam wam kładkię jak tylko zostanę prezydętę!

      Z głębokim szacunkiem,
      Wasz prezio

      • 4 0

  • Zdemontowane bramki (1)

    to już tak zostawcie :)

    • 83 1

    • dokładnie... winiety a nie stawanie, korki i kolejni ludzie na utrzymaniu...

      durnota do sześcianu

      • 6 0

  • Myślałem że kładką będziemy śmigać gdzieś u nas... (5)

    ...ehhh, marzenia o polskich drogach i szlakach rowerowych jednak pozostanie ;)

    • 31 6

    • Co jak co ale Gdynia kładkę rowerową ma! (1)

      A że nikt jej nie chciał to już szczegóły. Sztuka jest sztuka.

      • 6 0

      • dzieło sztuki awangardowej
        nie musi być praktyczne i przydatne
        Gdynian stać
        teraz znowu se wybiorą tego samego artystę na wodza

        propozycja ankiety:
        psychiatryk Gdynię odgrodić murem, płotem pod napięciem, czy fosą z krokodylami ?

        • 0 0

    • Jesteś za podgrzewaniem ścieżek rowerowych w zimę ? (1)

      • 1 2

      • Ty kpisz, czy o drogę pytasz?

        • 0 0

    • marzył indyk o niedzieli a w sobotę łeb ucieli:)

      jak będziemy mieli takich niekompetentnych urzędasów jak obecny pseudooficer rowerowy z ekipy budynia to będziemy tylko mogli dalej marzyć.Jedna nadzieje ze w najbliższych wyborach cała ekipa Budynia wyleci w końcu na zbity pysk razem ze swoimi bezkarnymi urzędasami.

      • 2 0

  • Szczerze! Ta kładka mogła być w dwóch oddzielnych częściach! (10)

    Jest to kładka jak opisano ''pieszo rowerowa'' więc w sumie żadna specjalna technologia i mogło to spokojnie być w 2 czy 3 elementach do montażu na miejscu. Co wpłynęło na to, że ktoś to ciągnie w całości? Pewnie kaprys! Można domniemać że gdyby ktoś zamówił coś podobnego dwa razy większego to nasi by nawet cześć mostu zdemontowali lub zburzyli jakiś domek byle wieźć w całości. Gdyby to był element mostu po którym będą samochody jeździć to można by to zrozumieć ale kładka pieszo rowerowa która nie ulega żadnym potężnym obciążeniom etc. I ciągnąć to w całości oraz zwiększać koszty transportu to trochę nonsensowne.

    • 25 27

    • Szwedów na to stać! (2)

      • 8 1

      • problem w tym ze Szwedzi slyna z logiki i oszczednosci ! (1)

        moze dzis Szwedzi juz maja inna logike .

        • 13 0

        • od zawsze słynęli

          pomnikiem tej ich logiki jest Vasa Museet
          tam pokazują statek który ledwie odcumował od kei stoczni
          gdy zatonął z całą załogą
          jak na komedii z Louisem de Funèsem

          kil tez miał z trzech części jak noga krzesła z Ikei

          • 5 0

    • (1)

      jeden z potencjalnych powodow dla ktorych kladka pojechala w calosci: Bedzie zainstalowana nad autostrada/ torami kolejowymi - nie ma placu budowy gdzie mozna by polaczyc ja w calosc. Inny mozliwy powod - transport jest oplacany przez strone szwedzka, po polskiej stronie bylo wykonanie, i tyle. Jeszcze inny - mozliwe ze ta kladka byla poddana obciazeniom wstepnym / testowym i musiala byc w calosci do tych testow. Jak by sie troche wysilic to pewnie mozna by znalezc jeszcze kilka powodow. Powyzsze oczywiscie nie dowodzi ze to byla najlepsza opcja transportu :)

      • 23 0

      • Aj po co tłumaczysz . Przecież specjalista internetowy od wszystkiego wie i tak lepiej od ciebie

        • 16 0

    • Tak tak.. w dwóch albo trzech elementach... (2)

      .. które byłyby wciąż zbyt duże żeby transportować normalnie. Do tego na miejscu trzeba by to jeszcze zespawać i to nie pod chmurką i przetransportować na miejsce budowy w całości . Faktycznie nonsensownie jest to transportować od razu w całości.

      • 2 3

      • ale Szwecja to jest ojczyzna Ikei (1)

        a nawet nogi od stołu z Ikei są w trzech częściach do samodzielnego skręcenia w całość....

        • 7 0

        • To jak wybudują stół który ma stać nad autostradą i torami to wtedy sami sobie złożą...

          ale puki co potrzebują kładki a tą trzeba przewozić w całości.

          • 1 2

    • Pierwsza zasada transportu ponadgabarytowego- ładunki nie są podzielne

      • 4 0

    • zdziwiłbyś się

      po pierwsze wykonanie kładki jako całości umożliwia zbadanie jej rezonansu mechanicznego (ruch pieszy wywołuje bardziej wredne drgania niż kołowy)
      po drugie, na kładkę pieszą zakłada się takie same obciążenia statyczne, jak na wiadukt przeznaczony dla osobówek.

      • 2 0

  • Ponad 40 ton. (4)

    Pewnie zajdzie potrzeba remontu Estakady, zakorkowanie obwodnicy itp.

    • 12 18

    • Estakada nie jest do remontu, a do wyburzenia! (1)

      • 9 2

      • dlaczego? takie ladne dzieuo sztuki awangardowej,
        pomnik szczurka, niech sobie stoi
        ale dorosłą drogę trzeba zbudować obok

        • 1 1

    • Jak się coś pisze to trzeba mieć o tym pojęcie.... (1)

      40 ton ładunku rozłożyło się na 9 osi a nie na 5 (standardowy zestaw) więc nacisk na pojedynczą oś jest znacznie mniejszy i taki transport nie niszczy nawierzchni bardziej niż zestaw z kontenerami.

      • 13 0

      • ZMP Gdynia płacze, że nie można po estakadzie puszczać zestawów po 70 ton

        czyli dwóch pudeł na jednej palecie

        • 2 1

  • Ciekawe czy Szwedzi (3)

    będą teraz komentować: Dlaczego u nas tego nie zrobiono? Czy Polacy są jacyś lepsi? Kto za tym wszystkim stoi?

    • 28 4

    • widze ze jestes milosnikiem teorii spiskowych :)

      :)

      • 3 4

    • Kmicic

      • 4 0

    • ciekawe czy Szwedzi będą wylewać żółć na pieprzonych rowerzystów, którym się w głowach poprzewracało.

      zamiast przykładnie wsiąść do samochodu i zrobić jakiś korek, jak przystało na porządnego obywatela, myślącego o innych

      • 11 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane