• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stare wojskowe Mi-2 czekają na wymianę

Jakub Gilewicz
11 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Widowiskowe pokazy lotnicze w Pruszczu Gdańskim

Ujęcia wykonane na Centralnym Poligonie Sił Powietrznych w Ustce.


Choć resursy starych śmigłowców Mi-2 z bazy w Pruszczu Gdańskim pozwolą na użytkowanie maszyn jeszcze przez pięć lat, to od dawna śmigłowce nie spełniają wymogów współczesnego pola walki. Ministerstwo Obrony Narodowej obecnie nie planuje jednak wymiany śmigłowców Mi-2 na jakiekolwiek inne.



Czy leciałe(a)ś kiedykolwiek śmigłowcem?

Konstrukcja Mi-2 lata młodości ma już dawno za sobą. Śmigłowiec zaprojektowało radzieckie biuro konstrukcyjne Michaiła Mila na początku lat 60., a w Polsce jego produkcja rozpoczęła się kilka lat później w Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego Świdnik.

Dwusilnikowy Mi-2 to średni śmigłowiec wielozadaniowy o długości ponad 17 metrów i masie startowej ok. trzech i pół tony. Jego maksymalna prędkość to nieco ponad 200 km/godz., a maksymalne wznoszenie w locie pionowym wynosi 4,6 m/s.

Przez lata powstało wiele wariantów tych maszyn. Obecnie w 49. Bazie Lotniczej na terenie Pruszcza Gdańskiego stacjonuje 21 śmigłowców Mi-2 w ośmiu różnych wersjach:


Obecnie stare śmigłowce nie spełniają wymogów współczesnego pola walki. Z powodu braku nowych maszyn służą jednak nadal i jak twierdzą piloci, są one dobrymi śmigłowcami szkoleniowymi. Poza tym - według naszych informacji - pruszczańskie Mi-2 dotychczas nie były modernizowane.

  • Śmigłowce Mi-2 z 49. Bazy Lotniczej w Pruszczu Gdańskim.
  • Resursy Mi-2 pozwolą na ich użytkowanie jeszcze przez pięć lat.
  • Stare śmigłowce od lat nie spełniają jednak wymogów współczesnego pola walki.
  • Śmigłowiec Mi-2 został skonstruowany w ZSRR w latach 60. ubiegłego wieku.
  • Wnętrze śmigłowca Mi-2.


Śmigłowce z Mielca i Świdnika

Po tym jak do skutku nie doszedł kontrakt dotyczący zakupu francuskich śmigłowców Caracal, minister Obrony Narodowej ogłosił podczas październikowej wizyty w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 1 w Łodzi, że maszyny będą sukcesywnie dostarczane przez zakłady w Mielcu i Świdniku.

- A więc centrum serwisowe w Łodzi będzie integralnym elementem kontraktu na nowe helikoptery które zasilą polską armię w najbliższych latach. W roku 2016 będą ich dwa, w roku 2017 osiem, potem jedenaście i sukcesywnie następne, dostarczane zarówno przez Mielec, jak i przez Świdnik - mówił Antoni Macierewicz.
W przypadku PZL Mielec, które są własnością amerykańskiej firmy Sikorsky, będą to - zgodnie z zapowiedzią szefa MON - śmigłowce Black Hawk. Nie wiadomo jednak, o jaką wersję chodzi. Natomiast w przypadku należących do włoskiej firmy Leonardo-Finmeccanica PZL-Świdnik w grę mógłby wchodzić na przykład śmigłowiec AW149, a być może także W-3PL Głuszec (te ostanie służą już w Wojsku Polskim).

Ujęcia wykonane na Centralnym Poligonie Sił Powietrznych w Ustce.


Zarówno AW149, jak i zmodyfikowaną wersję W-3PL Głuszec prezentowano dwa miesiące temu podczas XXV Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach - jednej z największych tego typu imprez w Europie.

AW149 była jedną z maszyn, która nie została wybrana w przetargu na zakup przez Polskę śmigłowców wielozadaniowych. Maszyna ma 17,5 metra długości, a jej masa startowa to ponad osiem ton. Wyposażona w dwa silniki, każdy o mocy ok. 2000 KM, może latać z prędkością przelotową 287 km/godz.

Z kolei W-3PL Głuszec to zmodernizowana wersja śmigłowca Sokół, która służy do wsparcia bojowego. Zmodyfikowanego Głuszca zaprezentowano właśnie podczas MSPO.

Śmigłowiec otrzymał nowe łopaty wirnika nośnego, które mają poprawić jego osiągi. Poza tym zyskał system SPIKE, którego elementami są m.in. przeciwpancerne pociski kierowane SPIKE-ER o zasięgu do ośmiu kilometrów. Jest to broń opracowana przez izraelski Rafael Advanced Defense Systems.

Mi-2 będą służyć dalej

W czasie MSPO w Kielcach W-3PL Głuszec został zaprezentowany z wyrzutniami przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike-ER o zasięgu ośmiu kilometrów. W czasie MSPO w Kielcach W-3PL Głuszec został zaprezentowany z wyrzutniami przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike-ER o zasięgu ośmiu kilometrów.
O to, jakiego typu maszyny miał na myśli minister Macierewicz mówiąc o Świdniku, zapytaliśmy Ministerstwo Obrony Narodowej.

- PZL Świdnik dysponuje szeroką ofertą śmigłowców, które są w zainteresowaniu Sił Zbrojnych RP. Niemniej o wyborze konkretnego rozwiązania będą decydowały wyniki poszczególnych postępowań - stwierdziła Katarzyna Jakubowska, która czasowo pełni obowiązki rzecznika MON.
Pytania dotyczące Głuszców wysłaliśmy ponadto do firmy Leonardo, której podlegają PZL-Świdnik.

- Na część z nich nie możemy udzielić odpowiedzi ze względu na "wrażliwość" tematu - napisała Martyna Gawryluk z Leonardo, która odpowiada za kontakty z mediami.
Poza tym MON wypowiedział się w sprawie możliwości zastąpienia Mi-2.

- Ministerstwo Obrony Narodowej nie planuje wymiany śmigłowców Mi-2 na jakiekolwiek inne. W planach jest pozyskanie nowej platformy śmigłowcowej - śmigłowców wielozadaniowych, uderzeniowych, ratowniczych - napisała Jakubowska.

Zobacz też najnowocześniejszą jednostkę Marynarki Wojennej

Opinie (135) 1 zablokowana

  • odda się bez przetargu zamówienie patronom z ameryki jak to obecnie się dzieje i będzie git...
    a Polskę to się rozmontuje bo jakaś taka kłopotliwa jest
    za to flagami będziemy machać jak nigdy dotąd i nikt nic nie zauważy

    • 4 6

  • Drony kupimy za 400 zł na Allegro a nie śmigłowce....

    tańsze i lepsze.....

    • 8 6

  • A PO lepsze? (1)

    Przez 8 lat nic nie pisaliście o polskim uzbrojeniu, nagle co jeden to ekspert. Lepiej było jak przez 8 lat ustawiano przetargi, rozkradano kasę na wojsko itd?

    Platforma to najgorsza zaraza jaka trafiła nam się po '89 roku, oczywiście Nowoczesnej nie licze bo to śmieszne kukły postbalcerowiczowskie.

    • 9 16

    • A kto zakontraktował Rosomaki, a kto kupił F-16, a kto wynegocjował Leopardy. Jesteś dużego kalibru gamoniem pajacu.

      • 1 1

  • Handel bronią to najbardziej zyskowny bisnes!!Tutaj niema znaczenia jakość licza sie tylko uklady polityczne!! (3)

    Mozna za sprzęt wojskowy nawet 20 razy wiecej zapłacić i nikt konsekwencji nie poniesie! Tak własnie prowadzili przetergi z koalicji POPSL !!Bo PSL tez brało udział w okradaniu podatnika!!przez 8 lat 90% wszystkich przetargów organizowanych na co kolwiek przez POPSL wygrywały zachodnie firmy!!Bo celem POPSL było zlikwidowanie przemysłu w Polsce i jakiej kolwiek konkurencji dla zachodu!!Te wszystkie francuskie markei i te Portugalskie biedronki powinne placi 5 razy wyzsze podatki w Polsce !! Ale także mieć zabroniony transfer zysków zagranicę!! Mimo ze Pisowcy zwiekszyli im podatki tylko o 5 % to PO zaskazyła go razem z cwaniakami do Brukseli. To samo było z Helikopterami Polska jest małym krajem mamy małe moce obronne i niepotrzebujemy latających autobusów !! My potrzebujemy średnie wielkosci maksymalnie i wielo zadaniowe.Przetarg podobnie jak Pendolino był z góry ustawiony!!

    • 5 9

    • Pendolino (2)

      O tym nikt już nie mówi ale Pendolino (nawet PO) było jednym z najlepszych zakupów i spełniona została większość założeń !
      Miała być szybka kolej o prędkościach ponad 200km/h. I jest !

      Polskie Pendolino ma dopuszczenie do 250km/h i każdego dnia osiąga na trasach nawet 220km/h (sam mierzyłem GPSem).

      Polscy inżynierowie z obsługi w końcu mogą się nauczyć jak obsługiwać i serwisować flotę szybkich pociągów.

      Za kilka lat i nasze Darty będą mogły osiągać takie prędkości ale kilka lat temu ten produkt nie był gotowy.

      • 2 0

      • Darty w 2016 uzyskały homologację na 200km/h (1)

        W tym czasie Pendolino eksplostowanebw Polsce osiągneło prędkość blisko 300km/h.

        Tak to bez wychylnych wagoników, seryjnie wyprodukowane potrafi az 300km/h.

        • 2 0

        • Sporo w tym racji. Zbudować coś od zera nie jest łatwo.

          Taniej i szybciej popatrzeć jak inni to robią, poprawić niedoróbki i wypuścić lepszy towar.

          Kto widział Pendolino i Darta powie, że to dość podobne pociągi. A że pierwszy powstał Pendolino to łatwo odgadnąć co było wzorem :)

          • 0 0

  • Bezpiieczeństwo, radość i szczęście zapewni Ci Polaku PIS

    Spokojnie Minister Sztuki Wojennej Sztukmistrz Antoni wyposaży wojsko m.inn. w pancerne szybowce, czarodziejskie latawce, drony a z Bałtyku usunie wodę i nie będą potrzebne okręty. Nad całością czuwa ten mały i jego przyboczni duda i szydło.

    • 11 3

  • Kkapral

    Antek kupi drony szybowce i proce wentylkowe będzie armia zarąbista.Wstyd tylko pokazać się światu z takim uzbrojeniem w 21wieku.Za to Rydzyk i KK ma miliony od pislandii,pewnie oni się zbroją

    • 8 2

  • nikt nie mówi że wraz z oddaniem Świdnika zachodnim korporacjom przekazano wszelkie prawa do produkcji MI-2 jak i jego wersji rozwojowej jaką był PZL-Kania
    po nas choćby potop

    • 3 0

  • Kkapral

    Antek kupi drony,szybowce proce wentylkowe tym uzbroi swoją armię OT.Będzie to armia pislandii na 22 wiek. Brawo Ministrze obrony nie wstyd ci.Za to Rydzyk i KK dostają miliony,pewnie oni się zbroją

    • 3 3

  • Gdyby tak silniki zamienić na nowoczesne jednostki VW TDI.
    Małe spalanie ,a i osiągi lepsze.
    Domontować działko szybkostrzelne typu vulkan.
    Jeszcze parę bajerów i maszynka mogłaby dalej fruwać

    • 4 1

  • No to poczekają na wymianę oj poczekają

    w sumie do zastąpienia Mi-2 świetnie nadałyby się W-3 Głuszec, ale to nierealne. Dla zastąpienia Mi-8 potrzebny byłby śmigłowiec o odpowiedniej masie startowej i udźwigu, jak np. Caracal czy NH-90 (ale ten za drogi jest). Ewentualnie mógłby być Blackhawk, byle w wersji jak najbardziej zbliżonej do amerykańskiej. To niestety też wydaje się nierealne. AW 149 to nieporozumienie, za małe, za mały udźwig, chyba bez skonfigurowanego żadnego uzbrojenia, niesprawdzone w jakichkolwiek działaniach bojowych ...

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane