• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Starowiejska: większość za strefą pieszą

Patryk Szczerba
8 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
O tym, jaki powinien być zakres zmian na Starowiejskiej i czy głos mieszkańców zostanie wzięty pod uwagę zdecyduje prezydent Gdyni. O tym, jaki powinien być zakres zmian na Starowiejskiej i czy głos mieszkańców zostanie wzięty pod uwagę zdecyduje prezydent Gdyni.

Po naszym artykule władze Gdyni zdecydowały się ujawnić wyniki konsultacji społecznych dotyczących zmian na ul. Starowiejskiej. Przy okazji urzędnicy podali, że ponad 900 z 1662 ankiet mogło zostać sfałszowanych, o czym do tej pory nie informowano.



Czy odkładanie decyzji o Starowiejskiej ma sens?

Dwa tygodnie temu informowaliśmy, że Gdynia nie opublikuje wyników konsultacji nt. proponowanych zmian na ul. Starowiejskiej. Prezydent Wojciech Szczurek zdecydował, że najpierw chce poznać szacunkowe koszty poszczególnych wariantów zmian.

Termin ich publikacji ustalono na 31 października.

Raport na temat Starowiejskiej



Po naszym artykule i reakcji mieszkańców władze miasta zmieniły zdanie. Rezultat prowadzonych przez Laboratorium Innowacji Społecznych konsultacji upubliczniono wcześniej.

- Zależy nam na pokazaniu opinii zebranych w trakcie tego procesu, ponieważ obrazują one, jak złożona jest sprawa zmian na ulicy - tłumaczy powody decyzji Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
Do poniedziałku rządzący Gdynią ukrywali informację, że ostatniego dnia konsultacji wpłynęły aż 902 ankiety, z czego 2/3 stanowiły kserokopie trzech formularzy, gdzie odręcznie uzupełniono jedynie pola z charakterystyką uczestnika badania. Wszystkie, oprócz jednej ankiety, wyrażały tę samą opinię: żadnych zmian na Starowiejskiej poza remontem ulicy.

Wszystkie te ankiety mają zostać rozpatrywane osobno. Nie zostały też uwzględnione w wynikach konsultacji. Nie wiadomo, czy w ogóle będą brane jako głos mieszkańców.

Pod uwagę wzięto ostatecznie 760 pozostałych ankiet. Każdy wariant rozpatrywano osobno.

Na ich podstawie:
  1. Najwięcej - 55 proc. ocen pozytywnych uzyskał wariant nr 3, zakładający stworzenie strefy pieszej
  2. 44 proc. głosujących przy drugim wariancie pozytywnie oceniło zachowanie dotychczasowego układu ulicy
  3. 39 proc. odpowiadających na pytania o wariant zakładający współdzielenie przestrzeni ulicy przez pieszych, rowerzystów i kierowców odniosło się do niego pozytywnie.


Decyzja o przyszłości Starowiejskiej zapadnie dopiero po wyborach zaplanowanych na 21 października. Prezydent Wojciech Szczurek wciąż deklaruje, że przed podjęciem decyzji o losie ulicy chce poznać - choćby szacunkowe - koszty każdego z wariantów.

- Ostatnie przetargi w mieście pokazują, że ceny usług budowlanych zmieniły się, dlatego taka wycena wpłynie na podjęcie decyzji - odpowiada jego zastępca, Michał Guć.
Z raportem można zapoznać się na stronie internetowej Laboratorium Innowacji Społecznych

Opinie (306) 10 zablokowanych

  • Bez zysków z opłat parkingowych miasto zbankrutuje!

    Odczepcie się od ulicy Starowiejskiej - tam rozmieściliśmy 49 parkometrów i liczymy na duże zyski!
    jak nie będzie ruchu samochodowego trzeba będzie brać opłaty od pieszych

    • 19 18

  • Gdynia XXI w.

    Nareszcie ! Gdynia dla mieszkańców-też pieszych.

    • 11 28

  • (4)

    W pierwszej kolejności należy zamknąć Urząd Miasta dopiero potem ewentualnie Starowiejską. Czy oprócz lobby sylwestrowo-rowerowo-biegowego nie ma już normalnych ludzi w Gdyni ? Dziś rano wypadek śmiertelny przy Klifie i pół miasta stało w korkach. W układzie urbanistycznym w Gdyni ulice trzeba budować a nie zamykać. Może normalni ludzie nie wypełniają ankiet tylko te czuby jakieś.

    • 54 10

    • na to wygląda

      zamknięcie starowiejskiej to śmierć tej brzydkiej ulicy

      • 11 5

    • Starowiejska=parking (2)

      A to przez Starowiejską idzie jakiś znaczący tranzyt? Przecież to głównie parking. Ruch idzie przez Wójta Radtkego, 10 Lutego, 3 Maja i Władysława IV. Zamknięcie Starowiejskiej na ruch samochodowy nie wpłynie znacząco na płynność ruchu w Gdyni.

      • 4 9

      • powiem więcej: wpłynie pozytywnie (1)

        tak jak stworzenie wielu ulic wolnych od parkujących samochodów upłynniło ruch w Kopenhadze.

        Każde miasto myślące przede wszystkim o ludziach, a nie o pojazdach, ma płynniejszy ruch.

        • 5 8

        • Płynny ruch

          To ci się w jelitach po kwaszonym robi.

          • 4 1

  • (1)

    Jakie rowery ? 5 sztuk na dzień w zimie wcale. Rowery na kostce brukowej ? Chory UM i tylko zamiana
    Samorządności na innych może coś da?

    • 24 3

    • poszerz wyobraźnię

      Sensowna przebudowa ulicy na deptak wiąże się z wymianą nawierzchni na taką, która jest przyjazna dla pieszych.

      Nawierzchnia przyjazna dla pieszych jest przyjazna dla rowerzystów. Nawierzchnia przyjazna dla rowerów jest przyjazna dla pieszych.

      To nie jest mechanika kwantowa.

      • 3 6

  • Dlaczego um gdynia klamie o falszerstwie? (2)

    Nic prostszego zweryfikowac czy podpisane osoby potwierdzaja udzial w glosowaniu? Co w tym zlego, ze glosowali na skserowanym formularzu? Dlaczego um gdynia tak brzydko klamie by uparcie uszczesliwiac mieszkancow swoimi chorymi wizjami?

    • 20 8

    • (1)

      Może Cię zaskoczę, ale ankiety były anonimowe i nie można teraz tego zweryfikować. A jak kupcy chcieli być tacy hop do przodu i wysłali 600 takich samych kopii ankiety to teraz to im się czkawką odbije.

      • 11 1

      • Skoro sa anonimowe to cala ta zabawa z ankieta jest bez sensu

        A co jak Piesiewicz i spolka odrecznie wypelnili setki ankiet? O kant d... rozbic takie ankiety.

        • 9 2

  • (12)

    Mieszkam w centrum i do głowy mi nie przyjdzie pójść na spacer Starowiejską.
    Czy tak trudno zrobić analizę - gdzie mieszkańcy i turyści spędzają wolny czas? Gdzie nie ma sklepów, a tym samym konfliktu z kupcami? To oczywiście "salon" Gdyni - Skwer Kościuszki. A jak to wygląda obecnie? W każdy wolny dzień - korki, szaleni motocykliści itp. Tam trzeba zamknąć ulicę, stworzyć prawdziwą, wspólną przestrzeń bez poczucia zagrożenia przez zmotoryzowanych. Sezonowe (albo całoroczne) kafejki, dużo zieleni itp.

    • 46 5

    • 100%racji

      • 8 1

    • Trudno się nie zgodzić.

      Taki pomysł miałby sens :)

      • 4 1

    • PS. (6)

      Z kim są prowadzone te konsultacje? Z mieszkańcami Starowiejskiej? Czy to prywatna ulica? Każdy z nas chciałby mieszkać przy parku, skwerku i klombie. Pytanie mieszkańców tej ulicy, czy chcą mieć deptak, to jak pytanie czy chcą być piękni, młodzi i bogaci. I wtedy krzykną - tak, tak i jeszcze zdrowi !!!! I oczywiście samochody mieszkańców będą mogły jezdzić.

      Gdyby ktoś zadał mi pytanie, czy zamknąć moją ulicę - to zacznę krzyczeć taaaaaaak !!!!!
      Poza tym Starowiejska nie jest uciążliwą ulicą (w porównaniu z innymi) a tylko przejezdną.

      • 10 0

      • Skwer czy trawnik (1)

        Ja bym nie chciał mieszkać w Gdyni przy parku lub skwerze bo za chwilę by mi apartamentowiec albo biurowiec pod nosem postawili. Zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego podpisanym przez prezydenta i zatwierdzonym przez radnych z samorzadności.

        • 2 2

        • Masz rację :)))
          Moje w/w wypociny miały tylko jeden cel - pokazać, że pomimo, iż jestem mieszkańcem centrum i uważam, że to moje miejsce na świecie - to nie należy tylko do mnie. Jest to miejsce wszystkich mieszkańców Gdyni i to oni powinni decydować o tym kawałku miasta, a nie tylko ja. To nie moja prywatna przestrzeń!

          Bo gdyby tak było, to w ogrodzie botanicznym, pod piękną, zabytkową pergolą stałby mój (i tylko mój) samochód :))) Czas się obudzić :))
          Pozdrawiam.

          • 3 1

      • (1)

        Ale będzie jazda, jak zrobią z niej ulice z knajpami i zaczną się różne imprezki, darcie, ryja i bójki :D Szybko zatęsknią za spokojem kiedy sklepy po 18 się zamykają a w weekend cisza...

        • 7 2

        • To prawda. Ta ulica nie ma "klimatu". Zacieniona i wietrzna. I tak będą tam przejeżdżały samochody -mieszkańców, dojazdy do bocznych ulic itd. Też będzie narzekanie.

          • 1 1

      • problem w tym że mieszkańcy starowiejskiej nie będą młodzi i zdrowi bo są już starzy.

        mieszkania dawała tam komuna z przydziału dla najlepszych.

        • 4 2

      • Można też uporządkować parkowanie np. jednostronne, po skosie - do tego ładna zieleń i porządne chodniki.

        • 1 0

    • To, że teraz nie przychodzi ci to do głowy, to nie znaczy, że nie przyjdzie jak się Starowiejską przebuduje (1)

      na ulicę przyjazną pieszym.

      Kiedyś Stągiewna w Gdańsku to był ściek komunikacyjny. Teraz tętni życiem.

      Takich przykładów z wielu miast w Polsce możnaby mnożyć.

      Bez woli politycznej i wyobraźni miasto ulega degradacji.

      • 2 7

      • Czy wypowiedzieli się fachowcy - urbaniści? Jak to wpłynie na ulice dojazdowe - Abrahama, Zygmunta Augusta? Co z dojazdem do szpitala? Wszystko na hura, bo grupa mieszkańców chce mieć "święty spokój"?

        • 4 1

    • Również zgadzam się z powyższą opinią. Na starowiejskiej wystarczy ograniczyć i uporządkować parkowanie, szczególności z e-L-kami które parkują na chodnikach jak popadnie ale to inny temat. Jeśli miasto szuka wspólnej przestrzeni to można zamknąć cały skwer wraz z parkingiem przy muzeum. W weekendy wszyscy namiętnie walą tam samochodami, niektórzy to najlepiej wjechaliby samochodem na samą plażę jakby się dało. Trzeba rozróżnić gdzie robienie strefy zamkniętej ma sens a gdzie nie. Wydaje mi się że włodarze miasta po prostu muszą zrobić taką strefę dla samego faktu i idei, a nie po to by jej funkcjonowanie przynosiło zyski. Dodatkowo zamknięcie skweru nikomu nie będzie wadziło, praktycznie nikt tam nie mieszka, sklepów też nie ma - brak konfliktów.

      • 3 3

  • Ale w tej Gdyni ciężko myslący.

    Współczuję mieszkańcom. Przecież w tym mieści nic się nie dzieje w normalnym trybie.

    • 26 4

  • no to już nie ma udawania (2)

    że to grupka szaleńców chce udostępnienia ulicy pieszym. Widać kto ściemnia jak na dłoni. Nawet kserowane ankiety nie pomogą... gdynianie chcą strefy pieszej i tyle.

    • 11 29

    • Bo to nei szaleńcy (1)

      Tylko zwykli idioci

      • 3 2

      • Spójrz na wyniki badań...

        ... zawsze można odkładmywać rzeczywistość.

        • 1 1

  • Głosowanie

    Uważam że zakazem ruchu i dojazdu na posesje należy objąć też mieszkańców tej ulicy. I wtedy poprosić ich o udział w referendum.

    • 27 1

  • Gdynianie czy słoiki (4)

    Deptaka im się zachciało. To chore, że 55% głosujących chce deptaka na Starowiejskiej poprzecinanej ulicami 3 Maja i Władysława IV i kilkoma bocznymi ?. Ci ludzie chyba nie wiedzieli o co ich pytają ?. To będzie paraliż komunikacyjny i potencjalne źródło wypadków na linii pieszy i samochód. A co z samochodami mieszkańców i dostawami towaru do sklepów? Zwężona Świętojańska już Wam przeszła to teraz od lat kombinujecie ze Starowiejską. tragedia nie wyniki.

    • 37 11

    • 55% z 760 czyli 418 (1)

      Dokładnie 418 osób chce tam deptaka. 418 z 246.306 mieszkańców miasta czyli 0,1697% ogółu. W sumie, obiektywnie powinni decydować mieszkańcy i kupcy z tej własnie ulicy. Swoją drogą ciekawe ile osób tam mieszka i pracuje.

      • 5 2

      • chca deptaka ale z mozliwoscia wjazdu wlasnym samochodem.....

        nie zapominaj o tym. I to w tej propozycji jest CHORE

        • 3 1

    • Tą ankietę to niech sobie pan prezydent i cykliści i spacerowicze wsadzą w ... cztery litery.

      • 5 2

    • Przejścia dla pieszych

      Słyszeliście o takim wynalazku? Jakoś są i ludzie się nie zabijają. Na skrzyżowaniu z 3 Maja i Wł. IV może być np. jedno szerokie przejście ze światłami zamiast dwóch osobnych przejść, które są obecnie (przy każdym chodniku).

      • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane