- 1 Czytelnik: wyniki BO w Gdyni są wypaczone (66 opinii)
- 2 Rowerem po obwodnicy. 5 tys. zł mandatu (211 opinii)
- 3 Gedania: poseł żąda wywłaszczenia terenu (196 opinii)
- 4 Pół miliona na "problemy z dzikami" (341 opinii)
- 5 Libacji nie było, był złodziej (18 opinii)
- 6 Uciekał przed policją. Wiózł roczne dziecko (114 opinii)
Starowiejska w Gdyni: pieniądze na przebudowę od rządu, prace w 2022 roku
Przetarg na zapowiadaną od lat przebudowę ul. Starowiejskiej w Gdyni ma zostać ogłoszony na początku nowego roku. Na ulicy mają pojawić się zieleń, siedziska i ogródki gastronomiczne. Będzie też mniej miejsc postojowych. Środki na prace warte 5 mln zł mają pochodzić z Polskiego Ładu.
Przypomnijmy:
- O przebudowie Starowiejskiej mówi się od co najmniej 10 lat.
- Dwukrotnie rozpisywano konkurs na koncepcję przebudowy, ale bez powodzenia.
- Zrealizowano jedynie kosmetyczne zmiany.
- O remont ulicy z prawdziwego zdarzenia zaczęli starać się społecznicy.
- Promując radykalne zmiany w ruchu, weszli w konflikt z przeciwnikami ograniczeń.
- Przed wyborami samorządowymi w 2018 roku remont Starowiejskiej wrócił do dyskusji.
- Został ostatecznie elementem wycenianego na 18 mln zł projektu Klimatyczne Centrum.
W 2021 roku informowaliśmy o projekcie koncepcyjnym przebudowy ulicy wraz z remontem ul. Abrahama. Szacunkowy koszt modernizacji najstarszej ulicy wyceniono na nieco ponad 5 mln zł. Zmiany na Abrahama mają kosztować z kolei ok. 1,2 mln zł.
Zapytaliśmy władze miasta, na jakim etapie są prace projektowe prowadzone w tym roku.
Okazuje się, że wciąż trwa opracowywanie projektu wykonawczego. Wiadomo, że w tym roku przetargu na prace budowlane nie będzie, choć Gdynia wystąpiła już o pozwolenie na budowę.
- W pierwszym kwartale przyszłego roku chcemy ogłosić przetarg na roboty budowlane - zapowiadał w październiku Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Starowiejska w Gdyni: co się zmieni?
Architekci w projekcie koncepcyjnym założyli zachowanie istniejącej szerokość jezdni ulicy wraz z jej historyczną nawierzchnią z bruku kamiennego, tłumacząc ograniczeniami nałożonymi przez Miejskiego Konserwatora Zabytków. Zmienić się może wysokość krawężników, których brakujące elementy będą wymienione.
Najważniejsze proponowane zmiany na Starowiejskiej:
- W koncepcji zaprezentowano dwa wyniesione skrzyżowania - z ul. 3 Maja i Władysława IV.
- Ruch samochodowy do 30 km/h mają ograniczać ogródki gastronomiczne i siedziska.
- Ulicą nadal pojedziemy samochodem w jedną stronę, pasem o szerokości 4,1 metra.
- Ruch rowerowy będzie możliwy w obu kierunkach.
- Rowerzystów od kierowców oddzielą słupki.
- Miejsca postojowe mają wydzielać i ograniczać parklety.
- Na chodniku pojawią się betonowe płyty 20x20 cm
- Oprócz skrzyżowań z 3 Maja i Władysława IV nie będzie przejść dla pieszych.
- Nowe ma być oświetlenie, umożliwiające m.in. montaż iluminacji świetlnych
Ani na Starowiejskiej, ani na Abrahama nie są planowane poważniejsze inwestycje w infrastrukturę podziemną.
Ul. Starowiejska: ostateczny projekt bez zmian w stosunku do koncepcji
Władze Gdyni przyznają, że zasadnicza idea przedstawionych w koncepcji rozwiązań projektowych, zarówno w odniesieniu do ul. Starowiejskiej, jak i ul. Abrahama, nie zmieniła się.
- Utrzymane zostało założenie wymiany nawierzchni istniejących chodników, przy jednoczesnym zwiększeniu liczby zieleńców i uporządkowaniu korytarza ruchu pieszych. W ul. Starowiejskiej zachowano niezmieniony przebieg jezdni i zabytkową brukową nawierzchnię, projektując w jej obszarze strefy wypoczynku i gastronomii w formie parkletów - platform usytuowanych na zabytkowej nawierzchni jezdni, z dostępem od strony chodnika - opowiada Marek Łucyk.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Mieszkania Gdynia Śródmieście. Sprawdź oferty z rynku pierwotnego i wtórnego
Ul. Abrahama w Gdyni: parkowanie po jednej stronie
Więcej wiadomo na temat ul. Abrahama. Zawężono jezdnię, wytyczając po jej wschodniej stronie miejsca do parkowania równoległego, kosztem dotychczasowej jezdni.
- W obu ulicach zmniejszono liczbę miejsc postojowych, by zyskać miejsce dla strefy wypoczynku i gastronomii - wskazuje Marek Łucyk.
Pieniądze na przebudowę ze środków rządowych
Na razie nie wiadomo, jaki wpływ na harmonogram prac będzie miało ogłoszenie o wsparciu rządowym inwestycji w wysokości 5 mln zł. Promesa została przekazana władzom miasta 18 listopada.
Dodajmy, że oprócz środków na przebudowę ul. Starowiejskiej, rząd obiecał także wesprzeć w Gdyni przebudowę ul. Chwarznieńskiej.

Topografia Trójmiasta. Czy znasz te miejsca?
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie wybrane
-
2021-11-25 09:02
dla kogo centrum ?? (30)
Wszystkie te zmiany w teorii wyglądają świetnie, ale w praktyce zabijają centrum. Często chodzę wieczorem na spacer po Gdyni i zauważam coraz mniej ludzi, miejsca postojowe stoją puste i co najciekawsze pomimo coraz bardziej rozbudowanej infrastruktury rowerowej nie widzę tłumów, które by z niej korzystały.... Co więcej, obserwuję więcej pustych
Wszystkie te zmiany w teorii wyglądają świetnie, ale w praktyce zabijają centrum. Często chodzę wieczorem na spacer po Gdyni i zauważam coraz mniej ludzi, miejsca postojowe stoją puste i co najciekawsze pomimo coraz bardziej rozbudowanej infrastruktury rowerowej nie widzę tłumów, które by z niej korzystały.... Co więcej, obserwuję więcej pustych lokali po biurach, knajpach czy sklepach .... Mieszkać w centrum jest coraz gorzej i trudniej, prowadzić biznes w momencie kiedy klient musi przyjechać na rowerze też niełatwo, ale dalej ładujmy w siebie tę społeczną propagandę, że kiedyś będziemy jak Kopenhaga czy Amsterdam :) Od lat jeżdżę po Europie autem i takich i**otyzmów to nie widziałem nigdzie !!! I nie piszcie proszę, że w Paryżu .... Paryż ma centrum większe od całej Gdyni, a dodatkowo jest płasko, a nie tak jak u nas wszędzie pod górkę .... Kolejne miliony wyrzucone w błoto.... Remont, który zabije tę ulicę tak jak umiera Świętojańska i 10 Lutego.... W centrum pozostaną mieszkania pod wynajem krótkoterminowy i tyle, a docelowo i te będą puste, bo zdecydowanie więcej osób w naszym kraju jeździ na wakacje autem niż np. pociągiem i oni do Gdyni już nie przyjadą ... wielu moich znajomych już przed zmianami nie widzieli w Gdyni nic specjalnego, a już na pewno nie tyle, żeby przyjechać tu np. na cały tydzień, a raczej na jeden dzień .... Smuto się na to wszystko patrzy....
- 162 48
-
2021-11-25 10:13
gdzie w centrum masz góry? (6)
chyba tylko Kamienna, gdzie wjeżdżasz sobie zarówno samochodem jak i kolejką.
- 10 16
-
2021-11-25 13:29
(2)
nie muszę mieć w centrum gór, żeby to był problem.... jeśli nie będę mógł z karwin przyjechać autem tylko rowerem to wrócić też jakoś będę musiał.... podobnie na obłuże, pogórze czy choćby działki leśne .... a dodatkowo warto zauważyć, że nawet Świętojańska jest pod górkę ....
- 13 5
-
2021-11-25 15:02
(1)
He, he, spadek jak cholera.
- 2 6
-
2021-11-25 19:29
Hehe
Uwielbiam te he he. Komuś brakuje słów
- 3 2
-
2021-11-25 16:06
Choćby Działki Leśne.
Dymaj na piechotę z samej góry do Śródmieścia i z zakupami z powrotem. Życzę powodzenia w starszym wieku.
- 13 2
-
2021-11-25 17:08
z kazdej strony
Oprocz brzegu morza...
Gdynia infrastrukturalnie ma charakter gorski, roznice poziomow w okolicy 200m sprawiaja problemy. Porozmawiaj z ludzmi od wody...- 6 1
-
2021-11-25 18:40
pozycze ci dzbanuchu poziomicę.
- 1 2
-
2021-11-25 10:24
100/100% racja.
- 16 4
-
2021-11-25 10:34
(1)
Tak, płasko, szczególnie Montmartre.
- 3 3
-
2021-11-25 18:45
płasko to ma pod kopułą ten,co pisze, że jest płasko:)
- 0 1
-
2021-11-25 10:46
Święta racja, to miasto już nie zyje. To sypialnia
- 28 7
-
2021-11-25 11:37
(4)
od 20 lat spaceując w listpadzie po Gdyni widać pustki, tak tu jest po sezonie , taki mamy klmat :-) To nie Barcelona ani nawet Gdańsk czy Sopot z tętniącymi życiem Długą czy Monte Cassino, na których UWAGA - nie zaparkujesz :-D. I bardzo dobrze , bo z miast zdominowanych przez biznes turystyczny starych mieszkanców wywiewa ostro. A mieszkania
od 20 lat spaceując w listpadzie po Gdyni widać pustki, tak tu jest po sezonie , taki mamy klmat :-) To nie Barcelona ani nawet Gdańsk czy Sopot z tętniącymi życiem Długą czy Monte Cassino, na których UWAGA - nie zaparkujesz :-D. I bardzo dobrze , bo z miast zdominowanych przez biznes turystyczny starych mieszkanców wywiewa ostro. A mieszkania na wynajem, wykupywanie atraksyjnych lokalizacji przez podobny proces na całym świecie. Ale to nie ma nic wspólnego z parkowaniem. Tylko lokatą kapitału przez różne fundusze.
- 6 11
-
2021-11-25 11:51
A w sezonie niby co mają turyści zwiedzać? (1)
- 9 6
-
2021-11-25 16:07
Kupić bilet do Gdańska.
Jedyna słuszna opcja.
- 6 6
-
2021-11-25 18:02
Pusti jest na swietojanskiej po 22 nawet wxsezonie..
- 2 3
-
2021-11-25 18:47
w tym roku tej jesieni szczególnie widać echo i pustki.... ciekawe czemu kurka, no czemu...
- 2 0
-
2021-11-25 11:49
No właśnie, gdzie są te tłumy rowerzystów ? Może warto sprawdzić na ostatnio pobudowanych trasach rowerowych (7)
czy dziennie przejeżdza nimi 5 czy 7-miu rowerzystów. Bo to duża różnica jest. (wzrost o 40%)
- 21 4
-
2021-11-25 13:32
zgadzam się w 100%, skoro już tyle się inwestuje to powinno się też pokazywać na podstawie rzetelnie przeprowadzonych badań jakie są tego efekty, ale u nas tylko propaganda i chwalenie się kupionymi nagrodami ...
- 9 4
-
2021-11-25 14:20
dane na temat skali ruchu rowerowego są dostępne na stronie rowerowa Gdynia (1)
- 5 3
-
2021-11-25 15:09
oczekuję rzetelnych danych, a w te jakoś nie wierzę ....
- 6 4
-
2021-11-25 16:45
(1)
Temat ścieżek rowerowych i rowerzystów, to temat rzeka. Ale wystarczy spojrzeć w twarde dane GUS'u przytoczone ledwo dwa miesiące temu na tym portalu - rozwiń...
Temat ścieżek rowerowych i rowerzystów, to temat rzeka. Ale wystarczy spojrzeć w twarde dane GUS'u przytoczone ledwo dwa miesiące temu na tym portalu - https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Po-co-nam-dzien-bez-samochodu-n159765.html . Z danych jasno wynika, że nawet trzykrotne zwiększenie długości ścieżek rowerowych w Trójmieście nie spowodowało zmiany upodobań komunikacyjnych mieszkańców. Jakoś nie widać gwałtownego boomu w przesiadaniu się na rowery. Tłumu rowerzystów nie ma i nie będzie. Wręcz przeciwnie. Za to doskonale widać, jak gwałtownie przyrasta liczba samochodów, które też muszą po czymś jeździć. Także szanowni włodarze miasta, warto czasami czytać statystyki i na ich podstawie podejmować decyzje inwestycyjne, bo inwestowanie w kolejne kilometry ścieżek rowerowych mija się z celem i jest marnotrawieniem środków budżetowych. Proszę zrozumieć, że nie wykreuje to zmiany zachowań mieszkańców. Naprawdę warto podążać za upodobaniami mieszkańców, a nie na siłę je zmieniać.
- 5 3
-
2021-11-25 20:24
Co ty za bzdury piszesz ? Gdzie ci zanika ruch
rowerowy ?
- 5 0
-
2021-11-25 20:30
Jakich 5 - 7 ? Widzę codziennie na trasie (1)
Redłowo - Obłuże dużo większą ich liczbę mimo chłodów.
Jak przychodzi mi toczyć się autem w popołudniowym korku na Wiśniewskiego ok. 20 minut (do wjazdu na estakadę), to obok średnio wtedy przejeżdża kilkanaście osób na rowerach.
Zatem nie pitol bzdur.
A latem to też widzisz tylko max. 7 osób ? A teraz rowerowi kurierzy glovo i pozostali schowali się ?- 4 2
-
2021-11-25 22:23
Ok. Piszesz "przejeżdża kilkanaście osób na rowerach". Wszystko się zgadza. A ile w tym samym czasie na wspomnianej przez Ciebie trasie jest samochodów? Próbowałeś choć raz policzyć?
Wiesz, ja nie mam problemu z rowerzystami. Tylko szlag mnie trafia, jak wynosi się ich na piedestał. A przecież to tacy sami uczestnicy ruchu drogowego i względem innych uczestników ruchu jest ich garstka. I te proporcje nigdy się nie zmienią. To nie Kopenhaga.- 1 3
-
2021-11-25 11:53
do centrum nie jeżdże, bo i po co? Nie ma gdzie zaparkować i jest drogo. Wolę pojechać do Rewy, Mechelinek, Gdańska
- 14 6
-
2021-11-25 13:05
ma racje
tak to bedzie ,ale ludzie z samorzadu maja pyche
- 4 3
-
2021-11-25 15:11
Niestety to prawda..
Przyjemnie jest poczytać coś mądrego.Szkoda,że na tak przykry temat,tj,jak nasza Gdynia tonie...
Szkoda,że nie widzę,aby Gdynianie się zjednoczyli w tej ważnej kwestii i wyszli na ulice i parkingi,które stoją często puste,bo nie stać ludzi je opłacać...- 6 3
-
2021-11-25 18:40
dzieńpostoju w centrum to ponad 75 zł, Powodzenia, 10 dni 750... to już taniej za apartament wychodzi
jak sie przyjdzie kurka pieszo? rikszą? sama już nie wiem, co myśleć. Bo komunikacja lezy. szczególnie łącznosć z Gdańskiem, zero sprawnej.
- 3 2
-
2021-11-25 19:34
Nickt
Taka prawda, porobiono miejsca parkingowe dla rowerów, żeby zająć miejsca parkingowe, a nie dla rowerów, bo ich nie ma. Zrobione miejsca postojowe dla dostaw, a ich nie ma, co więcej żabkowy samochód podjeżdża na chodnik - nie ma sensu dźwigać palet z drugiej strony ulicy. Czemu nie ma porządnego taniego parkingu w centrum? Nie ma to nic wspólnego
Taka prawda, porobiono miejsca parkingowe dla rowerów, żeby zająć miejsca parkingowe, a nie dla rowerów, bo ich nie ma. Zrobione miejsca postojowe dla dostaw, a ich nie ma, co więcej żabkowy samochód podjeżdża na chodnik - nie ma sensu dźwigać palet z drugiej strony ulicy. Czemu nie ma porządnego taniego parkingu w centrum? Nie ma to nic wspólnego z mieszkańcami tylko z brakiem pomysłu miasta i z nastawieniem na dwa miesiące turystów - tylko oni nie płacą tu podatków, i ja przez Polski Bezwład tez nie będę i nie mam żadnych wyrzutów sumienia. Zresztą niech robią co chcą, za 25 lat to centrum zatonie, trzeba je opuścić i przez 10 miesięcy niech stoi puste, bo NIC, poza obecnymi mieszkańcami, tu nie ma...
- 0 2
-
2021-11-26 10:04
to,...
To, że jest pusto to raczej nie wina wyglądu ulic, a raczej cen, tego że ludzi nie stać na to aby kupić mieszanie w centrum.
- 0 0
-
2021-11-25 09:38
(3)
Piękny projekt miejmy nadzieje wykonanie będzie równie dobre
- 21 76
-
2021-11-25 11:26
Lepiej już nie robić ,poczekać i zrobić dobrze a nie byle jak
buhahahaha......piekny projekt,nie rozśmieszaj mnie i innych.Za te grosze co oni chcą przeznaczyć na te remonty to eyjdzie byle g...........Kawalek 120 metrowego remontu na Abrahama kosztował ponad 10 baniek ,i jakoś to tam wygląda.A tu na 10 razy dluższą ulice przeznaczają niecałe 10 baniek.Można sobie wyobrazić jak byle jak będzie to zrobione,ale grunt że będzie remont.
- 5 5
-
2021-11-25 11:54
co szczurek ostatnio wykonał dobrze?
- 8 2
-
2021-11-25 14:13
to beka taka, prawda?
- 3 2
-
2021-11-25 08:34
Dlaczego zmieniać koncepcje twórców gdyni (6)
A dlaczego zmieniać historyczna ulice Gdyni ... może ja tylko wyremontować... Wawelu nikt nie śmie przesuwać bliżej Wisły
- 115 18
-
2021-11-25 09:01
Twórcy Gdyni mieli wyobraźnię, ale ograniczoną (1)
Myśleli, że samochód osobowy to przyszłość komunikacji miejskiej. Minęło już prawie 100 lat od tego czasu i coraz więcej mieszkańców naszego kraju zauważa, że samochód stał się ofiarą własnego sukcesu i warto kształtować miasto tak, by można było korzystać z wielu innych - zdrowszych i mniej terenochłonnych sposobów poruszania się po mieście, a zwłaszcza po jego centrum.
- 17 37
-
2021-11-25 09:42
Twórcy Gdyni mieli wizje tunelu na końcu Władka, koło Multimedia,
wyspy Kosakowo z kanałem portowym dookoła z wyjściem na morze Koło Rewy i mostu na Oksywie.. obecna ilość samochodów w Gdyni, nie generowałaby korków..takie mieli wizje a nie to co teraz...rower, byle jakie i byle gdzie ścieżki, bus pasy zamiast nowych pasów, nas do coraz droższych autobusów a sami...samochodami do pracy. widać róznicę?
- 18 7
-
2021-11-25 10:13
przecież już dawno zmieniono koncepcję. (1)
Ulica oryginalnie nie była prosta
- 4 0
-
2021-11-25 10:40
i była piaszczysta,,, :O)
- 3 2
-
2021-11-25 11:33
Młody
Te ustawienia już zostały zmienione z uwzględnieniem wyższości aut nad pieszymi. Np. Skwer Kościuszki był deptakiem. Auta poruszały się bocznymi uliczkami które są aktualnie zaślepione przy ul. Świętojańskiej. O spapranym węźle Franciszki Cegielskiego przez litość nie wspomnę
- 8 1
-
2021-11-25 11:55
najlepsze są ścieżki rowerowe na śliskim, nierównym bruku
szczurek odleciał skoro zamierza to zrealizować.
- 11 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.