- 1 Martwe dziki na Karwinach. Otrute czy padły z głodu? (233 opinie)
- 2 Milion zł na projekt remontu trzech ulic (43 opinie)
- 3 Agresywny Rosjanin zatrzymany na lotnisku (177 opinii)
- 4 Działkowcy będą mieli przez to problemy? (139 opinii)
- 5 Mieszkają na stałe, ale się nie zameldują (106 opinii)
- 6 Przestępca seksualny wpadł w porcie (22 opinie)
Starowiejska w Gdyni: pieniądze na przebudowę od rządu, prace w 2022 roku
Przetarg na zapowiadaną od lat przebudowę ul. Starowiejskiej w Gdyni ma zostać ogłoszony na początku nowego roku. Na ulicy mają pojawić się zieleń, siedziska i ogródki gastronomiczne. Będzie też mniej miejsc postojowych. Środki na prace warte 5 mln zł mają pochodzić z Polskiego Ładu.
Przypomnijmy:
- O przebudowie Starowiejskiej mówi się od co najmniej 10 lat.
- Dwukrotnie rozpisywano konkurs na koncepcję przebudowy, ale bez powodzenia.
- Zrealizowano jedynie kosmetyczne zmiany.
- O remont ulicy z prawdziwego zdarzenia zaczęli starać się społecznicy.
- Promując radykalne zmiany w ruchu, weszli w konflikt z przeciwnikami ograniczeń.
- Przed wyborami samorządowymi w 2018 roku remont Starowiejskiej wrócił do dyskusji.
- Został ostatecznie elementem wycenianego na 18 mln zł projektu Klimatyczne Centrum.
W 2021 roku informowaliśmy o projekcie koncepcyjnym przebudowy ulicy wraz z remontem ul. Abrahama. Szacunkowy koszt modernizacji najstarszej ulicy wyceniono na nieco ponad 5 mln zł. Zmiany na Abrahama mają kosztować z kolei ok. 1,2 mln zł.
Zapytaliśmy władze miasta, na jakim etapie są prace projektowe prowadzone w tym roku.
Okazuje się, że wciąż trwa opracowywanie projektu wykonawczego. Wiadomo, że w tym roku przetargu na prace budowlane nie będzie, choć Gdynia wystąpiła już o pozwolenie na budowę.
- W pierwszym kwartale przyszłego roku chcemy ogłosić przetarg na roboty budowlane - zapowiadał w październiku Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Starowiejska w Gdyni: co się zmieni?
Architekci w projekcie koncepcyjnym założyli zachowanie istniejącej szerokość jezdni ulicy wraz z jej historyczną nawierzchnią z bruku kamiennego, tłumacząc ograniczeniami nałożonymi przez Miejskiego Konserwatora Zabytków. Zmienić się może wysokość krawężników, których brakujące elementy będą wymienione.
Najważniejsze proponowane zmiany na Starowiejskiej:
- W koncepcji zaprezentowano dwa wyniesione skrzyżowania - z ul. 3 Maja i Władysława IV.
- Ruch samochodowy do 30 km/h mają ograniczać ogródki gastronomiczne i siedziska.
- Ulicą nadal pojedziemy samochodem w jedną stronę, pasem o szerokości 4,1 metra.
- Ruch rowerowy będzie możliwy w obu kierunkach.
- Rowerzystów od kierowców oddzielą słupki.
- Miejsca postojowe mają wydzielać i ograniczać parklety.
- Na chodniku pojawią się betonowe płyty 20x20 cm
- Oprócz skrzyżowań z 3 Maja i Władysława IV nie będzie przejść dla pieszych.
- Nowe ma być oświetlenie, umożliwiające m.in. montaż iluminacji świetlnych
Ani na Starowiejskiej, ani na Abrahama nie są planowane poważniejsze inwestycje w infrastrukturę podziemną.
Ul. Starowiejska: ostateczny projekt bez zmian w stosunku do koncepcji
Władze Gdyni przyznają, że zasadnicza idea przedstawionych w koncepcji rozwiązań projektowych, zarówno w odniesieniu do ul. Starowiejskiej, jak i ul. Abrahama, nie zmieniła się.
- Utrzymane zostało założenie wymiany nawierzchni istniejących chodników, przy jednoczesnym zwiększeniu liczby zieleńców i uporządkowaniu korytarza ruchu pieszych. W ul. Starowiejskiej zachowano niezmieniony przebieg jezdni i zabytkową brukową nawierzchnię, projektując w jej obszarze strefy wypoczynku i gastronomii w formie parkletów - platform usytuowanych na zabytkowej nawierzchni jezdni, z dostępem od strony chodnika - opowiada Marek Łucyk.
Ul. Abrahama w Gdyni: parkowanie po jednej stronie
Więcej wiadomo na temat ul. Abrahama. Zawężono jezdnię, wytyczając po jej wschodniej stronie miejsca do parkowania równoległego, kosztem dotychczasowej jezdni.
- W obu ulicach zmniejszono liczbę miejsc postojowych, by zyskać miejsce dla strefy wypoczynku i gastronomii - wskazuje Marek Łucyk.
Pieniądze na przebudowę ze środków rządowych
Na razie nie wiadomo, jaki wpływ na harmonogram prac będzie miało ogłoszenie o wsparciu rządowym inwestycji w wysokości 5 mln zł. Promesa została przekazana władzom miasta 18 listopada.
Dodajmy, że oprócz środków na przebudowę ul. Starowiejskiej, rząd obiecał także wesprzeć w Gdyni przebudowę ul. Chwarznieńskiej.
Topografia Trójmiasta. Czy znasz te miejsca?
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (251) ponad 10 zablokowanych
-
2021-11-25 08:22
chyba w koncu udalo sie
Obrzydzic "polski lad"...
Zostanie zrobione "byleco" przez spolke miejska a'la betonowe delfiny i trzeba bedzie z tym zyc...
Bedzie wiecej mieszkan na wynajem wakacyjny ale czy z tego da sie utrzymac kamienice? Na szczescie to nie moj problem a posiadaczy "swietego prawa wlasnosci"...- 19 7
-
2021-11-25 08:23
(5)
Jak mam jechać do centrum płacić chore stawki za parkowanie we własnym mieście szukać miejsca parkingowego to wybieram inną lokalizację co już widać po centrum . Nic z tego nie będzie . Pudrowanie trupa i każdy to wie.co się dzieje z centrum .
- 79 11
-
2021-11-25 08:32
ścieżki rowerowe na tym nierównym śliskim bruku?? (4)
- 10 2
-
2021-11-25 08:56
nie ścieżki rowerowe ale przestrzeń uwolniona od parkujących i jeżdżących samochodów (3)
jest sposobem na poprawę dostępności miasta dla mieszkańców pamiętających o tym, że mają nogi oraz posiedli prostą umiejętność korzystania z roweru. Uwalnianie ulic i placów miasta od samochodów powoduje napływ klientów do lokali położonych przy takich ulicach i placach, z korzyścią dla wszystkich. Sprawdzone w Gdańsku, Sopocie i Kopenhadze oraz setkach innych miast świata i Europy.
- 4 20
-
2021-11-25 09:46
zobacz sobie jak wygląda Świętojańska i centrum po zmianach org ruchu i stawek za parkowanie... (2)
pusto....ludzie pojechali za miasto. Knajpy mają sie coraz gorzej, pustawo na hali. Zmiana w deptak Starowiejskiej, plus likwidacja parkingów, to gwóżdż do trumny tej ulicy...Wieczorkami siedzili tam młodzi ludzie, teraz jest cicho..umierają ulice w centrum...Tokyo Sushi, Śródmieście, Donegal, lawendowy rower.....kiedyś pełne, teraz ...bieda
- 20 2
-
2021-11-25 14:26
Świętojańska została tylko częściowo uwolniona od parkujących i jeżdżących samochodów (1)
i nie została sensownie połączona deptakiem ze stacją SKM. W Gdyni nadal sieć dróg dla rowerów i dla pieszych jest niespójna: wiele małonakładowych inwestycji na poprawę jej jakości nie jest realizowanych według spójnego planu. Nadal stopień mentalnego uzależnienia od samochodów jest bardzo wysoki. Centrum handlowe Wzgórze także wysysa klientów z okolic Świętojańskiej.
- 3 4
-
2021-11-26 10:46
wystarczyło tylko częściowo ją zamknąć i ..umiera.
wystarczy zobaczyć ile stoi wolnych lokali , od lat, kiedy jeszcze Z.Trzebiatowski zachwalał rowery i super rozwój gdyni, już były puste..teraz to obraz nędzy..lumpeks za lupmepsem a wieczorami ...hula wiatr, pusto i martwo
- 2 0
-
2021-11-25 08:24
człowiek od biegów ulicznych zabiera się za powazne rzeczy (7)
panie Łucyk.
- temat ma 20 lat, więc zostawcie go nowej ekipie,
- nikt przy takich złodziejskich warunkach parkowania tu racjonalny nie przyjedzie,
- kasa miasta jest pusta, więc nie róbcie kolejnych kłopotów,
- proszę się zająć czymś uczciwym, najlepiej poza magistratem- 77 8
-
2021-11-25 08:32
szczurek doprowadził finanse do ruiny. zadłużenie ponad miliard złotych
- 13 4
-
2021-11-25 08:42
Żeby się zająć czymś uczciwym trzeba umieć coś robić...
- 15 2
-
2021-11-25 08:58
Anka przyspawana mentalnie do samochodu (4)
który raz trolle zmieniające nicki jak rękawiczki zauważą, że samochód naprawdę nie jest jedynym rodzajem transportu umożliwiającym docieranie do sklepów i lokali gastronomicznych dobrze zarządzanego miasta?
- 3 12
-
2021-11-25 09:25
"Dobrze zarządzanego" więc to nie o Gdyni
- 9 2
-
2021-11-25 09:46
wystarczy parking podziemny
- 2 2
-
2021-11-25 16:05
Jedynym nie jest, ale jest najwygodniejszym, najszybszym i najbardziej komfortowym (nie wali menelem jak autobus, nie jesteś mokry podczas deszczu jak na rowerze)
- 5 1
-
2021-11-25 20:04
Są niepełnosprawni w mieście czy tylko sama zdrowa młodzież?
- 0 0
-
2021-11-25 08:25
Pomysly chore jak cala mafia gdynska z UM Gdynia (1)
Mozecie ograniczac miejsca postojowe lub zamknac calkowicie centrum. Nie istotne. I tak omijam centrum szerokim lukiem. Nie musze wydawac kasy w centrum. Niech wszystko upadnie. Jak upadnie to upadnie tez mafijny urzad miasta. Moze wyznawcy WS przejrza na oczy i mafia skonczy na bruku. I tak trzymac. Powodzenia.
- 53 3
-
2021-11-25 12:01
Przez ostatnie 1,5 roku jadłem w centrum tylko raz, i to dlatego że byłem zaproszony. Od kiedy
za parking trzeba zapłacić tyle co za obiad znajomi zaczęli wybierać Sopot lub Kaszuby.
- 9 1
-
2021-11-25 08:34
Opinia wyróżniona
Dlaczego zmieniać koncepcje twórców gdyni (6)
A dlaczego zmieniać historyczna ulice Gdyni ... może ja tylko wyremontować... Wawelu nikt nie śmie przesuwać bliżej Wisły
- 115 18
-
2021-11-25 09:01
Twórcy Gdyni mieli wyobraźnię, ale ograniczoną (1)
Myśleli, że samochód osobowy to przyszłość komunikacji miejskiej. Minęło już prawie 100 lat od tego czasu i coraz więcej mieszkańców naszego kraju zauważa, że samochód stał się ofiarą własnego sukcesu i warto kształtować miasto tak, by można było korzystać z wielu innych - zdrowszych i mniej terenochłonnych sposobów poruszania się po mieście, a zwłaszcza po jego centrum.
- 17 37
-
2021-11-25 09:42
Twórcy Gdyni mieli wizje tunelu na końcu Władka, koło Multimedia,
wyspy Kosakowo z kanałem portowym dookoła z wyjściem na morze Koło Rewy i mostu na Oksywie.. obecna ilość samochodów w Gdyni, nie generowałaby korków..takie mieli wizje a nie to co teraz...rower, byle jakie i byle gdzie ścieżki, bus pasy zamiast nowych pasów, nas do coraz droższych autobusów a sami...samochodami do pracy. widać róznicę?
- 18 7
-
2021-11-25 10:13
przecież już dawno zmieniono koncepcję. (1)
Ulica oryginalnie nie była prosta
- 4 0
-
2021-11-25 10:40
i była piaszczysta,,, :O)
- 3 2
-
2021-11-25 11:33
Młody
Te ustawienia już zostały zmienione z uwzględnieniem wyższości aut nad pieszymi. Np. Skwer Kościuszki był deptakiem. Auta poruszały się bocznymi uliczkami które są aktualnie zaślepione przy ul. Świętojańskiej. O spapranym węźle Franciszki Cegielskiego przez litość nie wspomnę
- 8 1
-
2021-11-25 11:55
najlepsze są ścieżki rowerowe na śliskim, nierównym bruku
szczurek odleciał skoro zamierza to zrealizować.
- 11 4
-
2021-11-25 08:42
Oooo.... nowa wizualizacja. To już trzecia od wczoraj. Dzieje się w Naszym mieście :-)
- 16 3
-
2021-11-25 08:47
Ta ulica umrze. (1)
Pies z kulawą nogą nie będzie zaglądać, bo jednak ruch pieszy w większości po 10 Lutego. Szkoda sklepów, do których klient nie dotrze, bo nie dojedzie.
- 41 4
-
2021-11-25 14:27
Ta ulica mogłaby odżyć
gdyby została przekształcona w deptak z dopuszczonym ruchem rowerów, tak jak Stągiewna w Gdańsku czy Mariacka w Katowicach.
- 1 6
-
2021-11-25 08:48
czy tą wizualizację
zrobioną przez Rem Projekt i Urban Media w bezpłatnym programie robił siedmiolatek czy ktoś młodszy? Pewnie kosztowała 200 000 zł.
- 25 1
-
2021-11-25 08:51
Oprócz skrzyżowań z 10 Lutego i Władysława IV nie będzie przejść dla pieszych.
A gdzie 10 lutego się krzyżuje ze Starowiejską ?????
- 24 1
-
2021-11-25 08:57
Może tak wcześniej wyremontować drogi . Ał. Zwycięstwa, 10-Lutego, Śląską, Władysława IV. Od kolein, zapadniętych studzienek i dziur można zęby stracić nie mówiąc o uszkodzeniu samochodów.
- 30 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.