• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Starowiejska w Gdyni: pieniądze na przebudowę od rządu, prace w 2022 roku

Patryk Szczerba
25 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dodatkowe prace na Starowiejskiej za 600 tys. zł

Przetarg na zapowiadaną od lat przebudowę ul. StarowiejskiejMapka w Gdyni ma zostać ogłoszony na początku nowego roku. Na ulicy mają pojawić się zieleń, siedziska i ogródki gastronomiczne. Będzie też mniej miejsc postojowych. Środki na prace warte 5 mln zł mają pochodzić z Polskiego Ładu.



Przypomnijmy:

  1. O przebudowie Starowiejskiej mówi się od co najmniej 10 lat.
  2. Dwukrotnie rozpisywano konkurs na koncepcję przebudowy, ale bez powodzenia.
  3. Zrealizowano jedynie kosmetyczne zmiany.
  4. O remont ulicy z prawdziwego zdarzenia zaczęli starać się społecznicy.
  5. Promując radykalne zmiany w ruchu, weszli w konflikt z przeciwnikami ograniczeń.
  6. Przed wyborami samorządowymi w 2018 roku remont Starowiejskiej wrócił do dyskusji.
  7. Został ostatecznie elementem wycenianego na 18 mln zł projektu Klimatyczne Centrum.


W 2021 roku informowaliśmy o projekcie koncepcyjnym przebudowy ulicy wraz z remontem ul. Abrahama. Szacunkowy koszt modernizacji najstarszej ulicy wyceniono na nieco ponad 5 mln zł. Zmiany na Abrahama mają kosztować z kolei ok. 1,2 mln zł.

Zapytaliśmy władze miasta, na jakim etapie są prace projektowe prowadzone w tym roku.

Okazuje się, że wciąż trwa opracowywanie projektu wykonawczego. Wiadomo, że w tym roku przetargu na prace budowlane nie będzie, choć Gdynia wystąpiła już o pozwolenie na budowę.

- W pierwszym kwartale przyszłego roku chcemy ogłosić przetarg na roboty budowlane - zapowiadał w październiku Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.
  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.
  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.
  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.
  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.
  • Na Starowiejskiej po zmianach na równych prawach mają przebywać kierowcy, rowerzyści i piesi.

Starowiejska w Gdyni: co się zmieni?



Architekci w projekcie koncepcyjnym założyli zachowanie istniejącej szerokość jezdni ulicy wraz z jej historyczną nawierzchnią z bruku kamiennego, tłumacząc ograniczeniami nałożonymi przez Miejskiego Konserwatora Zabytków. Zmienić się może wysokość krawężników, których brakujące elementy będą wymienione.

Najważniejsze proponowane zmiany na Starowiejskiej:

  • W koncepcji zaprezentowano dwa wyniesione skrzyżowania - z ul. 3 Maja i Władysława IV.
  • Ruch samochodowy do 30 km/h mają ograniczać ogródki gastronomiczne i siedziska.
  • Ulicą nadal pojedziemy samochodem w jedną stronę, pasem o szerokości 4,1 metra.
  • Ruch rowerowy będzie możliwy w obu kierunkach.
  • Rowerzystów od kierowców oddzielą słupki.
  • Miejsca postojowe mają wydzielać i ograniczać parklety.
  • Na chodniku pojawią się betonowe płyty 20x20 cm
  • Oprócz skrzyżowań z 3 Maja i Władysława IV nie będzie przejść dla pieszych.
  • Nowe ma być oświetlenie, umożliwiające m.in. montaż iluminacji świetlnych

Ani na Starowiejskiej, ani na Abrahama nie są planowane poważniejsze inwestycje w infrastrukturę podziemną.

Ul. Starowiejska: ostateczny projekt bez zmian w stosunku do koncepcji



Władze Gdyni przyznają, że zasadnicza idea przedstawionych w koncepcji rozwiązań projektowych, zarówno w odniesieniu do ul. Starowiejskiej, jak i ul. Abrahama, nie zmieniła się.

- Utrzymane zostało założenie wymiany nawierzchni istniejących chodników, przy jednoczesnym zwiększeniu liczby zieleńców i uporządkowaniu korytarza ruchu pieszych. W ul. Starowiejskiej zachowano niezmieniony przebieg jezdni i zabytkową brukową nawierzchnię, projektując w jej obszarze strefy wypoczynku i gastronomii w formie parkletów - platform usytuowanych na zabytkowej nawierzchni jezdni, z dostępem od strony chodnika - opowiada Marek Łucyk.


Ul. Abrahama w Gdyni: parkowanie po jednej stronie



Więcej wiadomo na temat ul. Abrahama. Zawężono jezdnię, wytyczając po jej wschodniej stronie miejsca do parkowania równoległego, kosztem dotychczasowej jezdni.

- W obu ulicach zmniejszono liczbę miejsc postojowych, by zyskać miejsce dla strefy wypoczynku i gastronomii - wskazuje Marek Łucyk.

Pieniądze na przebudowę ze środków rządowych



Na razie nie wiadomo, jaki wpływ na harmonogram prac będzie miało ogłoszenie o wsparciu rządowym inwestycji w wysokości 5 mln zł. Promesa została przekazana władzom miasta 18 listopada.

Dodajmy, że oprócz środków na przebudowę ul. Starowiejskiej, rząd obiecał także wesprzeć w Gdyni przebudowę ul. Chwarznieńskiej.

Quiz Topografia Trójmiasta. Czy znasz te miejsca? Średni wynik 58%

Topografia Trójmiasta. Czy znasz te miejsca?

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (251) ponad 10 zablokowanych

  • chyba w koncu udalo sie

    Obrzydzic "polski lad"...
    Zostanie zrobione "byleco" przez spolke miejska a'la betonowe delfiny i trzeba bedzie z tym zyc...
    Bedzie wiecej mieszkan na wynajem wakacyjny ale czy z tego da sie utrzymac kamienice? Na szczescie to nie moj problem a posiadaczy "swietego prawa wlasnosci"...

    • 19 7

  • (5)

    Jak mam jechać do centrum płacić chore stawki za parkowanie we własnym mieście szukać miejsca parkingowego to wybieram inną lokalizację co już widać po centrum . Nic z tego nie będzie . Pudrowanie trupa i każdy to wie.co się dzieje z centrum .

    • 79 11

    • ścieżki rowerowe na tym nierównym śliskim bruku?? (4)

      • 10 2

      • nie ścieżki rowerowe ale przestrzeń uwolniona od parkujących i jeżdżących samochodów (3)

        jest sposobem na poprawę dostępności miasta dla mieszkańców pamiętających o tym, że mają nogi oraz posiedli prostą umiejętność korzystania z roweru. Uwalnianie ulic i placów miasta od samochodów powoduje napływ klientów do lokali położonych przy takich ulicach i placach, z korzyścią dla wszystkich. Sprawdzone w Gdańsku, Sopocie i Kopenhadze oraz setkach innych miast świata i Europy.

        • 4 20

        • zobacz sobie jak wygląda Świętojańska i centrum po zmianach org ruchu i stawek za parkowanie... (2)

          pusto....ludzie pojechali za miasto. Knajpy mają sie coraz gorzej, pustawo na hali. Zmiana w deptak Starowiejskiej, plus likwidacja parkingów, to gwóżdż do trumny tej ulicy...Wieczorkami siedzili tam młodzi ludzie, teraz jest cicho..umierają ulice w centrum...Tokyo Sushi, Śródmieście, Donegal, lawendowy rower.....kiedyś pełne, teraz ...bieda

          • 20 2

          • Świętojańska została tylko częściowo uwolniona od parkujących i jeżdżących samochodów (1)

            i nie została sensownie połączona deptakiem ze stacją SKM. W Gdyni nadal sieć dróg dla rowerów i dla pieszych jest niespójna: wiele małonakładowych inwestycji na poprawę jej jakości nie jest realizowanych według spójnego planu. Nadal stopień mentalnego uzależnienia od samochodów jest bardzo wysoki. Centrum handlowe Wzgórze także wysysa klientów z okolic Świętojańskiej.

            • 3 4

            • wystarczyło tylko częściowo ją zamknąć i ..umiera.

              wystarczy zobaczyć ile stoi wolnych lokali , od lat, kiedy jeszcze Z.Trzebiatowski zachwalał rowery i super rozwój gdyni, już były puste..teraz to obraz nędzy..lumpeks za lupmepsem a wieczorami ...hula wiatr, pusto i martwo

              • 2 0

  • człowiek od biegów ulicznych zabiera się za powazne rzeczy (7)

    panie Łucyk.
    - temat ma 20 lat, więc zostawcie go nowej ekipie,
    - nikt przy takich złodziejskich warunkach parkowania tu racjonalny nie przyjedzie,
    - kasa miasta jest pusta, więc nie róbcie kolejnych kłopotów,
    - proszę się zająć czymś uczciwym, najlepiej poza magistratem

    • 77 8

    • szczurek doprowadził finanse do ruiny. zadłużenie ponad miliard złotych

      • 13 4

    • Żeby się zająć czymś uczciwym trzeba umieć coś robić...

      • 15 2

    • Anka przyspawana mentalnie do samochodu (4)

      który raz trolle zmieniające nicki jak rękawiczki zauważą, że samochód naprawdę nie jest jedynym rodzajem transportu umożliwiającym docieranie do sklepów i lokali gastronomicznych dobrze zarządzanego miasta?

      • 3 12

      • "Dobrze zarządzanego" więc to nie o Gdyni

        • 9 2

      • wystarczy parking podziemny

        • 2 2

      • Jedynym nie jest, ale jest najwygodniejszym, najszybszym i najbardziej komfortowym (nie wali menelem jak autobus, nie jesteś mokry podczas deszczu jak na rowerze)

        • 5 1

      • Są niepełnosprawni w mieście czy tylko sama zdrowa młodzież?

        • 0 0

  • Pomysly chore jak cala mafia gdynska z UM Gdynia (1)

    Mozecie ograniczac miejsca postojowe lub zamknac calkowicie centrum. Nie istotne. I tak omijam centrum szerokim lukiem. Nie musze wydawac kasy w centrum. Niech wszystko upadnie. Jak upadnie to upadnie tez mafijny urzad miasta. Moze wyznawcy WS przejrza na oczy i mafia skonczy na bruku. I tak trzymac. Powodzenia.

    • 53 3

    • Przez ostatnie 1,5 roku jadłem w centrum tylko raz, i to dlatego że byłem zaproszony. Od kiedy

      za parking trzeba zapłacić tyle co za obiad znajomi zaczęli wybierać Sopot lub Kaszuby.

      • 9 1

  • Opinia wyróżniona

    Dlaczego zmieniać koncepcje twórców gdyni (6)

    A dlaczego zmieniać historyczna ulice Gdyni ... może ja tylko wyremontować... Wawelu nikt nie śmie przesuwać bliżej Wisły

    • 115 18

    • Twórcy Gdyni mieli wyobraźnię, ale ograniczoną (1)

      Myśleli, że samochód osobowy to przyszłość komunikacji miejskiej. Minęło już prawie 100 lat od tego czasu i coraz więcej mieszkańców naszego kraju zauważa, że samochód stał się ofiarą własnego sukcesu i warto kształtować miasto tak, by można było korzystać z wielu innych - zdrowszych i mniej terenochłonnych sposobów poruszania się po mieście, a zwłaszcza po jego centrum.

      • 17 37

      • Twórcy Gdyni mieli wizje tunelu na końcu Władka, koło Multimedia,

        wyspy Kosakowo z kanałem portowym dookoła z wyjściem na morze Koło Rewy i mostu na Oksywie.. obecna ilość samochodów w Gdyni, nie generowałaby korków..takie mieli wizje a nie to co teraz...rower, byle jakie i byle gdzie ścieżki, bus pasy zamiast nowych pasów, nas do coraz droższych autobusów a sami...samochodami do pracy. widać róznicę?

        • 18 7

    • przecież już dawno zmieniono koncepcję. (1)

      Ulica oryginalnie nie była prosta

      • 4 0

      • i była piaszczysta,,, :O)

        • 3 2

    • Młody

      Te ustawienia już zostały zmienione z uwzględnieniem wyższości aut nad pieszymi. Np. Skwer Kościuszki był deptakiem. Auta poruszały się bocznymi uliczkami które są aktualnie zaślepione przy ul. Świętojańskiej. O spapranym węźle Franciszki Cegielskiego przez litość nie wspomnę

      • 8 1

    • najlepsze są ścieżki rowerowe na śliskim, nierównym bruku

      szczurek odleciał skoro zamierza to zrealizować.

      • 11 4

  • Oooo.... nowa wizualizacja. To już trzecia od wczoraj. Dzieje się w Naszym mieście :-)

    • 16 3

  • Ta ulica umrze. (1)

    Pies z kulawą nogą nie będzie zaglądać, bo jednak ruch pieszy w większości po 10 Lutego. Szkoda sklepów, do których klient nie dotrze, bo nie dojedzie.

    • 41 4

    • Ta ulica mogłaby odżyć

      gdyby została przekształcona w deptak z dopuszczonym ruchem rowerów, tak jak Stągiewna w Gdańsku czy Mariacka w Katowicach.

      • 1 6

  • czy tą wizualizację

    zrobioną przez Rem Projekt i Urban Media w bezpłatnym programie robił siedmiolatek czy ktoś młodszy? Pewnie kosztowała 200 000 zł.

    • 25 1

  • Oprócz skrzyżowań z 10 Lutego i Władysława IV nie będzie przejść dla pieszych.

    A gdzie 10 lutego się krzyżuje ze Starowiejską ?????

    • 24 1

  • Może tak wcześniej wyremontować drogi . Ał. Zwycięstwa, 10-Lutego, Śląską, Władysława IV. Od kolein, zapadniętych studzienek i dziur można zęby stracić nie mówiąc o uszkodzeniu samochodów.

    • 30 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane